"לא ידענו מה יקרה": הסוד מאחורי הקמת קופרה נחשף

לוקה דה מאו חושף בראיון אישי כיצד שיחה אחת עם ראש קבוצת פולקסווגן, ודגם שלא הופיע בשום תוכנית עבודה הולידו מותג רכב עצמאי - ומאוד מוצלח

כיום קופרה היא מותג מבוסס עם נוכחות רחבה באירופה, אך לוקה דה מאו, מנכ״ל סיאט לשעבר, מבהיר כי הקמת המותג לא הייתה מהלך מתוכנן מראש. בראיון עדכני לכלי התקשורת בגרמניה, הוא חוזר לרגעים הראשונים של קופרה, ומספר כיצד רעיון אישי, שהוצג לאדם אחד בלבד בצמרת קבוצת פולקסווגן, הפך למהלך אסטרטגי ששינה את מעמדה של סיאט בתוך הקבוצה.

השם קופרה מלווה את סיאט מאז שנות ה-90, אז הופיע על גרסאות ספורטיביות של איביזה GTI בהשראת הצלחות המותג בראלי העולמי. בהמשך שימש גם בדגמי לאון, כולל זכייה באליפות העולם למכוניות תיור עם מנוע דיזל. לאורך השנים היה מדובר בתגית ביצועים, לא בזהות עצמאית או במותג נפרד.

לדברי דה מאו, דווקא הרקע הזה יצר את הקרקע להבשלה הסופית של המותג. “קופרה תמיד הייתה שם,” הוא מסביר, “אבל אף אחד לא חשב להפוך אותה למשהו שעומד בפני עצמו”.

התחלה

נקודת המפנה, לפי דה מאו, התרחשה בביקור של מתיאס מילר, אז ראש קבוצת פולקסווגן, במטה סיאט בברצלונה. “לקחתי אותו הצידה והראיתי לו סיאט אטקה עם סמל חדש שעיצבתי בעצמי,” הוא מספר. “שמנו בו מנוע 2.0 טורבו של 300 כוחות סוס מהגולף R וחישוקי אלומיניום בצבע נחושת”.

דה מאו מדגיש כי המהלך לא עבר מסלול אישורים רשמי. “לא ביקשתי רשות מאף אחד ולא עברתי דרך תכנון המוצר. פשוט אמרתי לו שאני רוצה להקים מותג חדש”. תגובתו של מילר הייתה חד משמעית. “הוא אמר לי שזה הדבר הכי טוב שאני יכול לעשות עבור החברה”.

אותה אטקה, שנולדה כיוזמה פרטית, הפכה לדגם הראשון של קופרה עם תחילת שיווק באוקטובר 2018, והייתה הפעם הראשונה שבה הופיע המותג כישות עצמאית.

סיאט אטקה

צילום: יצרן

מתהליך מקרי למספרים

מאז הקמתה, קופרה צמחה במהירות. בתוך שנים ספורות היא עברה ממותג נישתי למותג שמוכר מאות אלפי מכוניות בשנה, עם שיעורי צמיחה דו ספרתיים בשווקים המרכזיים באירופה. דגמים כמו פורמנטור הפכו לרבי מכר והובילו את המכירות, לעיתים גם על חשבון דגמי סיאט עצמם, ולמעשה גרמו לסיאט לחשוב מחדש על כל אסטרטגיית המוצרים שלהם בהמשך הדרך.

במקביל לכך, קופרה הצליחה להעלות את המחיר הממוצע לרכב ולמשוך קהל צעיר ומבוסס יותר, יעד שדה מאו מציין כהוכחה לכך שהמהלך לא היה רק תדמיתי, אלא גם כלכלי. "כניסת דגמים חשמליים כמו בורן וטווסקאן חיזקה את מיצוב המותג כחדשני ומתקדם טכנולוגית", כך הוסיף.

WhatsApp Image 2025-12-21 at 12.17.02.jpeg

צילום: דגמי סיאט

לקחנו סיכון

בין הפרטים שדה מאו חושף בראיון, בולטת הבחירה בסמל הנחושת של קופרה, שנקבעה כמעט בצורה טבעית ולא בתוצאה של מחקרים או סיעור מוחות. גם ההחלטה להשיק את קופרה כאירוע נפרד מסיאט, מחוץ למסגרות המסורתיות של הקבוצה, נועדה לדבריו לייצר נתק ברור מהעבר.

במבט לאחור, דה מאו מודה כי מדובר היה בסיכון. “זה יכול היה לא לעבוד,” הוא אומר, “אבל לפעמים צריך לקבל החלטה בלי לדעת בדיוק לאן היא תוביל”.

אז הנה לנו, כמעט שמונה שנים אחרי אותה שיחה אגבית בברצלונה, קופרה הפכה מיוזמה קטנה אל מנוע צמיחה מרכזי בקבוצת פולקסווגן. אולם לפי דה מאו, "הסיפור האמיתי טמון דווקא ברגע ההוא, שבו רעיון אחד הוצג לאדם אחד, ושינה את הכיוון כולו".

קופרה במסלול

צילום: יצרן


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.