לפני שנמשיך חשוב להזכיר, שוב, כי השוק הסיני הוא הגדול בעולם מאז תחילת המאה, ובהפרש. עם 1.4 מיליארד תושבים, פוטנציאל המכירות בסין הוא לא פחות מכביר. כידוע, ההתנעה לעולם הרכב העכשווי בסין נעשתה במסגרת שיתופי פעולה עם ענקי הרכב העולמיים החל משני העשורים האחרונים של המאה הקודמת. בעשר השנים האחרונות המותגים המקומיים האיצו באופן דרמטי את היצע הדגמים, כושר הייצור וניצחו בקרב על התמורה, קובעים בתחום זה תקנים חדשים.

אבל היצרנים הלא-סיניים לא מוותרים, ונערכים להילחם על השוק הסיני במסגרת אותם מיזמים עם השותפים הסינים, קצת גם באופן עצמאי. ועם זאת, חלקם, בשלב זה לפחות כבר לא. 

יונדאי וקיה פעילים בשוק הזה מאז 2002 ובלא מעט הצלחה, לא השתתפו בתערוכה. גם יצרני אירופה האחרים, כמו מותגי סטלנטיס (וגם מארה"ב), גם רנו לא הפגינו נוכחות, אפילו יגואר-לנד רובר (שדגמיה מיוצרים בסין) לא קפצה לבקר. אבל כאמור היו אחרים – מותגים שמקורם ביבשת הישנה וגם החדשה, גם מיפן – שהציגו דגמים חדשים המיוצרים בסין ופונים לקהל המקומי.

פולקסווגן והשת"פים

פולקסווגן, שחקן מוביל בשוק הסיני, פעיל שם מזה ארבעים שנים, מעורב בייצור עם שלושה יצרנים מקומיים, משנה כיוון. לא רק שהוא מפתח כלים חדשים במיוחד עבור הקהל הסיני, הוא גם יוצר סדרות עם אפיונים שונים עבור כל יצרן. "מעולם לא חשפנו שלוש מכוניות תצוגה בתערוכה אחת", מציין אנדי (אנדריאס) מינדט, ראש מחלקת העיצוב במותג, והוא מפרט: "יש לנו שיתופי פעולה שלושה תאגידים: FAW, SAIC ו-JAC. בניגוד למה שהיה עד כה, אנחנו רוצים לבדל את הדגמים זה מזה, ומכוניות התצוגה ID. AURA, ,ID. ERA ID. EVO. שייכות לכל אחד בהתאמה.

1708567צילום: יואל פלרמן

בעבר הם היו קרובים מדי והייתה תחרות בין הדגמים. כל מכונית תצוגה מפגינה אופי שונה, גם בהתאם ללקוחות באזור היצור, וכל רכב הוא מעין מגדלור לעתיד הסדרה. עדיין יהיו דברים משותפים. הסמל, יחידות התאורה, היציבה, קו הכתף והקורה האחורית הרחבה. עם זאת, ID.UNYX (שהוצג ב-7.24)", הוא ממשיך, "הוא בברור קופרה טווסקאן, אבל גם מתווה את הקו למותג יוניקס, בדיוק כמו ID. Evo. אלה מעין תתי מותג לסין. העיצוב בסין מאוד מתקדם, וזה משפיע גם עלינו, ובכלל ליצור מכוניות לסין זה מאוד שונה מאשר לאירופה; אנחנו צריכים להתאים ללקוח כאן ועדיין להיות פולקסווגן". 

אתה מרגיש שהם מעתיקים ממכם? "הם מעתיקים בעיקר מעצמם כרגע; יש הרבה שימוש ב-AI והדגמים שלהם מאוד דומים כרגע. מצד שני השוק הסיני מגיב היטב למכוניות נוסעים, וזה דבר שכמעט איבדנו באירופה. המכוניות הנמוכות מתות בכל העולם, כאן אוהבים אותן ואפשר ללמוד מכך". 

אומרים שהם מתקדמים מהר מכם. "זה לא כל כך נכון ולא כל כך רע. אנחנו עושים פיתוח נכון ומפורסמים בכך, ואילו בסין בהרבה תחומים הפיתוח מהיר מדי, המוצר לא עובר מספיק מבחנים וכך יוצא שהלקוח הוא הבוחן. דבר נוסף הוא שמותגים מתחילים להיעלם מהשוק, וגם זה לא מוסיף לתחושת הביטחון של הלקוח. אנשים מתחילים לחפש יציבות ולא רק צגים גדולים, וזה המקום בו פולקסווגן טובה". 

1708452צילום: AUDI

בצד השני של אולם מספר 4 נמצאת אודי החונכת מהלך מעניין נוסף של קבוצת פולקסווגן, כזה שיגרום לשפשוף עיניים אצל קהל מערבי. בשיתוף SAIC היא מציגה מותג חדש המיועד לסין ושמו... אודי. שם המותג כתוב רק באותיות גדולות, AUDI (ולא Audi), ובמכונית התצוגה הראשונה, E5, המיועדת רק לשוק הסיני, לא מופיעות הטבעות המפורסמות על החזית. 

ביואיק מתעוררת. שוב

גם ביואיק – המותג ההוא של ג'נרל מוטורס מדטרויט – מפגין כי פניו לחידוש דגמיו, גם יותר. המותג שהגיע לסין לפני 120 שנים ורכב שלו שירת את הקיסר, מייצר מ-2010 במדינה, ובזכות זאת הוא נמצא עמנו (בניגוד, לאולדסמוביל ולפונטיאק, למשל, שכבר לא). בתערוכה הציג המותג את אלקטרה, קונספט חשמלי שיהיה אולי תת-מותג ויפנה לדור הצעיר בסין, ועל הבמה משפחתית גדולה, קופה, רכב פנאי ומעט מאחור מיניוואן ענק כמיטב אופנת סין. "הבסיס פותחה על-ידי GM סין", אומר פיטר זו, אחד האחראים על העיצוב, "שלושת הדגמים הם אבות-טיפוס ויושקו בקרוב בסין.

1708559צילום: יואל פלרמן

ייתכן ובהמשך יגיעו גם לארצות הברית במסגרת מותג שברולט, והחזית והאחוריים יהיו שונים. התכנית היא להגיע ליותר מ-12 דגמים בתת המותג כשכולם יתוכננו וייוצרו בסין. "לביואיק יש היסטוריה ארוכה ואנחנו מכבדים אותה, אבל כאן בסין יש לנו שפה עיצובית חדשה וזו תביא מרכיבי עיצוב צעירים ואלגנטיים יותר. ביואיק תתוכנן ותעוצב בסין והצוות שלנו יהיה בעל השפעה גדולה במותג העולמי. בתחום האנרגיה החדשה ביואיק הייתה בפיגור, אך כעת כאשר כל המערך הזה מפותח בסין, הדבר יעניק למותג את מה שנחוץ לו". 

גרמניה אחרת 

אני פוגש את אדריאן ואן הוידנק, האחראי על העיצוב של ב.מ.וו, אני פוגש ליד העמדה שמתקשרת את סביבת הנהג העתידית במכוניות ב.מ.וו. "הכל כאן מבולגן ואני מרגיש כאילו אני לא מכיר כלום", אני אומר. "כן, זה משהו אחר, אבל אני כאן ואתה כאן אז כנראה שהכל בסדר", הוא משיב, כאילו אומר "אנחנו לא נבהלים". 

את העין תופסת "סקאיטופ קונספט" הפתוחה והמרהיבה. למרות שמה היא אינה בדיוק מכונית תצוגה ותיוצר ב-50 יחידות. זו פעם ראשונה שאני פוגש במכונית שהוצגה בוילה ד'אסטה (10.24) ומבוססת על סדרה 8. היא יפה. לא הרחק משם ניצבות גרסאות JCW החזקות והחדשות של מיני קופר ומיני קאנטרימן. לי, בכל אופן, העולם הישן עדיין נראה מפתה ומושך יותר מהחדש.  

1708560צילום: יואל פלרמן

דיברנו על מיניוואנים גדולים? לא בכדי בחרה מרצדס להציג דווקא כאן את ויז'ן V קונספט, הקדימון ל-V קלאס העתידי הגדול, מפואר וממש לא מצטנע. "זהו כיוון חדש מבחינתנו לרכב יוקרתי עם נהג, והרכב מכוון למי שרוצה פאר ויוקרה של מחלקה ראשונה. המכונית נועדה להיות המקום השלישי בו נמצאים אחרי בית ועבודה, מקום בו נמצאים הרבה, גם מבלים, דבר נפוץ מאוד באסיה – וזה ה-S קלאס של המיניוואנים", אומר לי גורדון וגנר, ראש מחלקת העיצוב המוערך של היצרן. אני שואל אותו איך הוא מתייחס ליצרני היוקרה הסינים. 

"צריך לשאול 'מהי יוקרה?'. איך ניתן לומר על מותג שהוא יוקרתי כאשר הוא מוכר מכונית ב-25,000 אירו. אדם קונה תיק של שאנל ומוכן לשלם עבורו אלפי דולרים כי הוא רוצה לזהות את עצמו באמצעות המוצר, גם להפגין שיש לו חפץ יוקרתי. זה דבר שונה לגמרי לעומת תיק שקונים רק כדי לשים בו דברים". 

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.