אין זה סוד שרכבי הפנאי היכו שוק על ירך את קטגורית ה"מנהלים", ומסתמן שהמגמה רק תלך ותתרחב עם גל רכבי הפנאי הקטנים שפולש לקטגורית המחיר של המשפחתית הקלאסית. ולמה בעצם הם זוכים לכזו הצלחה? האם רק בזכות העיצוב – שכבר מזמן לא כזה "קשוח" – או גם בזכות תכונות פרקטיות כלשהן? האם יש הצדקה אמיתית לשלם על משפחתית גבוהה עם מנוע גדול כמו על משפחתית גדולה באמת? החלטנו לבדוק את העניין, ומאזדה זימנה לנו אפשרות להשוואה כמעט מושלמת.
 
 
מצד אחד ניצב מאזדה CX-5, נציג רכבי הפנאי, שנמצא בראש המכירות בקטגוריה. מהצד השני, מאזדה 6. שאומנם מובילה היום את קטגורית המשפחתיות הגדולות, אבל רחוקה מאוד מנתוני המכירות של שנות השיא של הדור הקודם (וזה שלפניו). שתיהן בנות לדור ה-SKYACTIVE החדש של מאזדה, לשתיהן אותו מנוע ולשתיהן אותה תיבת הילוכים. רק יחס ההעברה הסופי שונה: 4.62 ל-CX-5 מול 4.32 במאזדה 6. אולי כדי לפצות על המשקל המעט גבוה יותר (1,539 ק"ג לג'יפון מול 1,478 ק"ג ל-6) ושטח הפנים הגדול יותר של הג'יפון.
 
מאזדה 6 מול מאזדה CX-5 - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
בחרנו בתצורת הסטיישן כדי לקבל תצורת מרכב דומה

לשם ההשוואה בחרנו בגרסת הסטיישן של ה-6 החדשה כדי לקבל תצורת מרכב דומה ככל האפשר לזו של מאזדה CX-5 2016. היא משווקת רק ברמת אבזור "לקצ'רי" (הבסיסית) ומחירה 167,000 שקלים. מולה יתמודד CX-5 ברמת אבזור "אקזקיוטיב" – הבסיסית של הדגם – והנעה קדמית בלבד. מחירו 166,500 שקלים. זה כמובן לא צמד ה"רכב פנאי/רכב מנהלים" היחיד בזירה, אך ההתאמה המושלמת במפרט הטכני של השתיים הופכת את ההשוואה למעניינת במיוחד.

הנוסחה
המכנה המשותף בכל הצמדים הללו הוא שרכב הפנאי מבוסס על פלטפורמה קטנה יותר – ה-CX-5 מבוסס על זו של ה-3, לדוגמא. וזה נכון גם לגבי עדר רכבי הפנאי הקטנים שמסתער על הקטגוריה המשפחתית, אבל מבוסס על פלטפורמת סופרמיני (הקפצ'ור על הקליאו, ה-2008 על ה-208 וכו'). המשמעות תהיה, בדרך כלל, בסיס פחות מעודן (בעיקר במונחי בידוד רעשים ורעידות) ופחות מאובזר (למשל העדר מיזוג לאחור ב-CX-5) וזול יותר ליצור – מה שמשאיר מרווחי שיווק גדולים יותר ליצרן, ומסביר מדוע מזדרזים היצרנים כולם להשתתף בחגיגה.
 
מאזדה 6 מול מאזדה CX-5 - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
תא הנוסעים של ה-CX-5 לא מרגיש זול יותר, אך הוא פחות מרווח ומאובזר

אובייקטיבית
תחושת המרחב ב-6 טובה יותר, למרות שהמטר שהביא איתו ניצן גילה כי מדובר בהבדלים זניחים. עניין של פרופורציה בין רוחב לגובה, כנראה. אבל הראות החוצה מה-CX-5 עדיפה. עוד נחזור לזה. גם יושבי המושב האחורי ייהנו יותר ב-6, עם תנוחה רגועה ושכובה יותר מאשר ב-CX-5 ומרווח ברכיים עדיף, אך המושב הנמוך יותר דורש מעט יותר מאמץ בכניסה וביציאה. תא המטען של הסטיישן גדול יותר (אך נמוך יותר) ומציע מפתן נמוך ורחב יותר לטובת העמסה קלה.
 
עוד הבדל מהותי הוא ברמות האבזור – באותו מחיר תקבלו את ה-6 ברמת אבזור גבוהה יותר שכוללת פריטים כמו מצלמת חניה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, משוטים להעברת הילוכים ועוד.
 
המרכב הנמוך והאווירודינמי יותר של המשפחתית הגדולה אמור להציע יתרון בתחום רעשי הרוח, אך לא זה המקרה כאן, ושתיהן רושמות רעשי כביש ורוח מוחשיים בשיוט בין עירוני. אבל איכות הנסיעה ב-6 הייתה טובה יותר, עם רייד נעים וחלק יותר – אם כי לא באופן דרסטי. גם המתלים ב-6 הציעו שילוב מוצלח יותר בין ספיגה לריסון, רכב הפנאי סבל ממתלים קשוחים יותר שהעבירו יותר מפני הכביש אל פנים הרכב וגרמו לתנועות מרכב רבות יותר.
 
 
מאזדה 6 מול מאזדה CX-5 - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
ב-6 המרווח לנוסעים ורמת האבזור טובים יותר אך הראות החוצה פחות טובה
 
רבים ורבות בוחרים בג'יפון בשל תנוחת הנהיגה הגבוהה יותר – הפער בגובה המושב הוא (בתנוחת נהיגה שלי) הוא שישה ס"מ. זה לא נשמע הרבה, אבל עושה הבדל אדיר ביכולת לראות מעבר לאוטו שלפניך. הצד השני של המטבע נחשף בכביש המפותל. ה-CX-5 מציע יכולת מצוינת ביחס לקטגוריה – אבל מול ה-6 (גם היא אחת הטובות בקטגוריה שלה) הוא מרגיש גמלוני ולא שייך לפיתולים. אין מה לעשות, אי אפשר לרמות את הפיזיקה, והגובה הנוסף גובה מחיר בזריזות הכניסה לפניה, כמו גם ביכולת לעמוד בעומסי צד מבלי לנטות הצידה.
 
לשתי המכוניות אותה יחידת כוח, והביצועים דומים בהתאם. היתרון העיקרי של ה-6, מבחינתי, היה דווקא משוטי ההילוכים, שעזרו להתגבר על הסרבנות הבסיסית של התיבה להוריד הילוך. צריכת הדלק משקפת את יתרון האווירודינמיות והמשקל של הסטיישן, עם יתרון של כ-10% בצריכת הדלק בתערובת שרובה בין עירונית.
 
מאזדה 6 מול מאזדה CX-5 - מבחן דרכים
צילום: אורי שר 
הביצועים דומים, אך ה-6 חסכונית יותר

סובייקטיבית
אוקיי. אז גילינו כי הסטיישן חסכונית יותר בדלק, נעימה יותר בכביש מהיר, מתגמלת יותר בכביש מפותל, מאובזרת יותר, ומציעה יותר מקום לנוסעים ומטען. אז למה הן דועכות והפנאי פורחות? אני חושב שמי שקלע "בול" למטרה הייתה אשתי, שחזרה בשעת לילה מאוחרת מסיבוב ב-6 סטיישן, בידיעה שאני חובב הז'אנר. "סתם גדול", קבעה בפסקנות, זרקה לי את המפתח והלכה להתקלח.
 
וכאן בדיוק טמון היתרון של ה"ג'יפונים" על ה"פרייבטים" – מקדם ה"מגניבות". סקס אפיל שיש לרכב פנאי ולא יהיה אף פעם למשפחתית מן השורה. חיבור לנהג לא דרך השכל, של "צריך", אלא דרך הרגש, של "רוצה", או לפחות היה רוצה לעשות – מטייל, הרפתקן... מגניב. הוסיפו לתפריט מנשא אופניים על הגג ו/או מדבקת 42.2 אובאלית, והרושם מושלם.
 
מאזדה 6 מול מאזדה CX-5 - מבחן דרכים
צילום: אורי שר 
ל-CX-5 יש מקדם "מגניבות" של-6 וואגון פשוט אין
 
בנימה אישית
כשאני ניצב מול שתי המכוניות האלו אני מוצא עצמי בדילמה. מצד אחד אני אוהב מאוד את העיצוב והשימושיות של מאזדה 6 וואגון. מצד שני אפילו יכולת כמו של מאזדה CX-5 לרדת לדרכי עפר מסעירה את דמיוני במחשבות על אופקים שלא אוכל לחקור עם "סתם" פרייבט. אני, אישית, מוכן לשלם את המחיר תמורת האפשרות לטיול מחוץ לכביש, אפילו אם זה יקרה רק פעם בחודש. אבל הרב קונים "ג'יפ" רק בגלל התנוחה הגבוהה, וטיולי שבילים לא נמצאים אצלם אפילו בתכנון – להם נמליץ לבחור דווקא ב"מכונית המנהלים", שנותנת תמורה עדיפה למחיר כמעט מכל בחינה.
 
 
במה אתם הייתם בוחרים? בג'יפון או במשפחתית הגדולה?