GAC איון V – מבחן דרכים

הדגם V של מותג איון הוא רכב פנאי חשמלי מאובזר מאד המוצע במחיר ראוי. מה אהבנו ומה לא ברכב הפנאי החשמלי המסקרן שמציע אחריות ארוכה במיוחד

לפני קצת יותר מחמש שנים תאגיד הרכב הסיני GAC היה בין הראשונים שהקים ראש גשר בשוק הרכב הישראלי. אז, ב-2020 היה זה הדגם GE3 – ללא טעינה מהירה ועם הרבה תהיות כיצד יגיב הנהג הישראלי לנוכח הפלא החשמלי הזה. אלא שהיעדר תשתית טעינה ומגפה עולמית אחת בלמו את המומנטום משני עברי שרשרת האספקה – בישראל וביתר שאת בסין.

עתה חוזר אלינו GAC – תאגיד רכב בבעלות הממשל המקומי בגוואנגז'ונג שנוסד ב-1948, בין הגדולים בסין – המייצר מנעד גדול מאוד של דגמי רכב בשלושה מותגים: GAC לרכבים בעלי מנועי בעירה פנימית ובהם מינוואנים גדולים ומהודרים, רכבי פנאי ומכוניות נוסעים בסגמנטים שונים; AION שנוסד ב-2017 לייצור רכב באנרגיה חדשה (NEV), בהנעה כל-חשמלית ובהיברידית-נטענת; HYPTEC, מותג פרמיום חשמלי שנוסד ב-2022 וממנו מגיע הדגם HT.

כמו תאגידי רכב גדולים אחרים בסין, גם ל-GAC מיזמים משותפים עם כאלה מחוצה לה, כאן עם הונדה ועם טויוטה, האחרון מייצר לשוק הסיני עוד משנת 2004.

AION V (1).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

הקשר, פרטים

והפרט האחרון חשוב מעבר לידע טריוויה. אותו V הנבחן כאן חולק אותה פלטפורמה חשמלית (AEP 3.0) עם טויוטה bZ3X שלא מגיע אלינו. פלטפורמה זו משלבת יחידת הנעה מקוררת נוזל וגם בינה מלאכותית בממשק שבקוקפיט – מה שעושה את ה-V לעוד יותר מעניין.

איון V הוא דגם פנאי קומפקטי (C-SUV) שנחנך ב-2020 והדור השני-עכשווי הושק ב-2024. אורך בסיס הגלגלים 277.5 ס"מ, אורך המרכב 461 ס"מ, רוחבו 188 ס"מ וגובהו 169 ס"מ. נפח תא המטען 427 ליטרים, 1600 ליטרים עם מושבים מקופלים. משקל הרכב 2280 ק"ג.

המנוע החשמלי קדמי מייצר 204 כ"ס ו-24.4 קג"מ. ומסדר לרכב 7.9 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-160 קמ"ש. לסוללה אנרגיה של 75.3 קוט"ש, הטווח המוצהר 510 ק"מ והספק הטעינה המהירה 180 קילוואט. לרכב אפשרות להספקת חשמל חיצונית, V2L.

דגם זה מוצע עם רמת אבזור אחת, וזו כוללת תאורת לד מלפנים ומאחור וגם בפנסי הערפל, חישוקי "19, גג זכוכית פנורמי עם כיסוי, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם זיכרונות, אוורור וחימום עם הטיה מלאה לאחור, מושבים אחוריים עם חימום ואפשרות הטיית המסעד, מסך מרכזי "14.6, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג לאחור, ריפוד עור, תאורת אווירה.

במפרט הבטיחות בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על מרכז נתיב, בלימת חירום בנסיעה לפנים, התרעות על סטיה מנתיב, ערנות נהג, ניטור שטח מת, שכחת ילדים ועוד. מספר ימים לאחר ההשקה הישראלית הגיעו תוצאות מבחן יורו NCAP לדגם זה והן מכובדות: 5 כוכבים; 88% בהגנה על מבוגרים, 85% על ילדים ו-79% על הולכי רגל, 78% במערכות.

היבואנית, אוריון מוביליטי (לבית יוניון מוטורס), מעניקה לרכב אחריות של 8 שנים לרכב ולסוללה, 200,000 ו-160,000 ק"מ בהתאמה.

מחירו של איון V הוא 167,000 שקלים.

AION V (5).jpg
  • בסיס הגלגלים

    277.5 ס"מ

  • אורך

    461 ס״מ

  • רוחב

    188 ס״מ

  • גובה

    169 ס״מ

  • תא מטען

    427 ליטר

  • משקל

    2280 ק״ג

עיצוב, תא נוסעים

הרכב האדום שאתם רואים בצילומים המופלאים שלי, הוא כאמור הדור השני של V וזה נועד להיות מוצר גלובלי, כך שעליו להתאים למנעד טעמים נרחב מאד. החזית אטומה ללא סבכה ובולטת במבנה ניצב, ופתחי כניסת האוויר מתחת למפלס הפגוש הקדמי. יחידות תאורה ניצבות קטנות יחסית בצדדים של מכסה מנוע מובלט שרץ אופקית לשמשה קדמית מעט ניצבת העולה בחדות לגג אופקי לגמרי ועליו מסילות מודגשות. החלק האחורי מגיע במהירות ויורד מטה בחדות (כמו של פיל רק בלי הזנב הקטן). יש ספוילר קטן, מגב אחורי שלא מנסה להתחבא ויחידות LED אחוריות גדולות. הצללית היא של רכב פנאי קלאסי ותכליתי למדי והיציאה העיצובית היחידה היא קו שמשה המתרומם בשליש האחורי של הדלת ומתכתב בהרמוניה עם הניפוח השרירי של הכנף האחורית. קוד העיצוב של רכב פנאי לא נפקד כאן וכולל חיפויי פלסטיק שחורים בגזרה התחתונה של הרכב ועל השפה של בתי הגלגלים. משחק מעודן בין שחור מט למבריק. חישוקי "19 ועליהם צמיגים מצוינים מבית MAXXIS מוסיפים לא מעט ללוק, גם לנסיעה.

הפנים הוא מינימליסטי מאד, דיגיטלי מאד ו"סיני" מאד – מאותו סוג ממנו ראינו דומים לו בהרבה מאוד דגמים אחרים. לוח המחוונים הוא "8.9 ועמוס במידע רב, לצידו מסך גדול "14.6 השולט בכל התפקודים השונים ברכב מבקרת האקלים, דרך מערכת הבידור והשמע (המצוינת), ניווט מקורי שהפתיע ביעילותו; זה סיפק מיקומים של עמדות טעינה וכמובן אפשרות לבחור ולהגדיר את אופי הפקת הכוח, טעינת הסוללה. 

יש חיבור לקארפליי עם כבל USB ואילו אנדרואיד אוטו אין בכלל, לפחות עד שיגיע עדכון ועד שהיבואן יפתור בעיה זאת עם דונגל מקומי. העריסה בקונסולה המרכזית המוגבהת כוללת משטח טעינה לסמארטפון עם צינון, מעליה פתחי מיזוג ולרגליה מחזיקי ספלים ותא אחסון. מול הנוסע אין תא כפפות אלא שני ווים(?). ריפודי המושבים והדיפונים עשויים עור "טבעוני", וכאמור מופעלי חשמל, מחוממים ומאווררים. טווח ההזחה גדול מאד – והמרחב המתקבל נרחב בהתאם. 

AION V (7).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

מאחור, פוגשים ראשית בדלת אחורית הנפתחת בזווית מאד רחבה – כמעט 90 מעלות – וזה מצוין. יש שם רצפה שטוחה, המון מקום לרגליים ומושב עם משענת מפוצלת שיודעת לרדת לאחור ולהעניק לנוסע תחושת חשיבות כשל CEO בחברת פורצ'ן 500. בעוד שבחזית יש שמשות כפולות ומבודדות חום ורעש, מאחור יש שמשות פרטיות כהות, פתחי מיזוג והרבה מאוד מרחב.

בקרת האקלים התקשתה בימי המבחן, ואלה לא היו הלוהטים ביותר שהקיץ הישראלי יודע להעניק לנו; היא פשוט לא הצליחה לצנן מספיק את תא הנוסעים, רוב הזמן המאוורר היה בדרגה 9 מתוך 10 ועל טמפרטורה נמוכה מאד. אוורור המושבים הפך הכרחי לפחות בשעות החמות יותר של היום. חוץ מרחש העבודה הפנימי גם מן החוץ נשמע רעש מכאני שנבע ככל הנראה ממדחס המזגן החשמלי. לטעמי הבעיה נגרמת בגלל פתחי המיזוג עצמם שאינם מאפשרים הזרמת נפח אוויר גדול מספיק. בנוסף, גם הכיוון של הפתחים המרכזיים – לאזור החם יותר של הגוף – מוגבל למדי. בהחלט משהו הדורש שינוי.

AION V (9).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

בתא המטען, כאמור עם תפעול חשמלי של הדלת, נפח יעיל של 427 ליטרים, תאורת LED, שקע כוח 12 וולט ורצפה כפולה שתחתיה גרים בכיף ערכת ניפוח ותיק עם כבל טעינה AC; כן, אין גלגל חלופי. המושב האחורי מתקפל במלואו, יוצר חלל פנימי מאד גדול (1600 ל') אבל נותרת מדרגה ולא משטח אחיד.

המשותף לכל חלקי תא הנוסעים והמרחב הפנימי הוא איכות הרכבה טובה מאוד, מעל לא מעט דגמים אחרים מוכרים מהמזרח.

AION V (8).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

מנוע, ביצועים

נתוני המנוע אינם מהסוג המרשים, אבל נתוני הביצועים טובים בהחלט, ויש לכך ביטוי בפועל, על הכביש. הרכב מאיץ היטב מהמקום, צובר מהירות בקצב ראוי עד לאזורי כביש 6 (וגם יותר) ובעיקר מאפשר תאוצות ביניים טובות גם ממהירות 110-120 קמ"ש. לקראת המהירות המרבית, כך נראה, הקצב פוחת. 

בסופו של מבחן נסעתי הרבה יותר קילומטרים משתכננתי בתחילה ולו רק בשל העובדה שהרכב יכול היה לעמוד בדרישות הטווח וכי הנסיעה עצמה הייתה נוחה ונעימה מאד. 

נתחיל בטווח. ההצהרה על 510 קילומטרים לפי WLTP היא נאה אבל צריך ממש להשתדל כדי להתקרב לטווח הזה בעולם האמיתי; וכן, אני זוכר את כל הסייגים. מרבית הקילומטרים של הנסיעה עברו במצב הרגיל, 'קומפורט'. יש גם מצבי 'חיסכון' ו'ספורט' – הראשון מסרס לגמרי את המנוע והשני נותן לו דרור. בקצב מתון כמו שיש בתנועה כבדה אך זורמת באיטיות (לא פקק) הצריכה עמדה על 6.25 ק"מ/קוט"ש (16 קוט"ש ל-100 ק"מ). כשיכולתי לשייט בקצב של השלטים על כביש 6 צריכת האנרגיה זינקה ל-4.3 ק"מ/קוט"ש (23 קוט"ש ל-100 ק"מ). המשמעות היא שפער מהירות לכאורה קטן, למשל עלייה מ-90 ל-110 קמ"ש, מעלה מאד את צריכת האנרגיה ובהתאם גם הטווח מתקצר – 450 ק"מ בנהיגה מתונה, 310 ק"מ בכזאת מהירה. הטווח הממוצע, בעיר ומחוצה לה, עומד על 420 ק"מ.  

החלק הראשון של הנסיעה עבר מהסוכנות ברעננה עד למצפה רמון אליה הגעתי עם 39% בסוללה. עד שסיימתי את ענייני וחזרתי לרכב הוא כבר נטען ל-100%. אותה טעינה אפשרה לרכב לחזור לשרון ולמחרת מוקדם בבוקר לנוע עד לעמדת הטעינה בפלאנט בבאר שבע, לשם הגעתי עם 8% בסוללה. שם, עם טעינת DC מהירה של 155 קילוואט, הגעתי ל-50% ב-16 דקות לטובת הלג האחרון של אותו יום, עד לשדה בוקר. שם כבר יצא כבל ה-AC לעמדת 11 קילוואט שאליה היינו מחוברים כמעט 4 שעות. מערכת אחזור האנרגיה, רגנרציה, נוכחת אולם היא לא מאד חזקה או תורמת באופן מורגש להארכת טווח הנסיעה.

AION V (4).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

נוחות, התנהגות

ואיך זה נוסע? ובכן, מאד מאד נעים. כיול המתלים אינו "סיני" כלל ועיקר. יש איזון, יש ריסון, יש ספיגת מהמורות טובה ובידוד יעיל מפניו של כביש מחוטט בעיר או מחוצה לה. השליטה בתנודות המרכב טובה ובסופו של דבר מתקבל רכב פנאי חשמלי שנעים מאד לשהות בו בנסיעה ארוכה. איכות הנסיעה – הודות ל-NVH (רעש, תנודות, נוקשות) מעולה – ממש טובה, ולמעט רחש מהצמיגים המרחב הפנימי שקט ונעים מאד. בהחלט כיף. 

בכביש המפותל איון V עושה הכל היטב, גם אם לוחצים אותו מבלי להראות סימנים של התנהגות מסוכנת או לא צפויה. ההיגוי חיובי עם קוטר סיבוב קטן בעיר ומשקל טוב מחוצה לה, הבלמים חזקים מאד (למרות שיציקות המתכת של הקליפרים משאירות מקום לשיפור או פיניש מושקע יותר) ומסתדרים יפה עם משקל של 2.3 טון.

להשוואת מתחרים

  • electric.svg
    איון V | 2025
    חשמלי
    טווח נסיעה WLTP (ק״מ) 510
    מחיר ₪166,990
  • electric.svg
    BYD אטו 3 | 2025
    חשמלי (מתיחת פנים), Comfort
    טווח נסיעה WLTP (ק״מ) 420
    מחיר ₪171,500
  • electric.svg
    ג'ילי EX5 | 2025
    חשמלי, Pro
    טווח נסיעה WLTP (ק״מ) 430
    מחיר ₪161,990

אותם מתלים נוסכים ביטחון גם כאשר יורדים מהאספלט ונכנסים לדרך עפר כבושה. הם מסתדרים יופי עם מעט חריצים ואבנים קטנות. אבל ממש קשה לי שם – המחשבה על הסוללה הגדולה הצמודה לבטן החשופה רק 17 ס"מ מעל לסלע מחסל אחריות – החזירה אותי מהר לביטחון היחסי של הכביש הסלול. אפשר שבילים, אבל חייבים לשמור על הסוללה שלא תיגע בדבר – דבר כלשהו, אפילו ענף יבש של עץ – וממש מומלץ לשים לב לצמיגים שיש להם חתך 45 ודופן ממש צנומה ופגיעה, וללא גלגל ספייר מאחור.

מערכות הסיוע האקטיבית מצרצרות לא מעט, גם בחיווי קולי. מרבית הזמן הן "בסדר" ועושות את העבודה כמצופה אולם, תיקון הסטייה מנתיב אגרסיבי למדי, שמירת הנתיב מתבטלת עם הודעה חגיגית (הדורסת את השמע) בכל הפעלה של המאותת. זהו.

AION V (11).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

סיכום, תמורה

לאיון V יש כל המרכיבים להיות רב-מכר. הוא נראה טוב, אפילו מושך בשילוב האדום עם גג לבן ברכב המבחן. הוא מאובזר היטב, מרווח, רמת הביצוע ראויה, הביצועים טובים, איכות הנסיעה טובה מאוד והיכולת הדינמית בסדר גמור. מנגד וכרגיל ברכב סיני, הנדסת האנוש בינונית, המיזוג אינו מתעלה, מערכות הבטיחות עשויות להטריד, השימוש כרכב פנאי מוגבל לשבילים מאוד מוסדרים. אישית, ממש נהניתי לנהוג בו, לגמוע המון קילומטרים ומבלי להתעייף. התרשמתי לטובה ממערכת הניווט המקורית אפילו שהממשק מעט גמלוניי ולא תומך באנדרואיד אוטו (ה-S21 שלי לקח את זה אישית). 

במחיר של 167,000 שקלים, עם חבילת הבטיחות הזו, אחריות ארוכה במיוחד, המבנה השימושי והאיכות הכוללת, סטטית ודינמית, – איון V הוא לדעתי רכב פנאי חשמלי מאוד רלוונטי למשפחה, וראוי שיהיה ברשימת הפיינליסטים המצומצמת כאשר זו תצא לחפש עבורה רכב שכזה.

AION V (3).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

GAC איון V: השאלות החשובות

האיון V מיוצר על ידי תאגיד הרכב הסיני GAC, שבבעלותו של הממשל בגוואנגז'ונג, והוא בין הוותיקים והגדולים בסין.

0

האיון V מבוסס על פלטפורמת AEP 3.0 אותה הוא חולק עם טויוטה bZ3X דגם חשמלי קומפקטי של טויוטה שאינו משווק מחוץ לסין

0

אורך המרכב 461 ס"מ, רוחב 188 ס"מ, גובה 169 ס"מ ובסיס הגלגלים 277.5 ס"מ. תא המטען בנפח 427 ליטר (1600 ליטר עם מושבים מקופלים).

0

המנוע מפיק 204 כ"ס ו־24.4 קג"מ, התאוצה ל־100 קמ"ש נמשכת 7.9 שניות, הטווח המוצהר 510 ק"מ והטעינה המהירה מגיעה עד 180 קילוואט.

0

בין היתר: תאורת LED, חישוקי "19, גג זכוכית פנורמי, מושבים חשמליים עם חימום ואוורור, מסך מרכזי "14.6, ריפודי עור, ותאורת אווירה.

0

בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על מרכז נתיב, בלימת חירום, התרעת סטייה, ניטור שטח מת, ערנות נהג, שכחת ילדים ועוד.

0

8 שנים או עד 200,000 ק"מ לרכב, ו־8 שנים או עד 160,000 ק"מ לסוללה.

0

מחיר האיון V עומד על 167,000 שקלים, והוא משווק בישראל על ידי אוריון מוביליטי, מקבוצת יוניון מוטורס

0

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.