כאשר רנו השיקה את רנו קפצ'ור ב-2013 היא הייתה מהראשונות שנכנסו לקטגוריה החדשה אז של דגמי פנאי קטנים (B-SUV). כידוע, זו זכתה להצלחה גוברת והולכת בזכות ניסאן ג'וק, הדגם שהוצג ב-2010 על-ידי החברה השנייה בברית רנו-ניסאן.

שש שנים ומיליון וחצי יחידות אחרי, חשפה רנו בסוף 2019 את קפצ'ור החדש, אלא שהפעם הוא בתחום לוהט הרושם שיאי מכירות וכולל שפע מתחרים.

היכרות, נתונים
קפצ'ור החדש, בזכות ממדיו ולמרות הפלטפורמה עליה הוא מבוסס, מטשטש את גבולות הקטגוריה. הפלטפורמה היא CMF-B המודולרית המשמשת את הסופרמיני קליאו וגם את רכב הפנאי הקטן ג'וק, שגם הוא גדול יחסית לסגמנט. בסיס הגלגלים, 264 ס"מ, גדול ב-3 ס"מ מקודמו, זהה לזה שבג'וק ונמצא בטריטוריה של הקבוצה הגדולה יותר; הרכב גדל ב-11 ס"מ ל-423 ס"מ והרוחב צמח ב-1.7 ס"מ ל-180 ס"מ.

רנו קפצ'ור - מבחן דרכים (1.3 ל', 154 כ
צילום: מערכת אוטו

לקפצ'ור מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר (פותח בשת"פ מרצדס, בשימוש בדגמיה) בשתי רמות הספק, תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים וההנעה קדמית.

לגרסה הבסיסית הספק של 131 כ"ס, וזו מוצעת ברמת הגימור 'אינטנס' הכוללת תאורת לד, חישוקי "17, מפתח חכם ומולטימדיה עם צג "7; מחירה מתחיל ב-125,000 שקלים. לגרסה הבכירה הספק של 154 כ"ס, וזו מוצעת ברמת הגימור 'אקזקוטיב' הכולל בנוסף מחוונים מוקרנים וצג "9.3; מחירה 133,000 שקלים – והיא זו שקיבלנו למבחן.  

עיצוב ונראות
עיצוב קפצ'ור המקורי היה מוצלח, וברנו בחרו להמשיך בקו דומה. לפי התמונות הדמיון רב, אבל בפועל שני הדגמים שונים מאוד. הדור חדש, כאמור גדול מקודמו גם נראה כך, והוא אלגנטי ממנו בזכות קווים מדויקים, המוצאים ביטוי בחזית, בעיצוב תאורת הלד ובאחוריים הנקיים עם יחידות תאורה בצורת C.

רנו קפצ'ור - מבחן דרכים (1.3 ל', 154 כ
צילום: מערכת אוטו

קפצ'ור החדש נראה גדול – אבל לא מדי; בולט – אבל לא צעקני, ואיפור הפנאי שלו במינון הנכון. גוון הברונזה והשילוב של הגג שחור (תוספת 2000 שקלים) ברכב ההדגמה מוסיפים הרבה להופעה וכך גם חישוקי "18.

פנים הרכב
השיפור בסביבת הנהג דרמטי. העיצוב עדכני והגימור ברמת הגימור 'אקזקוטיב' מזמין בזכות חלקים בגימור צבעוני (ניתן לבחור בין כתום לאפור). רנו הבטיחה שיפור באיכות – וקיימה; במשטחים גדולים מרקם רך, חלקם צבעוניים וגם זה מוסיף להופעה המשופרת. הצבע משתלב היטב גם בריפוד המושבים הנאה. סביבת הנהג משלבת קווים קלאסיים ומוצקים, קונסולה "צפה" בין המושבים יוצרת מופע ייחודי, ובתוכה בורר הילוכים נאה. מעליה פקדים נאים לבקרת האקלים, שהחיווי שלה מעט מוסתר והיא אינה מפוצלת.

במרכז סביבת הנהג צג מולטימדיה אנכי וגדול הדומה מאוד לזה שבקליאו ומושך את תשומת הלב. ניתן לשלוט ממנו על שפע פעולות, כולל בחירה במצב הניהוג המשנה את תצורת המחוונים. אבל תפעול המערכות דורש הסתגלות ארוכה – ובעיקר: לא כל תפקוד נמצא במקום הצפוי; למשל, שינוי גווני תאורת האווירה מתבצע ממצבי הניהוג. למרות זאת נראה שמשהו כאן עדיף מאשר בדגמי רנו אחרים עם מערך זה, או שהתרגלתי... המחוונים המוקרנים נאים, ועדיין פרטים מסוימים אינם בולטים מספיק כמו חיווי ההילוך. המפתח החכם פועל רק מידית דלת הנהג, אבל הרכב נפתח כאשר קרבים וננעל כשמתרחקים.

