מאז הוצג סובארו פורסטר ב-1997 הוא היה לדגם הנמכר של סובארו העולמית ולרכב חשוב ביותר במגוון הדגמים שלה בישראל, מביא עמו כישורי שטח נדירים ביחס לדגמי פנאי קומפקטיים.

הדור החמישי שהוצג ב-2018 מבוסס על הפלטפורמה הגלובאלית החדשה של היצרן וזה צויד במנוע גדול וחזק יותר – בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר במבנה בוקסר המייצר 182 כ"ס. בסוף 2021 הוצגה גרסה מחודשת וזו הגיעה לאחרונה ארצה. 

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

הקשר, פרטים
במסגרת מתיחת הפנים הוחלפו השבכה, יחידות התאורה והפגושים מלפנים ומאחור בכאלה חדשים, ואלה מעוצבים כמו בדגמי סובארו העכשוויים. בנוסף, לפורסטר המחודש הדור העדכני של מערכת הבטיחות המתקדמת של סובארו, 'אייסטייט', וזו כוללת כעת שיפור בצפיית סיכונים ובתגובה אליהם, זיהוי מוקדם של עיקולים, יכולת זחילה טובה יותר בפקקים. בנוסף, שופרו המערכות לנסיעה בשטח: בקרת נהיגה במדרון, מצב 'X' הייעודי לתוואי כזה.

פורסטר המחודש מוצע בגרסת 2.5 ליטר הנ"ל וכמובן (ורק) בהנעה כפולה ובארבע רמות גימור: 'Z', שמחירה 170,000 שקלים; 'S'  ב-193,000 שקלים הכוללת גם מפתח חכם, תפעול חשמלי למושב הנהג; 'XS' ב-203,000 שקלים שיש לה גג זכוכית, פתחי מיזוג מאחור; 'ספורט' ב-213,000 שקלים – וזה הרכב אותו קיבלנו למבחן – ובה גם תפעול חשמלי לדלת תא המטען, איפור ספורטיבי. בכל רמות הגימור בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ובקרת שיוט אדפטיבית. ב-'S' גם בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, ב-'XS' ניטור שטחים מתים.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
חידוש מרכיבי העיצוב החיצוניים לא שינה את ההופעה הכוללת של פורסטר, והדגם המחודש משמר הופעה מגודלת, חסונה ותכליתית, ומתעלם ממרכיבי עיצוב עכשוויים. בסיס הגלגלים, 267 ס"מ, כמקובל בקטגוריה, אך ממדי האורך (464 ס"מ) והגובה (173 ס"מ) מעט גדולים יותר. 

ברמת הגימור 'ספורט' מוסיפים להופעה גוון שחור במסגרת השבכה ובדלת האחורית, פסי קישוט כתומים בחלקים התחתונים ועל הגגון, חישוקי "18 מושחמים ("17 ביתר). 

פנים הרכב 
בסביבת הנהג לא נרשמו שינויים משמעותיים בעיצוב, וזה נראה מיושן יחסית. סביבת הנהג משדרת חוסן, לא כל חלקי הפלסטיק רכים, ומתגים רבים נראים מיושנים. ריפוד נאה ושילוב של חלקים ותפרים בכתום מעשירים את ההופעה בפנים. 

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

במרכז אותו צג מגע שאינו עדכני בעיצובו ואינו מהיר בתגובותיו. מעליו צג נוסף שמוקדש למידע ואליו מצטרף צג מידע גם בלוח המחוונים. נדרש זמן כדי להשתלט עליהם ועל תפעולם המעט מסורבל. נדרש זמן גם כדי להתרגל לפיזור האקראי של המתגים ולשפע המוגזם שלהם. כך למשל, קיצורי הדרך למערכות הבטיחות נמצאים בתקרה, בגלגל ההגה העמוס ובחלק שמשמאלו. לתפעול מצבי הניהוג אחראים לחצנים מההגה אבל גם חוגה בין המושבים. מצד אחד, אפשר ורצוי לצמצם; מצד שני המתגים נמצאים בחוץ, ואין צורך לחפש פעולה מסוימת במעמקי התפריט בצג. 

האבזור כאמור עשיר ברמת הגימור הזו, אבל מנגד חסרים פריטים קטנים כמו הצורך בתפעול ידני של כיסוי הגג, או היעדר חיישני קרבה מלפנים. 

מושב הנהג נוח ותפעולו החשמלי מוצלח. מנגד, במושב הנוסע אין כיוון גובה, ותנוחת הישיבה נמוכה. 

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור מצוין, וניתן לשנות את זווית המסעד במושב. נפח תא המטען, 509 ליטרים, גדול ומספק, יש בו רצפת גומי אוחז, אך חסרה תאורה. 

מנוע, ביצועים 
לפורסטר מנוע בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר ו-4 צילינדרים בתצורת בוקסר, וזה מייצר 182 כ"ס ב-5800 סל"ד ו-24.3 קג"מ ב-4400 סל"ד, ליצירת רצועת כוח לא גדולה (1800 סל"ד) הממוקמת באזור הפעולה הגבוה של המנוע. התיבה היא רציפה עם 6 יחסי העברה קבועים, וההנעה כפולה-קבועה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.3 שניות והמהירות המרבית היא 207 קמ"ש.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

הרכב צובר מהירות היטב והמנוע פועל באופן נעים. במצב של עומס, יכולת אפקטיבית מושגת כאמור רק בסל"ד גבוה, ואז המנוע נשמע מדי; עם זאת, צליל הבוקסר הייחודי נעים, אז אנחנו לא מתלוננים. 

פעולת התיבה הרציפה מדורגת יחסית, והתיבה אינה גורמת למנוע לעלות לסל"ד גבוה מיד ו/או משאירה אותו שם. התפעול הידני מוסיף בפיתולים ויכול לעזור גם בנהיגה במורד, אם-כי יחסי ההעברה ארוכים מדי. 

צריכת הדלק בינונית; בתוואי המבחן הצריכה הייתה 10.3 ק"מ/ל' ובשיוט נימוח נעה סביב ל-12.5 ק"מ/ל'. 

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
אחד התחומים בהם פורסטר מפגין יכולת גבוהה הוא נוחות הנסיעה. כיול מתלים נכון מביא לכך שרוב השיבושים נספגים היטב, ורק בנסיעה ממש איטית פגמים של ממש מורגשים.  

פורסטר נוח מאוד גם בשבילים, שם הוא מוסיף לכך תחושת חוסן מבני הבולטת כאשר פני הקרקע מצולקים, וההנעה הכפולה המשרתת אותו מעניקה לו כישורים שאין בדגמים מקבילים. אותם מתלים מאפשרים לנוע בקצב מהיר, אפילו מהנה, ופורסטר טוב משמעותית בתחומים אלה מאשר רוב המתחרים. כל אלה כאשר הרכב משדר לנהג כי הוא יכול לשמור על קצב כזה זמן רב מבלי ש"יישבר".  

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

בכבישים בין-עירוניים וככל שעולה המהירות, רעשי הכביש בולטים ורעשי רוח מפגינים נוכחות. 

אותה הנעה כפולה המשרתת היטב את פורסטר בשטח, מעניקה לו גם יכולת דינמית גבוהה בכביש המפותל, ומערכת ההנעה מחלקת היטב את הכוח. המתלים הרכים גורמים לזווית גלגול מורגשת בכניסה לפניות, אבל כאשר מתרגלים לכך, מגלים רכב עם כישורים מצוינים בעיקולים. ההגה קל מדי, אך פעולת ההפניה ברורה.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
סובארו פורסטר היה ונותר רכב פנאי שימושי עם יכולת נדירה בשטח ביחס לבני מינו, ולכן התגבש סביבו קהל לקוחות מושבע שרוצה רכב לטיולים בתוואי שאינו מחייב רכב שטח של ממש. 

מחיר הפתיחה, 170,000 שקלים, נראה סביר ביחס להספק, בהינתן אותה הנעה כפולה שיש לה יתרונות גם בתחום הדינמי וכמובן נוחות הנסיעה הטובה מאוד. הרכב שנבחן, ברמת הגימור 'ספורט' שמחירה 213,000 שקלים, יקר ביחס לדגמי פנאי אחרים ומועשרים ממנו, ובכל הקשור לתמורה, רמות הגימור הזולות יותר עדיפות. 

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

סובארו פורסטר, גם המחודש, אינו נראה עדכני בחוץ, כן נראה מיושן בפנים, הוא אינו עשיר באבזורו, הוא אינו שקט – אבל הוא מעניק כישורי נסיעה משובחים בכלל, יכולת טיול מעולה בפרט. השילוב של שתי תכונות אלה משאיר מולו מעט מאוד מתחרים, אם בכלל.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו