לפני ארבעים שנים, ב-1980, הציגה רנו את רנו מאסטר – מסחרית גדולה ודגם מודרני ראשון של המותג בתחום זה. בצמוד להצגת הדור השני (1997), הוסיפה רנו לקו המסחריות שלה את מאסקוט (1999-2013), שהייתה מסחרית כבדה, גדולה מהמאסטר, שהתמקמה בינה לבין הטראפיק הבינונית. 

ב-2010 הציגה רנו את הדור השלישי של המאסטר, וזה עבר מתיחת פנים ב-2015, אז בעיקר לכבוד כניסת תקן יורו 6 לתוקף, אבל גם בגלל שהתחיל למלא את מקומה של המאסקוט שייצורה פסק. 

מידע כללי
כיום מוצעת המסחרית הגדולה של רנו בטווח המשקל שבין 2.8 טון ועד ל-5 טון. היצע גרסאות המרכב, כמקובל בז'אנר, גדול מאוד, והמאסטר מוצעת כרכב-שלדה או טנדר עם תא-נהג יחיד או כפול - וגם כוואן, קומבי או כרכב להולכת נוסעים. למאסטר 3 בסיסי גלגלים, 4 אורכי מרכב ו-3 רמות גובה והיא יכולה להעמיס 7.5-17 מ"ק, 1.3-2.5 טון או להסיע עד 17 נוסעים. ההנעה קדמית בגרסאות המשקל הקלות, אחורית בכבדה, ולמאסטר גם אופציה להנעה כפולה (מ-2016) ולתיבה רובוטית. 

במחצית 2019 הכריזה רנו על מתיחת פנים שנייה למאסטר, והפעם, מעבר לעדכונים נדרשים בהופעה – בכל זאת, צריך לרענן כל כמה שנים – הוטמעו גם מערכות בטיחות עכשוויות, מנוע בהספק משופר, הגה חדש.

רנו מאסטר - מבחן דרכים (2.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

בחידושים החיצוניים עדכונים לשבכה הקדמית, יחידות התאורה, חיפויי הגלגלים. בתא הנוסעים גלגל הגה, לוח מחוונים וידית בורר חדשים, איכות חומרי משופרת ועמידות משודרגת, שיפור מערך האחסון בתא הנהג.

בעיקר, נוספו מערכות בטיחות עדכניות ואלה כוללות בלימת חירום אוטונומית, ניטור שטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב, ESP עם מצב ייעודי לגרירה ולתיקון סטייה בגלל רוחות צד, חיישני משקל חדשים, חיישני חנייה היקפיים עם מצלמת נסיעה לאחור. 

בנוסף, מנוע ה-2.3 ליטר המשרת את הגרסה הקלה שופר, והספקו עלה מ-170 ל-180 כ"ס (עדיין 167 כ"ס בזו של גרסת ה-4.5 טון), ולפי רנו המנוע משפר את צריכת הדלק ב-1 ליטר ל-100 ק"מ. לאותה מטרה נוספה גם מערכת דימום/התנעה. כאן יצוין כי למאסטר טווח הספק הנע בין 130 ל-180 כ"ס, ויש לו מנוע חדש המייצר 150 כ"ס. תגבור ההגה כעת חשמלי, בעיקר לטובת מערכת תיקון הסטייה מנתיב. 

ובפינת הטריוויה: הדור השלישי של מאסטר הוצג גם כאופל מובאנו (עד 2019) וגם כניסאן NV400, וזה האחרון עדיין משווק בשם זה במדינות רבות; המאסטר מוצעת גם בגרסה חשמלית שיש לה טווח של 120 ק"מ. בסוף 2019 הוכרזה גרסה ירוקה נוספת, הכוללת מקור אנרגיה נוסף בדמות תא-דלק, וכאן הטווח כמעט פי שלושה: 350 ק"מ. 

רנו מאסטר - מבחן דרכים (2.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

פרטים מקומיים
חברת קרסו, המייבאת את רנו, משווקת את מאסטר המחודשת החל מחודש פברואר 2020, ומציעה אותה במבנה ואן משלוח, בגרסאות משקל של 3.51 ו-4.51 טון, כל אחת בארבע רמות אורך/גובה; במהלך יוני החל שיווק גרסאות הטנדר עם תא-נהג יחיד או כפולה. התקנות להסעות או מבנה קומבי נעשות בארץ. המחירים החל ב-261,000 שקלים ל-3.51 טון, 250,000 שקלים ל-4.5 טון.

רנו מייבאת את המאסטר ברמות ההספק הגבוהות שלו – 180 כ"ס בגרסאות הוואן; 167 כ"ס בגרסאות הטנדר והוואן הכבד. למבחן קיבלנו את גרסת הוואן L2H2 'בינוני-גבוה' ל-3.51 טון. לגרסה זו בסיס גלגלים של 368.2 ס"מ, אורכה 555 ס"מ, רוחבה 207 ס"מ וגובהה 250 ס"מ. משקל ההעמסה המורשה 1534 ק"ג ונפח ההטענה הוא 10.8 מ"ק. מחיר גרסה זו הוא 273,800 שקלים (כולל מע"מ).

לפני תנועה
אותם עדכוני עיצוב מסייעים לשמור על מראה רענן למסחרית הזאת, והיא נראית עכשווית, למרות המקור שהוא כאמור בן עשר שנים. הכניסה נוחה יחסית, ככל שמדובר בגובה הסף והמדרגות, אבל היעדרן המוחלט של ידיות אחיזה ממש לא לעניין. מושב הנהג נוח למדי, וניתן להקשיח את מסעד הגב. עם זאת, במהלך נהיגה ארוכה ולאחר כשעתיים, הוא התגלה מעט רך מדי. מרווחי הברכיים של הנהג אינם טובים; זה של ברך ימין נפגע בגלל בית הבורר, זה של ברך שמאל בגלל חלל אחסון עילי בדלת.   

