חשמליות משומשות פופולריות – עד 170,000 שקלים
חמישה דגמים חשמליים משומשים המשלבים טווח נסיעה ראוי ומחיר רכישה שפוי
מה שנראה עד סוף השנה החולפת בעולם הרכב כדבר הבא שקורה עכשיו, כבר פחות. הביקוש בישראל למכוניות חשמליות דעך במהלך 2025 – מ-25% עד תחילתה ל-16% לקראת סופה. המבוקשים של השנה הזאת הם הדגמים ההיברידיים-נטענים, וגם זה יכול להשתנות; מה שמאוד משפיע הוא מעמדו של סוג רכב מסוים בכל הקשור לשווי שימוש, ההטבות וההכבדות הקשורות למחירו ולאחזקתו.
מעבר לאובדן הערך של כל רכב משומש, רכב חשמלי מאבד מערכו מסיבות הקשורות למעמדו המשתנה, גם ציפייה למיסוי נוסף (מס נסועה), תפוגת הסוללה – אין לכך משמעות בפועל, אבל דימוי הוא בעיה, גם החשש ביחס למכירה בהמשך בהקשר זה – וגם שינויים בשוק ובדגמים.
היו כאלה שהיו מאוד פופולריים אך קרנם דעכה; שינויים בשיווק הדגם וגרסאותיו – ויש לא מעט בדגמים סיניים – גם הם משפיעים. כך למשל MG4, ששווק בישראל החל מ־2023, הוצע תחילה ב'לקשרי' שהייתה הנפוצה ביותר. בהמשך, הצטרפו גרסאות נוספות, ביניהן גם X-Range שהביאה בעיקר טווח נסיעה משופר — מה שגרם לירידת מחירים חדה ב'לקשרי' המשומש.
גם הקהל הקונה רכב משומש, מטבע הדברים כזה שאינו יכול להרשות לעצמו רכב חדש, מוגבל יותר באפשרויות הטעינה העומדות בפניו, וכל עוד זמינות הטעינה אינה ממש גבוהה, למעמד הסוציו-אקונומי יש ביטוי בביקוש לרכב חשמלי משומש.
אלא שכאן מביא הרכב החשמלי יתרון בעל ערך כספי אדיר: מחיר הטעינה מול מחיר התדלוק, וככל שהנסועה השנתית גדולה יותר, היתרון משמעותי יותר, וככל שהשימוש בתוואי עירוני נפוץ יותר, החיסכון גדל אף יותר.
כמה? לפי 15,000 ק"מ בשנה – ממוצע הנסועה השנתי בישראל – 10 ק"מ/ל' ברכב עם מנוע בעירה פנימית, 5.5 ק"מ קוט"ש ובמספרים מעוגלים, מחיר התדלוק בבנזין לשנה הוא 10,000 שקלים, ברכב חשמלי 2000 שקלים; קרוב ל-25,000 שקלים במחזור בעלות של 3 שנים.
חשוב לציין: לרוב, ויש יוצאים מכלל זה, האחריות על רכב חשמלי גדולה מהמקובל לרוב עד כה (36 חודשים), כך שדגמים רבים נמצאים בטווח האחריות, ויש לקחת זאת בחשבון.
הבאנו שישה דגמים חשמליים משומשים והם מוצגים כאן לפי המחיר, מהזול ליקר ביותר.
ג'ילי גיאומטרי C
שנה: 2022/2023
טווח נסיעה בפועל/מוצהר (WLTP): 420 ק"מ/460 ק"מ
הספק מנוע/אנרגיה סוללה: 204 כ"ס/70 קוט"ש
הספק טעינה: 75 קילוואט
אחריות כוללת/סוללה: 5 שנים או 150,000 ק"מ/8 שנים או 150,000 ק"מ
טווח מחירים בפועל: 90,000 – 120,000 שקלים
בשנת 2022 ג'ילי גיאומטרי C הייתה לחשמלית הנמכרת בישראל. המשמעות ברורה: היצע גדול בשוק היד השנייה.
גיאומטרי C הוא רכב פנאי קומפקטי בצד הקטן יחסית של הקטגוריה, המציע חבילה אטרקטיבית יחסית: טווח נסיעה מכובד, עיצוב מודרני ומחירים נגישים בשוק המשומשות – לרוב בין 90,000 ל-120,000 שקלים.
הנדסת האנוש של דגם זה לוקה בחסר, ויצוין כי זה לא עבר מבחני בטיחות ביורו NCAP.
אחת הסיבות המרכזיות לפופולריות של גיאומטרי C היא טווח הנסיעה בפועל, כ-420 ק"מ. בשנת 2023 הרכב עודכן; נעשו בו שינויים בתוכנה וגם במרכיבי עיצוב, ואלה הביאו לשיפור נוסף בטווח, גם ליצירת רכב עכשווי יותר.
בכל הקשור לאחזקה, טיפול תקופתי כל שנה או 20,00 ק"מ, החלפת נוזל קירור כל 4 שנים או 80,000 ק"מ. עלויות הטיפולים סבירות ביחס לנדרש עבור דגמים אחרים.
ג'ילי גיאומטרי C מוצע במחיר סביר וטווח הנסיעה בפועל בהחלט ראוי, כך שמדובר באחת האופציות המוצלחות בשוק החשמליות המשומשות.
MG4
שנה: 2023
טווח נסיעה בפועל/מוצהר (WLTP): 360 ק"מ/435 ק"מ
הספק מנוע/אנרגיה סוללה: 204 כ"ס/64 קוט"ש
הספק טעינה: 135 קילוואט
אחריות רכב/סוללה: 7 שנים או 150,000 ק"מ/8 שנים או 150,000 ק"מ
טווח מחירים בפועל: 100,000 – 120,000 שקלים
MG4 היא משפחתית קומפקטית שיכולה להתאים למשפחה קטנה, נחתה בישראל ב-2022 ומאז הפכה לפופולרית מאוד. בהמשך הצטרפו שתי גרסאות עם נתונים מרשימים: X-ריינג' עם טווח מרשים של 520 ק"מ, X-פאוור עם לא פחות מ-435 כ"ס.
בין החסרונות של דגם זה: איכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים בינונית; נפח תא המטען 350 ליטרים בלבד; בידוד הרעשים רחוק מלהרשים.
גרסת 'לקשרי' נראית ככדאית ביותר: טווח הנסיעה בפועל 360 ק"מ, ומחירה בפועל נעה מעט צפונה ל-100,000 שקלים, מה שעושה אותה למעניינת מאוד.
עוד נקודת זכות נרשמת בתחום האחזקה. בניגוד לחשמליות יקרות יותר, עלויות הטיפולים של MG4נמוכות יחסית: מחיר טיפול תקופתי – 12 חודשים או 24,000 ק"מ – נע בין 400 ל-1,500 שקלים; החלפת נוזל בלמים כל 48,000 ק"מ, החלפת נוזל תיבת ההפחתה כל 72,000 ק"מ, ונוזל קירור כל 48 חודשים או 96,000 ק"מ.
MG4 אינה מתעלה באיכות החומרים או בבידוד הרעשים, אבל המחיר נגיש יחסית, טווח הנסיעה סביר ועלויות האחזקה נמוכות.
BYD אטו 3
שנה: 2022/2023
טווח נסיעה בפועל/מוצהר (WLTP): 296 ק"מ/420 ק"מ
הספק מנוע/אנרגיה סוללה: 204 כ"ס/60.5 קוט"ש
הספק טעינה: 88 קילוואט
אחריות כוללת/סוללה: 6 שנים או 150,000 ק"מ/8 שנים 150,000 ק"מ
טווח מחירים בפועל: 100,000 – 130,000 שקלים
ניתן למצוא את אטו 3 ביד2 כבר משנתון 2022; אז נמכרו 3,704 יחידות. ב-2023 אטו 3 היה לרכב החשמלי (ובכלל) הנמכר בישראל עם 14,244 יחידות נמכרו.
הסוד? שילוב בין עיצוב מודרני ונאה, איכות חומרים טובה, תג מחיר נגיש ומפרט אבזור עשיר. לא פחות חשוב: אטו 3 היה לחביב ציי הרכב, מה שתרם רבות להיקפי המכירות המרשימים.
טווח הנסיעה הריאלי, אינו מתעלה, 296 ק"מ בלבד. בנוסף הנדסת האנוש בינונית, ועיקר תפעול המערכות נעשה דרך המסך, ומערכת המיזוג מתקשה לשמור על עוצמת קירור אחידה לאורך זמן.
בתחום האחזקה; טיפול תקופתי אחת לשנתיים או כל 30,000 ק"מ; החלפת נוזל קירור כל 4 שנים או 100,000 ק"מ; החלפת שמן תמסורת כל שנתיים או 48,000 ק"מ.
יונדאי איוניק 5
שנה: 2021-2023
טווח נסיעה בפועל/מוצהר (WLTP): 410 ק"מ/481 ק"מ)
הספק מנוע/אנרגיה סוללה: 217 כ"ס/72.6 קוט"ש
הספק טעינה: 350 קילוואט
אחריות כוללת/סוללה: 5 שנים או 100,000 ק"מ/8 שנים או 150,000 ק"מ
טווח מחירים בפועל: 130,000 – 170,000 שקלים
יונדאי איוניק 5 משווקת בישראל מאז 2021, אז בהיקף לא גדול, ויחידות מאותה שנה מוצעות בלוחות. בשנת 2022 נרשמה עלייה משמעותית במכירות של איוניק 5 ויש לכך ביטוי גם בלוחות.
העיצוב של איוניק 5 עדכני, הממדים נאים ובעיקר בסיס הגלגלים גדול מאוד, 300 ס"מ, יוצר מרחב פנים מכובד מאוד. בנוסף, נפח תא המטען גדול, 520 ליטרים. הנדסת האנוש טובה וברמת האבזור הגבוהה ביותר, עילית', המפרט עשיר.
מבחינת אחזקה; איוניק 5 דורש טיפול תקופתי כל 30,000 ק"מ או אחת לשנתיים, ובמסגרתו מוחלף גם נוזל הבלמים. נוזל תיבת ההפחתה מוחלף כל 90,000 ק"מ ונוזל הקירור כל 150,000 ק"מ. עלויות האחזקה של האיוניק 5 אינן נמוכות במיוחד, אך גם אינן מהיקרות בין ההחשמליות.
סקודה אניאק
שנה: 2022-2023
טווח נסיעה בפועל/מוצהר (WLTP): 430 ק"מ/517 ק"מ
הספק מנוע/אנרגיה סוללה: 204 כ"ס/82 קוט"ש
הספק טעינה: 135 קילוואט
אחריות כוללת/סוללה: שנתיים ללא הגבלת ק"מ/8 שנים או 160,000 ק"מ
טווח מחירים בפועל: 140,000 – 170,000 שקלים
סקודה אניאק מוצע כמשומש משנתון 2022, אז החל להימכר בגרסת 80 – סוללת 82 קוט"ש לטווח נסיעה בפועל של 430 ק"מ.
אניאק מעט קטן מקודיאק, תא הנוסעים מרווח ומכובד ופטנטים רבים במושב האחורי ובתא המטען עושים אותו לרכב שימושי, שלא לדבר על נפח ההטענה, 585 ליטרים. העיצוב השמרני ביחס משמר הופעה סולידית ונאה גם היום.
יצוין כי איכות החומרים אינה מיטבית, בעיקר משטחי הפלסטיק שבתא הנוסעים; לאחר מספר שנים בחום הישראלי אלא עשויים להרעיש.
מבחינת אחזקה; טיפול תקופתי כל 15,000 ק"מ או שנה, נוזל בלמים כל 30,000 ק"מ או שנתיים.
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 07/12/2025מאות רכבי פורשה הושבתו בבת אחת
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר