דופקים ברקס: הצעה חדשה תגביל את התאוצה של מכוניות
ממשלת סין מציעה להגביל את התאוצה בכלי רכב ל-5 שניות מ-0 ל-100 קמ״ש. המטרה: שיפור הבטיחות, בתעשיית הרכב כבר חוששים מהמהלך שיפגע במאמצי השיווק
הכניסה הנרחבת של מכוניות חשמליות, עם יכולות תאוצה שבעבר היו שמורות למכוניות ספורטיביות קיצוניות מתחילה למשוך את תשומת הלב של המחוקקים. אלו מודאגים ממציאות בה מכוניות, גם עממיות יחסית, מציגות זמנית תאוצה של 4.5, 4 ולעיתים פחות מזה. הזמינות של הביצועים יוצאי הדופן האלו בידי נהגים לא מיומנים או אחראים, עשויה ליצור סיכונים להם עצמם ולשאר המשתמשים.
משרד הביטחון הציבורי של סין פרסם טיוטה לתקן לאומי חדש ל"בטיחות תפעולית" של כלי רכב, הכוללת מגבלות חדשות על ביצועי התאוצה וכן דרישות בטיחות נוספות לרכבים חשמליים והיברידיים-נטענים.
על פי ההצעה, מכוניות נוסעים יחויבו כברירת מחדל במצב נהיגה שבו התאוצה מ-0 ל-100 קמ״ש לא תהיה מהירה מ-5 שניות. המטרה, לפי הנוסח הרשמי, היא לצמצם סיכונים הנובעים מהאצה מופרזת - תופעה שהפכה נפוצה במיוחד עם כניסת דגמים חשמליים עתירי מומנט לשוק. עם זאת, התקן אינו אוסר על רכבים המסוגלים להאיץ מהר יותר, אלא מחייב שמצב הנהיגה הראשוני יהיה מוגבל - כך שהנהג יצטרך לבצע פעולה יזומה כדי לשחרר את מלוא הביצועים.
דרישות חדשות לרכבים חשמליים
בנוסך כוללת הטיוטה לתקן שורה של הוראות נוספות, ובהן מנגנון למניעת לחיצה לא מכוונצת על דוושת התאוצה. מדובר במערכת שתזהה לחיצה לא נכונה ותמנע האצה כאשר הרכב עומד או זוחל, תוך התרעה קולית וחזותית. מערכת דומה מותקנת במספר כלי רכב מתוצרת טויוטה ומיצובישי, אבל כאן הכוונה לחייב קיום שלה. ניתוק אוטומטי של מערכות ההנעה – במקרה של שינוי מהירות חריג או פתיחת כריות אוויר. זאת במטרה למנוע ממכוניות להאיץ לאחר פגיעה בהן. והשלישית והרלוונטית מאוד למכוניות חשמליות: פיקוח על סוללה – ניטור מתמשך של מצב התאים, התרעות על התחממות יתר ומנגנוני שחרור לחץ מכוונים למניעת פיצוץ או דליקה.
בנוסף, באוטובוסים חשמליים באורך 6 מטרים ומעלה תידרש עמידות של חמש דקות לפחות בין גילוי תקלה בסוללה לבין התלקחות – כדי לאפשר פינוי בטוח של נוסעים.
בטיחות נהגים ונוסעים
בתחום מערכות הסיוע לנהג, הדרישה החדשה תחייב אימות ביומטרי או כניסה לחשבון כדי לוודא שהנהג עבר הדרכה מתאימה לפני הפעלת מערכת סיוע מתקדמת. הטיוטה גם מגבילה שימוש במסכים: הצגת סרטונים או משחקים תיחסם אוטומטית כאשר הרכב נוסע מעל 10 קמ״ש.
לצד זאת, נוספו הנחיות חדשות לדלתות ולחלונות: כל נוסע יצטרך יכולת לצאת משתי דלתות שונות, וכל הדלתות יחויבו בידית מכנית פנימית וחיצונית. זאת בהמשך לביקורת נרחבת בסין הנוגעת לבעייתיות של גישה לחילוץ נוסעים ממכוניות בהן נעשה שימוש בידיות שקועות או נשלפות.
השלכות ותגובות
המהלך מעורר דיון נרחב בתעשייה. מצד אחד, מדובר בצעד הגיוני על רקע החשש מעלייה בתאונות הנובעות מהאצה חדה, במיוחד במכוניות חשמליות חזקות. חובת הגבלת מצב ברירת המחדל עשויה לשפר את הבטיחות עבור נהגים לא מנוסים או בסביבות עירוניות צפופות.
מן הצד השני, יצרנים רבים מזהירים שהתקן החדש עלול לפגוע ביכולת השיווקית של מותגים המבליטים ביצועים כגורם משיכה עיקרי, לחייב השקעות חדשות בתוכנה ובמערכות בקרת נהיגה. חובבי ביצועים רואים במהלך פגיעה שהיא הצעד הראשון בדרך להגבלות משמעותיות יותר, או חוששים ממקרה בו תתרחב ההנחיה ותהפוך לקבועה ולא לכזו שניתן לבטל אקטיבית. ובזהות של חלק מהמותגים החדשים.
סיכום
אם התקן יאושר וייכנס לתוקף, הוא עשוי לשנות את שוק הרכב הסיני כולו: ממיקוד במהירות ותאוצה - למיקוד בבטיחות ובשליטה. במידה ויצרנים בינלאומיים הפועלים בסין ירצו להמשיך לפעול בה, הם יידרשו להתאים את תוכנות הנהיגה למגבלה החדשה, וייתכן שהמגמה תחלחל בעתיד גם לשווקים אחרים.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה