פלאג אין 2025, הקפיצה הטכנולוגית שמסירה את סימני השאלה
מפתרון זמני לאלטרנטיבה אמיתית: טווחים ארוכים, סוללות גדולות וטעינה מהירה הפכו את הפלאג אין לרכב שימושי ביומיום, בהנחה שאכן מטעינים אותו
לפני חמש שנים, רוב דגמי הפלאג אין נעו סביב סוללות של 8 עד 13 קוט״ש, טווח חשמלי מוצהר של כ-40 עד 50 קילומטרים, ומטענים ביתיים של 3.3 קילוואט. ב-2025 התמונה שונה לגמרי; הקיבולות עלו לרוב ל-25 קוט״ש, ובחלק מהדגמים גם מעל 30 קוט״ש. הטווחים המוצהרים התייצבו סביב 70 עד 100 קילומטרים, ויש דגמים שחוצים את רף 110 עד 130 קילומטרים ויש גם מי שמגרדים 200. התוצאה בשטח כבר לא רק מניחה את הדעת אלא מביאה גם להקלה משמעותית: נסיעה יומית ממוצעת יכולה להתבצע על חשמל בלבד.
השנה החולפת סימנה את תקופת ההבשלה של הטכנולוגיה. טווח הנסיעה הממוצע של רכבי פלאג אין בעולם עלה בכ-12 אחוזים לעומת השנה הקודמת, והגיע לכ-75 קילומטרים חשמליים בממוצע. גם השוק עצמו המשיך לגדול, המכירות העולמיות של רכבים חשמליים והיברידיים נטענים עלו בכ-25 אחוזים לעומת 2024, בעוד שבישראל נרשם ביקוש גובר לדגמים כמו ג׳אקו 7 פלאג אין, שהיה בין הנמכרים ביותר בארץ עם למעלה מ-11 אלף מסירות.
המספרים, השיטות מאחורי השיפור
ההתקדמות נובעת משילוב של כמה גורמים טכנולוגיים; הסוללות עצמן הפכו קומפקטיות וצפופות יותר, עם כימיה משופרת מסוג ליתיום יון או ליתיום ברזל פוספט, שמאפשרת קיבולת אנרגיה גבוהה מבלי להכביד על הרכב. מערכות ניהול האנרגיה יודעות לתזמן טוב יותר את השימוש במנוע החשמלי ובמנוע הבנזין, כך שהטעינה מנוצלת עד תום. גם הבלימה הרגנרטיבית הפכה יעילה יותר, ומוסיפה עוד כמה קילומטרים לכל טעינה.
מתחת לסף חווית הנהיגה, ניהול האנרגיה והקירור התרמי עברו שדרוג משמעותי, עם מערכות קירור נוזלי מלאות, משאבות חום ושיפור ביעילות הטעינה. מרבית הדגמים החדשים כבר תומכים בטעינה של 7.4 עד 11 קילוואט בזרם חילופין, וחלקם אף בטעינת DC מהירה של עד 60 קילוואט. זהו שינוי מהותי שהופך את השימוש השגרתי לחשמלי באמת, גם במדינה שבה עמדות טעינה ציבוריות עדיין אינן נפוצות בכל פינה.
גם ההנעה המשולבת עצמה שודרגה: מנועים חשמליים חזקים יותר, מצמדים רטובים חלקים, ובקרת שילוב חכמה בין המנועים, הכול תורם לחוויה שקטה והרבה יותר סימפטית מבחינת בידוד מכל ויברציות או חיכוכים לא נעימים במעבר בין סוגי ההנעה; אם בעבר הנהג הרגיש מתי מנוע הבנזין נכנס לפעולה, כיום המעבר הרבה יותר מלוטש.
ישראל, הפלאג אין נכנס סוף סוף למשבצת הנכונה
מרחקי הנסיעה הקצרים, מחירי הדלק הגבוהים והאפשרות להטעין בבית יוצרים כאן סביבה כמעט אידיאלית לרכב היברידי נטען. כמו כן, יש גם הבנה בקרב הציבור שרכבי פלאג אין כבר לא נתפשים כמשהו "ניסיוני" עם רמת סיכון גבוהה ומהימנות לא לגמרי מוצקה.
לפי הערכות, מרבית הנהגים בישראל נוסעים פחות מ־40 קילומטרים ביום - מרחק שהדגמים החדשים כבר מכסים בקלות על חשמל בלבד. גם תנאי החניה הנפוצים בבניינים חדשים, שבהם קיימת הכנה לחשמל, מסירים את אחת המגבלות שהיו בעבר. מצד שני, העלות הראשונית הגבוהה והיעדר תשתית טעינה ציבורית צפופה ממשיכים לעכב חלק מהקונים, בעיקר באזורים בעיתיים שבהם אין חניה פרטית.
היבואנים המקומיים מדווחים כי רוב המכירות מתבצעות כיום לציי רכב ולנהגים שמחפשים לשלב חיסכון בדלק עם חוויית נסיעה שקטה. ההנחות במס הקנייה עדיין מעניקות יתרון משמעותי, אך גם כאן מסתמן שינוי: במשרד האוצר כבר בוחנים הפחתה הדרגתית של ההטבה עד סוף העשור. לכן, השנים הקרובות עשויות להיות תקופת ה"זהב" של הפלאג אין בישראל, לפני שהחשמליות המלאות יורידו את המחירים וידחקו את הדור ההיברידי לשוליים.
מה צפוי בשנים הקרובות
ברקע, הדור הבא של רכבי הפלאג אין נכנס להילוך גבוה, והוא צפוי להקטין את הפער בין רכב היברידי נטען לרכב חשמלי מלא. דגמים שיושקו ב-2026 וב-2027 יציעו טווחים חשמליים של 140 עד 160 קילומטרים, טעינת DC מהירה של עד 100 קילוואט, ומערכות הנעה במתח של 800 וולט - טכנולוגיה שהייתה שמורה עד לאחרונה לרכבים יוקרתיים בלבד. במקביל, יצרנים עוברים לפלטפורמות מודולריות אחידות שיכולות לשמש גם לגרסאות פלאג אין וגם לחשמליות מלאות, מה שמוזיל עלויות ומייעל את ההנדסה.
אחת הדוגמאות הבולטות היא וולוו XC70 החדש שיועד לסין. דגם זה, מציע טווח חשמלי של עד כ־200 קילומטרים (כ-150 ק"מ במחזור WLTP) וטעינת DC מהירה בתוך פחות מחצי שעה. הדגם הזה משקף את השלב הבא בהתפתחות ההנעה המשולבת - רכב שמסוגל לשרת כחשמלי מלא ביומיום, אך שומר על גמישות של מנוע בנזין לטווחים ארוכים. השקה אירופית צפויה ב־2026, וייתכן שהוא גם ייקלט בשלב מסוים בשוק הישראלי.
בישראל בינתיים, ייתכן שמס הקנייה המופחת יישאר בעשור הקרוב, כך ששנים 2026–2027 עלולות להפוך לתקופת השיא של הקטגוריה כאמור. במקביל, ציים ולקוחות פרטיים כבר לומדים לזהות דגמים בעלי טווח אמיתי של לפחות 80 קילומטרים - כלומר רכבים ששומרים על ערכם לאורך זמן.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה