אופל אדם R2 קונספט
בשבוע הבא ניפרד משנת 2013 ונקבל את השנה האזרחית החדשה. אנחנו ב"אוטו" ערכנו רשימה של מכוניות שהיינו שמחים לראות עושות את דרכן אלינו בשנת 2014. ברשימה הזו הגבלנו את עצמו על-פי עיקרון בודד אחד – המחיר. ניסינו לבנות רשימה של מכוניות שיכולות להגיע לכאן ולשמור על תג מחיר נגיש יחסית – נגיד עד ל-150,000 שקלים. נשמע סביר לא?
שנת 2014: המכוניות שהיינו רוצים לראות בישראל
צילום: מנהל
פיאט פנדה 4X4. יכולת שטח במחיר סביר
1. פיאט פנדה 4X4 – נציגת רכבי השטח הקלים
כבר משנת 1983 (בדור הראשון של פיאט פנדה) מוצעת המכונית הקטנה של פיאט בגרסת הנעה כפולה, והדור השלישי לא יוצא דופן. בשנה שעברה הוצגה הפנדה 4X4 החדשה, ואף דובר על כך שתעלה ארצה. המתכון פשוט: הגבהת מרכב קלה (כ-5 ס"מ), מערכת הנעה כפולה פשוטה, מערכת בקרת משיכה מותאמת לשטח ותוספות עיצוב לטובת מראה קרבי ומושך יותר. התוצאה? רכב פנאי קטנטן עם יכולת שטח מפתיעה במחיר נגיש (היא עולה בערך כמו פיאט פונטו עם מנוע ורמת גימור מקבילים). פעם הסתובבו בינינו סוזוקי ג'ימני ודייהטסו טריוס (ואפילו הפנדה 4X4 הקודמת לתקופה) – והיום? לא נראה שהפנדה 4X4 תניח את גלגליה על שבילי ישראל בקרוב...

דוגמה נוספת: דאצ'יה דאסטר (שעבר מתיחת פנים קלה) מציע עיצוב קרבי, מרווח נדיב משל הפנדה ויכולת שטח גבוהה אף יותר במחיר נמוך מקליאו עם מנוע מקביל (1.5 ליטר דיזל).
שנת 2014: המכוניות שהיינו רוצים לראות בישראל
צילום: מנהל
פורד פיאסטה ST. מחכים לבואה
2. פורד פיאסטה ST – קטנה חמה
הרחק מכאן, באירופה הקרה, נלחמות ביניהן שלוש מכוניות חדשות (יחסית) על תואר הקטנה החמה (החדשה) הטובה ביותר. אלו הן פיג'ו 208 GTI (שכבר בחנו), רנו קליאו RS וכמובן פורד פיאטסטה ST. השתיים הראשונות כבר הגיעו ארצה, בעוד הפורד נותרת (בינתיים) מסורבת עלייה. וחבל, כי אפילו גרסאות הבסיס מהנות למדי לנהיגה, ו-180 כ"ס ממנוע מוגדש טורבו בנפח 1.6 בהחלט יכולים להוסיף מרץ ועזוז לחבילה. אגב, הביקורות בחו"ל מאשרות את הטענות שלנו ואומרות כי מדובר במכונית מהנה במיוחד. כרגע לא ידוע לנו על תוכניות להביא אותה ארצה. אבל במקרה וכן תפתיע ותגיע – המחיר צפוי לנוע בין 150,000 ל-160,000 שקלים.
דוגמה נוספת: אומנם מדובר על קומפקטית חמה, אבל אופל אסטרה OPC עושה לנו חשק. ואיך אפשר להאשים אותנו? עם העיצוב המוצלח של גרסת ה-GTC, מנוע 2.0 ליטר (טורבו) עם 280 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-6 שניות בלבד.
שנת 2014: המכוניות שהיינו רוצים לראות בישראל
צילום: מנהל
סוזוקי סוויפט ספורט. יש דבר כזה מכונית ספורטיבית זולה
3. סוזוקי סוויפט ספורט – ספורטיבית אבל זולה
נכון, הבחירה בה לא מקורית, ובטח לא הפתיעה אף אחד מכם. אבל סוזוקי סוויפט ספורט עושה את הדברים נכון – משקל קליל (970 ק"ג לגרסת ה-3 דלתות), מנוע אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר (136 כ"ס) ותיבה ידנית הם מתכון לא רע בכלל לכיף על ארבעה גלגלים. והמחיר? גורם לנו לתהות למה היא עדיין לא כאן. קחו את בבריטניה למשל, שם היא עולה פחות מהגרסה האוטומטית החלשה משמעותית, שכאן מתומחרת בקצת יותר מ-100,000 שקלים. נחמד לא?

