תחרות מכונית השנה העולמית (World Car of the Year, או בקיצור WCOTY) מפרסמת את רשימות 10 המועמדות הסופיות בכל קטגוריה. חשוב כמובן להבדיל בין התחרות הזו, לבין תחרות מכונית השנה באירופה שהזוכה שלה תוכרז בז'נבה – שכן מדובר בשני ארגונים שונים. אז רק כדי לעשות סדר, לצד הזוכה בתחרות מכונית השנה האירופאית, תוכרז באותה תערוכה 3 הפינליסטיות בכל אחת מהקטגוריות. לאחר מכן, בסוף החודש, יתקיים בתערוכת ניו יורק טקס ההכרזה על הזוכות. על הבחירות השונות אחראי פאנל של 66 שופטים שמורכב מעיתונאי רכב מרחבי העולם.

לצד הבחירה המרכזית לתואר מכונית השנה העולמית 2013, מתקיימות 3 תת-תחרויות עבור קטגוריות שונות – מכונית הביצועים של השנה, המכונית הירוקה של השנה וכן פרס על עיצוב השנה.
בשנה שעברה הזוכה הגדולה הייתה פולקסווגן אפ!, שהיוותה את הזכייה השלישית של פולקסווגן בתחרות. גם השנה יש לה סיכוי, כשהדור השביעי של הגולף נמצא בין המועמדות הסופיות. לצד הגולף נמצא גם הזוכה בתחרות 'אוטו השנה' – ה-CX-5, כאשר מצטרפת אליו גם מאזדה 6 החדשה ובכך הופכת מאזדה ליחידה עם שתי נציגות בקטגוריה הראשית של התחרות. בין המתמודדות הנוספות תמצאו את וולוו V40, שזכתה לשבחים רבים בתחום הבטיחות, וכן צמד התאומות BRZ ו-GT86, ועוד.
מכונית השנה העולמית 2013: המועמדות
צילום: מנהל
סובארו BRZ

בתחום הביצועים זכתה בשנה שעברה פורשה 911. גם השנה שולחת היצרנית הגרמנית נציגות – הבוקסטר והקאיימן החדשות, שתופסות משבצת אחת. לצידן תמצאו שמות מפוצצים יותר כמו אסטון מרטין וואנקוויש, פרארי F12 ברלינטה, מרצדס SLS רודסטר (וגם SL63 AMG) – וגם שמות מפוצצים קצת פחות כמו ב.מ.וו M6, אודי RS5, התאומות לבית סובארו וטויוטה וגם אחת רנו קליאו ספורט שמתגנבת לרשימה.

מכונית השנה העולמית 2013 – רשימת המועמדות:
אודי A3
וולוו V40
טויוטה GT86 / סובארו BRZ
לנד רובר ריינג' רובר
מאזדה 6
מאזדה CX-5
מרצדס A קלאס
פולקסווגן גולף
פורשה בוקסטר / קאיימן
פיג'ו 208

מכונית הביצועים של השנה – רשימת המועמדות:
אודי RS5
אסטון מרטין וואנקוויש
ב.מ.וו M 135i
ב.מ.וו M6
טויוטה GT86 / סובארו BRZ
מרצדס SL63 AMG
מרצדס SLS AMG רודסטר
פורשה בוקסטר / קאיימן
פרארי F12 ברלינטה
רנו קליאו ספורט

המכונית הירוקה של השנה – רשימת המועמדות:
וולוו V60 פלאג-אין הייבריד
טסלה מודל S
סמארט חשמלית
פולקסווגן ג'טה היברידית
רנו זואי

עיצוב השנה – רשימת המועמדות:
אסטון מרטין וואנקוויש
יגואר F-טייפ
לנד רובר ריינג' רובר
מאזדה 6
פולקסווגן גולף
רנו קליאו