הדור החמישי של רכב הפנאי הראשון (נחנך ב-1994) הוצג ב-2018, וזה משווק בישראל מאז 2019. מאז ועד היום הצליח טויוטה ראב 4 בשוק הישראלי, ואת 2021 לבדה סיים עם 6800 מכירות ובמקום השלישי מבין דגמי הפנאי. בסוף 2021 עבר ראב 4 מתיחת פנים, וזו הושקה בישראל במחצית חודש מרץ. 

הקשר, פרטים
במתיחת הפנים נעשו מעט שינויים בחוץ: יחידות תאורה חדשות בחזית וחישוקים מעוצבים מחדש סביב. בתוך תא הנוסעים הוטמעה תאורת לד פנימית, ותאורת מתגים נרחבת מקודמתה. במפרט הבטיחות נוספה התרעה על שכחת ילדים ברכב.

ראב 4 מוצע בשפע גרסאות, לא פחות משמונה – מנועי בנזין אטמוספריים בנפח 2.0 ליטר ו-2.5 ליטר, הנעה קדמית או כפולה, יחידות כוח בבנזין, היברידית וגם היברידית-נטענת. טווח המחירים לכן נרחב למדי ונע בין 186,000 שקלים ועד ל-260,000 שקלים, ונכללות בו שש רמות גימור.  

טויוטה ראב 4 - מבחן דרכים (היברידי, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

למבחן קיבלנו את הגרסה ההיברידית עם מנוע 2.5 ליטר וברמת הגימור 'אימושן' שמחירה 216,000 שקלים. לזו תאורת לד מלאה מלפנים ומאחור, חישוקי "18, גג שחור, מפתח חכם, חיישני חנייה ומצלמת נסיעה לאחור, מולטימדיה עם צג "8 וממשקי אפל/אנדרואיד, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור. יצוין כי רכב המחיר התפאר בפסי מיגון וקישוט שונים בדלתות ומאחור (מקוריים של טויוטה, מורכבים בארץ) ומחיר החבילה 2,300 שקלים. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים.

עיצוב, נראות 
עיצוב הרכב, שרק לפני ארבע שנים אתגר את העין, נראה סביר בהחלט כיום; כנראה שהתרגלנו לקווים המעט בוטים, ליחידות התאורה הגבוהות שתאורת היום שלהן השתנתה עם החידוש, לחזית הלא מעודנת, למרכב שכאילו הוגבה ולמפתח הגדול של בתי הגלגלים ביחס לחישוקים. 

טויוטה ראב 4 - מבחן דרכים (היברידי, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

הראב גם נראה גדול ממה שעולה מממדיו, וחישוקי "18 שחורים וחדשים מוסיפים אף הם לנוכחות. ברמת הגימור הזו רצועת המגן ההיקפית היא ב'שחור פסנתר' בשילוב חלקים כסופים, כאמור ברכב הנבחן פסי מיגון נוספים, גם אלה לחיזוק המופע. 

פנים הרכב  
גם בתא הנוסעים השינוי מינוריים, והעיצוב המקורי, גם הוא במופע של נוכחות מודגשת, נשמר. חלק מסביבת הנהג מדופן בדמוי-עור, אבל חלק לא קטן של משטחי הפלסטיק נוקשה, גם בדלתות ובתאי האחסון שאינם מדופנים היטב. את הרקע הכהה שוברים הפסים והתפרים הכחולים המשולבים בריפוד ובדיפון דמוי העור ברמת גימור זו.    

והחידושים? כך, למשל, תאורת המפות היא בלד (והכיסוי השקוף עדיין נראה מיושן), תאורה למתגי השמשות והוספת שקעי USB (ברכב חמישה שקעים, רובם C). 

טויוטה ראב 4 - מבחן דרכים (היברידי, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

בסביבת הנהג בולט צג מגע "8 עם פקדי קיצור דרך פיזיים שאולי אינם נאים אבל נוחים. לבקרת האקלים מיתוג חיצוני גדול ונוח והיא יודעת לכבות את התצוגה לנוסע כאשר צריך. המחוונים בגימור זה מוקרנים, אין להם שפע אפשרויות וחבל שמד הסל"ד חסר. כרגיל תפעול מערך המידע מהמחוונים קצת מסורבל וגלגל ההגה שופע מיתוג שאינו מאוד נאה. חלקו ממוקם אקראית (כך-גם ניתוק בקרת היציבות הצמוד לחימום המושבים), אבל מסתגלים. למרות המחיר הלא-נמוך אין ברמת גימור זו גג זכוכית, ומי שרוצה יוסיף 10,000 שקלים. 

תנוחת הנהיגה גבוהה ומעניקה עמדה שלטת ושדה ראייה טוב לפנים. למושב הנהג תפעול חשמלי והוא נוח למדי.

מאחור המרחב טוב, כך גם מרווחי הראש והברכיים. מסעד הגב ניתן להטיה, ופתחי המיזוג מבורכים. 

נפח תא המטען, 580 ליטרים, גדול מאוד והמבנה שלו מאוד שימושי. הדיפון מעט פשוט, ועל הרצפה מונח שטיח העשוי מגומי אוחז מיוחד. 

טויוטה ראב 4 - מבחן דרכים (היברידי, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
חטיבת הכוח ההיברידית בראב 4 הזה משלבת מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.5 ליטר (178 כ"ס, 22.5 קג"מ) ומנוע חשמלי (118 כ"ס, 20.6 קג"מ), להספק משולב של 218 כ"ס; נתון מומנט משולב לא נמסר. לגרסה זאת תיבה מסוג מפצל-כוח המדמה תיבה רציפה וההנעה קדמית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.9 שניות והמהירות המרבית 180 קמ"ש.  

עם ההתנעה בחשמל, השקט מופתי. קצת אחרי תחילת תנועה מתעורר גם מנוע הבנזין, ועושה זאת באופן מורגש ממה שזכרנו (לפחות כל עוד הוא קר). בהמשך הפינג-פונג הזה מתרחש מבלי למשוך תשומת לב. 

טויוטה ראב 4 - מבחן דרכים (היברידי, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

הביצועים נאים ועם הזינוק הרכב יוצא באופן מיידי – גם בגלל זמינות הכוח שמעניק מנוע החשמל, גם בגלל אופי הפעולה של התיבה – והכוח שאינו תמיד ליניארי עלול, בתגובה ללחיצה עמוקה על המצערת, לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים. הקצב מרשים פחות במעלה הררי, אבל גם בעקיפה בתנאים מכבידים יש לרכב מה להציע, אבל גבול היכולת אז קרוב. בשיוט הרכב עשוי לנוע בכוח החשמל בלבד גם במהירות גבוהה. הבעיה האמיתית, כמעט כרגיל בחטיבות היברידיות של טויוטה, היא שבעליות ובעקיפות, כאשר מנוע הבנזין צריך לספק את מלוא תפוקתו, הוא עושה זאת בסל"ד גבוה ואז הוא רועש. אופי פעולה זה נשמע גם בהאצות קלות בכביש המהיר, ואופי הרעש יוצר תחושה שהמנוע מתאמץ. התפעול הכמו-ידני של שישה יחסי העברה קבועים באמצעות הבורר, אינו מדויק אך מסייע לבלימת מנוע בירידות; פקדים כאלה מאחורי ההגה היו מוסיפים למיידיות השליטה ברכב.  

צריכת הדלק טובה. בתוואי המאמץ של המבחן עמדה זו על 13.3 ק"מ/ל', בשיוט בין-עירוני הצריכה הייתה 16 ק"מ/ל', וללא מזגן בנסיעות איטיות אך רצופות נתון הצריכה הגיע אף ל-25 ק"מ/ל'. 

טויוטה ראב 4 - מבחן דרכים (היברידי, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
נוחות הנסיעה בעיר סבירה. עם זאת הרכב מתקשה לסנן שיבושים במהירות נמוכה, והצמיגים שיש להם דופן לא גבוהה (225/60-18) אינם עוזרים מאוד. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר משתפרת, וראב 4 מפתיע ביכולתו לספוג היטב בורות גדולים. בנוסף למנוע, גם רעשי הכביש והרוח בולטים. 

בשביל כמו בכביש – הרכב אינו נוח על אבנים קטנות, אבל מפגין חוסן במפגש עם בורות, כזה המקנה לנהג ביטחון לנוע במהירות. 

במהלך השנים האחרונות הבטיחו אנשי טויוטה לשפר את היכולת הדינמית, וראב 4 מקיים את ההבטחה. הרכב משנה כיוון היטב ומגיב באופן צפוי ואף מהנה להרפיות מהמצערת. להגה משקל טוב, ולמרות חוסר דיוק מסוים סביב המרכז, פעולת ההיגוי טובה. הבלמים פועלים היטב ביחס להיברידי בנהיגה רגילה, אך בעצירת חירום קשה למנן פעולה מדויקת. 

טויוטה ראב 4 - מבחן דרכים (היברידי, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
ראב 4 המחודש נראה גדול וחסון, הוא נאה בפנים, נוחות הנסיעה סבירה, הביצועים מספקים ויותר וצריכת דלק טובה מאוד. מנגד, מפרט האבזור אינו עשיר במיוחד, איכות הנסיעה בינונית וכל יצרני הרעש (מנוע, רוח, כביש) מפגינים נוכחות. 

ראב 4 שנבחן כאן עולה 216,000 שקלים, וזה ממקם אותו בטריטוריה יקרה מדי, בייחוד על רקע איכות הנסיעה ומפרט האבזור. לראב 4, מבחר גרסאות ורמות גימור במחירים נמוכים יותר, עד להפרש של 30,000 שקלים, לתמורה טובה יותר.

טויוטה ראב 4 - מבחן דרכים (היברידי, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו