שנת 2013 כבר כאן, וזה זמן מתאים להביט לאחור, לשנה היוצאת ולאירועיה המוטוריים. יונדאי חיזקה את מעמדה כמובילת השוק. דלק מוטורס, בדיוק כמו שחזינו, החליפה את הסוס המוביל שלה. היא לא ניסתה אפילו לדחוף את המותג שעשה אותה למה שהיא, את מאזדה, ודחפה במקומה את פורד פוקוס. דגם זה, עם תמחור מתאים ושיווק אגרסיבי, הצליח להפוך למכונית הנמכרת בישראל ב-2012. הניצנים שנראו עוד ב-2011 לבלבו, ונתח מכוניות המיני והמכוניות בעלות התיבה הידני עלה בצורה משמעותית.

פרט למכוניות מיני, הגיעו לשוק גם מכוניות סופרמיני ואפילו מכוניות משפחתיות ידניות. סך הכול מנינו לא פחות מ-20 דגמים בעלי גיר ידני שהוצעו למכירה באופן סדיר השנה בישראל. לתופעה סייעו מאוד שני דברים – המס הירוק והעובדה שכמעט ואין מכוניות בעלות גיר ידני בחברות הליסינג, מה שאפשר לתמחר אותן בצורה אגרסיבית. אם המס הירוק לא ישתנה בצורה מהותית, התופעה הזו לדעתי תמשיך ותצבור תאוצה גם בשנה הבאה.
 
התופעה של מכוניות חדשות לצעירים, במחירים זולים ביותר (60,000 שקלים, ואף פחות), הביא גם לירידה חדה של מחיר המשומשות. המחירון השולט גבוה היום ממחירי העסקאות בפועל בעשרות אחוזים. הירידה הזאת במחיר המשומשות פוגע בראש ובראשונה ברווחיותן של חברות הליסינג, שבציי הרכב שלהם מאות אלפי מכוניות במצטבר. בהתחשב בעובדה שהחברות מסתמכות על מחיר המשומשות כבטוחות לקניית רכב חדש, עשוייה להתהוות בעיה בחלק מחברות הליסינג. מה שלא ישתנה כלל בשנה הקרובה, היא ההתייחסות לנהג כפרה החולבת הכי צייתנית בעדר הפרות שעומדות ללכת לקלפי בקרוב.
 
להתראות 2012, שלום לך 2013 / טור אישי (וידאו)
צילום: תומר פדר, שחר אלגזי 

מכל חברות הצדק החברתי, הצדק הכלכלי, הצדק הדתי והצדק הלאומי שמתחרות על קולו של הבוחר, לא נשמע אפילו ציוץ שמדבר על הורדת מחירי הדלק או התחבורה הציבורית. למה לתת אוכל לפרה צייתנית שממשיכה לתת חלב ולא דורשת כלום בתמורה, אפילו לא חיבוק?

בטיחות בדרכים
השנה, סוף סוף, מורגשת ירידה די משמעותית בנפגעי תאונות הדרכים. ברור שתור העומדים לקרדיטים עבור ההישג, ארוך הרבה יותר משל אלו שעמדו בתור להתנצלויות בשנים רעות במיוחד. האמת היא שאני לא יכול להצביע על סיבה מובהקת לירידה השנה. אני משוכנע שיהיה מי שינסה לטעון שהמצלמות הן הן שהורידו את מספר הנפגעים השנה, אך בטוח עוד יותר שהם לא יוכלו לספק הוכחה ניצחת לכך, או אפילו סתם הוכחה. גם מספר הכבישים שהצטרפו לאלו הנחשבים בטוחים דווקא השנה, אינו משמעותי דיו כדי לגרום לשינוי. אז מה בכל זאת? לדעתי זה נובע משילוב של מאמצים, שיוצרים יחד תהליך מתמשך שימשיך ויתקדם בשנים הקרובות, גם אם לא בצורה לינארית קבועה.
 
הסיבה הראשונה היא העובדה שיצרניות הרכב מייצרות מכוניות יותר ויותר בטוחות. הן מבחינה פסיבית של הגנה על המשתמשים במכונית, הן מבחינה אקטיבית באמצעות מערכות יציבות ושליטה מתקדמות, הן במערכות התרעה על טעויות נהיגה והן בהגנה על הולכי רגל. השיפור בבטיחות כלי הרכב ימשיך גם בשנים הקרובות. ככל שצי הרכב במדינה חדש יותר – כך המכוניות בטוחות יותר.
 
