פולקסווגן: יש פתרון לחריגות הזיהום. באירופה - אוטו

פולקסווגן: יש פתרון לחריגות הזיהום. באירופה

קונצרן פולקסווגן פרסם כי מצא פתרון לבעיית החריגה בזיהום האוויר של מנועי ה-EA189 של הקונצרן. מנועים ומותגים נוספים – בהמשך

קונצרן פולקסווגן הודיע כי החל לנקוט בצעדים טכניים לטיפול בזיהום שיוצרים מנועי הדיזל של החברה. נתוני הזיהום, כידוע לכל, הוסתרו מהרשויות באמצעות תוכנה מסלפת שפולקסווגן התקינה במכוניות; התוכנה זיהתה שהרכב נבחן, ושינתה את ניהול המנוע לקבלת נתוני פליטה העומדים בדרישות התקן.

שערוריית הדיזל של פולקסווגן בשלבים:
זהו, כך פולקסווגן "הצעד הבא בפתרון בעיית NOx (חד-תחמוצת החנקן) באירופה" (ושימו לב - לא בארה"ב, שם נחשפה הרמאות לראשונה!). המטרה, לפי הקונצרן היא לטפל בזיהום בלבד, ולעשות זאת ללא השפעה שלילית על צריכת הדלק או הביצועים.

המנוע על הפרק הוא דגם הדיזל EA 189 – "הגיבור" הראשי של הפרשה – המשווק בשתי גרסאות נפח: 1.6 ו-2.0 ליטר. פולקסווגן מציינת כי במנוע ה-1.6 ליטר ייעשו שינויים בחומרה ובתוכנה ואילו במנוע ה-2.0 ליטר מדובר בתוכנה בלבד.

פולקסווגן מכריזה כי הודעה על אופן הטיפול במנוע הדיזל 1.2 ליטר 3 צילינדרים תתפרסם בסוף החודש הזה. תכנית השינויים, מציינת פולקסווגן, הוגשה כבר לרשות הפדרלית הגרמנית לרכב מנועי ואושרה על ידה. תחילת העדכונים תהיה בינואר 2016 ואלה יימשכו במהלך כל אותה שנה. ההודעה מתייחסת בשלב זה לדגמי מותג פולקסווגן, ואילו דגמי המותגים האחרים – אודי, סיאט, סקודה, פולקסווגן מסחריות – יטופלו מעט מאוחר יותר.
השינויים
כאמור, מנוע ה-1.6 ליטר יזכה לשינוי חומרה. פולקסווגן מדברת בהודעה לעיתונות על "שנאי זרימה" ("flow transformer"), ואילו בתצלום המלווה אותה מצוין מושג שונה, "מיישר זרימה" ("flow straightener"). כך או כך, אותו התקן יורכב בחזית חיישן מסת האוויר בסעפת היניקה.

מדובר בכמעין שבכה שתפקידה להרגיע את זרימת האוויר המסתחרר בקדמת חיישן מסת האוויר. באופן כזה יתאפשר שיפור משמעותי בדיוק המדידה של החיישן, מה שישפר את דיוק הפעולה של המנוע. חיישני מסת אוויר מנטרים את צפיפות האוויר הנכנסת למנוע – המושפעת מטמפרטורה וגובה – על מנת לקבוע את כמות האוויר שנכנסה לכל צילינדר, מה שמאפשר למחשב המנוע לחשב כמה דלק בדיוק צריך להזריק לצילינדר.

כלומר, הרכיב החדש יאפשר למערכת לקבוע תפוקת אוויר באופן מדויק הרבה יותר, לשיפור משמעותי של יעילות הבעירה של הסולר ומכאן להפחתת פליטת המזהמים.

בנוסף לתוספת החומרה הזו, תעודכן התוכנה השולטת במערכת ניהול המנוע (ECU); פעולות אלה, כך פולקסווגן, תימשכנה קרוב לשעה. כאמור, במנוע ה-2.0 ליטר ייעשו שינויי תוכנה בלבד, וכאן יימשך התהליך כמחצית השעה.

בהודעה מציין הקונצרן כי השינויים האלה התאפשרו "תודות להתקדמות בפיתוח מנועים ויכולת ההדמיה המשופרת למערכות יניקה מורכבות". יחד עם "אופטימיזציה של התוכנה, והשילוב איפשר ליצור מהלך שהוא פשוט יחסית וידידותי לצרכן".

נושאים פתוחים
המטרה, אומרת פולקסווגן בראשית ההודעה לעיתונות, הייתה, בין השאר, לשמור על צריכת הדלק והביצועים כפי שהיו לפני העדכון. עם זאת ובגלל "כל המשתנים" לא ניתן בשלב זה לאשר סופית כי כך אכן יקרה בפועל ובאיזה ערכים.

פולקסווגן אינה מתייחסת בהודעה כלל לעניין התוכנה המשנה את התנהלות המנוע לפי מצב "מבחן" או מצב "נסיעה", וכל העניין מוצג כמו פעולות לשיפור ביצועי המנוע בתחום מסוים. גם הקביעה כי זה "הצעד הבא בפתרון בעיית) NOx חד-תחמוצת החנקן) באירופה", בנויה כך שבאירופה נוצרה בעיה, ופולקסווגן נחלצה לפתור אותה. כלומר, למרות שפולקסווגן רימתה בקנה מידה ענק, לאורך שנים ובתחום משמעותי – היא מתעלמת מכך לחלוטין כאשר היא מפרסמת קריאה לתיקון בעניין זה בדיוק.

מתוך ההודעה, ועל רקע מה שידוע כבר היום, לא ברור איך ניתן לשמור על ביצועים, צריכת דלק – ועם זאת להביא להורדת הפליטה לערכים הנכונים – באמצעות שינויים כל כך מזעריים. ואם כן, מדוע הדבר לא נעשה לפני כן.

בנוסף, התכנית מתייחסת ל-EU28 – כלל המדינות של האיחוד האירופאי – אך אינה כוללת את השוק הצפון אמריקאי, ארה"ב וקנדה – וגם בעניין זה לא ניתן הסבר. והרי דווקא שם, בארה"ב ליתר דיוק, היכן שהכל התפוצץ לפולקסווגן בפרצוף, הקונצרן נמצא תחת בחינה של זכוכית מגדלת כ-ז-א-ת גדולה.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות