פורד אקספלורר
אמנם בימים אלה אנחנו סופגים קרני שמש חמימות בלבד, אבל כשיצאנו למבחן הזה, היה זה שיא הקיץ. בחוץ 43 מעלות. פליטי חוף מדדים בעצלות ברחוב. אמהות גוררות ילדים על סף איבוד שפיות. הרדיו מספר על הפסקת חשמל יזומה כזו או אחרת. עולם נמס, חנוק ומאובק מחפש מקלט מהשמש הנוראית. במכוניות אנשים מכוונים את פתחי המיזוג בעוד חצי הטיה בכדי שהאוויר הקר לא יעלם בדרך אל עורם המיוזע. בורר טמפרטורה עד הסוף למטה, עוצמת מאוורר עד הסוף למעלה. אבל בתוך האקספלורר כל אלו רחוקים ממני. יותר מזה. קר לי – ואני רחוק מלהשתמש במלוא עוצמתה של המערכת. תצוגה כזו של שינוי סדרי עולם הופיעה בפעם האחרונה בסיפור הבריאה. מהבחינה הזו לפחות, גורם לך האקפלורר להרגיש כמו אלוהים.

פורד אקספלורר הוא דוגמא מצוינת למה שקורה בעולם הרכב. את הדור החמישי שלפנינו כבר בחנו כבר, בשתי הזדמנויות, וסיכמנו כי החבילה הזו טובה ואטרקטיבית אך היא איבדה את נפש מגלה הארצות של הדורות הקודמים. או בעברית ברורה יותר, קרוסאובר גדול ועדכני על אומני-פלטפורמה, שהמיר את שלדת הסולם והילוך הכוח במנעמי החיים של זמננו.
פורד אקספלורר: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

היכרות
הגרסה הנטעמת כאן היא גרסת הבסיס המסתמכת על גלגליה הקדמיים בלבד לשם התקדמות. המנוע הוא אותו V6 כל-אלומיניום של הגרסאות הבכירות (ועוד דגמים בקונצרן). נפח הגלילים עומד על 3,497 סמ"ק ואלו מפיקים 290 כ"ס ב-6,500 ו-35.2 קג"מ ב-4,100 סל"ד. תיבת ההילוכים היא שריד של האסכולה הישנה. ללא שליטה ידנית או שטיק אחר. יחידת הכוח הזו צריכה לשנע מכונית גדולה. האקספלורר ארוך (501 ס"מ), גבוה (179 ס"מ) ורחב (229 ס"מ כולל מראות צד). באמת אוטו גדול. הוא גם כבד, עם 2,049 ק"ג שנחים על ארבעת צמיגי מישלן לטיטוד במידות 245/60, על חישוקי אלומיניום בקוטר 18 אינץ'.

חדי העין יבחינו כי הוא קל בכ-150 ק"ג מהגרסא המפוארת. הפרשי המשקל מקורם במערכת ההנעה הכפולה שהלכה לה וברשימת אבזור (מעט) דלילה יותר. ב-SEL הבסיסית לא תמצא מראות בצבע הרכב המכילות את מערכת ה-BLIS (אבל המראות נותנות כיסוי מעולה שגורם לך לתהות למה צריך אלקטרוניקה), וגם פנסי הערפל נשארו לגרסאות הבכירות. צג המגע המרכזי נעלם והחליף אותו צג קטן יותר. גם הגג החשמלי הכפול נחתך, אבל אני התגעגעתי יותר מכל למושבי העור הממוזגים והמחושמלים. אני מתאר לעצמי שיש כאלו שילינו על העלמות בקרת השיוט האקטיבית וכריות האוויר בחגורות בשורה השנייה. לא נורא. בעיקר אם מתחשבים במחיר שצנח ל-242,000 שקלים.
פורד אקספלורר: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

האלמנט השני באקספלורר שאהבתי הוא המרחב. ברגע של כנות אודה שמושבים תומכים ואוחזים הם נהדרים לנהיגה אמיתית – אבל מי באמת רוצה לנהוג ב-SUV עם יותר משני טון? אלו כלי רכב שנוסעים בהם, לא נוהגים אותם. אז אין לי תלונות למושב הרחב והרך (אבל עם בסיס קצר) וחסר התמיכה, כי המרווח אדיר לכל כיוון. די בקלות ימצא כאן גם המגודל שבבני האדם מקום לכל איבריו. גם אלו היושבים בשורה השנייה יזכו למרווח מכובד, אם כי פחות מהצפוי ברכב ענק שכזה. הפיצוי מגיע מאחור, היכן שגם אדם בוגר (מאוד) בגופו יוכל לשבת (עם מרווח מוגבל מעט לראש). תא המטען סביר כשהשורה השלישית בשימוש, וענק אם מקפלים אותה אל תוך הרצפה. ומילה אחרונה על תא הנוסעים, הוא נעים ומאובזר (עדיין), החומרים ברובם טובים והאווירה עדכנית ונעימה, ורק מעט רשרושים מדיפון התקרה, היכן שבוצעה התקנה מקומית, פגמו באווירה.

בדרכים
על הכביש, בשימוש עירוני נינוח, האקספלורר רך אבל לא מתנדנד, סופג אבל לא מצליח להעלים דווקא את הקטנות. הבידוד מצוין גם מרוח וגם ממערכת ההנעה ורק על כביש שבור ומחוטט באמת יחדרו רעשי כביש אל התא. הבעיה הגדולה בעיר, תרתי משמע, הם המימדים העצומים שלו. חיישני החנייה הם בגדר חובה.

על הכביש המהיר, הנסיעה עדיין נינוחה ושקטה. תגובות המנוע מצוינות, דחיפתו ליניארית לאורך כל טווח הסל"ד, ורק במאמץ (מעל ל-4,000 סל"ד) שאונו חודר אל התא. תיבת ההילוכים חלקה ונעימה בפעולתה, גם אם איטית לעיתים, וביחד הם מייצרים תאוצות מצוינות הן מעמידה והן לצורכי עקיפה. הבעיה האמיתית מתחילה כשאתה רוצה למהר. המומנט מבלבל את הצמיגים הקדמיים (ששמחים לאבד אחיזה בכל תאוצה במהירות נמוכה) והמשקל מתחיל להכביד על המתלים. ההגה קל מאוד, לא מדויק ובלי טיפת פידבק מחד ומצד שני הוא מהיר למדי – שילוב מוזר ומערער. שלב את כל הגורמים הללו ביחד ותראה שהאקספלורר יתפקד מצוין באיסוף שישה ילדים מהחוג או בטיול מרובה משתתפים – לא בנסיעות ממהרות בכבישים מפותלים. אם הכישלון בסעיף הדינאמי הוא הגיוני וכמעט מתבקש למכונית בז'אנר הזה, ליכולת הבלימה הנמוכה אין שום סיבה. בצהרי יום חם הספיקו שלוש בלימות חירום רצופות מ-90 קמ"ש בכדי שאלו ידעכו. גם בשימוש פחות קיצוני יורגש מחסור בעוצמת בלימה. לא לעניין ברכב עם יכולת העמסה כזו. בסיום המבחן הציג האקספלורר צריכת דלק של 7.6 ק"מ לליטר.
פורד אקספלורר: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

הגודל כן קובע
בלי הנעה כפולה, עם סרחי העודף הללו ועם מרווח גחון בחזקת נעלם, האקספלורר הזה יתאים מקסימום לטיול רגוע בחיק הטבע. אם תבחר בקצב התקדמות מהיר, תגלה שהטיפול בשיבושים גדולים מוצלח יותר מההתמודדות עם אבנים שתולות וקורדרוי. למרות הידיעה שרוב המכלולים מכונסים היטב בגחון האקספלורר, אני לא יכול להגיד שהוא השרה עליי ביטחון או רצון להמשיך בנסיעה נמרצת על השביל השבור. צריך לזכור למה ולמי בונה פורד את האוטו הזה. הג'ו הממוצע ייהנה כאן ממרחב אין סופי, אשתו תוכל לארח מסיבות יום הולדת לכל השכונה באוטו. בסופ"ש הוא יוכל להעמיס אותו בכל ציוד שיעלה על דעתו ולתור את העולם. בתוך הגבולות הללו זו מכונית הגיונית ומרשימה מאוד. אם גודל ושימושיות בראש מעינכם, ואתם גרים באזור מרווח ועתיר מקומות חנייה – יכול להיות שעבורכם זו המשפחתית האולטימטיבית.