סיבה שנייה לתופעה היא שיפור הכבישים. אין ספק שהשר הנוכחי פעלתן בתחום זה ואם ישאר בתפקידו – גם מגמה זו תמשיך לחסוך בחיי אדם. גם מערך הטראומה המשתפר מצליח להפחית את מספרי ההרוגים.
אחרון חביב הוא ה"גורם האנושי", הנהגים. גם אלו מתחילים לאט להבין טוב יותר את כללי ההתנגות בכביש ומשפרים את מיומוניות הנהיגה שלהם. שילוב של סיבות (בלי אף מילה על אכיפה) שמצליחות יחד להוריד את גרף השכול.

אירועים
במהלך חודש דצמבר נערך כנס 'פסגת הרכב', כנס הרכב הראשון ש'אוטו' ואני היינו מעורבים בהכנתו. אומנם הצטרפנו לעגלה רק באמצע הדרך, ולאחר שחלק מההרצאות והפאנלים קרמו עור וגידים – אולם מהרגע בו חברנו לחברת 'מידע וכנסים', התערבנו ככל שניתן בתכנים, והצלחנו להטביע את חותמנו על חלק ניכר מהם. לדעתי הבלתי אובייקטיבית, הכנס היה מוצלח, אולם היו בו גם כמה כשלים, אותם נשפר בשנה הבאה.
 
וכמובן אי אפשר שלא להיזכר במסיבה המוטורית של אוטו. היו שם שלל מכוניות קלאסיות ומיוחדות – רולס רויס, פרארי, מזראטי, מורגן, כמה רפליקות מדהימות כמו פורד מרקורי 47 ששימשה את סילווסטר סטלונה בסרטו קוברה, פורד מוסטנג שלבי GT500 'אלינור' או המכונית המדברת K.I.T.T מהסדרה אביר על גלגלים כשאליהם הצטרפו בשמחה מועדוני הרכב השונים.
תודה לכל מי שהגיע ואינשאללה בשנה הבאה נחזור באירוע אפילו עוד יותר בגדול.
 
 

ספורט מוטורי
כשמיכאל שומאכר פרש ממרוצי הפורמולה 1 עם לא פחות מ-7(!) אליפויות עולם באמתחתו, חשבו כולם (כולל כ-ו-ל-ם) שיעבור עוד זמן רב עד שיקום לו יורש או עד ששיאיו יישברו. והנה מגיע צעיר גרמני חצוף וכבר שובר כמה שיאים בעצמו: סבאסטיאן פטל הוא הנהג הצעיר ביותר שהפך להיות אלוף עולם, הצעיר ביותר שזכה בה בפעם השנייה והצעיר ביותר שזכה בה בפעם השלישית – וברור שעוד ידו נטוייה. האם כבר קם יורש לגדול מכולם? שלוש אליפויות עולם יש לו כבר בכיס, כמו שהיו לסנה, לפרוסט ולפיקה אחרי קריירה מזהירה ולא קצרה – והוא עדיין כל כך צעיר.

בקצב הזה, ועם קבוצה צעירה ומפתיעה – הוא עשוי לשבור את שיאיו של מיכאל שומאכר בזמן קצר הרבה יותר מהמצופה. מעניין אם גם שיאיו של הכדוגלן של ברצלונה, לאו מסי, יישברו במהירות כזו. לשם גילוי נאות, אודה שאהדתי הייתה נתונה דווקא לנהג שתפס את מקומו של שומאכר בכיסא הבכיר של פרארי – פרננדו אלונזו הספרדי. זה הוכיח השנה בגרות, אופי ותחרותיות שלא היו לו בשנים בהן קיטר כל הדרך לתואר אלוף עולם. אלונזו נאבק השנה במכונית בעייתית עד למרוץ האחרון השנה, שם הפסיד את התואר ב-3 נקודות בלבד. עולם הפורמולה 1 הכיר בעבר יריבויות מתמשכות של שני נהגים גדולים. יש מצב שנשוב ונראה יריבות כזו גם בשנים הקרובות.