מספיק להחליף כמה מילים עם דוקטור אנדריאס אופרמן כדי להבין שלאיש ניסיון עצום בתעשייה. חבר מועצת המנהלים של סיאט וסגן הנשיא לענייני שיווק ומכירות, שמוגדר כמספר שתיים במותג, הספיק לבצע תפקידים חשובים במותגים גרמניים מובילים. הוא החל את הקריירה בב.מ.וו, אבל עבר ב-1994 לפורשה בתקופה מרתקת לחברה והספיק להיות מנהל מכירות גלובאלי ואחראי לשיווק. אופרמן הגיע לפולקסווגן ב-2011 ומונה לתפקידו בסיאט בסוף 2013.

"מה קורה בסיאט?" הוא פותח "בוא נתחיל בעיצוב. עם הלאון ייצבנו את המראה שלנו ואת ה-DNA. זו מכונית שבפירוש מגדירה את הערכים העכשוויים שלנו. למעשה, רק האלטיאה הישנה לא עוקבת אחרי הקו הנוכחי. מבחינת מוצרים נתנו אור ירוק לרכב פנאי עתידי.

"יש לנו כרגע שני עמודי תווך, איביזה ולאון, שנמכרים בכמויות שוות פחות או יותר. זה לא היה המצב בעבר וזה טוב יותר ליצרן. עמוד התווך הבא יהיה ה-SUV. באירופה זה פלח שגדל במהירות והוא מגלגל כמיליון מכוניות לשנה. אנחנו מעדיפים להיות דג קטן בבריכה גדולה – זה יאפשר לנו לגדול".

למה אנחנו יכולים לצפות ממנו?

"המכונית הקרובה ביותר מבחינת מידות, מרחב, מפרט טכני ואפילו מחיר תהיה ניסאן קשקאי. למה קשקאי? פשוט כי הוא מוביל את הפלח באירופה. תמיד צריכים מטרה ועדיף לכוון לזו המוצלחת ביותר".
ללכת לפני שרצים / ראיון עם מספר 2 בסיאט
צילום: מנהל
סיאט לאון. אחד מעמודי התווך של היצרנית
האם הרכב יזכיר את מכונית התצוגה IBX?
"מכונית התצוגה הייתה הביטוי הראשון לכך שהתחלנו לחשוב בכיוון, וברור גם שמאז דברים השתנו. קיבלנו אור ירוק בתחילת השנה, ונציג אותה ב-2016. אבות טיפוס כבר נעים ופועלים ובפריז 2016 (באוקטובר, א.ש) הרכב יהיה לא רק על הבמות, אלא גם באולמות התצוגה".

למה לקח לכם הרבה זמן להגיע לתחום המתחמם הזה?
"אנחנו בהחלט "לייט קאמרס" אבל לפני שיכולנו להגיע ל-SUV, היינו צריכים להתרכז בתיקון הצד העסקי של האיביזה והלאון.

בשנים האחרונות התרכזנו בלאון וזה הביא הצלחה. ב-2012 נמכרו מהלאון הישנה 65,000 יחידות, והשנה הנתון יהיה יותר מאשר כפול זאת. הקוד הגנטי של סיאט היה תמיד באיביזה, והרי איתה התחלנו את הדרך העצמאית לפני 30 שנים. הלאון הייתה עמוד התווך השני, אבל לא מספיק מוכר בעולם. עכשיו היא עברה את האיביזה".

האם סיאט תפתח יורשת לאקסיאו הגדולה?
"צריך ללכת לפני שרצים ולעשות שיעורי בית. ברור שמכונית גדולה מייצרת יותר רווחים. אבל האם מכונית כזו היא טבעית לסיאט? כרגע לא. הצעד הבא יהיה רכב הפנאי ואחרי כן נמשיך לגדול, אבל צעד צעד".

אתם עד מייצרים את האלטיאה. מתי תחליפו אותה?
"כרגע אנחנו מייצרים אותה בקצב של 20,000 לשנה. יש שווקים כמו ספרד שרוצים מכונית כזו, אז טיפשי להפסיק את הייצור. ה-SUV יחליף אותה במובן מסוים".

איך אתה מתאר היום את קווי המותג?

"הקודים הגנטיים של סיאט לא השתנו. החלפנו סיסמאות אבל זה לא מיצוב מחדש של המותג. הוא עדיין מוטה עיצוב, יעיל, בר-השגה ומכוון לצעירים".
ללכת לפני שרצים / ראיון עם מספר 2 בסיאט
צילום: מנהל
סיאט 20V20 קונספט. רכב פנאי חדש נמצא מעבר לפינה

מה עם מכוניות קופה או רודסטר שיכולות להתאים לתדמית?

"זה לא נמצא באג'נדה כרגע. הצד הקיצוני בעולם הרכב מצטמצם וגם אצלנו. יש לנו משאבים מוגבלים, אז צריך להתרכז ולהשקיע איפה שיש שוק ויש מכירות. היכן שהנוכחות שלנו ראויה ונכונה. קבריו עוד לא מתאימה לנו. אולי בעוד 20 שנה. לאון קופרה היא לטעמי קרובה מספיק לסגנון השירוקו.

האם ניתן להעביר משהו מפורשה לסיאט?
"אולי מהבחינה הניהולית. פורשה היא חברה קטנה, אבל מאוד מצליחה. הצטרפתי אליהם ב-1994 בשיא המשבר והקשיים. הם עבדו בתקציבים קטנים והחליפו את הכסף ברעיונות מבריקים. אני זוכר ישיבות שבהן קיבלנו תשובה "רעיון מצוין, אבל תחזור איתו טוב יותר", והמצב מזכיר לי את מה שקורה בסיאט.

"כשהצטרפתי לפורשה מכרנו 12,000 כלים בשנה, והיום הם מוכרים 180,000. זה מסע מהפסדים גדולים לרווחים גדולים. מצב הרוח שיש בסיאט היום מזכיר את זה שהיה לפני 15 שנים בפורשה. עברנו את נקודת המפנה, ואני רואה היום הרבה יותר פנים מחייכות. אנחנו מצליחים ולכן קיבלנו אור ירוק להשקיע בעוד מוצרים".

מה צפי המכירות שלכם לשנים הקרובות?
"קשה לענות, כי נראה שכל תחזית היא שגויה. אבל כמות של 500,000 מכוניות לשנה צריכה להיות המטרה לטווח הארוך.

כשעבדתי עם ב.מ.וו מכרנו 440,000 מכוניות, והיום הם מוכרים 1.8 מיליון. האם הם פחות אקסקלוסיביים מבעבר? ברור – ועדיין זה טוב. אז 500,000 זו מטרה נכונה, אבל האם בחלומותיי איני חושב שניתן לעבור זאת? בהחלט! למה לא? תראה את סקודה – הם החלו עם 200,000 מכירות בשנה, והיום כבר מגיעים למיליון. ב-2013 מכרנו 355,000 כלים ובינתיים שיפרנו מכירות ב-10.5%".
ללכת לפני שרצים / ראיון עם מספר 2 בסיאט
צילום: מנהל
הקאיין פתח עבור פורשה דלתות בסין ובמזרח התיכון
ומה עם הצד הגלובאלי?
"85% מהמכירות שלנו הן באירופה, עם נגיעות קלות בעולם במקסיקו, אלג'יריה, תורכיה ואפילו ישראל. היום אין לנו המבחר המתאים כדי לצאת לעולם, אבל זה ישתנה עם רכב הפנאי ומה שיבוא אחריו.

"ראיתי את זה קורה בפורשה. כשהיו לנו רק 911 ובוקסטר לא יכולנו לצאת לאסיה, למזרח התיכון ולדרום אמריקה. אבל הקאיין פתח את הדלת ואז גם הספורט נכנס. אני מאמין שה-SUV יפתח את הדלת לדרום אמריקה. יש שווקים שמוגנים על ידי מכס וצריך לפעול במפעלי הרכבה מקומיים, אבל אפשר להשתמש בכוח של הקבוצה. אני מאמין שדרום אמריקה צריכה להיות הבית השני שלנו".