רנו מאסטר - מבחן דרכים (2.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

שדה הראייה לפנים מצוין, ולמרות שההגה נע רק בציר הגובה, תנוחת הנהיגה טובה והראות ללוח המחוונים אינה מופרעת. מראות טובות מספקות מידע נכון על מצב העניינים בצדדים, והנהג יכול להסתייע גם בניטור השטח המת. המראות טובות גם לתמרון במקומות צרים, והמצלמה מוסיפה מידע, אבל איכותה התמונה לא מתעלה. בכלל, הצג רחוק, לא גדול, איכות התצוגה לא טובה והוא מושפע מדי מאור השמש. 

תא הנהג עשוי היטב, אך חומרי הדיפון בסיסיים ונוקשים. לזכותו שפע מרשים ביותר של תאי אחסון מכל סוג ומין בכל חלל הרכב, משהו כמו עשרים, וזה יתרון גדול. עדיין, התכנון הבסיסי אינו עדכני, ופקדים מפוזרים באופן לא שיטתי, כמו זה של הגבלת המהירות, והלחצנים קטנים ורחוקים. מנגד, מיקום בורר ההילוכים מצוין, ממוקם בול מתחת לכף יד ימין. מערכת המיזוג יעילה וחזקה, אך זו בסיסית ללא בקרת אקלים. 

בניגוד למסחריות גדולות לא מעטות, מושב הנוסע ממש טוב, וזה העניק נוחות ישיבה גם בנסיעה שנמשכה מספר שעות.

המחיצה בין המושבים הקדמיים ובין חלל ההטענה עשויה פלסטיק. כאן נקדים את המאוחר ונציין כי זו ייצרה רעש לא מועט, בייחוד כאשר הרכב פגש בשיבושים אופייניים ברחובות ובדרכים.  

רנו מאסטר - מבחן דרכים (2.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

באגף ההטענה גובה הסף מוצלח ואינו מאתגר. פתיחת דלת ימין ונעילתה קלות מאוד, וכאן שמחנו למצוא ידית אחיזה. מאחור, יש ידית אחיזה רק מאחורי דלת ימין, ושתיהן נפתחות וננעלות בקלות. הדלתות מאחור נקבעת עם פתיחה ב-0 מעלות, אינן נקבעות ב-90 מעלות, אך כן נקבעות ב-180 מעלות ובאמצעות מגנט; פשוט ויעיל. עוד יצוין כי בנוסף לרצפת המתכת, יש בחלל ההטענה גם ווי עיגון, שקע 12 וולט, תאורה. 

במהלך התנועה
למאסטר כאמור מנוע 2.3 ליטר המייצר 180 כ"ס (3500 סל"ד) ו-40.8 קג"מ בטווח של 1500 עד 3000 סל"ד. לתיבה הידנית 6 הילוכים, וההנעה כמובן קדמית. ביצועים אינם בעיה עבור המאסטר המחודש; הוא צובר מהירות באופן משובח, גם בעליות, ומושך היטב כבר מ-1500 סל"ד. ב-100 קמ"ש המנוע פועל ב-2000 סל"ד, והמשמעות היא שההתנהלות בתחום זה נעימה, וכי יש לו הרבה רזרבות. פעולת הבורר טובה ומדויקת למדי, ופעולת המצמד קלה וברורה לשליטה, גם בתנועת זחילה במקומות העמסה/פריקה. צריכת הדלק עמדה על 8.7 ק"מ/ל'. 

נוחות הנסיעה טובה מאוד בכל תוואי ובכל מצב – בעיר ומחוצה לה, על כל סוגי השיבושים קטנים כגדולים. מנגד, השקט לא שורר במעונה של המאסטר – המנוע נשמע בעיר כאשר הוא עובר 2500 סל"ד; מעבר על שיבושים יוצר רעש בעיקר בגלל אותה מחיצה, אך גם הגג מלפנים מוסיף; מחוץ לעיר בולטים רעשי רוח, בייחוד בכביש "פתוח" (כביש 6), פחות בכביש "סגור" (כביש 44); רעשי כביש נשמעים אף הם מחוץ לעיר. 

היכולת הדינמית טובה בהחלט עבור מסחרית כזו, והמאסטר יכולה לפנות בכביש מפותל באופן בטוח מאוד גם במהירויות שהן הרבה מעל ומעבר לסביר ברכב כזה. ההגה טוב למדי, ועם 3.75 סיבובים מנעילה לנעילה וזווית מכובדת של הפניית גלגלים, מעניק כושר תמרון נאה, עניין חשוב בכלל לרכב גדול, באזורי הטענה ופריקה ייעודיים בפרט.

רנו מאסטר - מבחן דרכים (2.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

דימום אחרי תנועה
רנו מאסטר היא, בבסיסה, מסחרית ותיקה מאוד, ולכן עדיין משמרת מרכיבים מפעם. הנדסת האנוש אינה מתעלה, האבזור לא כמקובל אצל המתחרות החדשות-באמת, ואיכות הנסיעה שלה, ככל שמדובר בבידוד רעשים, בינונית.

מנגד, מאסטר המחודשת מביאה, ראשית, מערכות בטיחות עדכניות, עניין נדרש כיום וחיוני תמיד. בנוסף עומדים לזכותה איכות ביצוע טובה בתא הנהג ושפע תאי אחסון בו, מנוע מצוין ונוחות נסיעה משובחת.

רנו מאסטר - מבחן דרכים (2.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן