ב-2016 השיקה אודי את אודי Q2, רכב פנאי קטן (B-SUV), קטן וזול מ-Q3 המבוסס והוותיק ממנו. חמש שנים אחרי, החלה אודי ישראל בשיווק הגרסה המחודשת. 

הקשר, פרטים
עיקר השינויים בחזית מחודשת עם שבכה בולטת יותר ותאורת לד מעודכנת, הפגושים חדשים ואלה הוסיפו לאורכו 1.7 ס"מ, ל-421 ס"מ. מאחור החלק התחתון של הפגוש נראה שונה עם קו רוחבי המקשר בין שני חלקים בולטים, ואלה מתקשרים לדמויי כונסי האוויר מלפנים. 

הדגם משווק בישראל רק בגרסת 35 עם מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר המוכר המייצר 150 כ"ס; עד כה הוצעה גם גרסת 1.0 ליטר מוזלת.  

אודי Q2 - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

רכב הפנאי הקטן של אודי מוצע ב-3 רמות אבזור: 'טק פק' שמחירה 190,000 שקלים,  'קומפורט' ב-198,000 שקלים, 'לקשרי' ב-210,000 שקלים. כבר ברמה הגימור הבסיסית חישוקי "16, צג "8.3. ב'לקשרי' שנבחנה גם גג זכוכית, מפתח חכם. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה. 

עיצוב, נראות 
השינויים החיצוניים אינם גדולים, וכדי לזהות את ההבדלים צריך להכיר את הדגם או להעמיד את הגרסה המחודשת לצד הקודמת. יצירת הרווח בין מכסה המנוע לשבכה, על-ידי הצרת החלק העליון של מסגרת השבכה, אינה מוצלחת לטעמי, מכיוון שנראה כאילו מכסה המנוע אינו סגור לגמרי. איכשהו אני לא בטוח שהמהדורה המחודשת נאה מזו המקורית, בייחוד כאשר חישוקי ה-"16 (עד כה "17 ברמות הגימור הגבוהות) נראים קטנים על הרכב, וקצות המפלטים שבלטו בעבר מוסתרים כעת.  

אודי Q2 - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

סביבת נהג, תא נוסעים 
סביבת הנהג דומה מאוד לזו המקורית, גם לזו של A3 הקודמת, וזו יוצרת אווירה נעימה, גם בזכות תאורת האווירה הצבעונית והגרפיקה הייחודית. עם זאת, העיצוב מתחיל להתיישן, בייחוד על רקע סביבת הנהג בדגמים חדשים כמו A3, גם בגלל שצג ה-"8.3, נראה קטן והתצוגה אינה עדכנית. מנגד, סביבת הנהג נראית חסונה יותר והנדסת האנוש טובה יותר, דבר המוצא ביטוי במחוונים הברורים, אם-כי אלה חסרים אפשרויות ומידע כמו שיש בדגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן. היינו מצפים לדיפון רך ואיכותי יותר בדלתות, ואם כי האבזור סביר, חסרים במפרט מרכיבים כמו תפעול חשמלי למושבים, אפילו מצלמת נסיעה לאחור.

תנוחת הנהיגה טובה למדי, גם אם אינה גבוהה כמתבקש ברכב פנאי. במושב הנהג, כאמור רק בכיוון ידני, אין הקשחה לתמיכת גב אבל הוא נוח. 

מאחור המרחב נאה, מרווחי הרגלים טובים מאוד, מרווח הראש פחות. לתא המטען נפח גדול של 405 ליטר והמבנה שלו שימושי. 

אודי Q2 - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
מנוע ה-1.5 ליטר המוכר מייצר 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ, משודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. הביצועים טובים: 8.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 217 קמ"ש.

הרכב זריז, והדבר מוצא ביטוי בעיקר כאשר חטיבת הכוח במצב 'ספורט'; התיבה קצת פחות "נתקעת" בהילוכים גבוהים ומגיבה מהר יותר, משלבת להילוכים נמוכים כשצריך באופן מיידי יותר. היכולת טובה בכל מצב, ואין בעיה לעקוף במהירות או לשמר קצב טוב בעלייה גם מבלי שהמנוע יתאמץ יותר מדי. נראה גם שאין ממש טעם לקחת אותו לסל"ד גבוה, שם הוא מייצר יותר רעש מאשר דחף, ובכל מקרה הצליל שם אינו מזמין במיוחד. 

בשבילים ובגלל התיבה, התגובה למצערת עדינה עצבנית מדי, אינה חלקה כנדרש וקשה לדייק עימה. מנגד, ממש עם זינוק במצערת מלאה נוצרת השהיה. בדגמים החדשים של קבוצת פולקסווגן התיבה הזו פועלת באופן חלק בהרבה. 

אודי Q2 - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

אודי Q2 היא מכונית חסכונית. ביום מבחן בתנאים מכבידים עמדה הצריכה על 13.5 ק"מ/ל', ובשיוט בין-עירוני נרשמו 16.5 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות 
כיול המתלים קשיח יחסית, ובעיר הדבר מוצא ביטוי בכך שפני כביש מחוספסים ושיבושים קטנים מורגשים, אם-כי לא באופן שמאוד מפריע. מחוץ לעיר שוב מורגשים הפגמים הקטנים, אך המינון מופחת. רעשי הכביש והרוח הם ברמת הסביר.

בשבילים הזרועים באבנים גדולות ובבורות מצהיר ה-Q2 שזה לא ביתו, הוא אינו מפגין את החוסן הנדרש ותנועה זהירה עדיפה. בשבילים כבושים ניתן לייצר קצב מהיר. 

אודי Q2 - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

ה-Q2 מתנהל בכביש מפותל באופן קליל, מגיב היטב להפניות ההגה ולהרפיות מצערת, ובקרת היציבות מסייעת לעיתים בהידוק הקווים. עם זאת, האחיזה שמעניקים הצמיגים אינה גבוהה במיוחד. ההגה המהיר דורש הסתגלות ליחס המשתנה, והדבר מקשה על דיוק בתחילת הדרך. אבל כשמסתגלים, נהנים מיכולת הפניה נחושה. הבלמים פעלו באופן צפוי והדרגתי.

מערך הבטיחות הפגין נוכחות רבה מדי; התעקש לנופף באצבע ולהעיר שהרכב אינו נע במרכז הנתיב, ותיקון הסטייה היה פעלתן מדי.

אודי Q2 - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
למרות הצלחתו בעולם, Q2 נותר באופן מפתיע למדי ללא מתחרים ישירים, וכך גם בארץ. כעת, בהיעדר גרסת 1.0 ליטר, מחירו כבר אינו זול – החל מ-190,000 שקלים ועד ל-210,000 שקלים לרכב בו נהגנו.

עם זאת, וביחס למותגי היוקרה המבוססים, כולל אודי עצמה, מדובר באחד מהדגמים הזולים ביותר של מותג יוקרה, והתמורה מחוזקת גם בגלל שממדיו ממקמים אותו על גבול האזור הקומפקטי, גם בגלל שיחידת ההנעה שלו אופיינית לסגמנט הגדול יותר. אודי Q2 מבוסס על אותה רצפה ששירתה את A3 קודמת, זול מ-A3 חדשה וגם ממתחרותיה הגרמניות. כל אלה יבטיחו לו מקום של כבוד בטבלת המכירות של אודי.

אודי Q2 - מבחן דרכים (35TFSI, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו