שברולט סוואנה 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
שברולט סוואנה היא מסחרית ותיקה מאוד. היא הוצגה ב־1995, בשתי גרסאות גודל — רגילה, עם בסיס גלגלים של 342.9 ס"מ, ומוארכת עם 393.7 ס"מ — ובשתי גרסאות מרכב: סגורה למשא או עם חלונות ומושבים לנוסעים.
המסחרית הזו, כדרכם של כלים אמריקאים דומים מבית דודג' ופורד, התבססה על שלדת סולם, קפיצי עלים וסרן חי מאחור, הנעה אחורית (או כפולה) — ומנוע כביר ממדים ששכן בחזית.
ואכן, הסוואנה הוצעה במהלך השנים עם מנועי V6 ו־V8 בבנזין וגם בדיזל, עברה מספר עדכונים וחידושים - אבל הבסיס הוא אותו דגם מלפני שלושה עשורים.
על כן, זהו רכב שזכה למעמד כמעט רשמי בישראל — עם קריירה מרשימה במשטרה ובמד"א, אצל ספקי סחורה וקבלני ביצוע, ובגרסאות הנוסעים המהודרות שלו כרכב להסעת אמנים ותיירים.
חלק מהצלחת המסחרית הגדולה נובע ממיקומה הייחודי בתקנות המס, שם היא נהנתה מההכרה במע"מ ובהוצאות הרכב מהקילומטר הראשון.
ב-2025 משווק שברולט סוואנה רק בגרסת הבנזין הכוחנית, עם מנוע V8 בנפח 6.6 ליטר (401 כ"ס, 64.2 קג"מ), תיבת 6 הילוכים אוטומטית, בגרסת ואן סגור ארוך או קצר.
-
עיצוב ונוכחות
המופע החיצוני מרשים ומקנה לרכב מקדם כניסה ייחודי מהסוג שאין למסחריות אירופאיות; יתרון עבור מי שהרכב שלו גם משווק את פעילותו העסקית.
-
תא נוסעים ומטען
הסוואנה שנבחנה היא הגרסה הקצרה, במבנה ואן למשלוח, אך החלונות בצדדים וספסל מתקפל עושים אותו לקומבי.
הכניסה נוחה יחסית, וידית האחיזה עוזרת לא מעט להתארגן בפנים. החלל מלפנים גדול — יתרון במעבר הנהג ימינה כשצריך — והמושב מופעל חשמל נוח, גדול ורך, עם שדה ראייה מעולה בזכות תנוחת ישיבה גבוהה מאוד.
מנגד, ולמרות המרחב הגדול מלפנים, המרווח לברך ימין של הנהג מצומצם, והמקום למדרך רגל שמאל קטן מאוד; קשה לקבוע תנוחת נהיגה מושלמת בגלל שההגה נע רק מעלה/מטה; התפעול החשמלי של המושב אינו נוח; מראות הצד הקטנות מדי לא מוצלחות מכיוון שכושר הכיסוי שלהן אינו מלא.
לוח המחוונים גדול מאוד ונוח לקריאה. מנגד, התצוגה הדיגיטלית במרכז קטנה מאוד והמידע אינו רב.
הנדסת האנוש אינה מצטיינת, אבל הבעיה העיקרית היא שילוב של אבזור דל וחומרים בסיסיים לתחושה ולמגע.
נוח מאוד להיכנס לחלל ההטענה מאחור, הודות למדרגה הממוקמת היטב. מדרגה מוצלחת וכניסה קלה מוצעות גם מהצד. כאמור, בגרסה שנבחנה הרצפה והספסל בהתקנה מקומית, והתוצאה אינה טובה, הן בגלל איכות גימור לא ראויה והן בגלל ספסל שהמשענת שלו מוטה לאחור באופן לא נוח. עקרונית, ניתן לקפל את המושב להגדלת נפח ההטענה, אבל התכנון אינו מוצלח, והתוצאה ספסל שאינו מתקפל לגמרי ויש בעיה חמורה בעיגונו.
-
מנוע וביצועים
גרסת הבנזין המשווקת בישראל טרם נבחנה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בינונית. על שיבושים קטנים בעיר הנוחות סבירה, אבל גדולים הם מעבר לכושר הספיגה של הבולמים, ומפגש עימם יוצר חבטה המועברת פנימה. מחוץ לעיר בולט מחסור בריסון על גלי כביש עד כדי נדנוד במצבים מסוימים.
איכות הנסיעה זוכה לציון דומה. רעשי הכביש והרוח בולטים למדי.
היכולת הדינמית סבירה כל עוד לא מגזימים. ההגה אינו מעביר תחושה כלשהי ומשקלו קל יתר על המידה. תחת עומס, הרכב מפגין זוויות גלגול, אם כי גם בפניות חדות לא נרשמה דרמה מיותרת.
-
תמורה למחיר
הבעיה העיקרית של שברולט סוואנה נעוצה בכך שמדובר ברכב מסחרי שמקורו לפני כמעט שלושה עשורים. עניין זה מוצא ביטוי באבזור נוחות, בהנדסת אנוש, בחומרים ומעל הכל בהיעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות. גם איכות הנסיעה אינה ברמה של הטובות במסחריות.
מנגד, סוואנה מציעה שילוש ייחודי של נפח הטענה בן כ־8 מ"ק, תיבה אוטומטית ומחיר נמוך ביחס.
התמורה סבירה.
-
גרסאות ורמות גימור
ב-2025 משווק שברולט סוואנה רק בגרסת הבנזין, עם מנוע V8 בנפח 6.6 ליטר (401 כ"ס, 64.2 קג"מ), תיבת 6 הילוכים אוטומטית, בגרסת ואן סגור ארוך או קצר.
ברשימת האבזור: מושב נהג בתפעול חשמלי, בקרת שיוט, מחשב דרך עם ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מצלמה אחורית, מולטימדיה 8 אינץ' עם ניווט 'ווייז' מובנה וקישוריות לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.
-
בטיחות
שברולט סוואנה לא נבדק במבחני בטיחות אירופאים.
אבזור הבטיחות בסיסי וכולל 6 כריות אוויר, בקרת יציבות, התרעה מפני התנגשות חזיתית והתרעה על סטייה מנתיב (מערכות מקוריות).
-
צריכת דלק
גרסת הבנזין המשווקת בישראל טרם נבחנה.
-
מה חדש בשברולט סוואנה 2025
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2025.
-
סיכום
בסיסי ומיושן.