מרצדס CLA - מבחן דרכים (CLA 35 AMG) - אוטו

על־פניו, מרצדס CLA, משפחתית קומפקטית עם 306 כ"ס בכמעט חצי מיליון שקלים, יקר מאוד — אפילו אם מכניסים למשוואה מותג יוקרה נכבד, חטיבת ביצועים נחשבת ביותר, נתונים מעוררים. מנגד, יש לו הפוטנציאל להעניק הנאה השמורה רק לאותם כלים שנועדו לכך. האם הדלתא של היכולת וההנאה שווה לדלתא של המחיר? את זה נשאיר לסוף.

איך הגענו הלום. כבר לפני שישים שנים, גם יותר, למד עולם הרכב שאפשר לייצר משהו עתיר ביצועים ורב־יכולת דינמית מדגם רגיל — וראו מיני ששופרה על־ידי קופר קשישא, גולף תמה שהייתה ל־GTI, גרסאות RS לאסקורט. ב.מ.וו מיסדה בתחילת שנות השבעים עם חטיבת M — מפרט נדרש, ביצועים ויכולת מרשימים, מחיר בהתאם. גם סדנאות מכובדות נוצרו, אחת מהן AMG (שנת 1969), שהתמחתה בשדרוג דגמי מרצדס, וב־1999 נרכשה על־ידי המותג הזה. אודי הציגה את RS הלוהטת ב־1990.

הגדרה עצמית
אלא שגרסאות AMG (וגם M ו־RS) היו יקרות באופן בוטה ביחס לרגילות, והביצועים המסעירים והיכולת הדינמית גבו את מחירם בהתנהלות יום־יומית. היצרנים, אוזנם קשובה תמיד ללקוחות שאינם (אלה שקנו, קנו), החלו להציע גרסאות מרוככות משהו — בביצועים, בהתנהלות, גם במחיר; גם במשפחתיות שלהם. ולענייננו: מרצדס CLA35 ביחס ל־CLA45 הביצועיסטית אפילו יותר; אודי S3 מול RS3 (כיום רק S3); ב.מ.וו M235i מול M2.

1635023
צילום: יואל פלרמן

לדבר עצמו. הדור השני של CLA, סדאן־קופה הפועלת במסגרת A קלאס, הושק ב־2018, שש שנים לאחר הראשון. גרסת CLA35 ראתה אור באפריל 2019, וזו משווקת כאן מסופה. כמה מחירים להקשר: מחירה של מרצדס CLA35 שיש לה 306 כ"ס הוא 470,000 שקלים; שלב אחד למטה נמצאת CLA250 עם 224 כ"ס ב־370,000 שקלים; בפסגה נמצא הדבר האמיתי: CLA45 עם 421 כ"ס ב־570,000 שקלים. להשוואה, למתחרה הישיר של ב.מ.וו, M235i, יש 340 כ"ס ומחירו 409,000 שקלים. 

נא להיכנס
הדור החדש של CLA מעוצב להפליא, משלב הופעה אלגנטית עם קווים דינמיים, והצהוב מדגיש זאת. לגרסה זו תוספות ייחודיות שמאוד מוסיפות: שבכה אחרת, ומאחור ספוילר, פגוש ומפלטים שונים, ובעיקר רביעיית צמיגים עם חישוקי "19 (התקני "18). 

1635019
צילום: יואל פלרמן

פנים הרכב כנדרש ממרצדס בכלל, מדגם כזה בפרט, עשוי היטב, וכאן הפער בין גרסה זו לרגילה קטן. הכניסה לא מאוד נוחה, אבל תנוחת הנהיגה מצוינת, והמושב רב הכוונונים (כולל תמיכה צידית ולירכיים), מוצלח מאוד. עם זאת, לאחר נהיגה רצופה במשך שלוש שעות בתוואי מחייב ובקצב לא מנהלתי, הוא היה מעט פחות נוח, ואז גם הורגש מרווח לא־מושלם לברך ימין. אגב, במחיר כזה יאה לצייד דגם שכזה במושב נוסע בתפעול חשמלי, בקרת אקלים מפוצלת מלפנים, פתח מיזוג מאחור. המופע הכולל של סביבת הנהג, עיניכם הרואות, מרהיב לעין. המרחב מאחור בסדר: מרווח הרגליים טוב מאוד, מרווח הראש לא מתעלה לגבוהים.

1635018
צילום: יואל פלרמן

אפשר להניע
הצליל הבוקע מהמנוע עם ההתנעה מאפס את ההוויה למצב הקיומי הנכון. המנוע נשמע כמו אחד שמחרחר מהירות, גם־אם המופע הווקאלי אינו בוטה. הוא כן כזה, כולל פצפוצי בקפייר ב'ספורט +', אבל המוצר הזה מלאכותי. 

היכולות, ובכן, גבוהות מאוד, והיכולת של המכונה הזו להאיץ ממהירות תלת־ספרתית גבוהה לגבוהה עוד יותר, גם במעלה הררי תלול, חורגת מכל צורך מעשי, בהחלט מענגת את הנפש (עם תשלום כבד בנסיבות ידועות). התמיכה של התיבה במעשה זה ראויה לציון, מכיוון שהיא מהירה ומיידית, אבל גם חלקה (כן, גם בפקק). בקיצור: יופי. 

כאשר מגיעים למחוזות הכבישים המתפתלים מעניקה ה־CLA35 לנהג את השילוב ההוא של כישורי פנייה מתמסרים, התנהלות ניטרלית גם במהירות ממש גבוהה ובעומס לא נמוך, ללא זווית גלגול — מה שמעלה את הקלישאות ההן של "יציב כמו קטר במסילה" וכולי. ההנעה הכפולה מאפשרת קצב גבוה מאוד, ועם זאת אינה פוגעת בחדווה, והצמיגים הסופר־דביקים גם הם בתמונה. 

1635017
צילום: יואל פלרמן

ההגה מהיר, 2.5 סיבובים מנעילה לנעילה. בנהיגה רגילה הוא אינו מתעלה במשקל ובתחושה שהוא מעניק לנהג. אבל ב'ספורט' המצב משתנה, והוא בן לוויה נאמן לנהג שפניו לעונג בין כניסה לפנייה וליציאה ממנה; כמעט אפס שטח מת, מדויק, מיידי, משקל נכון. הבלמים הם בדיוק מה שהרופא רשם: תגובה רבת עוצמה העוברת דרך מינון מדויק ואינה נפגעת גם לאחר עומס ממושך. 

נוחות הנסיעה בינונית בעיר על מסכת שיבושים אופיינית (דופן הצמיג בהחלט צנומה), משתפרת מחוצה לה, ועוד יותר ב'ספורט'. רעשי הרוח והצמיגים נוכחים מ־100 קמ"ש; הראשונים בגלל היעדר מסגרת לחלונות, השניים בגלל רוחב הצמיגים.

1635020
צילום: יואל פלרמן

השקט שאחרי
הביצועים המעולים של CLA35 הם מהסוג המעורר, ההצטיינות הדינמית היא מהמין המרגש. המרצדס הזאת היא כלי נהיגה נכון בכבישים הנכונים, גם אם לא מתכוונים להגיע למקום מסוים, והיא תעשה נהיגה יום־יומית לחוויה, גם אם המחיר בנוחות מורגש. 

הבעיה היא במחיר
קרוב לחצי מיליון שקלים למשפחתית ספורטיבית — כולל 306 כ"ס, אפילו עם תגי מרצדס ו־AMG, גם עם הכישורים האלה — הוא סכום ממש לא נמוך (ולא הזכרנו את האבזור). אבל כאשר למתחרה הישירה יש הספק גבוה יותר (11%) ומחירה נמוך יותר (13%), בעיית התמורה מחריפה, גם כאשר נאלצים לקבל את חוקי הז'אנר הזה בכלל, בישראל בפרט.

1635022
צילום: יואל פלרמן

שווה לשקול גם:

תעודת זהות

מחיר
253000
החל מ- 2,510 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
6274
אחריות
שנתיים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
4
מרכב
סדאן
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

אורך
469
רוחב
200
גובה
144
משקל
1410
בסיס גלגלים
273
נפח תא מטען (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
43

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
205/55/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1332
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
136
סל"ד להספק מירבי
5500
מומנט מירבי (קג"מ)
20.4
סל"ד למומנט מירבי
1460
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.0
מהירות מרבית (קמ"ש)
216
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
21.2
צריכת דלק - עירונית
13.5
צריכת דלק - ממוצעת
17.5
דרגת זיהום אוויר
7
צריכת דלק - אמיתית
14.2
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, בלם יד חשמלי עם פונקציית “Auto Hold”, זיהוי הולכי רגל

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
גג שמש פנוראמי לא נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
יש
אבזור נוסף כלול במחיר
הנעה ללא מפתח, שליטה מההגה על תיבת ההילוכים, בורר מצבי נהיגה, לוח מחוונים דיגיטאלי
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן

8 1

דגם מרצדס CLA קלאס
גרסה CLA 180, אוט', 1.3 ל' טורבו, Style
מחיר 253000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.0
מהירות מרבית (קמ"ש) 216
תיבת הילוכים מצמד כפול
צריכת דלק - ממוצעת 17.5
נפח תא מטען (ליטר)
דרגת זיהום אוויר 7

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 7. רק בישראל מתלהבים מרכבי בנזין מיושנים

    נורווגי 25 ספטמבר 2020, 19:28

  2. 6. מכוערת

    רם 25 ספטמבר 2020, 17:10

  3. 4. מה עם טסלה?

    רוצים חשמל 25 ספטמבר 2020, 09:01

  4. 3. אבל זה בנזין מה לזהם עוד?

    חם פה 25 ספטמבר 2020, 09:00

  5. 2. מחיר מוגזם מאד

    רון 25 ספטמבר 2020, 00:33