מגזין מוטור טרנד (Motor Trend) מכנס 9 מכוניות עם 4,729 סוסים ו-68 צילינדרים למבחן עתיר תקציב והפקה שמטרתו להגיע להחלטה – מהי מכונית הנהיגה הכי טובה של השנה. למשימה מתייצבות מכוניות בשווי של יותר מ-1,175,740 דולר, שהם 4,725,299 שקלים, וזה עוד לפני אופציות ותוספות ושלא נדבר על מסים. גם על הביטוח אנחנו מפחדים לשאול. התוצאה – 36 דקות של תענוג מוטורי, עם מחמאות מפתיעות לחלק מהמכוניות וביקורת נוקבת על אחרות.

מתחילים בהצגת המכוניות. למבורגיני אוונטדור, כאן בגרסת LP700-4 עם 691 כ"ס, עיצוב הכי-למבורגיני-שיכול-להיות ותג מחיר של בית במרכז הארץ – 387,000 דולר (כ-1,555,000 שקלים). על נייר, מדובר באחת המתמודדות החזקות לניצחון – יש לה הכי הרבה סוסים וצילינדרים (12), היא עולה הכי הרבה דולרים וגם כנראה תסובב הכי הרבה ראשים. מצד שני, המרחק בין המספרים לתואר "מכונית הנהיגה הטובה ביותר" – שמשמעותו גם מכונית שקל וכיף לנהוג בה – רחוק עם תיבת הילוכים שמהווה עקב אכילס, לפחות לדעת הבוחנים.

הפתעת היום (והשנה), שכבר לא כל כך מפתיעה היא סובארו BRZ. חלק מהשלישייה הכמעט-זהה של טויוטה GT86 וסיון FR-S בארצות הברית, שמשכה תשומת לב רבה בקרב עיתונאי וחובבי רכב בעולם. למרות שנתון כוחות הסוס שלה נמוך משמעותית מהממוצע לסרטון (200 לעומת 525), אין ספק שמדובר במכונית בה השלם גדול מסכום חלקיו. גם בהצגתה וגם במבחן המסלול שנערך בלגונה סקה (Laguna Seca) המיתולוגי שבקליפורניה היא סוחפת את הנהגים וזוכה למחמאות על ההנאה שהנהיגה בה מספקת.
מכונית הנהיגה הטובה של השנה (וידאו)
צילום: יוטיוב
המשתתפות הנוספות – מקלארן MP4-12C, עוד מכונית-על עתירת דולרים (229,000) וסוסים (592) שמועמדת באופן מיידי לתואר; יגואר XKR-S שגם אנחנו נהגנו בה עם 550 כוחות הסוס שלה שמניעים קרוב ל-2 טון; שלבי GT500, ללא ספק מכונית הכוח-סוס-לשקל של המאה, עם 661 כ"ס; שברולט קאמארו ZL1, שהיא מקבילתה של ה-GT500 אצל ג'נרל מוטורס עם 580 כ"ס צנועים; ניסאן GT-R, שהייתה ההפתעה הלא-כל-כך מפתיעה של התחרות בשנה שעברה כשהיא מפסידה רק לפרארי 458 איטליה וזכתה השנה לשדרוג ותוספות באורווה (545 כ"ס); מרצדס C63 AMG Black Series שלמרות שהיא נראית פחות אימתנית מחלק מהמתמודדות האחרות אין ספק שמדובר במכונת נהיגה רצינית ביותר; ואחרונה חביבה – פורשה 911 קאררה S, הגרסה הכמעט-בסיסית של האגדה החיה בעלת 400 הסוסים שאם קצת שמים לב, כבר לאחר כרבע שעה של צפייה, מוכרזת על-ידי נהג המרוצים שנהג במכוניות על המסלול כזוכה בתחרות.

כצפוי, המכונית האיטית ביותר על המסלול הייתה ה-BRZ. טובה ככל שתהיה, עם פיגור כה גדול מתחת למכסה המנוע, היא לא מהווה תחרות למפלצות שמולה. המנצחת, ובגדול, היא המקלארן. היא עמוסת כל-טוב טכנולוגי שמיועד בדיוק בשביל זה, גם אם לנהג זה קצת הפריע. היא הקדימה בקרוב לשנייה את האוונטדור שהגיעה למקום השני עם תוצאה מהירה ביותר משנייה מה-GT-R שהגיעה שלישית. אחריהן הגיעו ה-GT500 עתירת הכוח (שלא המשיכה להקפות נוספות כי הבלמים שלה מתו) וה-ZL1 השרירית קצת פחות, כאשר ה-C63 AMG רק עשירית שנייה אחריה. ה-911, על אף מחסור ברור בסוסים, הגיעה שביעית והקדימה ביותר מ-3 שניות את ה-XKR-S, שלמרות ההספק המרשים פשוט לא מצליחה להעביר את הכוח לגלגלים ולמסלול.

אחרי נסיעה על הכביש ועל המסלול, הגיע הזמן להכריע מי המכונית הכי מהנה לנהיגה. ובכן, זו לא ה-XKR-S שהזנב החלקלק שלה הופך את הנהיגה בה לקשה ומאתגרת במצבים דינאמיים. גם ה-GT500 לא מרשימה, עם אי-איזון מאיים בנהיגה ובלמים שגוועים מהר להחריד. האוונטדור, שהתנהגה כמו השור הזועם שהיא, ואיבדה גם היא את יכולת הבלימה די במהירות, יוצאת מהתחרות עם פסק דין שקובע שהיא מרגשת מהסיבות הלא נכונות.
מכונית הנהיגה הטובה של השנה (וידאו)
צילום: יוטיוב

אחרי שהתרגלנו להפתעות מה-BRZ, היא עושה זאת שוב – ויוצאת מהתחרות. למרות שמדובר במכונית הכי זולה, המחסור בכוח מורגש על המסלול והבלמים – יש לכם ניחוש אחד – שבקו חיים אחרי 2 הקפות. היא אולי זולה, אבל אף אחד לא רוצה להיתקל בהוצאה כספית על בלמים חדשים אחרי כמה דקות על מסלול. עושה רושם שכל מה שחסר לה זה מגדש. הרשימה מצטמצמת וגם המקלארן נופלת. היא טורפת מסלולים בלתי רגילה, אבל הבוחנים מסכימים פה אחד שהנהג לא ממש מעורב בתהליך. הטכנולוגיה הרבה משתלטת על הנהיגה ועושה את העבודה בשביל הנהג. אחריה נופלות ה-ZL1 עם אחיזה בעייתית.

השלישייה הסופית – מרצדס C63 AMG, פורשה 911 קאררה S וניסאן GT-R. מכונית מרוץ לכביש, מכונית כביש למסלול וגודזילה. ה-GT-R זוכה למחמאות רבות, אבל לא בתואר הנכסף. המנצחת, אם כן, מגיעה אלינו משטוטגרט, והיא לא מרצדס. ה-911, אומרים הבוחנים, גורמת לך לרצות לבחור בדרך הארוכה הביתה, לבלות שעות על גבי שעות בנהיגה בדרכים פתלתלות. ולמרות שמדובר בגרסה הבסיסית, שמעליה אינספור גרסאות חזקות ומהירות יותר, מדובר במכונית כמעט מושלמת.

ויש גם בונוס – מרוץ המיאוץ (דראג) של השנה, בו כל 9 המתמודדות מתחרות אחת בשנייה למרחק הקלאסי של רבע מייל. כאן מנצחת האוונטדור עם ה-V12 העוצמתי שלה וההנעה הכפולה שמתרגמת את הכוח לזינוק מרשים. אחרונה, כמובן, מגיעה ה-BRZ שרק שמחה לקחת חלק בהצגה.