עם סיום מלחמת קוריאה ב־1954, ארבע שנים לאחר שהחלה, החל יצרן קוריאני בשם הא דונג־הוואן (Ha Dong-hwan) לייצר ברישיון את וויליס ג‘יפ MD עבור צבא ארה"ב בקוריאה.

סאנגיונג, מאז ועד היום. אותו מפעל המשיך בדרך השטח, התמחה בדגמים כאלה, החליף שמות, וב־1988 נמכר לתאגיד סאנגיונג. לאחר שינויים בבעלות מ־1997 עד 2010, סאנגיונג מהווה כיום חלק מתאגיד מהינדרה ההודי. לסאנגיונג כיום מספר קטן של דגמים עם שלדת סולם וסרן חי, ובהיצע רכב השטח סאנגיונג רקסטון, המיניוואן טוריסמו, הטנדר מוסו; בנוסף, דגם הפנאי הקומפקטי קורנדו. 

רקסטון, קודם
דגם השטח הזה הוצג ב־2001, בעשור האחרון שדגמי שטח מסוגו — הילוך כוח, הנעה אחורית המשולבת לכפולה, סרן חי, שלדת סולם — הסתובבו חופשי, אבל הוא נשאר עם מפרט זה גם בהמשך. ב־2016 הוצג דגם כל־חדש, משופר מקודמו — משמר את המבנה הוותיק, בעיצוב מוצלח בהרבה, לא עניין של מה בכך במותג זה. 

סאנגיונג רקסטון - מבחן דרכים (2.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

שלדת הסולם והמרכב קלים וחזקים יותר, והממדים גדלו. למפרט נוספו תושבות מנוע הידראוליות, מפרט בטיחות עדכני, מולטימדיה בהתאם. עם זאת, יכולת השטח, שגם קודם לא התעלתה בגלל זוויות מרכב ומרווח גחון בינוניים, נפגמה בדגם החדש בגלל נתוני מרכב טובים עוד פחות. 

רקסטון, עכשיו
מתיחת פנים הוכרזה ב־2020, ובמסגרתה חזית חדשה הכוללת שבכה מוגדלת ויחידות תאורה עדכניות בטכנולוגית לד. תפוקת המנוע, טורבו־דיזל 2.2 ליטר, שופרה עם תוספת של 21 כ"ס ו־2.2 קג"מ ל־202 ול־45 קג"מ; התיבה האוטומטית (7 הילוכים) הוחלפה בכזאת של יונדאי עם 8 הילוכים המשרתת את דגמי ג‘נסיס, הבורר חדש ונוספו פקדים מאחורי ההגה. שינויים אלה הביאו לשיפור בביצועים, כעת 10.7 שניות ל־100 קמ"ש, טוב ב־1.2 שנייה מאשר לפני החידוש. סאנגיונג כיילה מחדש את המתלים, בעיקר מאחור, מרווח הגחון עלה ב־0.9 ס"מ ל־22.5 ס"מ, ובמפרט כעת גם דיפרנציאל אחורי הננעל אוטומטית, הגה בתגבור חשמלי ברמת הגימור ‘פרמיום‘. 

רקסטון המחודש מוצע כקודמו בשתי רמות גימור: ‘EX‘, ב־250,000 שקלים, ‘פרמיום‘ ב־287,000 שקלים, והיא זו שנבחנה. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, התרעה על פתיחת־דלת מסוכנת; באבזור: מפתח חכם, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים המאווררים, ריפוד עור, בקרת אקלים, מולטימדיה עם צג "8. 

סאנגיונג רקסטון - מבחן דרכים (2.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

לפני התנעה
ובכן, עיניכם הרואות, רקסטון זכה לעיצוב כראוי לו כרכב שטח של עכשיו: מכובד, מרשים, עדכני. פנסי הלד מוסיפים לא רק לכישורי ההארה, גם לנראות.

קל להיכנס (ולצאת), וידית אחיזה נוספת תתקבל בברכה. המושב פשוט מצוין — תומך כמו שצריך, וזה היה נוח גם בנהיגה רצופה של 4 שעות. סביבת הנהג ברורה, הצג המרכזי גדול ונוח לשימוש, ויצוינו לחיוב פקדים חיצוניים ומגודלים למערכת השמע ולבקרת האקלים. אגב מיזוג: כישורי הצינון שלו בימים ממש חמים (40 מעלות פלוס) מרשימים מאוד. ההשתקפות בלוח המחוונים מציקה בחלקים ניכרים של היום, ואז ממש קשה לראות אותם.

המרחב מאחור ללא שינוי וטוב מאוד, גם לאנשים גבוהים. הכניסה לשורה השלישית אינה נוחה למבוגרים, והמקום שם יספק בפועל ילדים, גם בגלל תנוחת הישיבה הנמוכה, גם בגלל המרווח החסר לכפות הרגליים.

סאנגיונג רקסטון - מבחן דרכים (2.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

תא המטען עשוי היטב, הנפח, 240 ליטר, סביר באירוח מלא, משובח כאשר שורה ג‘ מקופלת (649 ל‘). בתא המטען אין גלגל חלופי (יש ערכת ניפוח). גלגל כזה יסופק למי שירצה ללא תשלום, אבל צריך למצוא לו מקום; פתרון סביר הוא על הגג, אבל כל זה בהחלט תמוה.

כבישים
השיפורים שהביאו עימם המנוע המחוזק והתיבה החדשה ניכרים בכל מצב. ההאצה מהמקום ממש בסדר, השיוט נינוח מאוד (1500 סל"ד ב־100 קמ"ש), והאצות הביניים משובחות בהחלט, מאפשרות לצבור מהירות גם במעלה הררי, גם לעקוף בזריזות, גם תחת עומס. התיבה מצידה מסייעת לביצועים הנ"ל ופעולתה חלקה. פעולת המנוע שקטה (בידוד משופר) וחלקה (תושבות הידראוליות, עוד קודם), ומקורו הדיזלי נשמע רק בעמידה, עם חלון פתוח.

צריכת הדלק בסדר, 9.3 ק"מ/ל‘ גם בקצב גבוה, גם בשטח, ובשיוט בין־עירוני הגענו ל־12.4 ק"מ/ל‘. 

סאנגיונג רקסטון - מבחן דרכים (2.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

הכיול המחודש של המתלים העניק להם אופי רך יותר, ואלה סופגים באופן משופר את תלאות האספלט העברי. שיכוך הכיווץ קל בתחילת הפעולה של הבולמים, נוקשה מדי בסוף, והמעבר חד מדי; הרכב נוח גם בכבישים משובשים, אבל במפגש עם נוקשים במיוחד ייחבט. שיכוך ההחזרה רך אף הוא, כך שלא תמיד הריסון מיידי. במהירות גבוהה ובכביש שאינו מפולס, תורגש תנועה על ציר האורך. שילוב להנעה כפולה ישפר את נוחות הנסיעה. 

רעש הכביש סבירים בהחלט, כמעט ונעלמים על ‘אספלט שקט‘, ורעשי רוח נשמעים מעל 100 קמ"ש, וגם אז בעוצמה נמוכה. אלה, יחד עם הפעולה השקטה של המנוע והנוחות הראויה מאפשרים לרקסטון להעניק לנוסעים הספונים בו איכות נסיעה כוללת נכבדה מאוד. 

היכולת הדינמית, בוודאי בהינתן העדה וגודל המופע, משובחת בהחלט. רקסטון לא רק שיכול לנוע במהירות גבוהה בקשתות ארוכות "כמו קטר על מסילה" כמאמר קלישאה עתיקה אחת, אלא גם לשנות כיוון היטב בכבישים מפותלים. בהנעה אחורית. שילוב לכפולה ישפר את היכולת, אבל זו באמת מעבר למה שנבון לעשות ברכב כזה, ותגרום לנוסעים להגיב באופן אלים. ובצדק. ההגה מעט ארוך, 3.2 סיבובים מנעילה לנעילה, אבל הוא מפתיע במשקל נכון, ללא שטח מת כמעט ותחושה ברורה מתי הגלגלים מתחילים לפנות. 

סאנגיונג רקסטון - מבחן דרכים (2.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

שטח
רקסטון, עם אותו כיול רך כנ"ל, הציע לנוסעים נוחות נסיעה טובה על שבילים, גם כאלה הזרועים באבנים מגודלות ומגודלות יותר, והפגין גם חוסן מבני ראוי. מעבר על חריצי מים עמוקים, מפגש עם בורות לא ידידותיים, יחייב הורדת קצב.

כאשר מגיעים לשטח טכני, בולטות שתי תכונות: מערכת ההנעה — כעת עם בקרת משיכה משופרת, מצב Low, דיפרנציאל ננעל־אוטומטית — יכולה לטפל באופן נאה במכשולים מהסוג הסלעי; המתלים, מבנה המרכב ונתוניו — מהלך לא ארוך מספיק, חרטום מעוצב, זוויות גישה ונטישה קטנות, מרווח גחון ככה — הם שמגבילים את הרכב במתאר כזה, מונעים ממנו להתעלות במעלות. עם זאת, צמיגי A/T, הגבהה (חוקית, ניתנת כיום לביצוע), ישפרו את היכולת ולא במעט.

סאנגיונג רקסטון - מבחן דרכים (2.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

מחיסרון ליתרון
רקסטון המחודש שופר משמעותית ביחס לדגם המקורי, החל בהופעה הראויה, דרך סביבת הנהג, עבור בביצועים, ועד לנוחות הנסיעה ולאיכותה. למרות המכלולים, בגלל המרכב, יכולות השטח שלו במעברים טכניים אינן מתעלות, כמו לנד קרוזר למשל — אבל. 

במחירו, 287,000 שקלים, הוא נמצא בחברתם של דגמי פנאי נכבדים, גם לשבעה — אבל הוא מציע יכולת שטח עדיפה בהרבה, ויכול להוות אלטרנטיבה מעולה לרכבי פנאי עבור מי שרוצה להעמיק בשטח, ועם זאת אינו רוצה או יכול לשלם את מחירו של לנד קרוזר, המתעלה על רקסטון במעלות האחרונות של הפיסטין, ומנגד נחות ממנו במפרט הבטיחות.    

סאנגיונג רקסטון - מבחן דרכים (2.2 ל', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן