הונדה סיוויקמה מקבלים?
הונדה הציגה בשנת 2005 את הדור השמיני של הסיוויק (והחמישי בארץ), שהגיע אלינו בתחילת 2006. היא שווקה בשתי גרסאות: סדאן והאצ'בק, שבניגוד למקובל נבדלו בפרטים רבים.
הסדאן הייתה אחראית לעיקר המכירות בארץ, בעיקר בגלל יתרון מחיר משמעותי, יחד עם הצלחה בליסינג כמכונית "מנהלים זוטרים" - יותר מ"סתם" משפחתית 1600, אבל לא "מנהלים שני ליטר". היא תוכננה בעיקר עבור השוק הצפון אמריקני, ושווקה אצלנו עם מנוע 1.8 ליטר המפיק 140 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בעלת 5 הילוכים. מאוחר יותר באותה שנה (2006) הצטרפה למבחר גם גרסה היברידית עם יחידת כוח המשלבת מנוע חשמלי ובנזין בנפח 1.3 ליטר, עם הספק משולב של 115 כ"ס, ותיבה רציפה. ב-2009 בוצעה מתיחת פנים שכללה עדכונים קלים לעיצוב החיצוני והפנימי. היא שווקה בשתי רמות אבזור במנוע הבנזין ורמת אבזור נוספת (שמוקמה בין האחרות) לגרסה ההיברידית. כולן צוידו ב-6 כריות אוויר ובקרת יציבות. במבחני הריסוק של יורו NCAP, זכתה הגרסה ההיברידית ל-4 כוכבים וציון טוב גם בהגנה על הולכי רגל.

ההאצ'בק, בניגוד לסדאן, תוכננה עבור השוק האירופאי, נבנתה באנגליה ואפילו התבססה על פלטפורמה שונה – זו של הג'אז – עם מספר שינויים. אלינו היא הגיעה עם אותו מנוע בנפח 1.8 ליטר כמו אחותה, אך פה נגמר הדמיון ביניהן. למנוע שודכה תיבה ידנית או רובוטית (מצמד בודד) עם 6 הילוכים. כעבור שנה הצטרפה למבחר הטייפ R, הגרסה הספורטיבית החמה, שהגיעה במרכב 3 דלתות בלבד. המנוע בנפח 2.0 ליטר הפיק 201 כ"ס, ללא מגדש אך בעזרת הרבה סל"ד, והכוח עבר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת 6 הילוכים ידנית.
הונדה סיוויק יד שניה
צילום: תומר פדר

גם ההאצ'בק עברה ב-2009 מתיחת פנים, אלא שכאן, בנוסף לשינויים הקלים בתא ובעיצוב, הוחלפה תיבת ההילוכים הרובוטית בזו האוטומטית המשרתת גם את הסדאן. ולא פחות חשוב – גם המחיר זכה למתיחת פנים, או שמא דווקא כיווץ פנים, והתכווץ ב-40,000 שקלים.
רמת האבזור הייתה טובה מאשר זו של הסדאן וגם היא כללה 6 כריות אוויר ובקרת יציבות. במבחן הריסוק האירופאי היא זכתה ל-4 כוכבים בתחילת שיווקה, ואחרי מתיחת הפנים נבחנה שוב וזכתה ל-5 כוכבים, כשגם היא צוינה לטובה בהגנה על הולכי רגל.

ההבדלים נמשכים
ההבדלים בין הסדאן להאצ'בק ניכרים כבר ממבט ראשון. העיצוב החיצוני של הסדאן נראה אנמי בהשוואה להאצ'בק – תולדה של השוק האמריקני השמרני. עיצוב הסדאן מצליח להיראות גדול מהממדים האמיתיים שלו בזכות בסיס גלגלים ארוך מהמקובל (270 ס"מ) ועיצוב השמשה הקדמית שנראית כהמשך ישיר לקו מכסה המנוע. את הגרסה ההיברידית ניתן לזהות בעיקר לפי החישוקים הקלים השונים ויציאת מפלט בודדת (לעומת כפולה ברגילה).

את ההאצ'בק, לעומת זאת, אי אפשר לפספס. העיצוב נועז מכל זווית שמסתכלים, החל מהחרטום המחודד, דרך הפרופיל הקרבי שמסתיר את ידיות הדלתות האחוריות ועד לחלקה האחורי, שכולל שמשה אחורית מפוצלת ופתחי אגזוזים משולשים. גרסת הטייפ R רק מחזקת את המראה הספורטיבי הבסיסי עם חצאיות נמוכות, פגושים אגרסיביים וחישוקים גדולים.

בכניסה לתא הנוסעים ההבדלים בין הסדאן להאצ'בק עדיין בולטים, גם אם פחות מאשר בעיצוב החיצוני. לשתיהן עיצוב פנימי הדומה יותר לחללית מאשר משפחתית מן המניין. איכות ההרכבה טובה אך הנדסת האנוש דורשת זמן הסתגלות, והשימוש בחומרים רכים מועט. המושבים נוחים וחובקים את הנהג, בלי קשר לממדיו. ביחד עם אפשרויות כיוון מלאות למושב ולהגה מדובר במקום נוח לבלות בו בנסיעות ארוכות. מעבר למושבים האחוריים מגלה את השוני בין הפלטפורמות – מבחינת רוחב המושב והמרווח לברכיים היתרון לטובת הסדאן, אך ההאצ'בק מחזירה חלק מהנקודות במרווח הראש העדיף. בתא המטען, בניגוד למקובל, לסדאן נפח קטן יותר של 389 ליטר לעומת 485 ליטר בהאצ'בק, שמאפשרת בנוסף רצפת הטענה שטוחה לאחר קיפול המושבים האחוריים.

על הכביש, הסדאן מציעה נוחות נסיעה עדיפה. בעיר היא סופגת שיבושים קטנים באופן סביר אך חובטת בגדולים יותר. בכביש הבינעירוני היא ממשיכה לחבוט מעט על מהמורות גדולות ומורגש חוסר בריסון הגוף על כביש גלי. ההאצ'בק מרגישה נוקשה יותר, ובכלל, בעיר ומחוצה לה. היא מתקשה להתמודד עם שברים חדים ומעבירה יותר מידי מידע לישבני הנוסעים. לזכות ההאצ'בק נרשם יתרון ברור בכל הקשור לבידוד רעשים. למי שבכל זאת שואל, לפני נסיעה בטייפ R נמליץ לבדוק את איכות הסתימות בפה וחיזוק שרירי הישבן – כן, היא עד כדי כך נוקשה.
שילוב מנוע ה-1.8 ליטר לתיבה האוטומטית מצוין, והן משתפות פעולה בצורה חלקה ונעימה. הביצועים זריזים למדי ועם זאת צריכת הדלק טובה מלא מעט משפחתיות 1.6 ליטר. הגרסה ההיברידית, למרות צריכת דלק טובה אף יותר, מאכזבת לעומת הצהרות היצרנית. התיבה הרובוטית (ששירתה את ההאצ'בק לפני מתיחת הפנים) פחות מוצלחת, עם השהייה ארוכה מידי במעבר בין הילוכים – זה מציק במיוחד בתנועה עירונית. לתיבה הידנית (ב-1.8 ליטר וב-R) מהלך קצר וקליקי עם חלוקה טובה בין יחסי העברה.
רכב יד שניה - הונדה סיוויק
צילום: תומר פדר

במוסך
הונדה נהנית ממוניטין אמינות מצוין, שנתמך בסקרי אמינות ושביעות רצון מהעולם. ואכן, כל עוד הרכב תוחזק ברמה סבירה ולא הוזנח תפגשו את המוסכניק כנראה רק לטיפול השנתי. ובכל זאת פטור בלא-כלום אי אפשר.
בשנתיים הראשונות לחיי הדגם סבלה הונדה סיוויק מתושבות מנוע שלא האריכו חיים, עניין שנפתר בזכות תושבות משופרות. במכוניות מאותן שנים כדאי לבדוק גם את סכי השמש, שהיו שבריריים יחסית. בכל המודלים נרשמת רגישות של חיישן כרית האוויר הקדמית לנוסע, שתקלה בו גורמת להדלקות נורת התראה. בזמנו היצרנית הציעה להחליף אותה על חשבונה – שווה לבדוק אם זה בוצע.

