מתחת לאף: העובד שהפך מגרש רכב למפעל גניבות
חקירת אתג"ר חושפת שיטה עקבית לגניבת רכב: החלפת מפתח במעמד המסירה, מעקב באמצעות AirTag ובריחה לשטחי הרשות. לצד זאת, גידול בניסיונות הונאה מול חברות הביטוח
ביחידת אתג"ר של להב 433 נוהלה בחודשים האחרונים חקירה ממושכת סביב דפוס קבוע של גניבת כלי רכב ממגרש מכוניות בפתח תקווה. לפי הממצאים, כלי רכב שנמסרו לקונים פרטיים נעלמו זמן קצר לאחר הרכישה, ורבים מהם אותרו בהמשך כשהוברחו לשטחי הרשות הפלסטינית.
על פי החשד, אחד העובדים במגרש היה מעורב ישירות בביצוע הגניבות. במהלך תהליך המסירה הוא ואחרים החליפו אחד מהמפתחות שסופקו לרוכשים במפתח דמה, תוך שמירת המפתח המקורי אצלם. במקביל הוצמד לרכב מכשיר AirTag קטן שאִפשר לעקוב אחר מיקומו המדויק. זמן קצר לאחר שהרכב הגיע לידי הקונה החדש, הגיעו החשודים, השתמשו במפתח שנותר ברשותם ולקחו את הרכב ללא מאבק וללא סימני פריצה.
תעשייה שהולכת ומתרחבת
גניבות רכב בישראל מוגדרות כבר שנים כ"מכת מדינה". הדוח האחרון של המשטרה לשנת 2024 מציג תמונה מטרידה: 18,076 כלי רכב נגנבו ברחבי הארץ, כאשר רובם הוברחו לשטחי הרשות הפלסטינית לצורך פירוק או מכירה בשלמותם.
היקף התופעה מתעצם בין היתר בשל קלות העקיפה של מערכות ההגנה בכלי רכב מודרניים. כמעט בכל כלי רכב קיים שקע OBD המשמש לאבחון תקלות, אך בפועל מאפשר גם שליטה במערכות פנימיות. גישה אליו מאפשרת לנטרל מנגנוני הגנה, לבטל משבת מנוע או לתכנת מפתח חלופי. הציוד הדרוש לכך זמין לכל דורש: סורקי OBD בסיסיים נמכרים סביב מאה שקלים, ואילו כלים מתקדמים שמאפשרים שינוי קבצי מערכת מוצעים ברשת בכמה אלפי שקלים.
מחקר של חברת איתוראן, המבוסס על נתונים מ־980 אלף כלי רכב, מצא כי ברבעון השלישי של 2025 כ-6% ממקרי הגניבה היו חוזרים, כלומר כלי רכב שנגנבו, הושבו לבעליהם ונגנבו פעם נוספת באותה שנה.
גוש דן ממשיך להוביל את היקף הגניבות עם 47% מכלל המקרים, אחריו אזור השרון עם 17%, השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 12%, אזור הדרום עם 9%, הצפון עם 3% ויהודה ושומרון עם אחוז אחד.
למרות זאת, יש גם סימנים חיוביים. על פי נתוני איתוראן ופוינטר, ברבעון השני של השנה נרשמה ירידה של כ-10% במספר הגניבות ביחס לתקופה המקבילה. במהלך מבצע "עם כלביא", שאופיין בפריסה נרחבת של כוחות הביטחון ביהודה ושומרון, נרשמה ירידה חדה אף יותר, כ-35%.
כשהגניבה "מבושלת" מראש
לצד הגניבות ה"רגילות", מתגלים גם מקרים שבהם בעל הרכב משתף פעולה עם הגנב. גורם בכיר במחלקת תביעות מעריך כי כאלף מקרים כאלה מתרחשים מדי שנה.
עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח, מציין כי לאחרונה הוגשו חמישה כתבי אישום נגד תושבי הדרום שניסו להונות חברות ביטוח. "הם העבירו את כלי הרכב לשטחי הרשות הפלסטינית, לעיתים באמצעות קרובי משפחה או מתווכים מקומיים, תמורת סכומים נמוכים יחסית. לאחר מכן דיווחו על גניבה, ובמקרים מסוימים אף פיזרו שברי זכוכית בזירת החניה כדי לחזק את הסיפור", הוא אומר. לדבריו, החברות זיהו את הדפוס ודחו את התביעות, והמעורבים מצאו את עצמם עומדים בפני כתבי אישום בעבירות מרמה.
במקרה אחר תועד נאשם שהחנה את רכבו בפארק בערד, הסתיר את המפתחות על אחד הגלגלים וחבריו הגיעו לקחת אותו כמתוכנן. למחרת דיווח למשטרה כי הרכב נגנב. מקרה נוסף עסק בנאשמת ובחבר שתכננו מהלך מורכב יותר: היא מסרה לו מפתח נוסף בתחנת דלק, ובהמשך החנתה את הרכב במתחם מסחרי בבאר שבע. זמן קצר לאחר מכן הגיע אותו חבר, השתמש במפתח שקיבל ונמלט עם הרכב לשטחי הרשות הפלסטינית.
עוד מענף הרכב
הריכוזיות בשוק הרכב כאן להישאר
הטסט הישראלי נתקע בזמן - אבל את החשבון ממשיכים לעדכן
יוקרה סינית: המצאה של היבואנים, או שינוי עולמי?
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה