תצורה חדשה/ישנהחיכיתי, כמו רבים אחרים, לרכיבה ראשונה על ה-MT09 של ימאהה. לימאהה "יש את זה", היא יודעת לצאת עם הברקות. אופנועים כמו הסופר-טנרה וה-VMAX המקוריים עולים לי לראש. יצירות מקוריות שזכו להצלחה. זה לא תמיד הסיפור עם יצירות מבריקות, קחו לדוגמה את ה-MT01 היפיפייה. קרוזר שרירי, עירום וכוחני... עם מנוע מאופנוע קאסטום. התנהגות הכביש הייתה מצוינת, אבל המנוע הרגיש קצת חקלאי בתוך השילדה המודרנית (למרות פס קול של מפציץ ממלחמת העולם הראשונה). פיספוס. ואז נזכרים בטימקס, עוד "יציאה" שכבשה את העולם.

ה-MT09 אמור להיות "היציאה" העדכנית של ימאהה. הם מלווים אותו במסע טיזרים מיוחצ"ן כבר כמה חודשים. "הצד האפל של יפן" – זה הסלוגן שנבחר להוביל את הצגתו ואולי להסביר את גישתה המחודשת של ימאהה לעולם האופנועים (נוכח נתוני המכירות היורדים). הכותרות מעבר לים הכתירו אותו כהמצאה הגדולה ביותר מאז הנמס בכוס או משהו בסגנון, אז חיכיתי. התעניינתי. והמשכתי לחכות.
על הנייר
ימאהה שולחת את האופנוע החדש לתוך ערב רב של אופנועים ערומים בנפח ביניים. קטגוריה שמוצפת בכלים טובים המיועדים לשימוש יום-יומי ולצד זה יודעים להציע חווית רכיבה מהנה – כל אחד בדרכו. היא מנסה לתת זריקת מרץ לקטגוריה הזו ושמה דגש על יצירת חוויה שונה ("תשוקה, טירוף, דריפט, יצירתיות ומחתרתיות" לפי ההודעה לעיתונות, לא פחות). מבין השורות אפשר להבין שימאהה מנסה לפנות אל הבטן הרכה של הרוכבים. להחזיר את הפאן לשני גלגלים נקרא לזה.
טריפל להמונים: ימאהה MT09 בהשקה מקומית
צילום: רונן טופלברג/יצרן
MT09 - אמור להיות "היציאה" העדכנית של ימאהה

בכדי לעשות את אלו תוקף ה-MT09 בכמה מישורים. המנוע לדוגמה, שונה מאוד משאר הקטגוריה ומשתמש בתצורה אותה ניתן למצוא אצל יצרניות כמו טריומף הבריטית ו-MV האקזוטית מאיטליה. שלושה צילנדרים בנפח 847 סמ"ק והנתונים הצמודים אליו נאים בהחלט - 115 כ"ס ב-10,000 סל"ד ו-8.9 קג"מ ב- 8,500 סל"ד. מרשים (ה-FZ8 שייצג את ימאהה בקטגוריה הזו עד היום מפיק 106 ו-8.3 בהתאמה). מעבר לחלקי אלומיניום ומגנזיום במנוע, יש כאן גם שלוש תוכניות ניהול מנוע. כל זה יושב בתוך שלדת אלומיניום, שבתכנונה הושם דגש על קומפקטיות ומרכוז מאסה. הזרוע אחורית עשויה אלומיניום אף היא ומחוברת לבולם אופקי בעל כוונון עומס קפיץ ושיכוך החזרה. מלפנים מזלג הפוך בקוטר 41 מ"מ מציע את אותן אפשרויות הכיוון. הקליפרים הקדמיים רדיאלים מרובעי בוכנות וקיימת גם מערכת ABS. כל העבודה הזו מתנקזת לתוך משקל (רטוב) נמוך למדי (188 ק"ג לעומת 211 של ה-FZ8 המוזכר מעלה). עוד נתון מעניין הוא זווית הטיה אפשרית של 51 מעלות. נאה.
ימאהה מתמחרת את האופנוע הזה בצורה אגרסיבית בעולם ואצלנו המצב איננו שונה. 70,000 שקלים יעלה ה-MT09 בישראל. ואם לא יצא לכם להביט במחירי אופנועים חדשים בישראל בזמן האחרון – זה זול.
על הכביש
ימאהה ישראל השיקה את האופנוע המדובר על כבישי הארץ והזמינה עיתונאים לטעימה קצרה ממנו. הנסיעה נערכה בעיקר באזור הרי ירושלים. זהו איננו מבחן מלא – זו התרשמות ראשונה מאופנוע שסיקרן אותנו.
ברור לחלוטין כי הבשורה הגדולה של ה-MT09 היא בתחושות אותן הוא מעביר אל הרוכב עוד לפני מגע ראשון. האופנוע הזה, למרות מחירו, לא נראה זול. הוא לא נראה כמו מוצר בסיסי. ואם כבר נוגעים ב"איך שהוא נראה", זה לא אופנוע יפה במונחים קלאסיים. אין בו את הפיסול שיש באיטלקים או את העוצמה והאגרסיביות שיש בעירומים הקלאסיים מיפן. בימאהה מספרים שהם רצו להשיג מראה "מלוכלך", אגרסיבי, כמעט לא מהוקצע. משהו שנבנה בסדנה ולא במפעל. הכוונה ברורה אבל התוצאה לא תעתיק את נשימתו של הצופה. החומרים, הבנייה, והתחושה (גם כשאתה כבר מתיישב עליו) לא רומזים שזה אופנוע תקציב. יותר מזה – יש מקומות בהם הגימור והתחושה מרגישים ברמה גבוהה יותר ממתחרים יקרים יותר.
אבל הזמן קצר, המלאכה מרובה, ולא באנו לכאן בשביל ללטף ראשי היגוי. תנוחת הישיבה גבוהה וזקופה (ופחות כפופה לפנים כמקובל בז'אנר), אחרי שמניחים רגליים במקומן האופנוע מרגיש צר למדי. צר משמעותית מאופנועים בעלי ארבע צילינדרים לרוחב. הכידון מעט צר לטעמי אך מיקומו טוב. לוח השעונים דיגיטלי ונאה למראה ואנחנו יוצאים לדרך.
היות ומדובר ברכיבת התרשמות – אני יוצא להתרשם. הילוך ראשון, גרגור של תצורת מנוע לא מוכרת, משיכת מצמד קלה וה-MT09 מפרפר את גלגלו האחורי על האספלט העירוני, תופס אחיזה ומרים את הגלגל הקדמי.

בוקר טוב.
האופנוע הזה חי.
טריפל להמונים: ימאהה MT09 בהשקה מקומית
צילום: רונן טופלברג/יצרן
חווית רכיבה מהנה וקלילה
כוח לא חסר כאן, בשום שלב. הוא מייצר כוח משמעותי החל בכ-2,500 סל"ד, מתגבר משמעותית בכ-7,500 סל"ד ומושך בריא ומלהיב עד לקראת 10,000 שם כוחו מתמתן מעט. מעבר לכוח אבסולוטי, יש כאן תחושה של שמחת חיים. בחירת יחסי העברה ואופי העברת הכוח בצירוף המשקל הנמוך מייצרים חוויה מאוד קלילה, מאוד מהנה. מערכת פליטה חופשית יותר תדגיש את התו הייחודי ותשפר את החוויה. לכתוב שזה מרגיש כמו משהו שנמצא בין מנוע טווין למרובע צילינדרים יהיה קלישאתי משהו, אבל ככה זה בדיוק מרגיש. מעין שילוב בין פעימות הכוח שמאפיינות אחד לטיסה החלקה במעלה הסל"ד שמאפיינת את השני. התצורה שונה מאוד וכמעט ממכרת. וחשוב מכך – זה עובד. על כבישים חלקים, לדוגמה, המשיכה שמייצר הצמיג האחורי ביציאה מהפניות פשוט מרשימה. חבר את תנוחת הישיבה הזו, לתכונות המנוע האלה ותגלה כלי שפשוט כיף לשחק איתו. פליי-בייק עם צמיגי כביש? בערך. גם על הכביש המהיר עושה רושם שאין בעיה לטריפל הזה למשוך שוב ושוב למחוזות אסורים, תנוחת הרכיבה הגבוהה ומחסור במיגון רוח, ישמרו אותך בין המהירות החוקית לגבולות ברירת הקנס.
עיקר ההתייחסות המובאת כאן נוגעת למנוע, כי מדובר ביהלום אמיתי. מבחינתי הוא הדבר הבולט ביותר באופנוע הזה. אז מה עוד? מדובר באופנוע טוב ומהנה. הוא נעים ולא מאיים בשום שלב. קל מאוד לרכב עליו, בין אם זו רכיבה מנהלית או רכיבת שעשועים. הוא מתאים למגוון רחב מאוד של רוכבים, גם כאלו שכלים ספורטיביים מאוד בעברם וגם לכאלו שרכבו על כלים קטנים או חלשים יותר ורוצים לעלות לשלב הבא. יש כמה נקודות שכן הפריעו לי בו ואני מאמין שנתעמק יותר, גם בהן, בזמן שנבצע מבחן מלא לאופנוע. המתלים במצבם המקורי הציגו פער בין נכונות השיכוך של המזלג (הקשיח) מלפנים לזה של הבולם (הרך) מאחור. התחושות מהצמיג הקדמי היו מעט מעורפלות וההתנהגות כולה בהטיה לא שידרה בטחון. המצערת, בייחוד בשני המצבים החזקים, לא מייצרת חיבור נעים ופשוט קצרה ואגרסיבית מדי. במצב B, הרגוע יותר, התפעול שלה מתון והגיוני יותר – אבל אז אתה לא מקבל את כל עוצמת המנוע... הבלמים חזקים ומרשימים מאוד והייתי מאוד שמח אם הייתה אפשרות לנתק את ה-ABS בבלם האחורי (בכדי שנוכל להחליק גם אל תוך הפניות ולא רק ביציאה מהן).
טריפל להמונים: ימאהה MT09 בהשקה מקומית
צילום: רונן טופלברג/יצרן
ה-MT09, למרות מחירו, לא נראה ולא מרגיש זול
מעשה בשלושה צילינדרים
ימאהה מכוונת עם ה-MT09 למחוזות בהן זורחות יצרניות אירופאיות בדרך כלל. תצורת מנוע שונה, עיצוב שמנסה ליצור שפה חדשה ותחושות עמוקות יותר מאלו שמייצרת היעילות היפנית האפורה והמוכרת. בהרבה מובנים זה מצליח, בייחוד כשמסובבים את ידית ימין ונותנים למנוע החדש והנפלא להתבטא מלוא שסתומיו.
בראייה עולמית, קשה לקרוא לזה קונספט חדשני, האופנוע הזה משדר בגל שהטריומף ספיד-טריפל פעיל בו כבר שני עשורים בערך. אבל מי שמחפש את הבשורה של ה-MT09 בין שלושת גליליו, מסתכל לכיוון הלא נכון. הבשורה האמיתית נחה במקום אחר - אופנוע זול מבלי שירגיש או יראה ככזה. הוא, במו צילנדריו, יכול להעיר את ימאהה כולה ואולי אפילו את שוק האופנועים המנומנם שלנו.
ימאהה MT09