מהפך בצמרת: ג'אקו 7 הוא הקרוסאובר הנמכר בישראל אי פעם
רגע לפני סוף השנה, ניתוח רישומי הרכב החדש בישראל מספר את הסיפור של השוק ב-2025, הפלאג אין מתחזק משמעותית ובשוק החשמלי מחפשים את המילה האחרונה
נתוני רישומי הרכב החדש ב-11 החודשים של שנת 2025 חושפים טלטלה של ממש בהרגלי הצריכה של הנהג הישראלי. אם מישהו רצה עדות לכך שאנו הישראלים יודעים לאמץ בחום מותגים חדשים שהיו עד לפני מספר שנים אנונימיים לחלוטין, די להתבונן בנתוני המכירות לפי דגמים מ-11 החודשים האחרונים.
מלך המסירות הבלתי מעורער השנה הוא ה-JAECOO 7, למעשה, עם 15,107 יחידות הוא לא רק המוביל של 2025, הוא גם ה-SUV/קרוסאובר הנמכר ביותר בישראל במהלך שנה אחת. אחריו ניתן לציין את BYD אטו 3 עם 10,606 יחידות ב-2024 ו-14,241 יחידות ב-2023 וקיה ספורטאז’ שמכרה ב-2016 14,072 מכוניות.
לכל המעוניינים בעוד נתוני טריוויה של השוק המקומי, מאזדה 3 ששלטה בשוק הרכב בשנים 2004 עד 2011 מכרה בשיא ב-2009 21,455 יחידות של מאזדה 3 בשנה אחת. בין 2004 ל-2011 היא מכרה 139,704 מאזדה 3 בישראל. בשנים האחרונות כאמור, שיאניות המכירות מחליפות ידיים בקצב מהיר יותר.
מאיפה מגיע ה"פיצוח" של הג'אקו 7? באופן הברור ביותר הוא רוכב על נוסחה מנצחת שבה הוא משלב מרכב של קרוסאובר, עם נראות בולטת, תמחור נוח ושילוב אותיות שהפך לסחורה החמה בשוק הרכב הישראלי – PHEV – שילוב של מנוע חשמלי עם מנוע בנזין וסוללה גדולה מספיק כדי לשאת אותו כמה עשרות קילומטרים בכוח החשמל. כמה עשרות קילומטרים שמכסים את רוב הנסועה היומית הממוצעת, ועדיין מאפשרים לנוע גם בכוח הבנזין, ללא תלות בזמינות טעינה ציבורית או מגבלת טווח.
ג'אקו 7 מוצע בשתי גרסאות – בנזין ופלאג אין, ובשוק הישראלי זו הייתה הגרסה הדומיננטית ביותר עם מסירות של כ-13,000 מכוניות מתחילת 2025, כשכל היתר, כ-2000 מסתפקים בהנעת בנזין בלבד. הוא גם נמכר בערוצי ה-9 ק"מ בהנחות של כ-13,000 שקלים, במחירים של 175,000 שקלים ו-190,000 שקלים ברמות הגימור לקשרי ופרימיום בהתאמה.
לשינוי ההתנהגות הזה והעדפה בעיקר בשוק המוסדי של מכוניות פלאג אין הייבריד, יש מספר גורמים עיקריים. הגורם הראשון הוא מדיניות המיסוי של מדינת ישראל – המדינה מעניקה הטבת שווי שימוש כמעט זהה למכונית חשמלית ולמכונית פלאג אין הייבריד. עובד שיעדיף רכב חשמלי ישלם על רכב שעלות הרכישה שלו זהה כ-100 שקל פחות בנטו לעומת חברו שיעדיף רכב פלאג אין הייבריד. הגורם השני הוא היקף החדירה של עמדות טעינה רגילות ועמדות טעינה מהירות בישראל. השוק עדיין לא מספיק משוכלל, על מנת לתת מענה לכל דייר בבניין משותף ובוודאי שאין פריסה מספקת, טווח סוללה ארוך מספיק וזמן טעינה קצר מספיק, על מנת שמי שאין לו עמדת טעינה בבית, יעדיף רכב חשמלי על פני פלאג אין הייבריד שבה אין שום התעסקות בחרדת טווח כלשהי.
צילום: עזרא רפאל
לצד ההתלהבות מהמותג החדש, ניכרת חזרה לחיקם של המותגים המוכרים והבטוחים, בדגש על דגמים היברידיים ודגמי בנזין חסכוניים. יונדאי קונה החדשה ביצרה את מעמדה כאלטרנטיבה מועדפת עם זינוק של 86% במכירות (11,729 רכבים לעומת 6,303 ב-2024), וגם טויוטה נהנתה מהמגמה עם קורולה קרוס, שצמח ב-48% ל-8,608 מסירות. אפילו בפלח השוק הבסיסי ביותר נרשמה התעוררות, כאשר קיה פיקנטו הקטנה רשמה עלייה של כ-47.5% עם קרוב ל-7,900 מסירות, נתון המדגיש את הצמא לפתרונות ניידות זולים ופשוטים שעדיין קיים בשוק. עוד בשוק הקרוסאוברים היברידיים הקטנים, טויוטה מכרו 7639 טויוטה יאריס קרוס, עלייה משמעותית של 27% לעומת שנת 2024.
אחת המגמות המרתקות ביותר מתרחשת בתוך אולם התצוגה של BYD, שם הקהל מצביע ברגליים – אך לא רק לטובת שדרוג המודל, אלא גם לטובת שינוי בטכנולוגיית ההנעה. בעוד שאטו 3, מי שהיה מלך המכירות הבלתי מעורער, צנח בכ-47% ל-5,496 מסירות בלבד בשל הפסקת השיווק והמתנה לדור החדש, דגם ה-Seal U רשם נתון מכירות נאות עם 5,474 יחידות השנה. נתון זה לא משקף רק מעבר של לקוחות בתוך המותג, אלא גם נהירה לגרסאות הפלאג-אין הייבריד של הדגם.
לצד הדגמים שנמצאים בירידה ב-2025 נמצאות החשמליות הטהורות שכיכבו בשנים קודמות עדיין רושמות מספרים נאים, אבל הקצב הואט. ה-MG4 רשמה ירידה תלולה של68% במכירות (1,496 יחידות בלבד). לעומת זאת כמו אצל יבואנים אחרים, נרשמו ביקושים גבוהים לדגמי הפלאג אין הייבריד של החברה שמכרה 3,241 MG ZS לעומת 2015 מכוניות מהדגם הזה בשנת 2024.
גם טסלה, חלוצת המהפכה החשמלית, מדשדשת במקום: מודל 3 ירדה ב-17.5% לכ-3,576 מסירות, ומודל Y שנכנס לישראל עם גרסה חדשה רשם ירידה מתונה של 3.2%. ביחס לעלייה כללית של כ-10% בשוק הרכב הישראלי ב-2025, במקרה הזה, טסלה בפירוש הולכת אחורה, הן מבחינת מספר המכוניות שהיא מוכרת בישראל והן מבחינת נתח שוק, גם אם מסתכלים רק על כלי רכב חשמליים.
את החלל שהותירה טסלה ממלאת כעת אקספנג עם ה-G6, שזינקה ב-180% ל-4,745 מסירות, כשהיא עוקפת את דגמי טסלה ומציעה לקהל חוויה טכנולוגית עדכנית שנתפסת כרעננה יותר מול המתחרות הוותיקות. חשוב לציין שה-G6 בגרסתה הקודמת החלה להימכר ביולי 2024. וגרסה חדשה שלה כבר מתחילה להימכר בישראל.
מותג נוסף שרשם התחזקות משמעותית ב-2025 הוא צ’רי עם 25,609 כלי רכב מהמותג ב-11 החודשים של 2025 – קצת יותר מפי 2 מכמות המכוניות שנמכרו ב-2024. צמיחה שנובעת משני דגמים עיקריים שנמכרים כל אחד מסיבות אחרות. הצ’רי טיגו 8, הוא מכונית שמשלבת שני יתרונות מובנים – היתרון הראשון הוא תצורת 7 מקומות, היתרון השני הוא שוב הנעת פלאג אין. בגזרת החשמל, הצ’רי FX מספקת פתרון מעט צפוף אך מוצלח של SUV חשמלי בתמחור נוח, במיוחד בעסקאות 0 ק"מ לכלים שעברו תהליך גיול או נרשמו על שם חברות ופרטיים. שם הוא מגיע להנחות של 16,000 שקלים ומחירים שמתחת ל-140 אלף שקלים.
כתבות אחרונות
-
אלי שאולי, 08/12/2025אוטו ארוך־טווח: קיה EV9 'GT ליין' (דוח מס' 2)
-
ניר בן טובים , 08/12/2025טנדרים חשמליים: טלקאר מתחילה בשיווק הפיק אפ החשמלי של KGM
-
ניר בן טובים , 08/12/2025השגעון החדש של טראמפ: להביא לאמריקה מכוניות מיקרו יפניות
-
שרון ביידר, 08/12/2025מהפך בצמרת: ג'אקו 7 הוא הקרוסאובר הנמכר בישראל אי פעם
-
ניר בן טובים , 08/12/2025אלה המכוניות הבטיחותיות ביותר של 2025
-
ניר בן טובים , 08/12/2025מס נסועה: אירופה מחפשת מודל הכנסות חדש; ישראל על הגדר
-
מערכת אוטו, 07/12/2025כשעוגמת נפש פוגשת טוב לב: הטויוטה הישנה שזכתה למהפך
-
אלי שאולי, 07/12/2025סיום דרמטי: לנדו נוריס זכה באליפות הפורמולה 1
-
ניר בן טובים , 07/12/2025לובינסקי ממנה סמנכ"ל מכירות חדש למותגי הרכב