קיה נכנסה לתחום דגמי הפנאי עשר שנים אחרי פרוץ הז‘אנר, כאשר הציגה את הדור השני של ספורטאז‘ ב־2004. דגמי פנאי היו למשדרגי התדמית המובילים של יצרניות קוריאה; מותגים ללא מסורת מצליחים יותר בשוק שאין לו מסורת (וראו דגמי החשמל של יצרניות סין). בהתחלה, וכמקובל בעולם הרכב, היה לכל יצרן נציג אחד בכל קטגוריה, אבל בעשור השני של המאה הזאת התחולל מפנה.

מכיוון שהביקוש לסוג רכב כזה גאה, והשוק העולמי היה מוכן לקבל גישות שונות בהגשתו — גודל, עיצוב, אופי, מפרט — יותר ויותר יצרניות הציגו יותר ויותר דגמים באותה קטגוריה. כך גם קיה, וזו אצה רצה ועמלה על הרחבת ההיצע שלה. כיום, יש לה בישראל שישה דגמים כאלה, יותר מכך בעולם — וארבעה מהם נמצאים בקטגוריה הקומפקטית (C-SUV), מציעים גישות שונות במרכיבי היסוד שלהם. 

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון

פנאי, באופן קונקרטי
ספורטאז‘ הבכור והוותיק בהרבה מבין הכלים הקומפקטיים של קיה, הוא גם הגדול והיקר מבין הארבעה, ומשמר את מעמדו זה גם בדור החמישי (2021; בישראל ב־2022); נירו (2016) מביא את הבשורה הירוקה על בסיס רצפה ייעודית ומערכות הנעה מחושמלות; סלטוס (2019) מתבלט בהופעה המדגישה כי מדובר ברכב פנאי ופונה לשוק האמריקאי; וגם קיה אקסיד, שהוצג ביוני אותה שנה, פונה אל השוק האירופאי — משלב מבנה של רכב פנאי עם סיומת כמו-קופה להופעה דינמית ואלגנטית יותר, ומכריז דרך שמו כי הוא מבוסס על המשפחתית סיד. וכדי שיהיה ברור שלא מדובר ב"גרסה של", העניקו לרכב עיצוב שונה ומובחן בחזית ומאחור.

קיה אקסיד עשה את ראשית דרכו בישראל (מ־12.19) עם מנוע טורבו־בנזין 1.4 ליטר. בהמשך הוחלף המנוע הזה בחדש: טורבו־בנזין 1.5 ליטר שמוטמע בו גם מערך היברידי מתון 48 וולט.    

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון

אקסיד, קצת היברידי
ובכן, למנוע החדש נתונים משופרים (בסוגריים של הקודם): 160 כ"ס (140 כ"ס), 25.8 קג"מ (24.7 קג"מ), 0 ל־100 קמ"ש ב־9.2 שניות (9.5 שניות), וצריכת דלק של 16.2 ק"מ/ל‘ (15.8 ק"מ/ל‘), ציון ירוק 7 (10); ללא שינוי: המהירות המרבית (200 קמ"ש), התיבה הדו־מצמדית שיש לה 7 הילוכים. המערך ההיברידי־מתון הוא מהאחראים לשיפור בצריכת הדלק, אמור לרכך את פעולת הדימום/התנעה. הסוללה שלו מוקמה בחלק האחורי, במקום הגלגל החלופי. 

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון

המנוע החדש לא רק שחזק יותר, אלא שהפער ביחס לקודמו, כך נדמה בפועל, גדול ממה שעולה מהנתונים. בעומס, המנוע דוחף את האקסיד קדימה באופן מרשים, מאפשר לבצע עקיפות בביטחון ולשמור על קצב גבוה גם בעלייה ארוכה. למרות שלא מדובר במבחן השוואתי (תוואי, קצב), צריכת הדלק שופרה; את המבחן המאומץ למדי סיים אקסיד עם נתון של 12.7 ק"מ/ל‘, והצריכה שלו בשיוט עמדה על 16 ק"מ/ל‘. נתונים אלה טובים מאלה שקיבלנו בשני המבחנים שערכנו לדגם עם המנוע הקודם (כ-11 ק"מ/ל‘; שיפור של 15%), והם בהחלט טובים לכשעצמם.  

לשיפור בביצועים הדינמיים ובצריכת הדלק יש מחיר, והביטוי לכך הוא בפעולה פחות נעימה ומעודנת בהשוואה לזו של המנוע הקודם, עם התנהלות מעט גסה יותר. בניית הכוח לינארית יחסית, המנוע במיטבו בסל"ד בינוני־גבוה, כך שכמעט כל מעבר משיוט להאצה, אפילו מתונה, מחייב הורדת הילוך והעלאת הסל"ד — ויחד איתו הרעש עולה. העוצמה שלו אינה מגיעה לרמה מוגזמת, אבל קולו של המנוע נוכח מהרצוי. תיבת ההילוכים אינה מתעלה; היא זורמת במהירות גבוהה אך איטית בתגובותיה, ובמהירות זחילה פעולתה לא ממש חלקה.

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון

אקסיד, נעים מאוד
השאר דומה מאוד. כמעט שנתיים עברו מאז שנחת בארץ האקסיד והוא נותר נאה גם כיום, אפילו בצבע האפור של רכב המבחן. כאן לא השתנה דבר, וטוב שכך.

גם בסביבת הנהג לא השתנה יותר מדי, או בכלל. עיצובה כמו זה שבסיד, וברמת הגימור הגבוהה של רכב המבחן (‘פרמיום‘) ההופעה מהודרת; יותר ביחס לסיד, פחות מאשר ביחס לדגם בו פגשנו — הריפוד אפור, שטחי הדיפון אינם צבעוניים, ומומלץ לבחור בהם לשיפור האווירה.

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון

מעבר לכך, אותה סביבת נהג מסגירה את גילה של המכונית שעליה אקסיד מבוסס; סיד הנוכחית הוצגה ב־2018. לוח המחוונים המוקרן מרשים ונאה, אך לידו ניצב מסך מולטימדיה שהתצוגה שלו אינה איכותית וזו טמונה במסגרת גסה למראה. גם פקדי המיזוג מיושנים בעיצובם. איכות החומרים נאותה, איכות ההרכבה מצוינת.

הכניסה והיציאה פחות נוחות בגלל משקף נמוך. המרחב מלפנים אינו מתעלה, המושבים צרים ואוחזים, אך למרות כוונון תמיכה לגב תחתון לא היו נוחים במיוחד. תנוחת הנהיגה גבוהה מזו של משפחתית, נמוכה משל רכב פנאי "אמיתי". 

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון

גם הכניסה והיציאה מאחור אינן מתעלות מאותה סיבה, והושבת ילדים במושבי בטיחות אינה נוחה. המרחב עצמו טוב, מרווח הברכיים מספק, מרווח הראש טוב באופן מפתיע. נפח תא המטען כיאה לרכב משפחתי (426 ליטר) והוא שימושי, אולם סף ההטענה גבוה מאוד.

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון

בסיבובים, זה סיד
נוחות הנסיעה אינה הצד החזק של אקסיד. שילוב של כיול מתלים הנוטה לצד הנוקשה, מהלך בולם קצר וצמיגי 235/45-18, אחראי לכך שבעיר הנוחות אינה מצטיינת, והדבר בולט במיוחד במעבר על שברים חדים. מחוץ לעיר נוחות הנסיע משתפרת, אך אקסיד לא מצליח להעניק נסיעה נינוחה, בין היתר בגלל רעשי כביש ורוח הנוכחים במהירויות אלה.

בשבילים אקסיד מצטיין, כל עוד מדובר במשטח מהודק. אבנים שתולות מחייבות הורדה משמעותית של קצב הנסיעה (חישוקי 18 אינץ‘ וחתך נמוך, כבר אמרנו).

אותו שילוב של כיול המתלים, הבולמים והצמיגים מעניק לאקסיד יכולת דינמית גבוהה, וטובה ביחס לבני מינו. זוויות הגלגול נמוכות, הריסון טוב, האחיזה גבוהה וההתנהגות ניטרלית ונקייה; אפשר היה לחשוב שאנחנו נוהגים בסיד. לאלה מוסיף אקסיד הגה מהיר, גם אם קל מדי, ובלמים טובים. 

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון

רווח והפסד, המחיר
המנוע החדש מוסיף לאקסיד ביצועים טובים יותר, צריכת דלק משופרת, עושה זאת על־חשבון פעולה מעודנת ושקטה. על רקע לוח המחוונים הנאה, כאשר בחוץ בולט העיצוב המוצלח מאוד, בולטת סביבת הנהג בפשטותה. הצורך בריענון מקיף יותר בדמות מתיחת פנים של ממש, בולט מתמיד, וזאת מן הסתם אינה רחוקה (סיד עליה הוא מבוסס כבר עודכנה).

עם זאת, אם אתם בשוק בחיפוש אחר רכב דגם פנאי קומפקטי שמחירו נמוך מ־150,000 שקלים, ויש לכם עניין ברכב בסגנון זה, אקסיד ברמת הגימור ‘פרמיום‘, שמחירו 149,000 שקלים בהחלט שווה בדיקה.

קיה אקסיד - מבחן דרכים (1.5 ל', טורבו, היברידי-מתון)
צילום: בן חסון