בהאצ'בק חשוב לבדוק שהידית לפתיחת מכסה הדלק פותחת אותו כראוי. במכוניות הידניות, רעשים בעת לחיצה על דוושת המצמד נפתרים בדרך כלל על ידי שימון מוט הדוושה – בדקו שזה אכן כך. רעשים מאזור הגלגלים הקדמיים בזמן נסיעה נובעים בדרך כלל מכריות סוף מהלך בבולמים שסיימו את חייהן. אם בלם היד לא נתפס כשמרימים אותו יחד עם לחיצה על כפתור השחרור, הונדה תחליף את כל מכלול בלם היד על חשבונה. בנוסף, בדקו את ידית ההילוכים בתיבה הידנית או הרובוטית, הן נשחקות בקלות.

בכל הגרסאות, אם דולקת נורת הגה הכוח מומלץ לגשת למוסך בהקדם, שכן ההגה עשוי לאבד תגבור ללא התרעה. האשם הוא בדרך כלל בחיבור של ההגה לצמת החשמל של הרכב, שמאבד מאחיזתו. לנורת ה-ABS, לעומת זאת, יש לפעמים נטייה להידלק בלי סיבה מיוחדת – איפוס מחשב במוסך אמור להעלים אותה. אם דולקת נורת תקלת מנוע סביר להניח שחיישן הלמדא התקלקל ומצריך החלפה – עדיף לא לדחות זאת כדי לא לגרור נזקים גם לממיר. במודלים של 2006-2007 מנגנון הקיפול החשמלי של המראות מפסיק לפעמים לעבוד – לא פעם התעקשות (לחיצה חוזרת על הכפתור, 4-5 פעמים) "מעירה" אותו לחיים. אם לא – צריך להחליף... ויש גם בעיות שחיקה – הצמיגים האחוריים נוטים להישחק מהר יחסית בשנות המודל הראשונות, וכך גם צלחות הבלימה הקדמיות.
הונדה סיוויק יד שניה
צילום: תומר פדר

המערכת ההיברידית מתגלה כאמינה מאוד ולא נמצאו בעיות חוזרות. המצבר המיוחד קיבל אחריות ל-5 שנים, אולם החלפתו מחוץ לאחריות היא עסק לא זול.
לסיוויק נרשמו שתי קריאות תיקון במהלך השנים. ב-2006 להאצ'בק – התעורר צורך להחליף חלק מהמתלה האחורי. ב-2007 נקראה הסדאן – הלקוחות הוזמנו למוסך לבדיקת תקלה שעלולה לגרום להפסקת פעולתם של אורות הבלימה.

סיכום
הונדה סיוויק מציעה מספר גרסאות, שיענו על רוב הצרכים של משפחה ממוצעת. מחירה הגבוה כחדשה, יחד עם המוניטין הטוב של הונדה שהביא לשמירת ערך טובה, אומרים שגם כמשומשת מחירה גבוה ביחס למתחרות מאותו שנתון. לכל אחת מהגרסאות חסרונות משלה – הסדאן מתקשה לבודד רעשים ואיכות הפלסטיקה בתא הנוסעים יכלה להיות טובה יותר. ההאצ'בק סובלת מנוחות נסיעה נוקשה מאוד וממרווח גבולי לשלושה במושב האחורי. עם זאת, הסיוויק מציעה שילוב של ביצועים טובים וצריכת דלק נמוכה עם מרווח ואבזור נדיבים – ואמינות מעולה. הסיכוי להיתקל בתקלות שצוינו לא גדול, אך עם זאת חשוב לעשות בדיקה מקיפה לפני קניית רכב יד שניה. כדאי גם להעזר במדריך שלנו לקניית רכב יד שניה.
הונדה סיוויק טיפולים
צילום: תומר פדר