רנו קפצ'ור - מבחן דרכים (1.3 ל', 154 כ
צילום: מערכת אוטו

המושבים הנאים נוחים תחילה, אך בנסיעות ארוכות מורגש חסרונה של תמיכה מספקת לגב התחתון. נדרש זמן כדי לקבוע תנוחת נהיגה טובה, ובמפתיע אני מוצא שראשי קרוב מדי לתקרה.
מאחור המרחב טוב, גם אם אינו פורץ גבולות בקטגוריה. ניתן להזיז את המושב, יש פתחי מיזוג ושקעי USB. תא המטען גדול (422-536 ליטרים לפי מיקום המושב) נאה, ובעל רצפה כפולה.
במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה פעלתן ובקרת שיוט אדפטיבית. וב'אקזקוטיב' גם ניטור שטחים מתים ועמעום תאורה.

מנוע וביצועים
מנוע ה-1.3 ליטר טורבו המוכר מייצר כאן 154 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-27.5 קג"מ ב-1800 סל"ד, ובשילוב התיבה הדו-מצמדית עם 7 הילוכים, מאיצה גרסה זו מ-0 ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות, וזה נתון מרשים. גם בפועל; הביצועים טובים לא רק בהאצות מהמקום אלא גם בהאצות ביניים, גם ביכולות העקיפה וגם תחת עומס של עליות. 

רנו קפצ'ור - מבחן דרכים (1.3 ל', 154 כ
צילום: מערכת אוטו

למעשה, דווקא בנסיעה רגועה, במיוחד בעיר, מתגלים חסרונות בהתנהלות חטיבת הכוח הזו. פעולת המצערת, שהיא רכה בתגובתה ויש לה מעט חופש במהלך הראשוני, אינה חדה כנדרש בהתנהלות רגילה. יחד עם השהיה בתגובת התיבה וגם זו של המנוע, פעולת חטיבת הכוח אינה זורמת והתגובות שלה אינן מדויקות. תכונות אלה מפריעות בתמרונים עדינים (חנייה), בזחילות (פקקים), ביציאה שלווה מהמקום (רמזור), לעיתים גם בשיוט רגוע (שינוי קצב). לתיבה פקדים לתפעול ידני מאחורי ההגה, והם נוחים מאוד. מנגד, מעברים מהירים בבורר, בין הילוך קדמי לאחורי, דורשים תשומת לב. 
צריכת הדלק מצוינת: ביום מבחן מאומץ נרשמו 12.8 ק"מ/ל', ובשיוט הצריכה נעה בין 16 ל-17.5 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות
בנסיעה עירונית, הקפצ'ור נוח על שיבושים קטנים ואינו מעביר פנימה את חספוס הכביש. כיול נוקשה למתלים וצמיגים עם דופן נמוכה יחסית על חישוקי "18, גורמים לכך שהקפצ'ור מתקשה מדי על פגמים בינוניים וגדולים ברחובות העיר. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר משתפרת, בעיקר על שיבושים בינוניים, אבל פגמים גדולים וגלי כביש מורגשים. רעשי הרוח נשמעים למדי, אלה של הכביש פחות.
בנסיעת שבילים הרכב קופצני, אבל ריסון טוב למרכב מאפשר תנועה מהירה כל זמן שהרכב אינו פוגש בבורות או נתקל באבנים גדולות.

רנו קפצ'ור - מבחן דרכים (1.3 ל', 154 כ
צילום: מערכת אוטו

אותו כיול נוקשה יחסית משתלם כאשר מדובר בריסון תנודות המרכב בפניות, ובהיענות נחושה לפקודות היגוי חדות. היכולת הדינמית של הקפצ'ור בהחלט ראויה, הוא אינו עצבני מדי תחת עומס, וזו מוצאת ביטוי בתגובות מדודות ובתחושה יציבה. בנהיגה אגרסיבית בקרת היציבות מתערבת מוקדם יחסית. עם זאת, שפע הכוח שעובר לגלגלים הקדמיים עלול לגרור לוחמת הגה מפתיעה, ושיבושים באמצע פנייה בנהיגה מהירה יכולים להסית את הרכב במקצת. הבלמים, שיש להם תופים מאחור, אינם חדים אבל שומרים על יכולת גם תחת עומס.

רנו קפצ'ור - מבחן דרכים (1.3 ל', 154 כ
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה
הקפצ'ור צובר נקודות באזורים החשובים ללקוחות – העיצוב החיצוני המושך, סביבת הנהג ותא הנוסעים המזמינים, האבזור העשיר, הביצועים המשובחים – ומחירו, 133,000 שקלים למכונית המבחן, בהחלט תחרותי כיום. מנגד, התנהלות חטיבת הכוח סובלת מחסרונות, והנוחות בעיר אינה מתעלה.

שקלול כל הדברים האלה מעלה כי הקפצ'ור החדש לא רק טוב משמעותית מקודמו, אלא שכעת הוא אחד הדגמים הבולטים בקטגוריה.

רנו קפצ'ור - מבחן דרכים (1.3 ל', 154 כ
צילום: מערכת אוטו