אודי A6 ספורטבק e-טרון - מבחן דרכים
A6 ספורטבק e-טרון הוא מכונית סלון חשמלית חדשה של אודי – שונה ביסודה מהדור החדש של מכונית הסלון המוכרת A6
בתחילת 2024 הכריזה אודי כי היא משנה את סימול הדגמים שלה כך שאלה החשמליים יצוינו בספרה זוגית, אלה עם מנועי הבעירה הפנימית בספרת פֶרֶט. וכך, המשפחתית הגדולה A4, הייתה ב-2024 לחשמלית בדמות A6 e-tron, ואילו זו עם מנוע הבנזין הייתה ל-A5.
בהתאם, מכונית הסלון של אודי תתגשם בהנעה חשמלית כ-A6 e-tron ועם מנוע בעירה פנימית כ-A7 – אלא שבין לבין הבינו (גם) באודי שניתוק דגמים ממסורת רבת-שנים זה רעיון לא מוצלח, וחזרו לסימול המקורי.
אלא שהשימוש באותו סימול דגם עבור מכונית סלון לא משנה את העובדה כי מדובר בשני דגמים שונים מאוד. מהבסיס. העובדה שהדגם החשמלי מצוין כ'ספורטבק' – סדאן קופה, משהו כמו A7 עד לא מכבר – היא רק ביטוי חיצוני לשוני מהותי.
אודי A6 ספורטבק e-טרון אינה "גרסה של" – זהו דגם בפני עצמו, מבוסס על הרצפה החשמלית החדשה והמתקדמת PPE שיש לה מתח מערכת של 800 וולט ופותחה בשת"פ עם פורשה, מוצע רק בהנעה כל-חשמלית.
הרכב הנבחן
-
מחיר
-
טווח נסיעה חשמלי WLTP (ק"מ)
-
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
-
יתרונות
-
חסרונות
הקשר, פרטים
אודי A6 e-tron היא מכונית סלון נכבדה בממדיה, אם-כי ביחס למה שמתפתח כיום היא אינה בצד הגדול והגדל של הז'אנר; בסיס הגלגלים הוא 295 ס"מ, אורכה 498 ס"מ, רוחבה 192 ס"מ וגובהה 149 ס"מ. נפח תא המטען ראוי, 502 ליטרים, ומשקל הגרסה בה נהגנו 2100 ק"ג. בסין, שם נחשף הקדימון לדגם זה ב-2021, גם גרסה מוארכת.
הדגם מוצע כאן בשלוש גרסאות: '50' עם מנוע אחורי יחיד, 285 כ"ס ב-524,000 שקלים; '55' באותו מבנה, 367 כ"ס, סוללה גדולה יותר ב-649,600 שקלים; 'S6' כפולת מנועים והנעה עם 503 כ"ס ב-849,000 שקלים.
למבחן קיבלנו את גרסה 50 שהמנוע שלה מייצר 285 כ"ס במצב רגיל, 326 כ"ס בדחף ('בוסט') ו-44.3 קג"מ, והתוצאה נאה בהתאם: 6 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-210 קמ"ש.
בגרסה זו סוללה של 75.8 קוט"ש (94.3 קוט"ש באחרות), הטווח המוצהר 600 ק"מ והספק הטעינה המהירה, הודות לרצפה, גבוה: 270 קילוואט.
יצוין כי גרסה 50 התייצבה למבחן עם חבילת 'סופריור' שמחירה 24,000 שקלים, כך שמחירה הכולל הוא 548,000 שקלים.
עיצוב, נראות
במפגש ראשון עם המכונית החדשה בולט שהיא אינה בולטת במיוחד, ונראה שהיא חסרה מאותו תבלין שרד שיש למכונית הסלון A6 הרגילה.
אני פונה לתיק העיתונות ובו כתוב שבאודי שאפו ליצור מכונית ש'תיראה' חשמלית ועדיין קשורה באופן מובהק למותג. זה גם מה שנעשה בדגם הפנאי הקרוב, Q6 e-tron: סבכה אטומה יותר בצבע המרכב וסביבה מסגרת וחלקים בשחור ובהם יחידות התאורה המרכזיות. מכסה המנוע גולש לפנים, גם הוא לטובת יעילות אווירודינמית הכה-חשובה ברכב חשמלי, והתוצאה, גם בזכות מבנה החלק האחורי, מקדם גרר מרשים של 0.21, הנתון הטוב בהיסטוריה של אודי. בדופן בולט פס המכונה "קו הסוללה" שמטרתו להסוות את גובה הרצפה וליצור מראה מוארך יותר. התוצאה הכוללת היא רכב הנראה עדכני כנדרש אך פחות ייצוגי כמתבקש אצל אחדים.
סביבת נהג, נוסעים
סביבת הנהג זהה לזו של דגמי אודי החדשים ביותר, ובולטים בה שלושה צגים: מחוונים מוקרנים החוברים לצג המרכזי והקעור ("14.5) הפונה מעט לנהג ומול הנוסע צג נוסף ("10.9). במכונית המבחן גם תצוגה עילית איכותית שבסיסה יצר פה ושם השתקפות על השמשה.
העיצוב עצמו מכובד, משלב במבנה העכשווי קווים קלסיים, והתוצאה נאה מאוד לעין מבוססת על איכות כוללת ראויה. לא כל החומרים (מכסה תא הכפפות, למשל) עומדים ברמה הצפויה ממכונית כזאת של מותג כמו כאודי. גג הזכוכית עם האטימה האלקטרונית מכניס יותר מדי אור, ובימים ידועים מצטרף לכך חום.
התפעול כיום, כמו שסיפרנו בעבר, פחות טוב מזה שהיה פעם. פעולות רבות מדי דורשות לחיצות רבות מדי, גם בבקרת האקלים ולמרות קיצורי הדרך בתחתית הצג. ולמרות שמוזר לציין, טוב שהרכב נותרו עם תפעול ידני לפתחי המיזוג. בהקשר זה יצוין כי פעולת המאווררים מעט רועשת. ממשקי השיקוף פועלים היטב וקל לעבור מהם לתצוגות שונות בעיקר בזכות אייקונים בצד הצג. חבל שהממשקים דורשים חיבור בכבל, וטוב שזה יטופל בהמשך.
תמונת המצלמות משתלטת על הצג בחניה ואלה לא משחררת מהר, אבל קל לשלוט בכך. גם התפעול מגלגל ההגה שופע לחצני המגע אינו תמיד נוח וכך הריכוז המבלבל של לחצנים על ידית הדלת המפריע לפעולות מהירות ופשוטות. עם זאת, ובהשוואה לדגמים רבים הבאים מסין, התפעול טוב בהרבה בעיקר בגלל סידור נכון יותר.
בין השאר ניתן לבטל מההגה את תיקון ההיגוי; זה טוב כי מערכות הבטיחות מתגלות כהיסטריות ופעלתניות: בייחוד מדובר באותו תיקון היגוי עיקש שגם מלווה את ניטור השטחים המתים ובהתרעות שמירה על המרחק הבולטות מדי בתצוגה העילית.
המושבים הקדמיים נוחים, תומכים ונאים והכיוון מפורט אבל בשל הסוללה הרצפה גבוהה; תנוחת הישיבה גבוהה ביחס לכביש אבל נמוכה ביחס לרצפה וסביבת הנהג. עבורי (חובב הגובה) זה אומר צורך להגביה את המושב עד כדי קרבה לגג הזכוכית. השילוב בין שמשות צרות, מחוונים גבוהים וקורות משופעות גורם לכך שהראות לפנים אינה מבריקה, לאחור ממש מוגבלת.
מאחור המכונית פחות מרווחת מהצפוי. מרווח הרגליים נאה, אבל זה לראש פחות טוב – כמו בהרבה דגמים כאלה תוצאה של מבנה המרכב מאחור ומחיר העיצוב.
תא המטען גדול, המבנה שימושי והדלת הענקית הכוללת את השמשה האחורית מסייעת לטעינה קלה גם של חפצים גדולים.
השוואת מתחרים
מנוע, ביצועים
נתוני התפוקה והביצועים בגרסה 50 אינם מהסוג המהמם, אבל התוצאה בכל מתווה נהיגה טובה. ההאצה מהמקום, צבירת המהירות, האצות ביניים, שימור מהירות בעלייה וגם עקיפה בתנאים מכבידים – טובים ויעילים מאוד, מכובדים בהחלט. השקט והעידון בפעולת חטיבת הכוח יחד עם האופן הדרגתי בו המצערת פועלת וניהול התפוקה והעברתה לגלגלים מסווים את היכולת והביצוע – אבל אלה ישנם ומרשימים בהחלט. במצב 'ספורט' ההספק יכול לעלות ל-326 כ"ס, אך התוצאה אינה שונה משמעותית.
בניגוד למוכר עד כה באודי אין אפשרות במצב הניהוג 'אישי' לבחור בכיול מנוע ספורטיבי יותר אלא רק בצליל בולט, כזה הדומה למה שיש ממילא ב'ספורט' – צליל מלאכותי ועדיין סולידי.
בעמדת הטעינה המהירה הקצב נאה גם אם הדיווח שנעלה מ-30% ל-100% ב-35 דקות היה אופטימי מדי; זה קרה ב-45 דקות. המכונית הבטיחה לעבור 430 ק"מ אבל שיפרה נתונים עם הזמן. אולי היה זה קצב התנועה באותו יום ומזג האוויר הנוח, אבל ברור שלניהול הסוללה/מנוע וליכולת האווירודינמיות היה חלק בכך שהצריכה עמדה על 6 ק"מ/קוט"ש בנסיעה שגרתית; זה נתון יפה לרכב כה גדול ומשמעותו טווח של כ-450 ק"מ. אחרי שילוב מספר קטעים מאמצים קצרים ביום המבחן הצריכה הייתה 5.5 ק"מ/קוט"ש, כ-420 ק"מ.
נוחות, התנהגות
זו גרסת הכניסה לרכב ללא קפיצי אוויר אלא עם קפיצי סליל קונבנציונליים. נוחות הנסיעה בעיר במהירות נמוכה על שיבושים בינוניים ומעלה, גם רצף שיבושים, אינה מצטיינת ופעולת המתלים מעט 'עסוקה' מהרגיל. הצמיגים צנומי הדופן (235/45-20 מלפנים, 265/40-20 מאחור) אינם משתתפים מצדם בשיכוך מפגעים,
מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה, אך גם בכבישים הבין-עירוניים שיבושים גדולים מורגשים מדי. בנוסף, לאחר המפגש בהם השיכוך אינו מתעלה והוא מלווה בתנודות מסוימות; לרוב ריסון המרכב טוב. רעשי הכביש נשמעים, גם בגלל הבידוד המוצלח של רעשי הרוח.
בעוד רבים נוהים אחרי שפע הסוסים בגרסאות הדו-מנועיות, חובבי הנהיגה הספורטיבית כבר למדו שדווקא בחד-מנועיות/הנעה אחורית יש פוטנציאל רב יותר להנאה כזאת. וכן, קצת משעשע שאודי, שהביאה לפני מספר עשורים את ההנעה הקדמית לעולם היוקרה, עוברת בעידן החשמלי להתמחות באחורית. אבל כאשר השותפה לתכנון היא פורשה סביר מאוד שלא תהיה לנו סיבה לתלונות.
המנוע מגיב היטב ובאופן מדוד ללחיצות נחושות, וניתן להדק קווים וליצור היגוי אחורי עם פסיעות קלות יותר או פחות כאשר הביצוע נשלט היטב. הדבר בולט יותר במהירות נמוכה, כמו בכבישים מתפתלים, פחות ככל שעולה המהירות. בכל אופן, זוויות הגלגול, גם בעומס, נשמרות היטב, מעניקות לרכב את היכולת לנוע מעיקול לפיתול באופן נכון.
כמעט בפנייה הראשונה מפגין A6 יכולת הפניה מכובדת, ומשנה כיוון בזריזות ובקלילות ביחס לממדיו. להגה משקל נכון ופעולת ההפניה מדודה, והיינו שמחים ליותר משוב.
עוצמת הבלימה טובה, אך במצב עומס לא מאוד מדויקים והמשוב החוזר בדוושה פחות אינו מצטיין. ניתן לבחור בין שלוש רמות בלימה רגנרטיבית, אך עם הנעה המצב יהיה בנמוכה ביותר שהיא ממש חלשה. מצב נוסף שייבחר דרך הבורר (B) מביא לבלימה רגנרטיבית מרבית ומשלב מצב HOLD בצמתים. הוא פחות טבעי באופיו והתחושה דרך הדוושה משתנה.
סיכום, תמורה
אודי A6 e-tron היא מכונית סלון חשמלית מכובדת ביותר בפרט, מכונית מצוינת בכלל. עיצובה אינו ממקם אותה במחוזות השרד, אבל הוא כמתבקש בדגם חשמלי עכשווי של מותג יוקרה, גם בגלל מקדם הגרר המצוין. סביבת הנהג שלה עשויה היטב, האבזור מכובד והנדסת האנוש טובה מהמקובל בדגמים חשמליים אחרים, תא מטען מצוין. לזכותה בגרסה 50 שנבחנה, כאמור הפחות חזקה בהיצע, ביצועים ראויים ויותר, טווח נסיעה מכובד ביחס לגודל הסוללה, יכולת דינמית משובחת. מנגד, מרווח הראש מאחור בינוני, נוחות הנסיעה בעיר אינה מתעלה. מחירה – 524,600 שקלים, 550,600 ברכב שנבחן – הוא בצד הגבוה של סקלת המחירים, אופייני לדגמים כאלה של מותגי היוקרה המסורתיים, ועם זאת נמוך בקצת יותר מ-10% מאשר המתחרים הישירים שלו.
אודי A6 ספורטבק e-טרון: השאלות החשובות
1. מה מייחד את ה-A6 ספורטבק e-tron לעומת A6 הרגילה?
למרות השם הדומה, מדובר בדגם שונה לגמרי. ה-A6 e tron מבוססת על פלטפורמה חשמלית חדשה (PPE) שפותחה עם פורשה, ומצוידת במתח מערכת של 800 וולט, בעוד ש-A6 הרגילה נשענת על מנועי בעירה פנימית.
2. מה הטווח החשמלי האמיתי של הדגם?
הטווח הרשמי (WLTP) הוא 600 ק"מ, אך במבחן דרכים אמיתי על כבישים ישראליים שנערך על ידי מגזין אוטו התקבל טווח מציאותי של כ-450 ק"מ – נתון מרשים בהתחשב בגודל ובביצועים.
3. כמה עולה הדגם בישראל?
גרסת הבסיס A6 50 e-tron עם מנוע אחורי יחיד עולה 524,600 ₪, ועם חבילת ‘סופריור’ המחיר מגיע ל-548,000 ₪. קיימות גם גרסאות חזקות יותר: A6 55 e-tron (649,600 ₪) ו-S6 e-tron עם 503 כ"ס (849,000 ₪).
4. כמה זמן אורכת טעינה מהירה?
הודות למערכת במתח של 800 וולט והספק טעינה מרבי של 270 קילוואט, ניתן לטעון מ-30% ל-100% בכ-45 דקות בלבד.
5. איך הביצועים?
בגרסה שנבחנה (50 e-tron), ההספק הוא 285 כ"ס במצב רגיל רגיל ו-326 כ"ס במצב “בוסט”. התאוצה ל-100 קמ"ש נמשכת 6 שניות, והמהירות המרבית היא 210 קמ"ש – ביצועים שמציבים אותה ברמת סדאן יוקרתית מהירה בהחלט.
6. איך נוחות הנסיעה ביום-יום?
בעיר הנוחות פחות מרשימה בשל מתלים קונבנציונליים של גרסה זו וצמיגים נמוכי-חתך, אך מחוץ לעיר היא נוחה, שקטה ויציבה. שיבושים גדולים עדיין מורגשים, ריסון המרכב טוב מאוד.
7. מה מצבה מבחינת עיצוב ונראות?
ה-A6 e-tron נראית מודרנית ואלגנטית אך אינה מושכת תשומת לב. העיצוב נועד לשלב מראה חשמלי מובהק עם יעילות אווירודינמית – כולל סבכה סגורה ומקדם גרר של 0.21, הנתון הטוב בהיסטוריה של אודי.
8. האם היא נוחה למי שיושב מאחור?
מרווח הרגליים טוב, אך מרווח הראש מאחור מוגבל בשל קו הגג המשתפל. זו אינה מכונית לנסיעות ארוכות עם נוסעים גבוהים מאחור.
9. איך סביבת הנהג והאבזור?
תא הנוסעים כולל שלושה מסכים גדולים, איכות חומרים גבוהה ועיצוב מרשים, אך התפעול לא תמיד אינטואיטיבי – חלק מהפעולות דורשות יותר מדי לחיצות. יש גם תצוגה עילית איכותית, מושבים תומכים ונוחים, ותא מטען גדול של 502 ליטר.
10. מול אילו מתחרות היא ניצבת וכיצד היא ממוקמת?
המתחרות הישירות הן טסלה מודל S, מרצדס EQE וב.מ.וו i5. ה-A6 e-tron מעט זולה מהגרמניות האחרות (כ-10% פחות), מציעה איכות וניהוג ברמה דומה, אך עם עיצוב סולידי יותר ונוחות מעט פחותה בעיר.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה