הדור הראשון של דגם הפנאי בגודל בינוני (D-SUV), אודי Q5, הוצג ב-2008 והצליח מאוד בעולם, הושק בישראל שנה מאוחר יותר ועשה חייל גם כאן. הדור השני של דגם הפנאי אודי Q5 הוצג ב-2016, גם הוא הצליח מאוד בעולם, הושק בישראל שנה מאוחר יותר וגם הוא עשה כאן חייל. ב-2020 עבר אותו דור שני עבר מתיחת פנים ונוספה לו גרסת ספורטבק – אותו אוטו, סיומת קופה. שנה מאוחר יותר הגיע לכאן אותו אודי Q5 ספורטבק

תמיד טענתי כי גג המשתפל מתאים יותר למכוניות נמוכות מאשר לגבוהות. מנגד, רכז המערכת הטרי והצעיר טוען שדווקא גג זה יוצר עיצוב אלוהי. אלא שגם לו, כמו לשאר עמישראל, שמורה הזכות לטעות. העובדה שרק אני סבור כך אינה משנה.

ענייני פנים
עיצוב הפנים נקי, מודרני אבל לא מחדש ובסך הכל נראה נאה. הנדסת האנוש טובה ויש לוח מחוונים גדול ("12.3), צבעוני ומוקרן, ויחד עם צג מולטימדיה נאה, צבעוני ובמידה ראויה ("10.1) והתצוגה הדיגיטלית של בקרת המיזוג התלת-אזורית נוצרת סביבת נהג הנראית עדכנית כנדרש. 

אודי Q5 ספורטבק - מבחן דרכים (2.0 ל', 265 כ
צילום: אודי

איכות החומרים טובה, אם כי אינה מהמובילות בקבוצה, כך גם איכות ההרכבה, ואיכות הגימור סבירה בלבד. תאי אחסון – יש לא מעט, אך חלק מהם לא יצליחו לאחסן חפצים בגודל סביר כמו טלפון נייד.

הראות החוצה טובה לפנים, לאחור סבירה מינוס; השמשה קטנה, להלן עיצוב הקופה. בסיס המושבים הקדמיים קצר, אך ניתן לשלוט על זווית הבסיס. התמיכה הצדית סבירה מינוס, ומשענת הגב סבירה למרות שחסר כוונון לגב התחתון, ובכלל תנוחת הנהיגה טובה. 

היושבים מאחור ישמחו בבקרת אקלים, והמרחב עבורם טוב. בסיס המושב סביר בנוחותו, וניתן לשנות את זווית המסעד. תעלת ההינע במרכז גבוהה ורחבה מאוד, תפריע ליושב במרכז. מרווחי הברכיים וכפות הרגליים מעולים, ומרווח הראש סביר, למרות השיפוע, הודות לשקעים בריפוד הגג. 

תא המטען ראוי ותכולתו כמעט ולא נפגעה (510 ליטר; 550 ליטר בגרסה הרגילה). יש גלגל חלופי אבל הוא מסוג בייגלה ויש בו כל שנדרש לשימוש: תאורה, ווי תלייה ועגינה, גם רשת.

אודי Q5 ספורטבק - מבחן דרכים (2.0 ל', 265 כ
צילום: עזרא רפאל

ההיברידי קל, המשקל פחות
ב Q5 ספורטבק מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר וזה מצויד במערך היברידי קל של 48 וולט. ההספק עלה מ-252 ל-265 כ"ס, והמומנט 37.7 קג"מ. התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה כפולה. כל אלה מסדרים לרכב ביצועים מעולים, והנתונים היבשים הם: תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות, מהירות מרבית של 240 קמ"ש. 

אבל מה שלא מספרים המספרים היבשים, זה עד כמה התאוצה חלקה, ואיך הכל עובד בנינוחות, גם בשיוט יומיומי וגם בתגובה להדבקת הדוושה. הביצועים פשוט נהדרים; זו אמנם לא מפלצת תאוצה, בוודאי לא עם הספק כזה מול משקל עצמי של 1850 ק"ג, אבל לא פגשתי מחסור בכוח בשום שלב בתוואי המבחן. צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 10.1 ק"מ/ל'.

בעיר, בעיקול, בשביל
נוחות הנסיעה טובה, אמנם המתלים מכוילים על הצד הנוקשה, יחסית, אך את רוב המפגעים כמו טלאים בכביש מגהץ Q5 ספורטבק בצורה סבירה, את החדים שבהם פחות טוב. בכבישים הבין-עירוניים הנוחות טובה יותר, כצפוי והמרכב מרוסן גם לאחר מעבר על מכשולים למיניהם. איכות הנסיעה אגב, טובה בזכות בידוד רעשים מוצלח.

בשבילים, כל עוד מדובר בקצב סביר, המצב טוב פלוס, ועל מהמורות בינוניות מעט פחות. במצב שטח (בבורר מצבי הנהיגה) מתבטלים חיישני הקרבה ההיקפיים (אחרת המכונית נכנסת ללחץ) ובקרת המשיכה עושה עבודתה היטב, לדוגמה בהצלבות.

אודי Q5 ספורטבק - מבחן דרכים (2.0 ל', 265 כ
צילום: עזרא רפאל

בכביש מפותל ההתנהגות טובה עם טרן-אין מדויק והידוק ישבן לינארי, והאחיזה גבוהה. מלבד זה, חסרה התקשורת ההיא בין הנהג לגלגלים דרך ההגה. בארבע מילים: מאוד יעיל, פחות מחבר.

העם היושב בציון, אני
מתיחת הפנים של אמצע החיים גורמת לאודי Q5 להיות תחרותי יותר מאשר קודם ביחס לדגמים אחרים. הוא לא מושלם, אך יתרונותיו גוברים על חסרונותיו, המוצר איכותי וראוי.

המחיר, החל ב-386,000 שקלים ועד ל-420,000 שקלים ברמת הגימור שנבחנה, נמוך במעט מזה של ב.מ.וו X4 בהספק קרוב (252 כ"ס), נמוך בהרבה ממרצדס GLC קופה עם הספק קטן בהרבה (211 כ"ס) – כך שביחס למקובל בתחום, מציע תמורה נאה יחסית. 

נראה גם כי מרכב הקופה כאילו ונתפר לטעמו של העם היושב בציון, אם נשפוט לפי תגובות העוברים והשבים. אני כאמור מעדיף מרכב רגיל וקלאסי, כי כזה אני: קצת רגיל, קצת קלאסי.

*פורסם במקור ב-13.09.21 (נוסף וידאו)

אודי Q5 ספורטבק - מבחן דרכים (2.0 ל', 265 כ
צילום: עזרא רפאל