ב.מ.וו iX3 אינו דגם חשמלי ראשון של ב.מ.וו; קדם לו הרכב העירוני i3 שהוצג ב-2013 שהיה (ועדיין) ייחודי ויקר. אותה חטיבה i של ב.מ.וו הציגה ב-2014 גם מכונית ספורט היברידית, i8, גם היא שונה מדגמים רגילים, גם בגלל שהיו לה מנוע מרכזי ודלתות שחף. 

לא חלוץ, ראשון
אבל זו פעם ראשונה שב.מ.וו מציגה דגם חשמלי המשתלב עם דגמי הליבה של המותג. לא במקרה פנו הבווארים ל-X3 – רכב פנאי מצליח הנמצא בקטגוריה פופולרית של מותגי יוקרה. דרכה של ב.מ.וו הייתה דומה לזאת של אודי עם e-טרון ושל מרצדס עם EQC, גם בסוג הרכב, גם בבסיס; כולן הציגו דגם פנאי חשמלי בגודל בינוני (D-SUV), כולן התבססו על רצפה קיימת המשרתת דגמים קודמים; רצפה ייעודית תהיה בדגמים בהמשך. 

ולמרות זאת, כדאי לשים לב לניואנס חשוב. ב.מ.וו מציגה את הדגם החשמלי הזה לא במסגרת חטיבה נפרדת או אפילו כדגם נפרד, אלא כגרסה לדגם קיים, X3. היא נאמנה, כמו שציין מנכ"ל דלק מוטורס, שחר שמש, לסיסמא "Power of Choice".

ב.מ.וו iX3 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

עיקרון, אופציות
וכך, ניתן לרכוש את X3 עם אחת משלוש אפשרויות הנעה: מנוע בעירה פנימית בבנזין או בדיזל, כדרכו של הדגם מאז שהוצג; גרסה היברידית-נטענת, שהגיעה לארץ לפני כחצי שנה; הגרסה החשמלית המושקת כעת. זה היה גם הרעיון מאחורי המסע הקצר צפונה שארגנו אנשי דלק מוטורס: לאפשר לנו לחוות את שלושת סוגי ההנעה (הזדמנות שצלחה חלקית): גרסת הבנזין 20i; ההיברידית-נטענת 30e; החשמלית iX3.

iX3 החשמלי דומה לגרסאות האחרות, פרט לשבכה השונה, אך ההבדלים במפרט הטכני משמעותיים מאוד. במקום מנוע קדמי והנעה כפולה, ב- iX3המנוע מורכב מאחור וההנעה אחורית בלבד. המנוע החשמלי מייצר 286 כ"ס ו-40.8 קג"מ, ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 6.8 שניות. בנוסף, לרכב בולמי זעזועים אדפטיביים שפעולתם אינה מושפעת ממצב הניהוג שנבחר. צביר הסוללות – 80 קוט"ש לטווח רשמי של 454 ק"מ – מחולק ל-10 יחידות, ומיקומו, במרכז רצפת הרכב, מוריד את מרכז הכובד ב-7.5 ס"מ.

ב.מ.וו iX3 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

המבנה השטוח של צביר הסוללות אפשר להקטין את נפח תא המטען רק במעט ביחס לגרסת הבעירה הפנימית, להציע נפח גדול מזה שבגרסה הנטענת: 510 ליטרים בהשוואה ל-550 ליטרים ול-450 ליטרים. המשקל הוא 2284 ק"ג, 550 ק"ג יותר מאשר ב-20i ו-295 ק"ג יותר מאשר ב-30e. 

מסדר זיהוי 
בעצירה ראשונה באגמון חפר קל לזהות את הגרסה החשמלית: מעבר למסגרת הכרום סביב לשבכה, בולטת העובדה כי היא אטומה – לשיפור היעילות האווירודינמית – ובשינויים גם כונסי אוויר שונים ותאורת לד אדפטיבית. הבדלים נוספים הם בגוון כחלחל האמור להכריז על מסר סביבתי, ובולטים בעיקר הם חישוקי "20 (בגרסה הנטענת "19) שעיצובם שונה מאוד, נועד אף הוא לשיפור היעילות האווירודינמית, ולפי ב.מ.וו הדבר מוסיף לטווח 10 ק"מ. 

רמת הגימור ב- iX3גבוהה, וכוללת תצוגה עילית, מצלמות היקפיות, מערכת שמע של הרמן קרדון, ומערך הבטיחות מתקדם יותר. וכן, גם הספרות במד הטווח החשמלי מסגירות את הסוד שמדובר ברכב חשמלי. באבזור העשיר גם גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים ועוד. 

ב.מ.וו iX3 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

זזים  
ההספק (286 כ"ס) ונתון ההאצה (6.8 שניות ל-100 קמ"ש) הם נתונים טובים, אך היציאה מהמקום אינה יוצרת את תחושת הסנסציה כמו במתחרים האחרים; ההספק שלהם גבוה יותר (74-122 כ"ס), זמן ההאצה קצר יותר (1.2-2 שניות). עם זאת, יכולת ההאצה מרשימה יותר ומכובדת מאוד במהירויות ביניים. 

עם ההתנעה, הטווח שהוצג היה 346 ק"מ, אבל עד היציאה מהחנייה הוא ירד ל-338 ק"מ. בתחנה השנייה, חוות הרוח בגלבוע, אחרי שעברנו 133 ק"מ וגם מעכנו פה ושם את המצערת, הטווח ירד ל-191 ק"מ, לסך כולל של 322 ק"מ. בנהיגה בקצב מאמץ פחות, הטווח יהיה, גם ביום לוהט כזה, בין 330 ל-350 ק"מ. אבל החלפנו מכוניות בדרך, ולא כולן עברו אותו מסלול וננהגו באותו אופן. 

ל-iX3 שלושה מצבי בלימה רגנרטיבית ומצב נוסף הוא אדפטיבי, המופעל אוטומטית כאשר המערכת מזהה רכב איטי מלפנים. חבל שהשינויים במצב בלימת המנוע נעשים דרך הצג ולא באמצעות תפעול פקדים מאחורי ההגה.

ב.מ.וו iX3 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

בעיר, במהירות איטית, פעולת הבולמים מעט נוקשה, והנוחות בהתאם. ככל שהרכב צובר יותר ויותר מהירות הוא נעשה יותר ויותר נוח. תכונה זו, של תפקוד משופר כאשר העומס על הבולמים גדל, הורגשה גם בשבילים לאגמון חפר, כאשר הרכב הסתדר במפתיע היטב עם הבורות הגדולים.

וכן, למרות שמדובר בטעימה ראשונית, וברכב פנאי, וכבד – לא התאפקנו; אלחשנו את בקרת היציבות ובסדרת פניות קצרה, שמח ה- iX3להזכיר את התכונות המהנות של הנעה אחורית. 

הגרסה ההיברידית-נטענת חזקה יותר לפרק זמן קצר ומזנקת טוב יותר – היא מייצרת 292 כ"ס ומגיעה ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות – ומוסיפה גם צליל מנוע נעים. הודות להנעה הכפולה היא גם יציבה יותר בפניות, אך פחות נוחה ומרוסנת, ביחוד כאשר המהירות עולה, בגלל מערך בולמים אחר.  

ב.מ.וו iX3 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

טעמנו 
ההתרשמות הקצרה מרכב הפנאי החשמלי של ב.מ.וו מעלה כי מדובר בדגם פנאי מעניין של מותג יוקרה גרמני, זה עשוי בהתאם, ומביא לסצנה גם תג-מחיר ראוי לציון באופן יחסי; מחירו של  iX3הוא 430,000 שקלים, נמוך ב-70,000-90,000 שקלים מהדגמים המקבילים של אודי, יגואר, מרצדס. 

iX3 משתלב היטב בין גרסאות X3, מביא אופציה כל-חשמלית נוספת לקטגוריה בפרט, להיצע החשמלי בכלל. אנחנו נבחן אותו לעומק בקרוב, ואז נביא תמונה מלאה יותר.

ב.מ.וו iX3 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר