קיה אקסיד 2021: מחירון, רשימת גרסאות
קיה אקסיד 1.4 ל' 'LX' – החל מ-138,000 שקלים  
קיה אקסיד 1.4 ל' 'EX' – החל מ-140,000 שקלים  
קיה אקסיד 1.4 ל' 'פרמיום' – החל מ-146,000 שקלים

רקע כללי
בתחילת 2020 הוסיפה קיה ישראל למבחר דגמיה את קיה אקסיד, רכב פנאי שמבוסס על הדגם הקומפקטי שלה במבנה הקרוב יותר לסטיישן, ובעיצוב ספורטיבי. בניגוד לדגמי פנאי אחרים, קיה ציינה את הקשר הישיר של אקסיד למכונית עליה מבוסס, סיד. עם זאת, כל החלקים החיצוניים, למעט הדלתות הקדמיות, שונים. אקסיד ארוך ב-8.5 ס"מ מסיד, ל-439.5 ס"מ, והוא גבוה ממנו ב-2 ס"מ, ל-150 ס"מ. בארץ מוצע אקסיד בשלוש רמות גימור:' LX', שמיועדת לציי הרכב,' EX' שנבחנה ו'פרמיום'.

כאן נציין כי קיה מציעה – בנוסף לספורטאז' המוכר והיקר יותר – דגם נוסף, שעיצובו אופייני לדגמי פנאי, ומחירו דומה לזה של אקסיד, הלא הוא סלטוס.  

קיה אקסיד 2021 החדש - חוות דעת
צילום: פיליפ ריבלניק

בעמידה  
האקסיד נראה מצוין ועיצובו משלב קווים דינמיים כמו במכונית נוסעים, ומרכיבים נוספים כמו שיש בדגמי פנאי. כמובן, העיצוב דומה לזה של דגמי קיה אחרים, ובחזית בולט דמיון לסטוניק. האחוריים, עם דמיון מסוים לפורשה מקאן, תורמים לרושם הספורטיבי, וכך גם חישוקי "18 נאים. 

עיצוב סביבת הנהג דומה מאוד לזה שבסיד, ומוצא ביטוי גם בקווים מעט שגרתיים ובחומרים שאינם מאוד מזמינים, התצוגה בצג המולטימדיה אינה עכשווית, והמתגים המשניים מעט פשוטים. עם זאת, בולטים ב-'EX' שנבחנה מרכיבי גימור הכוללים חלקים בצבע המרכב, תפרים בצבע זהה, ולהעשרת האווירה מצטרפים מחוונים מוקרנים. תנוחת הנהיגה מעט גבוהה מזו שבסיד, אך אינה גבוהה מספיק כדי להעניק את התחושה המתקבלת ברכב פנאי אופייני (ספורטאז', למשל). 

קיה אקסיד 2021 החדש - חוות דעת
צילום: איליה שלמייב

מאחור המרחב נאות לשני מבוגרים. לתא המטען נפח (426 ליטר) שימושי. רשימת האבזור נאה, וכוללת מפתח חכם ובמפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, ותיקון סטייה; ל'פרמיום' גם בקרת שיוט אדפטיבית וניטור היקפי של שטחים מתים.  

קיה אקסיד 2021 החדש - חוות דעת
צילום: פיליפ ריבלניק

בנסיעה 
כאשר מדובר בחטיבת הכוח אין הפתעות. מנוע טורבו-בנזין 1.4 ליטר המייצר 140 כ"ס משודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.5 שניות. 

הביצועים בפועל בהחלט טובים, וכך גם פעולת המנוע. התיבה לעיתים אינה חלקה כאשר הרכב זוחל בפקק, או מהירה מאוד כאשר צריך להוריד הילוך. במצב 'ספורט' תגובת התיבה מהירה ומיידית יותר. צריכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 11 ק"מ/ל'.

קיה אקסיד 2021 החדש - חוות דעת
צילום: פיליפ ריבלניק

כיול המתלים נוקשה יחסית, והדבר מורגש בנסיעה איטית על פגמים קטנים ובינוניים, ואילו הטיפול בפגמים גדולים טוב יותר. בכביש הבין-עירוני נוחות הנסיעה משופרת עוד יותר, אך רעשי הכביש נוכחים. בנהיגה בשבילים, אקסיד מפתיע עם יכולת טובה ומשדר חוסן גם עם מעבר חריצי מים ושינויי גובה.  

לאקסיד יכולת דינמית טובה, תגובות נכונות להיגוי ולהעברות משקל. ההגה מעט מלאכותי לתחושה, ושיבושים בתוך פנייה עלולים להשפיע עליו. 

קיה אקסיד 2021 החדש - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

תמורה   
קיה אקסיד 2021 מביא למרכז השוק מבנה של "פנאי קופה" והוא נראה נהדר, דבר חשוב ברכבי פנאי. דגם זה מתאים לאותם לקוחות שרוצים דגם פנאי אך כזה שהוא קומפקטי יותר בפועל, כבד פחות בתחושה וגם זול יותר, בהשוואה לספורטאז', למשל. אקסיד לכשעצמו מציע יכולת טובה, מביא חבילה מצוינת, ומחירו בהחלט סביר.

קיה אקסיד 2021 החדש - חוות דעת
צילום: איליה שלמייב