בבוקר שאחרי המבחן תפסתי את אחד משכני האוטו־דידקטיים מתבונן ארוכות במכונית שלפני - אודי S3. הוא בחן ארוכות את קווי המרכב המיוחדים שהודגשו על־ידי האיפור הספורטיבי והחישוקים הכהים. "הגרמנים האלה יודעים את המלאכה" הוא סינן, וצדק.

סודות ההופעה
S3 אינה רועשת או ברוטאלית למראה, ועדיין בולטת מספיק כדי לגרור אותנו לשפע שיחות עם סקרנים גם כאשר אנחנו בסגר. אפילו שני אברכים, שלא ברור מה עשו בים המלח, אמרו בהתרגשות תוך נקישות על המרכב, שהרב אבו חצירה אמר שאודי זה כבר ממש משהו אחר. ולא, הם לא התכוונו לאלי אבו חצירה. 

כן, גם אם אודי לא יצאה מעורה באיפור של S3, היא בברור אמונה על המלאכה. העיצוב נשען על האגרסיביות המובנית בדגם המוכר, והאיפור מדגיש את התלת־ממדיות שלו באזור בתי הגלגלים. החזית בולטת בשל שבכה מודגשת יותר, כונסי אוויר ופגוש אגרסיביים במראה. גם מאחור היא שונה בשל שני זוגות מפלטים, דיפיוזר וספוילר, וחדי העין יזהו קאליפרים צבעוניים בין החישורים של חישוקי ה־"18 הכהים. מה עוד יש כאן? תאורת לד דינאמית, גג זכוכית. פתאום אודי A3 רגילה נראית קצת צמחונית. 

אודי S3 - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

נוסחה מוכרת, ביצוע חדש
מאז קיבלה A3 ב־1999 את הסימול המחייב באודי, 'S', היא הייתה לחברה קבועה וחשובה במבחר הגרסאות של הדגם. מצד אחד, במהלך השנים גרסת שלוש דלתות ואופציה לתיבה ידנית יצאו מהמפרט, מצד שני, התפריט נותר דומה. שינוי נוסף היה במיקום שלה; גרסת S כבר אינה הכי ספורטיבית, כבוד השמור ל־RS הקיצונית ממש. S הייתה לגרסה "חמימה", ויש בכך גם יתרונות.

כמו בשני הדורות האחרונים של הדגם, ל־S3 אותו מנוע טורבו־בנזין 2.0 ליטר מוכר; כאן הוא מייצר 310 כ"ס (5450-6500 סל"ד) ו־40.8 קג"מ (2000-5450 סל"ד) — ליצירת רצועת כוח עתירת־תפוקה של 4500 סל"ד. התיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים, ההנעה כפולה, משך ההאצה ל־100 קמ"ש 4.8 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל־250 קמ"ש. 

ביחס לגרסה הרגילה, ל־S3 גם הגה עם יחס העברה משתנה ומהיר יותר, עם שני סיבובים מנעילה לנעילה. הרכב מונמך ב־1.5 ס"מ, תא המטען הצטמק ב־55 ליטרים, ל־325 ליטרים. 

אודי S3 - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

לפני התנעה
לא נתעכב רבות על פנים תא הנוסעים ועל סביבת הנהג, כי אלה דומים למדי למה שיש ב־A3 הרגילה. המחוונים המוקרנים גדולים ושונים במעט ולכן פרטים מסוימים (חיווי תאורה, מד דלק, ניתוק בקרת יציבות) מופיעים במקומות שונים.

ויש הבדלים חשובים יותר. ב־S3 מפרט בטיחות מלא, מצבי ניהוג לבחירה וכמובן מושבי ספורט נאים. אלה מרופדים באלקנטרה המשמשת גם לדיפון הדלתות, ותורמת לאווירה של הידור. מושב הנהג עצמו נוח, ויש לו תפעול חשמלי (ידני בזה של הנוסע). מאחור המרחב טוב לרגליים וסביר לראש, ובעניין זה טוב מאשר בגרסת הסדאן. תא המטען הצטמק כאמור מעט, אך כולל רשת אוחזת. 

תחילת תנועה
בשניות הראשונות נרשמת אכזבה — בוודאי על רקע נתוני המנוע והביצועים. אם הרכב אכן מאיץ ב־4.8 שניות ל־100 קמ"ש, מדוע התחושה אינה תואמת את הנתון הזה? ובכן, יש מספר סיבות: התיבה שהיא מעט איטית בפעולתה לפעמים, מהססת קלות ביציאה מעמידה, וזה קורה גם בהאצות מקצב מתון; חולף עוד שבריר שנייה עד שהכוח נבנה כיאות כאשר המנוע מגיע ל־2000 סל"ד. מכאן, הרכב שועט קדימה, אבל גם אז לא נוצרת אותה תחושה הצמודה לביצועים כאלה; בניית הכוח הדרגתית וליניארית, אין פרץ אלימות, כאילו ולא נוצר שיא.

אודי S3 - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

אבל
כאשר מסתכלים במד המהירות מגלים ערכים שהם מאוד, אבל מאוד גבוהים. הרכב הזה מהיר באופן מרמה, הקצב שלו כמעט מפחיד. 

הצליל שמייצר המנוע נעים. הוא אינו "מפציץ" מדי, פס הקול אינו כובש את כל תא הנוסעים, אבל הוא נמצא שם — נוכח עם גוון ספורטיבי. במצב הרגיל הוא שקט והצליל במיטבו במצב ניהוג 'דינמי' בסל"ד בינוני, שם הוא משמיע גרגור מבעבע בתדרים נמוכים. תיבת ההילוכים פועלת באופן נעים, גם אם לעיתים ותחת עומס השילוב לא היה חלק. 

למהירות יש מחיר, בצריכת הדלק: 8 ק"מ/ל' גמעה ה־S3 במהלך המבחן, אך בשיוט נרשמה צריכה של 12.5 ק"מ/ל'. 

אודי S3 - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

אי של יציבות
ההתנהלות הדינמית דומה באופייה וביכולתה לדרך הפעולה של המנוע. בכביש ישר, מסוגלת ה־S3 מסוגלת לקצב מהיר ביותר אגב יציבות כיוונית מרשימה, ואותו מקדם רמאות ממשיך להפגין נוכחות גם בכבישים מתפתלים.

S3 צולחת פניות בקצב מרשים, כמעט מדהים. היא עוקבת אחר קו הפנייה כאילו אנחנו נעים בעשרות קמ"ש פחות, ורק כאשר מביטים, שוב, במד המהירות מתגלה את האמת. גם תחת מצערת מעוכה ביציאה מפנייה הרכב דבק בקו הנבחר, כאשר חלוקת הכוח תשמור אותו ביחסים ניטראליים עם העיקול, ודרמות יתקבלו עם הרפיית מצערת. אך גם כאן צריך להתאמץ כדי להגיע לאזור החיוג הזה, גם בגלל שהאחיזה שמעניקים הצמיגים מעולה. 

ההיגוי מהיר מאוד, כאמור, שני סיבובים מנעילה לנעילה, המשקל נכון, ותגובות המכונית להפניה טובות מאוד; פעולת ההיגוי חדה ומובנת לנהג, נחושה באופייה ועושה כל אלה מבלי להיות עצבנית. הבלמיםאינם מאוד עוצמתיים, אבל בולמים היטב ועומדים במשימות הקשות. 

אודי S3 - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

כיול מתלים נוקשה, כה חיוני לנהיגה ספורטיבית, פוגע בנוחות הנסיעה בעיר, בעיקר על שיבושים חדים וכמעט כל סוגי הפגמים יפגעו בה. בנסיעה בין־עירונית מהירה היא נוחה בהרבה. בעניין זה, ניתן לרכוש מערך מתלים נשלט־אלקטרונית ב־5500 שקלים. 

מרשימה
המילה "מרשימה" חזרה ועלתה הרבה פעמים כאשר דיברנו על ה־S3, המילה "מהנה" הוזכרה פחות, ותיאורים דרמטיים כמעט ולא.

ל־S3 ביצועים ויכולות מאוד גבוהים, ואלה מוצעים במכונית שימושית שיש לה פנים עשיר ועדכני, ויכולה ליהנות גם בטיולים ארוכים. המחיר, 368,500 שקלים, ממש אינו זול, אבל ביחס למתחרות הישירות — משפחתיות־ספורטיביות־של־מותגי־יוקרה־עם־יותר־מ־300־כ"ס — לאודי, כרגיל, יש קצת יותר כוח, קצת יותר אבזור, ומחיר קצת נמוך מזה של ב.מ.וו M135, בהרבה מזה של מרצדס A35.     

אודי S3 - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו