אוטו ארוך־טווח: קיה EV9 'GT ליין' (דוח מס' 2)
אנחנו ממשיכים לחודש נוסף במבחן ארוך הטווח שלנו לקיה EV9. הפעם, ירידה לאילת שסיפקה לנו הזדמנות לאתגר את החשמלי XXL בהיבט טווח הנסיעה, אבל לא פחות חשוב במבחן הסיבולת למרחקים ארוכים
הרכב הנבחן
יש מעט מאוד כלי רכב אליהם תרצו להיכנס ל-370 ק"מ או 3 שעות וחצי של נהיגה רצופה. אלו המיועדות לעשות כן הן לרוב מכוניות GT מפוארות, שתוכננו מראשיתן להיות בנות לוויה למסעות טרנס-אירופיים. על מנת לעמוד במשימה הזו, הן מצוידות בסט כלים וסגולות לביצוע הזה. קיה EV9 אינו מכונית GT, הוא קרוסאובר חשמלי מגודל שרק במקרה הגיע אלינו ברמת הגימור GT ליין. יש לו את מה שצריך? אבל רגע לפני שצוללים דרומה, תזכורת קצרצרה על האובייקט.
מרכבו הנמתח לאורך של 501 ס"מ מסותת בקווים ישרים שאורזים אותו בהופעה שהיא גם גדולה וגם מתבלטת
תזכורת
רכב הפנאי החשמלי הגדול של קיה שהוצג ב-2023 והתקבל בתשואות וזכייה בתואר מכונית השנה העולמית 2024 וגם פה בישראל כאוטו השנה 2025 בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים. בסיסו הוא פלטפורמת ה-E-GMP של יונדאי, מרכבו הנמתח לאורך של 501 ס"מ מסותת בקווים ישרים שאורזים אותו בהופעה שהיא גם גדולה וגם מתבלטת. היצע מערכות ההנעה מתחיל בגרסת הנעה אחורית עם 204 כ"ס ו-563 ק"מ בטווח ועולה להנעה כפולה עם 384 סוסים ו-505 ק"מ מוצהרים. נושאת אותו למרחקים האלו סוללת 99.8 קוט"ש המסוגלת להיטען במהירות של עד 350 קילוואט. טווח המחירים הוא 399 אלף שקלים לגרסת הכניסה, 429 אלף שקלים לגרסת הביניים ו-489 אלף שקלים ל-GT ליין שנבחנת ומפחיתה מושב לכדי 6 כורסאות. טווח המתחרים מתאגר יותר לסימון, אבל הקרוב ביותר אליו הוא אקספנג G9 לגרסאות 7 המושבים או גרסת ה"פרפורמנס" בעלת 5 המושבים. בכל מקרה הוא זול משמעותית מהקוריאני.
אוטו ארוך־טווח: קיה EV9 'GT ליין' (דוח מס' 1)
המבוך / נהיגה, מחשבות על קיה בחצי מיליון שקל (קיה EV9, הנעה כפולה GT-Line)
קיה EV9 - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
הי דרומה
בהגיעו אלי כחלק מסבב השימוש במכונית במבחן ארוך טווח נוצלה ההזדמנות לרדת איתו לאילת כאמור. המרחק מהבית שלי לעיר הדרומית עומד על 365 ק"מ ארוכים ותקילין, הקיה עם סוללה מלאה, אנחנו מרוקנים שלפוחיות, עולים על כביש 90 ויוצאים לדרך. 90 הק"מ הראשונים, עד צומת בית הערבה חולפים בכבישי הבקעה, ומציגים יכולת השיכוך הטובה של ה-EV9 בקטעים בהם הכביש סלול היטב לצד הקושי שלו לטפל בבורות ושיבושים חדים. עם כל הרצון הטוב, יש בעיה עם שילוב בין רכב עם משקל גבוה של 2.6 טון, חישוק מופרז בקוטר 21 אינץ' וצמיג בחתך 45 נמוך מדי.
מצומת בית הערבה, השיפור באיכות הסלילה משפר את הסיפור. השילוב של נוחות הנסיעה שמתחילה ממושבים מצוינים לנהג, הנוסע לצידו והנוסעות מאחור, ממשיכה בהתמודדות טובה של המרכב עם מהירות תלת ספרתית וריסון התנועות שלו. על זה נוסף בידוד רעשים מעולה, מערכת שמע מצוינת ובקרת אקלים יעילה – כל אלו מתנקזים להחלטה לוותר על העצירה המתוכננת באזור המלונות בחלוף 160 ק"מ ולראות כמה נוכל למשוך בלי לעצור.
בתוך הרכב
השהות הארוכה בתא, המונוטוניות של הדרך והרצון לשמר כמה שיותר סוללה ולכן לנהוג במהירות החוקית, מפנות תשומת לב להנדסת האנוש בתא. אז קודם כל הוא בדיוק מה שתרצו לשהייה ארוכה. המון מחזיקי כוסות, תאים, גומחות, שקעים ומגירות. המושבים הנוחים בבסיסם מציעים גם עיסוי ואוורור. הבונוסים ממשיכים גם בשורת המושבים השנייה והשלישית כאשר הראשונים מאפשרים הגעה למצב של כמעט שכיבה והדום רגליים כך שגם לנהג וגם לנוסעים יש פה קופסה שעושה המון לטובת שיפור האווירה בנהיגה ושהות ארוכה. לאלו נוסף גם תא מטען ענק בקיפול השורה השלישית עם 828 ליטרים (333 בשימוש בה).
ועוד הנדסת אנוש תמוהה וממש לא במקומה – מסך התפעול של בקרת האקלים נמצא בתפר שבין לוח המחוונים ומסך המולטימדיה
קיה יצרה פה שילוב מוצלח מאוד של מסכים אינפורמטיביים, תפריטים ברורים וקלים להבנה, תפעול ובקרה לצד סוללת פקדים פיזיים לשליטה על עוצמת השמע ומערכת בקרת האקלים. פחות אהבתי את הסידור של הכפתורים מתחת למסך, משהו בין כפתור מגע לכפתור רגיל מתחת לפלסטיק דק – עדיין דורש הסטה של המבט, לא תמיד מעניק פידבק האם נלחץ או לא. ועוד הנדסת אנוש תמוהה וממש לא במקומה – מסך התפעול של בקרת האקלים נמצא בתפר שבין לוח המחוונים ומסך המולטימדיה. על פניו ניצול מבריק של נדל"ן שאינו בשימוש, אלא שיש סיבה טובה לכך שהוא לא בשימוש – הוא מוסתר על ידי ההגה ב"שטח מת" שאינו נצפה וגם קשה לגישה, על זה הוסיפו את העובדה שמדובר במסך מגע וקיבלתם שילוב בעייתי מאוד. אני ממש מתקשה להבין איך דבר כזה עובר את המסננת המצוינת של קיה בדרך לייצור. ועוד משהו קטן, אם אפשרתם לבצע ביטול של בקרת הסטייה מנתיב באמצעות לחיצה אחת על כפתור, אפשר גם לסדר משהו שירדים את ניטור הנהג הטורדני?
בדרכים
לגרסה זו של הקיה EV9 שני מנועים חשמליים שמייצרים כאמור 384 כ"ס ו-71.4 קג"מ. זה אומר שגם עם המשקל שלו הביצועים טובים מאוד, בהחלט מעל לכל צורך אמיתי מרכב כזה. הן התאוצות מהמקום (5.3 שניות רשמיות שלפחות בתחושות קורות גם במציאות) והן בתאוצות הביניים כאשר אנחנו יוצאים לעקיפות.
אנחנו מגיעים ליעד, הסוללה על 16 אחוזים, כאשר מאחורינו 370 ק"מ ויתרה של 70
הקילומטרים ממשיכים להיצבר, במד המרחק ולרדת מאלו של הטווח החזוי. צריכת החשמל מתונה ועומדת על 24 קילוואט/שעה ל-100 ק"מ. טובה מאוד למכונית גדולה שעושה מה שחשמליות לא אוהבות לעשות – נסיעה במהירות בין עירונית קבועה לאורך זמן. ומכיוון ששורר שקט מהחזית של הילדות במושבים האחוריים, אני מחליט להעלות את הרף ולהמשיך עד אילת בלי עצירה.
חצבה, צופים, צופר, פארן עברו חלפו ביעף גם קטורה גרופית ויוטבתה וזה כבר אומר שאנחנו ממש קרובים וה-EV9 מציג טווח של 100 ק"מ שנותרו. אנחנו מגיעים ליעד, הסוללה על 16 אחוזים, כאשר מאחורינו 370 ק"מ ויתרה של 70. כלומר, טווח ריאלי של 440 ק"מ בתנאי נהיגה סבירים (מצד אחד מהירות בין עירונית, מצד שני מגמת ירידה ובלי קטעים דינאמיים מאומצים). זמן להתחבר למטען ולמתוח רגליים.
אילת
יומיים של שוטטות באילת הדגישו שני דברים; קיה EV9 הוא חתיכת רכב גדול, אני לא אוהב את אילת. והם קשורים אחד לשני. כי למרות שמתרגלים מהר לממדי הענק שלו, הסביבה לא בהכרח מתרגלת אליו. בחירת חניה צריכה להיעשות בשיקול דעת, אם לא רוצים לחוות את ההרגל הזה של אנשים לפתוח את דלתות המכוניות בעוצמה של כבש נגמ"ש ולדפוק את המכוניות סביבם. בזמן השימוש בו יצא לי לראות את זה קורה ממש מולי לפחות שלוש פעמים, שתיים מהן כשאני ברכב. זה לא מדעי, אבל אולי זה קשור לעובדה שזו עיר שבה כפכפים וגופיה הם קוד לבוש לגיטימי, ובה גברים ונשים חוגגים את הגוף שלהם בפרהסיה גם כשאין כל סיבה למסיבה אצלם.
הדרך חזרה
זמן לחזור הביתה, כאשר ההישג הנדרש מבחינתי הוא לשחזר את הנסיעה הרצופה. שוב סוללה טעונה, שלפוחית מרוקנת. הטווח המוצהר בצג הרכב מצביע על 455 ק"מ, אני משלב ל-D ומרים עוגן. הקצב שוב מתון, המהירות החוקית פלוס מינוס 10 קמ"ש. אבל הפעם מגמת הטיפוס ניכרת, וכאשר אנחנו מגיעים הביתה אחרי 357 ק"מ הסוללה מצביעה באדום בוהק על 9 אחוזים ויתרת הקילומטרים היא 30. כלומר הפעם הטווח הוא 387 ק"מ.
סיכום זמני
לסיכום, בכל הקשור להיבט השימוש בו, קיה EV9 הוא מוצר אוטומוטיבי בהחלט מעולה. לא מושלם, אבל ממש קרוב. בהיבט של רכב חשמלי, בהתחשב בתנאי הנהיגה ומימדיו, צריכת החשמל גם היא טובה מאוד והטווח בהחלט מתקבל על הדעת בהנחה שאתם אנשים נורמליים ולא פסיכופתים שממש נהנים מנהיגה רצופה של 3 שעות וחצי.
בנוגע למחיר של ה-EV9 הזה, הוא בהחלט לא קל לעיכול. בואו נשים בצד את הגרסה הזו שהיא באמת נקודת קיצון, וגם בגרסת הבסיס לא מדובר בכלי לכל כיס. בעלי משפחות שיחפשו רכב רב מושבי לא בהכרח ישמחו להוציא סכום כזה, גם אם יכלו. ולכן הפלח הצר שלפחות בעיני עשוי למצוא בו פתרון יהיו כאלו שמעוניינים במכונית חשמלית גדולה, מאובזרת, מבצעת, אבל ירצו להימנע מסמל מנקר עיניים או מותג יוקרה. כמה כאלו יש? שאלה טובה, נראה לי שלא מספיק.
-
מרחק נסיעה חודשי
4,360 ק"מ
-
מרחק נסיעה מצטבר
30,962 ק"מ
-
טווח ממוצע חודשי
432 ק"מ
-
טווח ממוצע מצטבר
391 ק"מ
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה