עולם הרכב נמצא מזה תקופה בעונת המעבר המשמעותית בדברי ימיו. אחרי כ-130 שנים בהן מנועי בעירה פנימית הובילו אותו, וביותר ממובן אחד, החלה תנועה להנעה חשמלית – לפני עשר שנים בהיקפים ממש קטנים, מתחילת העשור בשיטפון הגדל באופן אקספוננציאלי. היצרניות הכריזו כי הן מכוונות לכך שכבר ב-2030 – חמש שנים לפני התאריך הקובע – יהיה כל ההיצע שלהם חשמלי, ובהתאם כיוונו את הצגת הדגמים החדשים, גם את יציאתם מהשירות של הקודמים.
הבעיה: לקראת אמצע העשור נרשמה ירידה בביקוש לרכב חשמלי, השוק לא פנה להטמעה רבתי שלו. הפתרון: יצרניות משנות לוחות זמנים, ודגמים שהיה להם תאריך תפוגה קרוב זכו להארכת שירות.
צילום: איתי שטיינברג
הקשר, פרטים
וולוו היא מאותן יצרניות שהצהירו (ב-2021) על מעבר מוחלט לכלי רכב חשמליים עד 2030, אך כתוצאה מהשינויים הנ"ל עדכנה את תוכניותיה. המצב הזה הוביל, בין היתר, להמשך ייצורם של דגמים ותיקים כמו XC90 (מ-2014) ו- XC60(מ-2017) עבור אותם לקוחות שרכב חשמלי אינו מתאים להם.
ממדיו של XC60 כמקובל בסגמנט; בסיס הגלגלים 286.5 ס"מ, אורך המרכב 471 ס"מ, רוחבו 190 ס"מ, וגובהו 165 ס"מ; הממדים קרובים לאלה של אודי Q5 ושל ב.מ.וו X3 הצעירים ממנו.
הרכב הנבחן בגרסה B5 מצויד במנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר, 4 צילינדרים – ההספק 250 כ"ס ב-5400-5700 סל"ד, המומנט 36.7 קג"מ ב-2000-4500 סל"ד – צמוד לו מערך היברידי-נטען (48 וולט), התיבה אוטומטית עם 8 הילוכים וההנעה כפולה. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 6.9 שניות והמהירות המרבית מגובלת כמו בכל דגמי וולוו ל-180 קמ"ש.
וכך, בגיל 8, עבר דגם הפנאי בגדל בינוני (D-SUV) וולוו XC60 מתיחת פנים שנייה שהוכרזה בפברואר 2025 (ראשונה ב-2021), ושיווק המהדורה החדשה החל כאן שלושה חודשים לאחר מכן. על פניהם, השינויים אינם ענקיים, אבל גם המחיר לא השתנה בהרבה.
צילום: איתי שטיינברג
כעת מחירה של גרסה B5 החל מ-325,000 שקלים (תוספת של 5,000 שקלים) ברמת האבזור 'קור'; במחירו זה XC60 יקר ב-16%-18% יותר מאשר דגמים קטנים בקטגוריה אחת (C-SUV) של מותגי אמצע הדרך בגרסאות היותר יקרות שלהם, כמו טויוטה ראב4, פולקסווגן טיגואן.
הרכב שנבחן הוא ברמת האבזור 'פלוס דארק' ומחירו 355,000 שקלים, ובהשוואה ל'קור' הוא כולל גם גג שמש פנורמי, מערכת שמע מושקעת.
צילום: איתי שטיינברג
עיצוב, נראות
גם בהקשר הוויזואלי, XC60 נראה נהדר למרות גילו – ולמרות שעם אלפי יחידות על כבישי ישראל מסוף 2017 הוא ייחודי פחות מאשר עם השקתו. הפרופורציות שלו מוצלחות והמופע שלו נעים לעין ונראה עכשווי. במתיחת הפנים האחרונה שונו הפגושים מלפנים ומאחור, הסבכה, החישוקים – שינויים לא גדולים או דרמטיים, אלא מדודים ומדויקים והתוצאה עדכנית ואלגנטית.
סביבת נהג, נוסעים
סביבת הנהג של XC60 מסגירה את גילו אך גם מזכירה מה המשמעות של המילה 'יוקרה' בהקשר זה של מותגים, מילה שערכה הוזל בעת האחרונה. אין מסכים גדולים וזקופים עכשוויים, אך יש מופע מינימליסטי ועדין של הריפוד והדיפון כאילו-עץ בגוונים בהירים. איכות החומרים גבוהה ביותר (למעט הדיפון שבצדי הקונסולה המרכזית) גם במקומות הנמוכים שאינם קרובים ליד. אהבתי את פתחי המיזוג הגדולים, לא מובן מאליו בעידן המסכים הגדולים העכשווי.
צילום: איתי שטיינברג
איכות ההרכבה עושה רושם טוב, אם כי קיבלנו רכב חדש לגמרי (14 ק"מ בלבד) כך שקשה לשפוט; דווקא דיפון הדמוי-עץ במרכז לא הותיר רושם משכנע, אבל זה מה שקורה עם פירוקים הנדרשים להתקנת קודנית בקונסולה; אם אפשר לוותר, עדיף.
מושב הנהג, לאחר 800 ק"מ של מבחן, נוח ותומך, אבל נדרש זמן כדי להתרגל אליו בשל בסיס שיצר תחושה של תמיכה לקויה. הריפוד דמוי-העור נעים, גם במזג האוויר הלוהט (ולמרות שאין אוורור במושבים). ארוכי רגליים ישמחו בבסיס הניתן להארכה בתפעול חשמלי – וכאן יש הערה: תפעול המושבים נעשה גם באמצעות לחצנים כמקובל, אבל גם דרך המסך. לטעמנו מדובר בסידור מבלבל, שהופך למעצבן ממש אחרי שמגלים כי יציאה מתפריט המושבים מוציאה גם את ממשק הצימוד לטלפון (קארפליי במקרה שלנו) ושולחת לממשק הראשי/מקורי.
צילום: איתי שטיינברג
בכלל, מערכת המולטימדיה אינה הצד החזק של XC60. למסך רזולוציה טובה ותפעול נוח יחסית בזכות אייקונים גדולים (ויש לחצנים פיזיים לתפעול מערכת השמע) אך הוא מגיב באיטיות לעתים, סידור היישומים השונים אינו תמיד ברור או שיטתי (לפחות מוטמע במולטימדיה ספר רכב בעברית; מעולה) ומעל לכל: צימוד הטלפון נעשה באופן מיושן ומחייב שימוש בכבל, עם שקע במיקום לא נוח (מתחת למשענת היד המרכזית) כעדות לגילו של הדגם. יצוין לטובה לוח המחוונים, שתפעולו נוח (לאחר הסתגלות קצרה) כולל תפעול נוח במיוחד לביטול ההתרעה על שלטי מהירות, שהפכה לתקנית בכלי הרכב החדשים ומהווה מטרד. אהבנו גם את היכולת להקרין וייז בלוח המחוונים.
צילום: איתי שטיינברג
למערכת המיזוג לוקח קצת זמן לקרר את החלל הנוסעים, אבל החמור הוא שפעולת מדחס המזגן מופסקת בעת עצירה ברמזור במסגרת מערכת 'עצור וסע' – ומערכת זאת אינה ניתנת לניתוק (אלא אם מעבירים את בורר ההילוכים למצב ידני). עם זאת, בימי המבחן המערכת כמעט ולא פעלה. בנוסף, בנהיגה תובענית עוצמת המזגן נחלשת.
עוד יצוין, בהקשר של רכב המבחן, כי לגג הפנורמי כיסוי דק למדי, אבל רמת האטימה לקרני השמש טובה יחסית, בין היתר בזכות הכהיה של שמשות הגג. מערכת השמע (הרמן קרדון, 13 רמקולים) מעולה וכוללת סאבוופר שאינו קיים ברמת האבזור הבסיסית.
אזור השורה השנייה ב- XC60מוצלח ביותר – מרחב הפנים נרחב, מרווחי הראש, הברכיים וכפות הרגליים גדולים, וכל אלה נכונים גם לגבוהים המתנשאים ל-190 ס"מ. הספסל עצמו נוח מאוד, גם בנסיעות ארוכות ומיקום פתחי המיזוג (בקורה B) מוצלח. אין בקרת אקלים נפרדת ליושבים שם. המושב האמצעי אינו מוצלח – הוא צר יחסית ותעלת ההינע הגבוהה יחסית מחייבת פישוק רגליים.
תא המטען גדול ונוח לשימוש והוא כולל תאורה, טבעות עיגון, שקע 12 וולט. מתחת לרצפה גלגל חלופי מוקטן (וגם סוללת 48 וולט).
צילום: איתי שטיינברג
מנוע, ביצועים
במשך רוב הזמן בו בחנו את XC60, הוא היה עמוס באופן מלא: ארבעה אנשים, ציוד. הרכב הפגין ביצועים מצוינים שקיבלו ביטוי גם בזמנים שהשיג בתאוצות הביניים: 6.2 שניות מ-80 ל-120 קמ"ש. לא מדובר בנתון חסר תקדים, אבל כן מדובר מרשים בהינתן המשקל (1.9 טון משקל עצמי, כ-2.4 בעומס מלא), כאשר לכל זה אחראית מערכת הנעה 'רגילה' ואפילו לא חזקה במיוחד. מנגד, בכל זאת מנוע חשמלי קטן יוצר דחף תחילי יעיל, רצועת כוח רחבה משלימה את היכולת.
צריכת הדלק, בהינתן התנאים – רכב עמוס, נהיגה מאומצת במיוחד, גם עם קטע שביל קצר – עמדה על 7.6 ק"מ/ל' ב-400 הק"מ הראשונים. במחצית השנייה ובנהיגה רגועה יותר הצריכה השתפרה ל-9 ק"מ/ל'. הצריכה לא מתעלה, אבל בקצב יומיומי תהיה טובה יותר.
נוחות, התנהגות
נוחות ואיכות הנסיעה על סיפונו של XC60 גבוהות ביותר, ומדובר בבן לוויה מוצלח מאוד לגומעי המרחקים.
מהיותנו בעומס מלא, לחץ האוויר הנדרש היה גבוה יחסית, 39 PSI כאשר הצמיג קר, ועם זאת יכולת השיכוך ובידוד תלאות האספלט מישבני הנוסעים הרשימו ביותר. פעולת ההחזרה של הבולמים טובה מאוד אף היא, אם-כי המרכב התנדנד מעט קדימה-אחורה. בנסיעת שבילים, רצופת כפלים (קורדרוי), XC60 העניק לנוסעים נוחות מרשימה, כולל ריסון טוב ביחס למסה.
לנוחות הגבוהה מתווסף גם בידוד רעשים מוצלח במיוחד; גם במהירויות שיוט גבוהות, גם במעבר על כבישים ישנים ולא איכותיים, אפשר לדבר בתוך הרכב בשקט ובנחת. מרשים ביותר. תצוין גם פעולה משובחת של מערכות הבטיחות המתקדמות: עדינות, מדויקות, מאפשרות ביטול בתהליך קל יחסית בעת הצורך. עם זאת, בנסיעת השבילים המהירה המערכות 'הבינו' שהוא לקראת תאונה, וחגורות הבטיחות הקדמיות הודקו באופן מוגזם.
היכולת הדינמית טובה לקצב ראוי-גם-מהיר בכביש המפותל; הנעה כפולה וצמיגים עם אחיזה טובה עושים את זה. מנגד, תחת עומס בולט כי המתלים רכים מדי וזוויות הגלגול גדולות יחסית. בנוסף, ההגה חסר תחושה ובעל שטח מת גדול. הבלימה אינה מספקת עם לחיצה ראשונית על הדוושה, ונדרשת לחיצה עמוקה מאוד בשביל לבלום.

סיכום, תמורה
למרות גילו, וולוו XC60 הוא מוצר שלם, איכותי ומאוזן גם לפי המקובל כיום, מוצר מלוטש שכוחו עוד במותניו.
הוא נאה בחוץ, נכבד בפנים, עשוי כראוי ואבזורו טוב, הביצועים בהחלט ראויים, נוחות הנסיעה ואיכותה ברמה גבוהה. לחובתו מסך מרכזי שתפעולו אינו מתעלה, מזגן וצריכת דלק בינוניים.
במחירו – החל ב-325,000 שקלים, 355,000 שקלים לרכב שנבחן – הוא מתומחר היטב ביחס לדגמי פנאי בינוניים של מותגי יוקרה, לפערים הנעים בין 50,000 שקלים ל-75,000 ביחס לדגמים כמו אודי Q5, אלפא סטלביו, ג'נסיס GV70, לקסוס RX, לפחות 100,000 שקלים בהשוואה לאחרים כמו ב.מ.וו X3, מרצדס GLC, ריינג' רובר ולאר.