אופל גרנדלנד החדש - מבחן דרכים (1.2 ל', GS)
דור שני לדגם הפנאי הגדול ביותר של אופל – מפגין נוכחות רבה בזכות ממדיו ועיצובו, אמור להוביל את אופל לדרך חדשה
כבר עם הצגתו של הקונספט האקספרימנטלי ('Experimental Concept') של אופל במינכן 2023 – אז במעין מבנה של קופה, עם משטחים גדולים וזוויות חדות – היה ברור כי אופל מכוונת הרבה יותר גבוה בהופעה, כך גם הצהיר מרק אדאמס, המעצב הראשי של המותג.
בהשקה לגרנדלנד שנה מאוחר יותר קרמו הקווים והאמירות מתכת וזכוכית ליצירת דגם עתיר-הופעה, גדול מכל מה שאופל הציגה מזה עשרות בשנים, ליצירת מה שאמור להיות הדגם המוביל שלה, ובמספר מובנים.
הקשר, פרטים
הזרעים ללידת גרנדלנד נבטו בזכות כישלון, זה של הניסיון לאחד את ג'נרל מוטורס אירופה עם קבוצת PSA (פיג'ו-סיטרואן) ב-2012. איחוד לא נוצר, שיתוף פעולה כן, והדגם הראשון היה זפירה של אופל. במהלך הפיתוח התברר לכולם כי מיניוואנים כבר לא והעניין עבר לשביל. זפירה הייתה לגרנדלנד (אז עם X) והדגם הוצג באפריל 2017 – ארבעה חודשים לפני ש-PSA רכשה את אופל.
ב-2021 הייתה אופל, יחד עם PSA לחלק מסטלנטיס, התאגיד שנוצר ממיזוג הקבוצה הצרפתית עם קבוצת FCA (פיאט-קרייזלר). הדגם החדש הושק באוקטובר 2024 והגיע לישראל זה עתה.
גרנדלנד החדש מבוסס על רצפה של סטלנטיס, כאן STLA Medium (השנייה מתוך ארבע) המיועדת לדגמים בקטגוריות C ו-D, והוא חולק אותה בין השאר עם פיג'ו 3008 ו-5008 הנמכרים כאן, ג'יפ קומפאס, סיטרואן C5 ו-DS N°8 החדשים (ועוד ארבעה דגמים בהמשך).
צילום: רונן טופלברג
הדגם החדש גדול משמעותית מקודמו. בסיס הגלגלים גדל ב-11 ס"מ ל-278.5 ס"מ, האורך ב-17 ס"מ ל-465 ס"מ, הרוחב ב-6.5 ס"מ ל-ל-190.5 ס"מ והגובה ב-2 ס"מ ל-166 ס"מ. נפח תא המטען הוא 550 ליטרים ומשקל הגרסה הנבחנת 1600 ק"ג.
גרנדלנד מוצע עם מבחר מכובד של יחידות הנעה: טורבו-בנזין עם מערך היברידי-מתון, גם בהיברידי-נטען, ואל אלה מצטרפות גרסאות חשמליות, גם בהנעה כפולה, גם עם סוללה לטווח ממש ארוך.
בישראל משווק גרנדלנד בשלב זה בגרסה אחת המצוידת בחטיבת הכוח ההיברידית-מתונה (48 וולט) החדשה של סטלנטיס (מ-2024). לזו מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר המייצר 136 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-23.4 קג"מ ב-1750 סל"ד, מנוע חשמלי המייצר 22 כ"ס ו-5.2 קג"מ וההספק המשולב 145 כ"ס. התיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים, ההנעה קדמית, משך ההאצה ל-100 קמ"ש. 10.2 שניות והמהירות המרבית 201 קמ"ש.
אופל גרנדלנד מוצע כאן בשתי רמות אבזור: 'אדישן', שמחירה 187,000 שקלים ו-'GS' העולה 207,000 שקלים – והיא זו שהייתה בדגם שנבחן.
צילום: רונן טופלברג
עיצוב, נראות
הממדים והפרופורציות, הקווים והמשטחים העושים את גרנדלנד יוצרים רכב בולט מאוד בהופעתו, מושך מאוד בעיצובו. מעל ומעבר לסבכה המאופיינת בקווי תאורה לרוחבה והמדגישים אותה, גם בזכות החיפוי השקוף הכולל את הפנסים הראשיים, בולט מכסה מנוע שטוח עם קו מובלט לאורכו המעניק לרכב נוכחות רבה. אותו עיצוב נוכח במספר פאזות ומרכיבים קרובים של יחידות התאורה יוצרים עיצוב מופגן גם מאחור. בין לבין בולטת צללית המעניקה לגרנדלנד נפח רב, גם בגלל הטיפול במשטחים, גם בגלל הסיומת מאחור בשחור. ברכב שקיבלנו גג שחור (כלול במחיר), גוון ברונזה ('צבע ההשקה'; 1900 שקלים), חישוקי "19 נאים מאוד וכל אלה משלימים את המופע החיצוני של גרנדלנד ליצירת רכב נאה מאוד ומושך. גם תשומת לב ומבטים רבים; לא דבר רגיל בדגם של אופל.
סביבת נהג, נוסעים
סביבת הנהג עברה אף היא שינוי גדול, וגם היא מעוצבת היטב. גם כאן המבנה מכוון לכך שממד הרוחב יפגין נוכחות רבה. הדבר נעשה באמצעות מסך מרכזי מוארך, "16 אך לא גבוה, החובר ללוח המחוונים שיש לו מבנה דומה, גם בהפנייתו לנהג יחד עם המשטח עליו הוא מונח להגדלת הרוחב הכולל – כך גם במכלול השליטה האלכסוני בין המושבים. פתחי המיזוג מקוריים בעיצוב ובמבנה; אלה שבמרכז אינם סימטריים ואלה שבצדדים ממוקמים בדלתות; טוב לנראות, לא בטוח שיעיל בימים ממש חמים. לרובם אין סגירה איכותית.
צילום: רונן טופלברג
מה שמביא אותנו לאיכות החומרים, וזאת, דווקא בחלקים הבולטים של סביבת הנהג, אינה מרנינה. אל מול העיצוב והגוונים הנאים אלה קשיחים למגע והתחושה היא שמתחת למשטח העליון נמצא חלל. גם המתגים המרכזיים הבולטים וחוגת עצמת השמע המבורכת (שדורשת יותר מדי סיבוב) אינם איכותיים לתפעול. בנוסף בימי שמש יוקדים השמשה הקדמית סבלה מהשתקפויות ואז גם התצוגה העילית – שברגיל טובה מאוד, עם כוונון מקורי נוח – אינה מספיק בולטת. מנגד, הריפוד בעור נאפה הנאה מאוד והשילוב עם אלקנטרה המגיעה עד לדפנות יוצרים חלל מהודר לשהות בו.
כמו בדגמים אחרים של סטלנטיס תצוגת המחוונים אינה שגרתית למראה, וכמקובל גם באופל העכשווית לרשות הנהג מתגים חיצוניים לשליטה בבקרת האקלים, במצבי הניהוג וגם לחצנים של קיצור דרך – וכל אלה מסדרים ממשק נכון בין הנהג לתפעול העיקרי של המערכות.
עם זאת, התפעול אינו נוח כאשר מדובר בפרטים משניים. מלוא רוחב המסך נוצל כדי לאפשר שליטה במספר מערכות כמו אוורור המושבים או העיסוי באמצעות גלילה לצד התצוגה המרכזית; התפעול לא תמיד ברור מספיק וסדר המערכות נראה אקראי. וכך בעוד זוגתי מנסה לתפעל את העיסוי, הוא עלול לקפץ שלב מטה לזה לשל הנהג – אתם יודעים איזה משבר זה עלול לחולל ברגעי מתח על הכביש?
