העולם משתנה. אין כמו ב.מ.וו סדרה 3 המחודשת, עם מנוע 1.5 ליטר מוגדש במבנה 3 צילינדרים, כדי להבהיר זאת: כן, גם ב.מ.וו הולכת בכיוון הלא–כל–כך חדש של מנוע קטן ומוגדש. החברה הצהירה שהנפח האידיאלי לכל צילינדר הוא חצי ליטר - וזה אכן המצב במנועים החדשים שלהם.
ועדיין, קצת מוזר לחשוב שמתחת למכסה המנוע הגדול של ה–3, ישנם רק 3 צילינדרים. מי שינחת מפלנטה אחרת, עשוי לחשוב שבגלל זה קוראים לה סדרה 3... מי שנמצא פה מקודם סתם ירים גבה. אבל כאמור, אין באמת על מה להתפלא, אפילו לא קצת.

טיפוח
העיצוב החיצוני לא ממש השתנה עם מתיחת הפנים. יש נגיעות פה ושם, וכן תוכלו לראות שזו המכונית המעודכנת, בעיקר בגלל תאורת הלד המלאה בעיצוב מעט שונה בתאורת היום. בתא הנוסעים הסיפור דומה, הכל מוכר, המרחב מלפנים טוב וכך גם מאחור. תא המטען שימושי כשהיה.
ב.מ.וו סדרה 3 תא נוסעים
צילום: מערכת אוטו

רשימת האבזור השתפרה, ונפצח בציון לשבח לכך שיש כאן, סוף סוף, כסטנדרט, אבזור בטיחות. זה כולל שמירת נתיב - עם פעולה מעט היסטרית, דרך הרעדת ההגה - וחשוב מכך: מערכת המזהירה מפגיעה בהולכי רגיל/רכב מלפנים ויודעת גם לבלום עצמאית עד 50 קמ"ש במקרה חרום. בתחום אבזור הנוחות נציין גג שמש, בלוטות', חיבור USB, הנעה ללא מפתח, בקרת אקלים (מכאנית, לא מפוצלת), בקרת שיוט ותאורת אווירה נאה בלילה. רכב ההדגמה, ברמת הגימור הבסיסית, "ספורט", מציע פס אדום ונאה בתא הנוסעים ומושבים אוחזים.

נציין לרעה את תפעול הגובה של המושב, שאינו מבוסס על ראצ'ט וגורם לנפילה/קפיצה שלו. מי שירצה יותר יכול לקבל, תמורת 27,000 שקלים, כניסה ללא מפתח, מצלמה אחורית, קיפול חשמלי למראות, מושבים חשמליים עם זיכרונות ומערכת שמע משודרגת. מחיר זה יתווסף ל–240,000 השקלים הנדרשים עבור גרסת הכניסה.

כושר
3 צילינדרים, 1500 סמ"ק ומגדש טורבו מספקים 136 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ. באופן ממש לא מקרי, אלו נתונים זהים ל–316 אותה היא מחליפה. אם רוצים לדייק, שיא ההספק כאן מושג 100 סל"ד מאוחר יותר, שיא המומנט מקזז את הפער ומגיע 100 סל"ד מוקדם יותר - ושתיהן משתמשות בתיבת ה–8 הילוכים המוכרת. המהירות המרבית זהה, 210 קמ"ש, וזמן התאוצה ל–100 קמ"ש קצר בעשירית השנייה, ועומד על 9.1 שניות.
ונענה מיד על השאלה המתבקשת: האם המנועים דומים גם בפועל? התשובה היא: לא.
ב.מ.וו סדרה 3
צילום: מערכת אוטו

מנועי 3 צילינדרים מניעים בבוקר כאילו מישהו הבהיל אותם; קצת לא מרוצים ובקפיצה. הצליל מזוהה, ובנסיעה עם חלון פתוח תדעו שמדובר במנוע משולש צילינדרים. אבל בתא הנוסעים, כל עוד המנוע לא מתאמץ, די שקט. נציין גם שהחשש מרעידות לא התאמת, אלו חלשות מאוד בעמידה וכמעט לא הפריעו לאיש מהבוחנים. פעולת מערכת העצור–סע מורגשת, וכיבינו אותה כמעט תמיד.
הזינוק מהמקום מהוסס, ולוקח למנוע כמה שניות להגיש את הדחיפה שרוצים לקבל ממנו כאשר מדביקים את הדוושה לרצפה. מהרגע שהכוח מגיע, יחסי העברה קצרים יחסית שומרים אותו בסל"ד גבוה והתאוצה בהחלט בסדר. אין בעיה גם לשייט במהירות גבוהה בשקט הודות להילוך שמיני ארוך. הצליל נעים בסל"ד נמוך וקצת עסוק בסל"ד גבוה, ושם חלק מהבוחנים אהבו אותו, אחרים פחות, כך או כך הוא לא באמת הפריע.

התגובה לקיק דאון מעט איטית לפעמים ומצב הספורט משפר את הנושא. בפועל קשה לבוא בתלונות (למעט הזינוק) למנוע, אבל ההרגשה היא שהוא עובד פחות עגול ונעים - וגם יוצר תחושה שהוא פחות חזק, בנוסף לאופי הפעולה השונה - מה–316 שהחליף. התחושה, למרות שהנתונים אומרים אחרת, שצריך להביא אותו לסל"ד גבוה בשביל לקבל את מלוא הכוח. זאת, למרות שגם על חצי–גז הוא בהחלט בסדר.
ב.מ.וו סדרה 3
צילום: מערכת אוטו
בכל הקשור לצריכת דלק, ה–318 הרשימה עם נתון של 18.5 ק"מ/ל' בשיוט. בימי המבחן המאומצים רשמה ממוצע של 10.3 ק"מ/ל', נתון שישתפר בקלות בעומס פחות גבוה.
גמישות
ה–3 המעודכנת נוקשה יותר, ולכן קצת פחות נוחה מהקודמת. מחוץ לעיר מרגישים יותר את השיבושים הקטנים, ולמרות שלרוב זה לא קורה בתדר מעצבן, זה שם. מצד שני, היא מרוסנת יותר על גלים, וזה בהחלט שיפור. בעיר המתלה האחורי מתמודד מעט פחות טוב עם השיבושים הקטנים והרעים יותר, אבל במרבית הזמן היא עדיין נוחה. כלומר, הנוחות ב–3 המחודשת אינה אס מובהק מול המתחרות כמו פעם, אבל היא בסדר גמור בפני עצמה.

הצד השני של מטבע הנוקשות הוא שיפור היכולת הדינאמית, במיוחד בכבישים גרועים. במקומות שהקודמת הלכה בהם לאיבוד, זו נשארת מחוברת. תנודות המרכב מרוסנות יותר טוב, ההגה מעניק תחושה טובה מזו של הקודם - וגם בגרסה זו, כיף לנהוג. מי שחושב על משחקי זנב, שיחכה לגשם, או לכביש מאוד חלק, כי עם צמיגי 225 מאחור, לא קל לסוסים לשבור את האחיזה. אבל אפשר לנהוג מהר וגם ליהנות מזה. הבלמים יכלו להציע נשיכה מעט עצבנית יותר, אבל גם הם מספקים.
ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים, 318i)
צילום: מערכת אוטו
צרכנות
מתיחת הפנים של ב.מ.וו סדרה 3 שיפרה אותה בלא מעט מהתחומים: אבזור הבטיחות סוף סוף אינו נפקד מהרשימה, אבזור הנוחות הועשר - ובעיקר: ההגה טוב יותר והמתלים מציעים ריסון עדיף מבעבר; שני שיפורים אלה עשו אותה מהנה יותר לנהיגה מאשר קודם. ה–3 כבר לא מאוד נוחה כמו קודם, אבל עדיין נוחה למדי במרבית הזמן.

המנוע החדש עושה חצי צעד לאחור לא רק בגלל שהוא דורש התרגלות קלה, אלא בעיקר בגלל שהוא מחייב סל"ד גבוה כדי לקבל את מלוא הכוח הרצוי ופועל באופן מעט פחות נעים. מצד שני, המנוע הזה חסכוני מזה שהוחלף.

אחרי יומיים במחיצתה קל לקבוע שזו מכונית טובה מאוד, גם עכשיו. חבל רק שהמחיר עלה במעט מול גרסת הכניסה הקודמת. לנהג הממהר, עדיף לבחור ב–320; מה שהיה נכון גם קודם, התחזק עכשיו עוד קצת. אבל גם כמו שהיא, ה–318 היא מדרגת כניסה מעניינת לעולם היוקרה של ה–3, גם אם היא לא חפה ממגרעות.

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים, 318i)
צילום: מערכת אוטו