רנו קליאו החדשה
בשנות ה-80' של המאה שעברה, רנו הייתה שקועה בחובות והחלה בתהליך הבראה ארוך וקשה של ארגון מחדש. היצרנית הייתה זקוקה להצלחה – גם מבחינה כלכלית, אבל גם כדי להעלות את המורל. וכך, בשנת 1990, היא הציגה את הקליאו החדשה. ההצלחה של רנו קליאו סייעה ליצרנית לצאת מהמשבר בשלום ולעלות על המסלול הנכון להצלחה. הקליאו לדורותיה, הייתה אחת מהמכוניות החשובות בהיצע היצרנית, וכיום משמשת כפנים החדשות של רנו. אחרי 23 שנים, ארבעה דורות וכ-11.5 מיליון יחידות – אנחנו מביטים לאחור על התפתחות הדגם.
דור ראשון
שנים: 1998-1990
אורך: 371 ס"מ
בסיס גלגלים: 247 ס"מ
הספקים: 140-48 כ"ס

רנו הציגה את הדור הראשון לקליאו בשנת 1990, כאשר השיווק באירופה החל בשנת 1991. כאמור, הקליאו סימנה את תחילת המהפך של היצרנית – והייתה המכונית הראשונה מבית רנו שוויתרה על השם הנומרי (היורשת לרנו 5). הקליאו החדשה התקבלה באהדה באירופה ונחשבה לקפיצת מדרגה בכל הקשור לאיכות תא הנוסעים, לעיצוב ולניהוג בהשוואה ל-5 אותה היא החליפה. בשנת 1991 אף זכתה בתואר מכונית השנה האירופאית. אלינו הגיעה הקליאו כמודל 92' ונמכרה תחילה עם מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר (80 כ"ס). בהמשך אף הגיעה גרסת ה-RSI הספורטיבית שעשתה שימוש במנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר עם 110 כ"ס. בחו"ל אגב, שווקה גרסה ספורטיבית אף יותר – גם היא עשתה שימוש במנוע בנפח 1.8 ליטר, רק שלזה היו 16 שסתומים וההספק עמד על 140 כ"ס – הספק שנחשב לגבוה מאוד לשנים ההן.
צילום: מנהל

דור שני
שנים: 2005-1998
אורך: 377 ס"מ
בסיס גלגלים: 247 ס"מ
הספקים: 255-60 כ"ס

הדור השני של הקליאו הושק בשנת 1998 והציג תא נוסעים איכותי מבעבר, יחד עם רמת בטיחות גבוהה מהמקובל לאותן שנים. הקליאו הייתה לאחת ממכוניות הסופרמיני הראשונות שזכו בארבעה כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP. הקליאו B צמחה במידותיה ועלתה במשקלה (כ-70 ק"ג בממוצע), ולמרות ששמרה על בסיס הגלגלים, המרווח לנוסעים היה טוב. הקליאו נחתה בישראל כמודל 99' עם מבחר מנועים רחב שכלל מנועי בנזין ודיזל (בנפחים 1.2 ליטר, 1.4 ליטר ו-1.6 ליטר לבנזין ו-1.9 ליטר לדיזל). מעט מאוחר יותר, הוצגה (והגיעה ארצה) רנו קליאו ספורט – זו עשתה שימוש במנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר (172 כ"ס) וזכתה לשבחים הודות להתנהגות הכביש החדה והמהנה שלה. בשנת 2001, עברה הקליאו מתיחת פנים משמעותית שכללה עיצוב חדש לחזית, עדכונים לתא הנוסעים ושדרוג משמעותי לקו המנועים. אלו הגיעו מעתה בגרסאות 16 שסתומים והציעו הספקים גבוהים מבעבר, יחד עם שיפור בנתוני צריכת הדלק (מנוע הדיזל הוחלף בחדש בנפח 1.5 ליטר). גם הקליאו ספורט נהנתה מתא הנוסעים המשודרג וזכתה למנוע מעודכן (182 כ"ס) וכיול מתלים חדש ששיפר את התנהגותה.
צילום: מנהל
רנו קליאו דור שני, אחרי מתיחת הפנים
בדור השני של הקליאו, זכינו לראות את הגרסה הספורטיבית והקיצונית ביותר של הסופרמיני הצרפתית – רנו קליאו V6, כהמשך (כמעט) ישיר לרנו 5 טורבו המיתולוגית. גרסה זו הייתה בעלת מנוע מרכזי (V6 בנפח 3.0 ליטר עם 226 כ"ס) והנעה אחורית – זו הייתה מכונית ספורטיבית אמיתית שנבנתה כדי לחזק את התדמית של רנו בתחום הספורט המוטורי. זה זמן טוב להיזכר במבחן שערך לה אברהם פורת ז"ל. בשנת 2002 עברה גרסה זו מתיחת פנים (עיצוב מעודכן, כיול מתלים חדש ומנוע חזק יותר – 255 כ"ס) וייצורה נמשך עד לשנת 2005 במספרים מוגבלים.

צילום: מנהל
רנו קליאו V6, לפני מתיחת הפנים

דור שלישי
שנים: 2012-2005
אורך: 403 ס"מ
בסיס גלגלים: 257.5 ס"מ
הספקים: 201-75 כ"ס

הדור השלישי של הקליאו נחשף בשנת 2005 והציג שינוי כיוון משמעותי – במקום מכונית סופרמיני קטנה וצנועה, קיבלנו מכונית גדולת מידות, מרווחת ומכובדת (וכבדה...). רנו קליאו III זכתה בתואר מכונית השנה האירופאית בשנת 2006, וכבר בשנת השיווק הראשונה באירופה נמכרו למעלה מ-400 אלף יחידות. אלינו הגיעה הקליאו רק בשנת 2007, ואת תחילת הדרך עשתה עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר (110 כ"ס), תיבה אוטומטית ומחיר גבוה ולא תחרותי. למרות המנוע הגדול, הביצועים היו סבירים בלבד הודות לנתון המשקל (1,190 ק"ג), שהיה קרוב יותר לזה של מכונית משפחתית (כמו מאזדה 3) מאשר לקליאו שקדמה לה. העיצוב הפשוט והביצועים הפושרים הובילו לכך שדבקה בקליאו תדמית מבוגרת. בשנת 2008 הגיע אלינו הדור החדש של רנו קליאו ספורט (2.0 ליטר אטמוספרי, 197 כ"ס, 201 כ"ס אחרי מתיחת הפנים). למרות העלייה במשקל, היא נותרה אחת מההאצ'בק החמות המהנות ביותר לנהיגה. בשנת 2009, עברה הקליאו מתיחת פנים קוסמטית אשר הגיעה גם לארץ עוד באותה השנה. בשנת 2011, הקליאו הייתה מבין מכוניות הסופרמיני הראשונות להימכר בגרסה ידנית "מוזלת" (1.2 ליטר ב-70,000 שקלים) והצליחה לעורר סביבה עניין מחודש.
צילום: מנהל

דור רביעי
שנים: 2012 והלאה
אורך: 406 ס"מ
בסיס גלגלים: 259 ס"מ
הספקים: 200-75 כ"ס

כדי להתנער מהתדמית האפרורית של הדור היוצא, הציגה רנו את הדור החדש של הקליאו בשנת 2012, והעניקה לו עיצוב ספורטיבי ומרשים בהרבה. גם תא הנוסעים זכה למראה עדכני ומודרני (אם כי החומרים מעט פשוטים למגע) והמרווח לנוסעים נותר טוב. הקליאו ממשיכה את המגמה של השנים האחרונות, שכוללת בחירה במנועים קטנים ומוגדשים – למעט המנוע הבסיסי בהיצע (1.2 ליטר, 75 כ"ס), כל המנועים מוגדשי טורבו. אלינו הגיעה הקליאו ביוני 2013 עם מגוון מנועים רחב – החל מ-1.2 ליטר הבסיסי, דרך ה-0.9 ליטר המוגדש (90 כ"ס) וכלה ב-1.2 ליטר טורבו הבכיר (120 כ"ס). במבחן הדרכים שערכנו לה, עם המנוע החזק בהיצע – התרשמנו לטובה מרשימת האבזור והעיצוב, אך גילינו כי נוחות הנסיעה טעונה שיפור. זמן קצר אחרי נחיתת הגרסאות הרגילות, הגיעה גם הקליאו RS – הגרסה הספורטיבית לקליאו החדשה (אותה פגשנו בהשקתה בחו"ל). ה-RS עושה שימוש, לראשונה בתולדות הדגם, במנוע מוגדש (1.6 ליטר, 200 כ"ס) ותיבת הילוכים כפולת מצמדים במקום מנוע אטמוספרי ותיבה ידנית.
צילום: מנהל
רנו – לאן ממשיכים מכאן?
בשנים האחרונות מנסה היצרנית מצרפת להחזיר למותג את החדשנות העיצובית שאפיינה אותו בעבר. החל משנת 2010 הציגה רנו סדרה של מכוניות קונספט (האחרונה הוצגה בתערוכת פרנקפורט כקדימון לאספאס הבא), כאשר הקליאו החדשה הייתה המכונית הראשונה שעוצבה בהשראתן. כאמור, מדובר בעיצוב בעל נוכחות, סגנון ואופי. ניתן לראות כי הוא מתחיל לעשות דרכו גם לדגמים נוספים כמו רנו קפצ'ור החדש, וגם דגמים מוכרים של החברה (כמו המגאן והפלואנס שזכו לפנים חדשות). הקליאו החדשה, בדומה לקליאו המקורית, מסמלת עבור רנו כיוון חדש אליו החברה רוצה להתקדם.