ניתן לשפר את השליטה במערכות אלה כאשר כל הצג מוקדש לכך, אבל נדרשות יותר לחיצות כדי להגיע לתצוגה זאת. תצוגת הטמפרטורות (בפנים ובחוץ) וחיווי השעון (שבמצבים מסוימים נעלם) קטנים מדי.
צילום: רונן טופלברג
לי יותר מפריעות התגובות האיטיות שמלוות את הפקודות. זה קורה בהתנעה, בעליית התצוגה אחרי, במעבר בין תחנת רדיו, בשינוי סוג העיסוי או בהחלפת מצבי הניהוג, שם נדרשות לרוב שתי לחיצות לביצוע פקודה פשוטה. בנוסף הצג אינו רגיש מספיק ללחיצה והתחושה היא שקשה לדייק במגע כדי שתתרחש הפעולה הנכונה.
אוורור המושבים יעיל אך כמו פעולת מערכת המיזוג, גם העיסוי במושבים אינו שקט. גג הזכוכית הענק מרשים אך תפעול הכיסוי אינו ברור מספיק. לגבי הצימוד הסלולרי, נרשמו ניתוקים בשילוב אנדרואיד ואילו קארפליי פעל היטב.
תנוחת הנהיגה גבוהה ונכונה לרכב פנאי. המושבים נוחים (עומדים בתקן AGR למבנה נכון), כוללים מספר מרשים של כיוונים חשמליים, גם שליטה בתמיכות הצד והקשחת מסעד הגב אפשרית גם בציר הגובה. בגלל מבנה הקורה והשמשה האחוריות הראות לאחור אינה מבריקה, וטוב שיש מצלמות איכותיות.
צילום: רונן טופלברג
הכניסה לאחור נוחה, והמפתח מאפשר להושיב בנוחות ילדים קטנים. המרחב נכבד ומרווחי הראש, הברכיים וכפות הרגליים טובים מאד. הרצפה כמעט שטוחה, אבל הנוסע במרכז לא ייהנה ממקום ראוי קצת בגלל פתח המיזוג החודר פנימה הרבה בגלל מסעד הגב השטוח והמבנה הצר מדי. המושבים עצמם בנויים היטב ונוחות הישיבה לשניים טובה מאוד.
תא המטען גדול, ארוך, המבנה שימושי, לרצפה שני גבהים ולכיסוי מבנה נכון.
מנוע, ביצועים
כאמור, מערכת ההנעה מבוססת על מנוע הטורבו-בנזין 1.2 ליטר המוכר, כאן עם מערך היברידי מתון משופר. נראה לנו כי לרכב כזה, בממדים ובמשקל כזה, מגיעה אופציה חזקה יותר של מנוע הבנזין שלא בהנעה היברידית-נטענת (שם 1.6 ל') – בסופו של דבר: 136 כ"ס במנוע הבנזין, 145 כ"ס בהספק הכולל.
עם זאת הביצועים נאותים, מה שמוצא ביטוי גם בנתונים (10.2 ש' ל-100, 201 קמ"ש). בגרסה זו הרכב אינו חורך אספלט, אבל הוא יוצא מהמקום באופן נאות ובמצב 'ספורט' יכול אף לאתגר את בקרת היציבות. אותו מנוע חשמלי צנוע, המשגר כבר באפס סל"ד 5.6 קג"מ מעניק לרכב את מה שצריך גם בהאצות ביניים. בכל אופן הרכב צובר מהירות באופן נאה אם לוחצים על המצערת כמו שצריך. עם זאת, תחת עומס כבד – עלייה של ממש, עקיפה בתנאים מכבידים – המנוע מתאמץ והביצועים פחות מרשימים. בעניין זה, הצליל נעים והמנוע אינו נשמע באופן מוגזם.
צילום: רונן טופלברג
שילוב ההילוכים אינו מיידי, ביציאה אגרסיבית מהמקום היא עשויה לפעול באופן שאינו חלק, אבל בשימוש רגיל פעולתה נעימה. בלילה בעיר, כאשר המזגן כמעט מובטל, בולטים מדי רעשים מפעולת חטיבת הכוח. מחוץ לעיר נוצרת הרמוניה של הרעשים הנוצרים מהמיזוג, הרוח והמנוע והתוצאה פחות בולטת. חטיבת הכוח מאפשרת לרכב לנוע בלילה אורבני וללא מיזוג בחשמל בלבד – גם שקט, גם חוסך. בהחלט מבורך. בזחילות חנייה פעולת מערכת ההנעה אינה תמיד חלקה.
לתיבה 6 הילוכים, מה שעשוי לפגוע בצריכת הדלק, וב-100 קמ"ש המנוע נמצא ב-2100 סל"ד. ביום המבחן, בקצב גבוה ובתוואי מאמץ, עמדה הצריכה על 11.6 ק"מ/ל', בשיוט בכביש 6 הייתה 14 ק"מ/ל' והגיעה ל-15 ק"מ/ל' בקצב נינוח יותר.
צילום: רונן טופלברג
נוחות, התנהגות
כיול המתלים ופעולת הבולמים נמצאים בצד הנוקשה של הסקלה, וצמיגים בחתך נמוך (225/55-19) אינם משתתפים בשיכוך המהמורות. בעיר, השיבושים מורגשים מדי בתוך הרכב, ולמרות שהבולמים פועלים היטב והרכב אינו נחבט בהם, הנוחות אינה מתעלה. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה בהרבה אך חיבורים רוחביים של משטחי אספלט מורגשים בפנים, כך גם גלי כביש. רעשי הרוח נשמעים בפנים, ואלה של הכביש סבירים ואף שקטים במהירות נמוכה.
בשבילים מפולסים היטב עם משטח מהודק, הרכב נוח לנסיעה, אבל הנוחות נפגמת כאשר בתוואי אבנים, בורות, שינויי גובה או חריצי מים. עם זאת, גם בכאלה מפגין גרנדלנד חוסן מבני טוב.
צילום: רונן טופלברג
אותו כיול נוקשה מאפשר לרכב לנוע במהירות גבוהה בכביש מפותל הודות לשליטה טובה במרכב, זוויות גלגול טובות וריסון ראוי בעומס. הרכב מגיב היטב להעברות משקל או להרפיות מהמצערת ביציאה מפנייה, מפתיע לטובה ברכב גדול כזה. שתי הערות: תפוקת המנוע אינה מאתגרת את מכלולי השלדה; נראה שבקרת היציבות נותנת יותר חופש מהמקובל בדגמי סטלנטיס. היציבות הכיוונית טובה גם במהירות גבוהה, גם בתנאים לא מושלמים, אך נרשמה רגישות מה לרוחות צד. הבלמים טובים בעוצמה ובמינון, ורק בעומס כבד וממושך הדיוק אבד לפעמים. מערכות הבטיחות נוטות לדאגנות יתר, ונראה שבלילה יותר. תיקון ההיגוי אינו מאוד מציק ולהתרעת המהירות קול דיסקרטי.
צילום: רונן טופלברג
סיכום, תמורה
אופל גרנדלנד החדש הוא רכב מרשים מאוד בהופעתו החיצונית ומושך למראה. סביבת הנהג שלו מעוצבת היטב ונאה לא פחות, ברכב שנבחן מפרט האבזור מכובד ביותר, המרחב בפנים טוב מאוד והוא שימושי למשפחה. הביצועים אינם מתעלים אבל מספקים, והיכולת הדינמית מכובדת. מנגד, החומרים נוקשים ונוחות הנסיעה אינה מצטיינת על תשתית פגומה; וכן, מנוע חזק יותר יתקבל בברכה.
מול כל אלה עומד המחיר, 207,000 שקלים לגרנדלנד 'GS' שנבחן כאן. לא מעט כסף, אך הצעה מרהיבה למראה, עם אבזור ומרחב נכבדים, פגוש מול פגוש מול דגמי פנאי קרובים.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה