נוהגים בסקודה סיטיגו חשמלית - אוטו

בתיק העיתונות של סקודה רשום כי סקודה סיטיגו iV היא המכונית החשמלית הראשונה בהיסטוריה של יצרן הרכב הצ'כי הוותיק. אבל, כאשר אני פוגש בה בחניה של טירת דורו במרכז אירלנד – במסגרת האירוע שנועד בעיקר להתרשמות מדגם הפנאי החשמלי אניאק – מעניקים אנשי סקודה לאמירה פרספקטיבה מעט שונה.

למפגש הפסגה החשמלי שערכנו באירלנד הגיעה גם גרסה נושנה וקצת מוזרה של סקודה פבוריט שמכונה "אלטרה" (Favorit Eltra). מדובר בסוג של הסבה חשמלית לפבוריט, מכונית ההנעה הקדמית הראשונה של סקודה, שהוצגה ב-1987 ופותחה בעידן בו צ'כיה ניצבה עדיין מאחורי מסך הברזל; היא בוודאי אינה נראית מרשימה וכך גם הנתונים, עם 21 כ"ס, טווח של 60 ק"מ ושילוב מוזר של תיבה ידנית. רק מאות יחידות של גרסה זו יוצרו, ובכל זאת זו סקודה חשמלית ראשונה.  

שינוי בייעוד
הסיטיגו כבר אינה מכונית צעירה. היא הוצגה ב-2011, חלק מגל מכוניות מיני חדשות וזולות שהסתער על אירופה עוד בעשור שקדם לכך. חלקן היו בעצם מכוניות דומות ששווקו תחת שמות מותג שונים, כך טויוטה אייגו/סיטרואן C1/פיג'ו 107 מ-2005 – כך גם אצל חברות קבוצת פולקסווגן, סיאט מי ופולקסווגן אפ!, שהיו כמעט זהות לסקודה סיטיגו. 

1632545
צילום: אלי שאולי

ב-2019 קיבלה הננסית הוותיקה סוללה של 36.8 קוט"ש, מנוע חשמלי שמייצר 85 כ"ס – וכך נולדה הסיטיגו מחדש כמכונית החשמלית הראשונה של סקודה. או השנייה. כיום, מוצעת הסיטיגו רק עם הנעה כזו, תהליך אותו עברה גם סיאט מי.

זו לא הייתה הרפתקה חשמלית ראשונה לננסית של קבוצת פולקסווגן. עוד ב-2013 הוצגה פולקסווגן אפ! בגרסה חשמלית עם סוללת 18.7 קוט"ש לטווח של 160 ק"מ (תקן NEDC, המקל ביחס ל-WLTP הנוכחי); היום מדברים בסקודה על טווח של 260 ק"מ.  

נפגשים 
סיטיגו מוצעת כעת רק במרכב של חמש דלתות, הסוללות ממוקמות מתחת למושב האחורי וגם ב"מנהרת ההינע" שבמרכז, ואינן פוגעות בנפח הטעינה (251 ל'). כראוי לחשמלית, השבכה אטומה, וכיאה לגרסה מחודשת, נעשו שינויים נוספים בפריטי העיצוב: פגושים חדשים בצבע המרכב, פנסי הערפל ובתי המראות הוחלפו, בארבע פינות הרכב חישוקי "16 חדשים ונאים. מאחור, כמו בדגמים החדשים של היצרן, כיתוב Škoda גדול לרוחב הדלת מחליף את סמל היצרן. 

1632546
צילום: אלי שאולי

בעוד העיצוב החיצוני עודכן כנדרש, זה בתא הנוסעים מתחיל להתיישן, ומה שנראה פעם פשוט וצעיר נראה היום מעט ספרטני. תפרים ירוקים לריפוד וקישוטים גרפיים במשטחי הפלסטיק שבסביבת הנהג נועדו להזכיר שמדובר במכונית חשמלית. אהבתי את התושבת העליונה לאייפון המסייע לצג המדיה המוגבל. 

גם המחוונים עודכנו ואני משועשע ממה שנראה כמו מד סל"ד עם ציון ספרות המגיע ל-10 ומגרה את המחשבה. "האם זה 10,000 סל"ד? אחרי הכל המנוע יכול להגיע ל-11,000 סל"ד". אה, לא, זה מד השימוש באנרגיה. 

מפתיעה בתנועה 
אני מוצא שיש משהו מבורך בפשטות של הסיטיגו, כאשר אני נכנס אליה בערבו של יום במרכז העמוס להפתיע בעיירה קילקני – בחוץ חושך ואין לי זמן להתאקלם. 

1616854
צילום: סקודה

עם 85 פרשים חשמליים ומומנט מיידי של 21.6 קג"מ, הסיטיגו מפתיעה עם תגובה נמרצת ללחיצה על המצערת. היא גם יוצרת תחושה שהיא זריזה ממה שמצהיר נתון ההאצה ל-100 קמ"ש, העומד על 12.3 שניות – בוודאי ביחס למה שהכרנו בגרסת הבנזין, שהיה לה הספק של 75 כ"ס. 

התחושה שהסיטיגו נמרצת במיוחד נובעת גם מהממדים הקטנים שלה, ובכלל יש משהו שעובד נכון בננסיות חשמליות. הסיטיגו משתלבת היטב בתנועה האורבנית הצפופה, חוצה כיכרות בהתלהבות, משתחלת בטבעיות בין אוטובוסים, מתמרנת היטב ברחובות הצרים. 

אבל גם כאשר אנחנו יוצאים מהעיירה, לכבישים הבין-עירוניים הצרים והחשוכים שסביב לקילקני, היא אינה משדרת שהיא כמו דג מחוץ למים. עם זאת, כנראה שלא הייתי בוחר בה כמכונית למרחקים ארוכים – היא מוגבלת ל-130 קמ"ש ורעשי הרוח והכביש בולטים. 

1632551
צילום: סקודה

לאורך הדרך סיטיגו נאה באופן קליל ויציב, ומרכז הכובד הנמוך, בגלל מיקום הסוללות, תורם הרבה לכך. להגה משקל קל מדי, אבל המכונית מגיבה לפקודותיו היטב והבלמים סבירים מהמקובל ברכב חשמלי. 

הסטה ימינה/שמאלה של הבורר משנה את עוצמת בלימת המנוע לטובת טעינה, ולזו שלוש דרגות. מצב B מביא לבלימת מנוע גדולה עוד יותר (רמה 4) אבל זו כבר אינה נעימה, ולטעמי רמה 2 משלבת פעולה נעימה ויעילות. בנוסף למצב הניהוג הרגיל ניתן לבחור במצבי 'חיסכון' ו'חיסכון פלוס', שמגבילים את ההספק והביצועים לטובת הארכת הטווח.   

בדרך הופתעתי לגלות שלסיטיגו נוסף מערך תיקון סטייה מנתיב, לא דבר מקובל בדגם כה ותיק.

1632549
צילום: אלי שאולי

ראויה לעיון
הסיטיגו החשמלית מפתיעה לטובה. התחושה היא שהמכונית ממש ציפתה לחטיבת הכוח הזו – היא נעה איתה טוב יותר מאשר בגרסאות הקודמות שלה, מפגינה אופי נמרץ ומתנהלת בזריזות רבה.

בהנהלת סקודה ישראל בוחנים את האפשרות להביאה, כאשר הם מודעים לכך שבעיית מחיר הכשילה דגמים חשמליים עממיים בארץ. אם יצליחו לגבש מחיר של סופרמיני בסיסית, ייתכן שיהיה על מה לדבר.

1632548
צילום: אלי שאולי

שווה לשקול גם:

מחיר
0
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
1724
אחריות
שנתיים
שנת השקת הדגם
2012

תיאור

מקומות ישיבה
4
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 1

מידות

אורך
356.3
רוחב
164.5
גובה
147.8
משקל
854
בסיס גלגלים
242
נפח תא מטען (ליטר)
251
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
959
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
35

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
165/70/14

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
999
סוג מנוע
בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
60
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
9.7
סל"ד למומנט מירבי
3000
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
15.3
מהירות מרבית (קמ"ש)
160
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית מצמד יחיד
מספר הילוכים
5

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
25.6
צריכת דלק - עירונית
17.8
צריכת דלק - ממוצעת
22.2
דרגת זיהום אוויר
3
צריכת דלק - אמיתית
16.8
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS
מספר כריות אוויר
4
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
אין
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת עזר לזינוק בעליה

אבזור

חלונות חשמל
2
מערכת מיזוג אוויר
מזגן רגיל
גג שמש
אין
חישוקים קלים
אין
בקרת שיוט
אין
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
אין
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
אין
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
אין
הגה וידית הילוכים מצופים עור
אין
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית
טלפון
אין
מסך מולטימדיה
אין
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX
נגן DVD
אין

דגם סקודה סיטיגו
גרסה סיטיגו 1.0 ל' אוט', Ambition
מחיר 0
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 15.3
מהירות מרבית (קמ"ש) 160
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 22.2
נפח תא מטען (ליטר) 251
דרגת זיהום אוויר 3

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 4. מוגבלת ל 130 קמ''ש ו...בלוח המכוונים מצויין גם 160... For what ?!

    איתי 27 מאי 2020, 22:15

  2. 3. תביאו רק חשמליות די לזהם חם פה

    מצביע גנץ 26 מאי 2020, 01:30