כבר דובר רבות על התנופה המחושמלת שחווה שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות, תנופה כה גדולה עד שהשנה הוכרז לראשונה רכב חשמלי כרכב הנמכר ביותר בישראל. ובכל זאת, כלי הרכב החשמליים עדיין יקרים יותר מאחיהם מונעי הבנזין – וזה באופן טבעי מייצר יותר הזדמנויות ליצרניות הרכב השונות בקרב כלי רכב גדולים ויקרים יותר – כלים כמו שיש בסגמנט רכבי הפנאי הבינוניים. 

ואכן זו המגמה הבולטת ביותר בסגמנט בשנת 2023. חמישה דגמים מתוך העשרה הנמכרים ביותר הם בעלי הנעה חשמלית וכ-60% מכלל הכלים בסגמנט היו עם סוג הנעה זה. 

סקודה קודיאק
צילום: מערכת אוטו
 

רכבי הפנאי הבינוניים הנמכרים בישראל 2023

טסלה מודל Y – עם 4,150 יח'
סקודה קודיאק – 2,842 יח'
יונדאי איוניק 5 – 2,397 יח'
סקודה אניאק – 1,421 יח'
קיה סורנטו – 1,190 יח'
פיג'ו 5008 – 1,021 יח'
טויוטה bZ4X – עם 965 יח'
פולקסווגן טיגואן אולספייס – 610 יח'
פולקסווגן ID.4 – עם 510 יח'
וולוו XC60 – עם 485 יח'

טסלה מודל Y הוא אחד מכלי הרכב הנמכרים ביותר בעולם בשנת 2023, ואנו ממתינים לנתונים הרשמיים כדי לדעת עד כמה בדיוק. בכל מקרה, אצלנו הוא נאלץ להסתפק רק בראשות סגמנט רכבי הפנאי הבינוניים – היא ראוי לכשצעמו. השנה מודל Y כמעט ריבע את המסירות ביחס לשנת 2022 בזכות שילוב של הורדת מחיר אגרסיבית של גרסאות ההנעה הכפולה והצגתה של גרסת הנעה אחורית במחיר נגיש בהרבה ותחרותי ביחס לשאר המתמודדים בסגמנט.

יונדאי איוניק 5
צילום: עזרא רפאל

במקום השני נמצא סקודה קואדיאק, מי שהוביל את הסגמנט בשנה הקודמת. הקודיאק, שדור חדש שלו כבר הוצג בחו"ל ירד השנה ב-23% ביחס למסירות בשנת 2022. 

אל המקום השלישי מגיע כמו בשנה שעברה יונדאי איוניק 5, מתמודד חשמלי חזק נוסף בסגמנט. האיוניק 5 נהנה השנה מעליה נאה של 34% במסירות. מעניין לציין שאחיו לפלטפורמה, קיה EV6 היקר יותר, הצליח הרבה פחות – רק 265 יח' נמסרו מהקיה.

אל המקום הרביעי הגיע מתמודד חשמלי נוסף – סקודה אניאק שעלה שני מקומות ביחס לשנה הקודמת בזכות עלייה של כ-12.5% במסירות ביחס לנתוני 22'. אל המספרים של אניאק אפשר להוסיף עוד 293 יח' של גרסת אניאק קופה. בכלל קבוצת פולקסווגן הצליחה להגדיל את אחיזתה בחלק החשמלי של הסגמנט, כאשר גם פולקסווגן ID.4 נכנס לעשירייה הפותחת במקום התשיעי. טיגואן אולספייס (מקום שמיני) אומנם יורד ביותר ממחצית ביחס לנתוני השנה הקודמת אך מסייע לקבוצת פולקסווגן להשיג אחיזה נאה במסירות הסגמנט.

קיה סורנט
צילום: בן חסון

מסירות קיה סורנטו ירדו השנה בכ-50%, ובהתאם הוא מוצא את עצמו סוגר את שנת 2023 במקום החמישי, ירידה של שלושה מקומות בטבלה. לעומתו פיג'ו 5008 עולה בכ-70% במסירות ושני מקומות בטבלה, זאת למרות שמדובר בדגם וותיק שעומד בפני החלפה. 

את העשירייה הפותחת סוגר השנה וולוו XC60, רכב הפנאי הבינוני והיוקרתי של היצרנית. בשונה משנים קודמות ה-XC60 נמכר בעיקר בגרסאות הבנזין השונות, כאשר הגרסה ההיברידית-נטענת מהווה פחות ממחצית מסירות הדגם בישראל. מסירות XC60 עלו בכ-17% ביחס לנתוני 2022.

פיג'ו 5008
צילום: יובל לוי