ימים ספורים אחרי שב.מ.וו סדרה 4 החדשה הושקה בישראל הגיעה אלינו גרסה מחודשת של אודי A5 ספורטבק שהוצגה בסוף 2019. שתי אלה, יחד עם מרצדס C קופה, הן עיקר הקטגוריה – משפחתית-גדולה במבנה קופה. 

היכרות, חידושים
לאודי רומן ארוך עם קטגוריה זו, זה החל בשנות השמונים במאה הקודמת וחודש ב-2007 עם A5 המקורית. הדור הנוכחי הושק ב-2016 וגרסת ספורטבק עם חמש הדלתות היא החשובה בהיצע, ובשלב זה, לפני השקת ב.מ.וו 4 גראן קופה, חסרת מתחרות. 

במסגרת מתיחת הפנים צויד הדגם המחודש גם במערך היברידי מתון. A5 מוצעת עם מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר, וזה מייצר בגרסת 35 אותה בחנו 150 כ"ס, ובגרסת 40, המוצעת גם בקופה 3 דלתות, 204 כ"ס; המחירים החל ב-336,000 שקלים.

אודי A5 ספורטבק - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

באבזור, בין השאר, גג זכוכית, מפתח חכם, וחבילת 'לקשרי' (26,200 שקלים) במכונית ההדגמה כוללת בנוסף מערכת שמע של B&O, מחוונים מוקרנים ועוד. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, ב'לקשרי' גם בקרת שיוט אדפטיבית.

עיצוב, נראות 
חיצונית, השינוי אינו גדול ונסלח לכם אם תפספסו את ההבדלים. אודי שמרה כהרגלה על עיצוב סולידי, והמכונית ממשיכה להציג עיצוב מעודן, ולמרות קווי דופן מעניינים אינו זועק למרחקים. 

כרגיל במתיחות פנים עיקר השינוי מתמקד בחזית, וכאן היא שרירית מאשר קודמתה, בזכות שבכה מודגשת, תאורת לד מטריקס מתקדמת, כונסי אוויר ומסיתים גדולים מאשר לפני החידוש. מאחור בולט דיפיוזר חדש, וחובבי טריוויה יזהו קצות מפלטים טרפזים במקום עגולים. אותה חבילת 'לקשרי' כוללת גם חישוקי "19, וממדיהם וגם עיצובם תורמים להופעה הנאה של הרכב.

אודי A5 ספורטבק - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

סביבת נהג, תא נוסעים 
משיכת ידיות דלת כלפי מעלה והיעדר מסגרת לשמשות הצד עושים את פתיחת הדלת מיוחדת יותר. בסביבת הנהג השינוי אינו משמעותי, ובולט צג המולטימדיה שממדיו גדלו, מ-"7.1 ל-"10.1. הוא עדכני לא רק בתצוגה אלא גם בתפעול; מערך השליטה החיצוני נעלם והכל נעשה דרך הצג, וזו תכונה שלא כולם יאהבו. יחסית התפעול ברור, אלא שמדובר בגרסה הבסיסית, כך שיש פחות מערכות ופחות מקום לסיבוך. המחוונים המוקרנים נאים וברורים. 

שילוב החומרים והגוונים – כאן עור חום, חלקים כסופים, דיפון שחור גם לתקרה (2700 שקלים) – יחד עם איכות טובה יוצרים תא נוסעים שנעים לשהות בו. תנוחת הנהיגה נמוכה מספיק כדי ליצור אווירה ספורטיבית, אך לא מדי; הגג מעט קרוב לראש, אבל לא באופן שממש מפריע. המושב הנאה שתפעולו חשמלי נוח.

מאחור מורגש היתרון של מכונית כזאת על קופה מסורתית. המושב מעט נמוך אך המרחב מספק, ושני מבוגרים ישבו ברווחה; לשלישי יהיה נוח פחות בגלל מנהרת ההינע הבולטות מדי. בנוסף לחומרים הנאים, מאחור גם בקרת אקלים. מאחור דלת חמישית ענקית, וזו מופעלת באופן חשמלי, ותא המטען ארוך וגדול יחסית (465 ליטר). 

אודי A5 ספורטבק - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
כאמור, אחד השינויים החשובים שנעשו בגרסאות הבסיסיות הוא ציודן במערך היברידי מתון. הנתונים של גרסת 35 מעט מבלבלים, מכיוון שהספק של 150 כ"ס נוצר כאן על-ידי מנוע 2.0 ליטר, כאשר ברוב דגמי קבוצת פולקסווגן מתקבל הספק כזה ממנוע 1.5 ליטר. בנוסף, המערך ההיברידי המתון, המאפשר למנוע לדומם בשיוט או בגלישה לעצירה, הוא של 12 וולט ולא של 48 כמקובל ברוב המקרים. הוא שקט יותר, כי אוורור הסוללה הנמצאת מאחור אינו נשמע, אבל השפעתו על מערך הדימום/התנעה מורגשת פחות, וההתנעה מדימום פחות נעימה. 

"רק 150 כ"ס?". נשמע מעט למכונית כזו, אבל במציאות המנוע הזה בהחלט מספק, בייחוד כאשר מתחת להספק הזה, המוצע בכל התחום בין 4000-6000 סל"ד, משתרע מומנט נאה של 27.5 קג"מ, וזה זמין כבר ב-1300 סל"ד ונשאר כך עד 3850 סל"ד; זו רצועת כוח נאה ומאוד רחבה של 4700 סל"ד. המכונה אינה אגרסיבית, או תזזיתית, אבל הביצועים נאותים, כולל האצה של 9.1 שניות ל-100 קמ"ש, ואלה בעיקר טובים בכל מצב נהיגה ובכל תוואי, ובהחלט יספקו את מי שרכש ספורטבק רק בגלל עיצובה.

אודי A5 ספורטבק - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

בפועל, היציאה מהמקום נאותה והמנוע במיטבו בסל"ד בינוני כאשר הוא מציע הרבה ואינו מתאמץ. בסל”ד גבוה המנוע מייצר קצת יותר רעש מאשר דחף, ולעיתים משתלב בו טרטור,  אולי מהתיבה הדו-מצמדית. כמו ביחידות כוח דומות של קבוצת פולקסווגן, גם כאן בהאצת-ביניים חזקה מאוד נדרש הרף-עין עד שהעסק מתחיל לרוץ, דבר המורגש גם ביציאה מפניות בכבישים המפותלים ההם. 

צריכת הדלק טובה לרכב כזה: 11 ק"מ/ל' בתוואי המבחן, 13.5 ק"מ/ל' בקצב רגוע.  

נוחות, התנהגות 
עם צמיגי 235/55-19 ודופן לא ממש גבוהה, קשה לצפות לנוחות מרהיבה, אבל A5 מצליחה להעניק נוחות נסיעה טובה למדי. לרוב היא סופגת היטב את חספוס הכביש ואת הפגמים הקטנים, אך על פגמים מוחשיים יותר היא מסתדרת טוב פחות. תכונות אלה מורגשות גם מחוץ לעיר, ועל גלי כביש המרכב חסר ריסון. הרוחב הנדיב של סוליית הצמיג מביא עימו רעשי כביש מוחשיים וגם שאון הרוח מורגש. 

אודי A5 ספורטבק - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

להיגוי משקל קל גם במצב ספורט ונדרש מעט זמן כדי להתרגל ליחס המשתנה; ככל שהפניית ההגה גדלה – כך גדל יחס ההפניה. בקרת היציבות מצידה תורמת ליכולת הדינמית בפניות מהירות על-ידי בלימת הגלגל פנימי כדי לסייע ב"הכנסת" הרכב לפנייה. במצבי קיצון ובפניות ממש חדות הסיוע הזה משפיע פחות, ואז נוצרת נטייה מסוימת לתת-היגוי. ההמשך יציב, מהיר, בטוח ואפילו נעים, וכצפוי לא שופע דרמות. לבלמים פעולה נכונה ומדודה גם בעומס מתמשך. 

מחיר, תמורה 
אודי A5 ספורטבק מעניקה אווירה מיוחדת לנהג וליושבים בתוכה, ואליה מצטרפת יכולת נסיעה נעימה למרחקים גדולים. יש בה משהו אלגנטי שאינו מתאמץ, הן בעיצוב והן באופן בו היא נעה, וזה מחפה על ביצועים שאינם מסעירים.

אודי A5 ספורטבק - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

כמובן, מושגים כמו "תמורה", "קופה", אינם הולכים יד ביד, ומי מכם השוקל מכונית כזאת לא עושה זאת מסיבות רציונליות – גם אם הספורטבק מצליחה לשלב עיצוב של קופה קלאסית עם מבנה של משפחתית; היא פחות יפה מהקופה, הרבה יותר שימושית ממנה, ועדיין מיוחדת ביחס ל-A4. 

ויש לכך מחיר. מחיר מכונית ההדגמה הוא 365,000 שקלים, כאשר מחירה התחילי הוא 336,000 שקלים – הרבה הרבה יותר מאשר 255,000 השקלים עבור A4 עם הספק זהה אך בעלת פחות אבזור. כמובן, מחיר גרסת 35 עם חבילת 'לקשרי' קרוב מאוד לזה של 40 שיש לה 204 כ"ס, ומחירה 375,000 שקלים, וזה מאפשר ללקוח להתחבט בין יתרונות האווירה והרושם ובין יתרונות הכוח והביצועים. אכן, בעיות קשות.

אודי A5 ספורטבק - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו