נהיגה בלילה לגליל ובחזרה במקום מנוחה לאחר חזרה מחו"ל ופספוס קונקשן, הייתה אמורה להציק. אלא שהדרך הארוכה הזאת נעשתה במרצדס GLE, והכל היה נעים יותר. 

הקשר, פרטים
עם ML המקורי שהוצג ב־1997, מרצדס הייתה מותג היוקרה הראשון שהציע דגם פנאי, אז עדיין עם שלדת סולם. עם הדגם נחנך המפעל באלבמה, ארצות הברית, וזה מייצר עד היום את הדגם, שהיה ב־2015 ל־GLE. בסוף 2018 הוצג GLE חדש שהיה מתקדם בהרבה מקודמו וגדול ממנו: בסיס גלגלים של 299.5 ס"מ ואורך של 492 ס"מ, תוספת של 8 ו־10 ס"מ בהתאמה.

ב־2019 הוסיפה מרצדס שתי גרסאות היברידיות־נטענות: באחת, כרגיל, מנוע בנזין; בשנייה, שלא כרגיל, מנוע דיזל. זו הגרסה הנבחנת כאן, היא מסומלת ב־350 de ויש לה מפרט בהחלט מעניין.

מנוע טורבו־דיזל 2.0 ליטר מייצר 194 כ"ס ו־40.8 קג"מ; זה החשמלי 136 כ"ס ו־44.9 קג"מ; התפוקה הכוללת היא 320 כ"ס ו־71.4 קג"מ, ומשך ההאצה ל־100 קמ"ש 6.8 שניות; להשוואה, לדיזל 3.0 ליטר 6 צילינדרים יש 10 כ"ס יותר, אותו מומנט, זמן האצה קצר ב־1.1 שניות.

מרצדס GLE - מבחן דרכים  (דיזל היברידי, פלאג אין)
ה-ML הראשון | צילום: מרצדס

בגרסאות הנטענות סוללת 31.2 קוט"ש (27 קוט"ש נטו), גדולה מאוד במושגים של כלים נטענים – יש מכוניות חשמליות עם סוללות קטנות יותר – בחו"ל ניתן לטעון אותה במטען מהיר של 60 ק"ו, ובעיקר: הטווח המוצהר עד 97 ק"מ, נתון לא שגרתי ברכב שכזה.

התשלום כבד: גרסה זו שוקלת 2655 ק"ג (375 ק"מ יותר מ־400d, 485 ק"ג יותר מ־300d עם אותו מנוע). ויש הפסדים: מכל הדלק קטן ב־20 ליטרים ל־65 ליטרים, תא המטען צומצם ב־140 ליטרים ל־490 ליטרים.

מרצדס GLE - מבחן דרכים  (דיזל היברידי, פלאג אין)
צילום: אלי שאולי

נראות, פנים הרכב
גם הסמל, גם הממדים והיציבה של GLE מפגינים נוכחות. הגובה מקבל ביטוי בכך שממש צריך לטפס פנימה.

סביבת הנהג נעימה לעין, היא משדרת חוסן מבני ושילוב החומרים – פלסטיק, דמוי עור ועץ בחלק התחתון – אחראי להופעה עשירה, המודגשת על־ידי צמד הצגים הגדול – למולטימדיה ושל לוח המחוונים. הקונסולה הרחבה בין המושבים מדגישה את ממד הרוחב, ותאורת האווירה שעליה עלולה להשתקף בלילה על השמשות. מערך המולטימדיה והתפעול אינו מהדור החדש ביותר במרצדס, והמשמעות היא שהוא קל משמעותית לתפעול מאשר זה החדש. תנוחת הנהיגה הגבוהה טובה, והמושב נוח אך לא מושלם.

מרצדס GLE - מבחן דרכים  (דיזל היברידי, פלאג אין)
צילום: אלי שאולי

המרחב מאחור מצוין, אך בסיס המושב נמוך והמסעד מוטה מדי. תא המטען כאמור הוקטן, אך הוא מספק בהחלט, ולאחר פתיחת הכיסוי היה מספיק מקום לתרמילים של בתי ושל חברותיה ה"חולות" שניצלו את הטרמפ למרכז.

האבזור העשיר כולל סגירה רכה לדלתות ותפעול חשמלי למושבים ולהגה, אבל אוורור יש רק למושב הנהג; גג הזכוכית ענק אבל הכיסוי מביך בדקיקותו; ה־GLE שופע מערכות בטיחות שחלקן היסטרי מדי בהתרעות קרבה או אף בתגובה אקטיבית מבהילה.

מרצדס GLE - מבחן דרכים  (דיזל היברידי, פלאג אין)
צילום: אלי שאולי

מנוע, ביצועים
כאמור, למנוע הדיזל כאן ארבעה צילינדרים (ולא שישה כמו בגרסאות אחרות שנבחנו), אבל פעולתו נעימה, ושילוב הכוחות בין החשמל לדיזל מוצלח. יחידת הכוח מאפשרת תנופה עקבית בכל מצב, וכיאה לדיזלים המוצלחים של מרצדס, הרכב מטפס למהירויות גבוהות בקלות.

עם זאת, באזור 2000 סל"ד מורגשת מהמנוע רעידה שאינה הולמת את אופי הרכב. לעיתים התיבה אינה משלבת להילוכים גבוהים באופן שוטף, ונשארת זמן רב יחסית בנמוכים. בתנועה חשמלית בלבד הרכב שקט, מייצר מומנט מרשים כך שיציאה בוטה מכיכרות יכולה לאתגר את אחיזת הצמיגים.

מרצדס GLE - מבחן דרכים  (דיזל היברידי, פלאג אין)
צילום: אלי שאולי

הטווח החשמלי הרשמי הוא 97 ק"מ, ועם התנעה עמד על 86 ק"מ. בכביש המהיר וביום לוהט הטווח נזל לו יותר מהמרחק והסתפקנו ב־60-70 ק"מ. זה טווח נאה לרכב כה גדול, וגדול ב־50% מנסועה הממוצעת בישראל. גם צריכת הסולר ללא חשמל הייתה טובה: 11.1 ק"מ/ל' בתוואי המבחן, 12.5 ק"מ/ל' בשיוט. בשיתוף המערכת החשמלית, הצריכה היא 16.5 ק"מ/ל' לאורך 225 ק"מ.

נוחות, התנהגות
GLE הזה מצויד בקפיצי אוויר שניתן לשנות את גובהם ואופי פעולתם באמצעות מצבי הניהוג, אך אלה אינם אקטיביים. הכיול הבסיסי נוטה לצד הרך, נוחות הנסיעה הכוללת טובה, והרכב שקט בפנים עם בידוד טוב של רעשי כביש ורוח. עם זאת, אותה רכות מקשה במעבר על שיבושים מורכבים, ולכך מצטרפים גם רעשי מתלים. הרכב מפגין חוסן מבני, ובשבילים, בייחוד במצב 'שטח', ניתן לשמר במהירים שבהם קצב טוב וללא ייסורי מצפון. ולאוהבי חטאים אסורים: זה אפילו מהנה.

מרצדס GLE - מבחן דרכים  (דיזל היברידי, פלאג אין)
צילום: אלי שאולי

השילוב בין מומנט חשמלי רב הזמין מיידית למומנט העשיר של הדיזל המפציע מוקדם, יוצר רכב מפתיע בכל הקשור להתנהלות הדינמית. אמנם, ריסון תנודות המרכב במצב 'רגיל' לוקה והרכב נוטה להתנדנד על גלים, ועדיין בפניות הוא יודע להזכיר גם שמדובר בפלטפורמת הנעה אחורית, מה שמאפשר הידוקי קו תחת מצערת פתוחה.

ובכלל, מפתיע שרכב כה גדול וכבד גם מפגין יכולת, גם יכול להיות מהנה. פעולת ההגה ברורה, גם אם זה אינו תקשורתי במיוחד. בהקשר הדינמי ותחת עומס, הבלמים חסרים עוצמה ונשיכה, ופוגמים בביטחון בעצירות ממהירות גבוהה.

מרצדס GLE - מבחן דרכים  (דיזל היברידי, פלאג אין)
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה
מרצדס GLE מעניק, גם בגרסה זו, שילוב של הופעה מרשימה בחוץ וסביבת נהג עדכנית ועשירה בפנים יחד עם מרחב פנים מכובד, ומוסיף לכך ביצועים טובים, יכולת דינמית מפתיעה – ומעל לכל: חסכנות גם כאשר החשמל נגמר, טווח חשמלי מכובד מאוד על סוללה בלבד.

המחיר, 690,000 שקלים, בהחלט יקר, אבל הוא כמקובל בארץ לדגמי פנאי גדולים (E-SUV) של מותגי יוקרה בכלל, גרסאות היברידיות־נטענות בפרט. ובתחום זה יש לו יתרונות, וכן, גם אופציה לשבעה מושבים.

מרצדס GLE - מבחן דרכים  (דיזל היברידי, פלאג אין)
צילום: אלי שאולי