דוגמה נוספת: כמעט כל סופרמיני מוצעת באירופה בגרסת 3 דלתות ידנית חצי-ספורטיבית – עם מנוע חזק יחסית (120-140 כ"ס) וכיול מתלים סמי-ספורטיבי. דיי הרבה כיף בשביל לא המון כסף...
שנת 2014: המכוניות שהיינו רוצים לראות בישראל
צילום: מנהל
רנו זואי. פתרון תחבורתי זול?
4. רנו זואי – חשמלית עירונית
אנחנו כבר הספקנו להתרשם קלות מרנו זואי, ומההרגשה השלמה שהיא מעניקה לנהג. היא נמצאת פה כנציגה לגל חדש של חשמליות קטנות (יחסית לאלו הנמכרות היום כמו הליף), שאמורות להיות זולות במידה ניכרת מהחשמליות שמוצעות לנו בימים אלו. המחיר הנגיש (שוב – ביחס לחשמליות של היום) ועלויות האחזקה הנמוכות יכולות להפוך אותה לפתרון תחבורתי מעניין וזול (וירוק כמובן) לאלו שלא נוסעים למרחקים ומחפשים כלי תחבורה עירוני בבסיסו.

דוגמה נוספת: הזואי לא לבד, וכמוה ישנן לא מעט עירוניות חשמליות שעולות על הכבישים בימים אלו. אחת מהמתחרות הבולטות היא האפ! החשמלית שהוצגה לא מזמן, למרות שהיא קטנה יותר.
שנת 2014: המכוניות שהיינו רוצים לראות בישראל
צילום: מנהל
אופל אדם R2 קונספט. תגיע לייצור בקרוב?
5. אופל אדם R2 קונספט – מכונית מרוץ מהיצרן
האדם הקטנה (שאנחנו עדיין מחכים שתגיע לארץ...) הוצגה מוקדם יותר השנה בגרסת המרוץ, כרגע, כקונספט בלבד. אם תוצג גרסה סדרתית בעתיד, היא תצטרף לסגמנט רחב למדי של מכוניות מרוץ מוכנות מהיצרן. כן, יש מקומות בעולם בהן ניתן לפנות ליצרן מכוניות גדול ומוכר ולהזמין ממנו גרסה מוכנה למרוץ של מכונית מוכרת. נחמד לא? טווח המחירים רחב ומשתנה בהתאם לתקנות של הקבוצה אליה היצרן מכוון עם המכונית. פיג'ו 208 בגרסת Racing CUP למשל עולה כ-25,000 יורו באירופה. ועם מיסוי נמוך על המכונית (רישוי אפור בלבד) המחיר אמור להיות דומה לשל משפחתית ממוצעת – נחמד מאוד. רק חבל שבארץ שאין כל-כך אפשרות לעלות על מסלול (עפר או כביש) בצורה פשוטה עם רכב ולהתאמן עליו. שלא לדבר על קיום תחרות...

דוגמה נוספת: לא חסר. פורד, פולקסווגן, טויוטה, סקודה ועוד רבות אחרות מציעות גרסאות מרוץ (ברמה כזו או אחרת) למכוניות המוכרות שלהן. היינו כחולמים...