בהיסטוריה של מאזדה שמור מקום של כבוד לרכב הפנאי מאזדה CX-5 שהוצג ב-2011. דגם זה היה ראשון שהתבסס על פלטפורמת סקייאקטיב שהצליחה באמצעים קונבנציונאליים לשפר מבנה ומכאן חיסכון בצריכה ובזיהום. בנוסף, דגם זה היה ראשון שהציג שפת עיצוב חדשה שכונתה "קודו" והפגין כי מאזדה מסוגלת לשגשג ללא המטרייה של פורד, שהייתה עד שנה קודם הבעלים.

ב-2016 הוצג הדור השני של רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) ששיווקו בישראל החל ב-2017. ב-2019 החל שיווק מאזדה CX-5 2020 לאחר מתיחת פנים, במהלכה צויד במערכות בטיחות עכשוויות. המנועים עודכנו, למרות שנפח המנועים האטמוספריים ונתוני ההספק שלהם לא השתנו – 2.0 ליטר, 165 כ"ס; 2.5 ליטר 195 כ"ס. 

מחירי מאזדה CX5 אינם זולים. מחיר הכניסה הוא 170,000 שקלים לגרסת 2.0 ליטר והנעה קדמית ברמת הגימור 'קומפורט' המצוידת בחישוקי "17 ובתוספות לא שגרתיות ברמת מחיר זו, כמו ריפוד עור ותפעול חשמלי למושב הנהג. לרמת הגימור 'אקזקוטיב', שמחירה 174,000 שקלים, חישוקי "19 וגג זכוכית. ל'פרמיום', 197,000 שקלים גם תצוגה עילית ותפעול חשמלי לדלת תא המטען. גרסת 2.5 ליטר מוצעת עם הנעה כפולה, ומחירה ב'פרמיום' הוא 219,000 שקלים, ו-230,000 שקלים ב'סיגנצ'ר' המהודרת במיוחד. 

מאזדה CX-5 2020 החדש — חוות דעת
צילום: תומר פדר

בחניה
הדור הנוכחי הוצג ב-2016 ולמרות דמיון לדגם היוצא והזמן שעבר מאז, הוא נראה טוב גם כיום, ומקרין הופעה חסונה, חדה ומודרנית. 

עיצוב סביבת הנהג נאה מאוד בזכות הקו המינימליסטי, וריפוד העור הבהיר מוסיף להופעה האלגנטית. הקונסולה הרחבה שבין המושבים יוצרת תחושה שהרכב גדול, איכות החומרים טובה והנדסת האנוש נכונה. המחוונים נאים, וברמות הגימור הגבוהות התצוגה מועשרת באמצעות התצוגה העילית. ברשימת הציוד העשירה בולט חסרונו של מפתח חכם. 

במהדורה המחודשת, לכל הגרסאות מערך בטיחות מקיף הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.  

מאזדה CX-5 2020 החדש — חוות דעת
צילום: תומר פדר

מושב הנהג נוח, קל לקבל תנוחת נהיגה טובה והתפעול החשמלי מוסיף לכל אלה. מאחור המרחב טוב, אך תנוחת הישיבה שם מעט נמוכה. לתא המטען מבנה שימושי.     

בתנועה 
לגרסה הפופולרית מנוע 2.0 ליטר שמייצר 165 כ“ס ו-21.4 קג"מ, וזה משודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. הביצועים אינם מרשימים – 10.1 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש; 189 קמ"ש – וכדי לקבל את המיטב צריך לדחוק את המנוע כדי שיגיע לסל“ד גבוה, כמו במנועים אטמוספריים, ואז הוא רועש. התיבה חלקה בפעולתה, זריזה בתגובתה. צריכת הדלק במבחן הייתה 8.6 ק“מ/ל‘.

ביחס למתחרים, היכולת הדינמית לא רק גבוהה, אלא שההתנהגות המצוינת יכולה להעלות חיוך על פניו של הנהג. עם זאת ההיגוי הקל מדי, ולבלמים חסרה נשיכה. 

מאזדה CX-5 2020 החדש — חוות דעת
צילום: תומר פדר

נוחות הנסיעה טובה למדי בעיר, וטובה עוד יותר מחוצה לה, ורק שקעים גדולים יכולים להוציא את הרכב משלוותו. על שבילים מפולסים הוא נעים, אך הנוחות נפגמת כאשר בשביל חריצים רבים, או אבנים שתולות גדולות מדי.  

תמורה 
CX-5 הוא אחד הכלים הנעימים, האיכותיים והמהנים בין דגמי הפנאי הקומפקטיים, גם אם בגרסאות ה-2.0 ליטר הפופולריות הוא פחות זריז מהרצוי, והוא מעט יקר מהמקובל בתחום. עם זאת, לאחר התנסות, הוא מעניק את התחושה שתוספת המחיר כדאית.  

מאזדה CX-5 2020 החדש — חוות דעת
צילום: בני דויטש

מאזדה CX-5 2020: מחירון, רשימת גרסאות
מאזדה CX-5, הנעה קדמית 2.0 ל', ' קומפורט' – 170,000 שקלים 
מאזדה CX-5, הנעה קדמית 2.0 ל', 'אקזקוטיב' – 174,000 שקלים 
מאזדה CX-5, הנעה קדמית 2.0 ל', 'פרמיום' – 197,000 שקלים 
מאזדה CX-5, הנעה כפולה, 2.5 ל', 'פרמיום' – 219,000 שקלים 
מאזדה CX-5, הנעה עכפולה 2.5 ל', 'סיגנצ'ר' – 230,000 שקלים

מאזדה CX-5 2020 החדש — חוות דעת
צילום: בני דויטש