התחזית: שווי השימוש ימשיך להתייקר ולשבש את שוק הרכב

עם 100 אלף מכוניות בשנה שהולכות לציי רכב, הטבות שווי השימוש דוחפות את השוק להתחזקות נוספת של הנעת הפלאג אין הייבריד

בשבוע שעבר שוב נדחה דיון בוועדת הכספים של הכנסת, דיון שמטרתו הייתה קביעה מחודשת של שווי השימוש על רכב צמוד. במצב העניינים הנוכחי, ממשלת ישראל לא מצליחה לייצר מצב של וודאות לגבי סביבת המיסוי של כלי רכב, בדגש על כלי רכב חשמליים. בעוד ששיעור המס על כלי רכב חשמליים יעלה בשנה הקרוב מ-45% ל-52% , הרי ששווי השימוש, עדיין יכול להשתנות ולא בהכרח לטובה. 

בישראל, שוק הרכב מושפע מאוד מכלי רכב שמיועדים לציי הרכב. בכל שנה נמכרים לציי הרכב שרובם מקבלים את הרכבים מחברות הליסינג מעל 100 אלף כלי רכב בשנה. גם למדינה חשוב מאוד לנהל את סעיף שווי השימוש בצורה מיטבית על מנת להמשיך ולהכניס מעל ל-5 מיליארד שקלים בשנה שנכנסים למדינה רק מסעיף זה.  

על פי אתר רשות המיסים - שווי שימוש ברכב צמוד בישראל נקבע לפי המודל הליניארי כרכיב חייב במס המתווסף להכנסת העובד עבור טובת ההנאה מהשימוש הפרטי ברכב ממקום העבודה. לגבי כלי רכב שנרשמו לראשונה מ־1.1.2010, השווי מחושב כשיעור קבוע ממחיר המחירון של רכב חדש (לאחר התאמות ומדד), כששיעור החישוב החודשי עומד על 2.48% ותקרת מחיר המחירון לחישוב בשנת המס 2025 היא 583,100 ש״ח. ברכבים חשמליים והיברידיים חלה הפחתה קבועה חודשית מסכום שווי השימוש כדי לעודד שימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה: 560 ש"ח לרכב היברידי רגיל שאינו נטען מרשת החשמל, 1,130 ש"ח לרכב היברידי נטען (פלאג-אין), ו-1,350 ש"ח לרכב חשמלי מלא. ההטבות הללו תקפות עד סוף 2025 ומיושמות לאחר חישוב שווי השימוש הבסיסי.

1616490-מגרשי רכב משומש (1).jpg

צילום: יצרן

בפועל, המודל הזה מורכב ממספר גורמים שמשפיעים בצורה מהותית על בחירת סוג הרכב ותדירות הרכישה של ציי הרכב בישראל. ראשית, כאמור בחוק, שווי שימוש בישראל מתייחס לאחוז ממחירו של הרכב כרכב חדש. ככזה, באופן תיאורטי, נוצר אבסורד בו התשלום על מכונית בת 15 עשוי להיות צמוד למדד וגבוה יותר לעומת תשלום שווי שימוש על מכונית חדשה. היבט נוסף בשווי השימוש הוא הצמדה למדד של גובה שווי השימוש. כך בחודש פברואר הקרוב, צפויים בעלי הרכבים הצמודים לראות הפתעה שלילית בתלוש המשכורת שלהם, בדמות התייקרות שווי השימוש בהתאם להצמדה למדד. אותה ראשות מיסים שמצמידה למדד את המס על רכב צמוד, לא מצמידה למדד ומשאירה קבועה את ההטבה לכלי הרכב הידידותיים לסביבה וכך למרות שנשלם יותר שווי שימוש והרכב יהיה יקר יותר, ההטבה לפי שעה תישאר קבועה. התנועה בכביש המיסוי, היא חד סטרית, ולא לכיוון שלכם.

image.png (1)

צילום: הדמיה

היבט נוסף בהטבות לרכבים ידידותיים לסביבה הוא הפער הקטן מאוד בין רכבי פלאג אין הייבריד (היברידיים נטענים), לבין מכוניות חשמליות "טהורות" במקרה הזה, כבר ראינו את קהל נהגי הציים מצביע ברגליים ובוחר כלי רכב היברידיים נטענים. הסיבה לכך היא גם חרדת הטווח והנוחות שמעניק רכב פלאג אין הייבריד לעומת רכב חשמלי, אך סיבה טובה יותר להתנהלות הזו בשוק, היא הטבה שמסתכמת במשכורת הנטו בכ-100 שקלים פחות לטובת הרכב החשמלי הטהור. הטבה שנהגים רבים מוותרים עליה ונשארים עם פלאג אין הייבריד.  

נועם קום, מ"מ יו"ר ארגון מנהלי תחבורה בישראל אמר כי "ההטבה הנוכחית בשווי השימוש גורמת לחלק גדול מאוד מהנהגים להעדיף ולשלם מעט יותר ולקבל את הביטחון והשקט היחסי שמעניקים רכבי פלאג אין הייבריד לעומת רכבים חשמליים. על מנת שיותר רכבים יהיו מונעים בחשמל בלבד, המדינה צריכה להגדיל את ההטבה לכלי רכב חשמליים ובנוסף, לייצר וודאות לגבי גובה המיסים ושווי השימוש על כלי רכב חשמליים, על מנת לייצר וודאות ואפשרות לבעלי ציי רכב לתכנן לטווח הארוך".  


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.