ב.מ.וו סדרה 5 היברידב.מ.וו עלתה על הרכבת ההיברידית בקרון האחרון וזה עוד כאשר, אבוי לבושה, הקטר הוא יפני. אבל מרגע שהשתכנעו שזה מה שהקהל רוצה, ולכן זה מה שיתנו לו, הם נחושים להדביק את הפער ואחרי גרסאות היברידיות ל-X6 ולסדרה 7 מגיע הזמן של רבות המכר – ב.מ.וו סדרה 5 עכשיו והסדרה 3 תצטרף גם היא, עד סוף השנה.
אבל אנחנו עדיין מדברים על ב.מ.וו, יצרנית שיודעת שהקהל שלה אוהב ביצועים, כך שזו לא עוד היברידית מחבקת עצים, אלא יותר בריון שכונתי שקיבל מהמשטרה תעודת יושר, כי הוא מכיר את היומנאי.

בתיאוריה
הבסיס לסדרה 5 היבריד הוא 535, עם מנוע ה-3.0 ליטר המוגדש, כך שכוח לא חסר פה עוד לפני החשמל. כנראה שקו המחשבה הבווארי היה "גם נוסיף כוח, ועוד בתור בונוס גם נקבל תג ירוק טרנדי..." אז הם הוסיפו לחבילה מנוע חשמלי שמספק 55 כ"ס ו-21.4 קג"מ כאשר החשמל מאוכסן בבטריית ליתיום-יון שנמצאת בין תא המטען למושב האחורי, ונוגסת ב-145 ליטר מנפח תא המטען – מה שמשאיר נפח שמספיק ליום-יום, אבל בעייתי לכמה מזוודות. ההספק המשולב הוא 340 כ"ס ו-45.9 קג"מ, אבל גם המשקל עלה ב-140 ק"ג (למרות שימוש נרחב באלומיניום כדי לחסוך במשקל), והתוצאה הסופית היא נתוני ביצועים זהים ל-535 הרגילה – 5.9 שניות ל-100 ו-250 קמ"ש מוגבלים – אבל עם צריכת דלק משופרת.

ב.מ.וו סדרה 5 היבריד: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

אגב אם תהיתם, אז הכוח עדיין עובר לאחור דרך תיבה אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים. צריכת הדלק המשולבת עומדת על 15.6 עד 14.2 ק"מ לליטר, תלוי בסוג הצמיגים (צמיגים חסכוניים במיוחד הם אופציה) מול 11.8 ק"מ לליטר ב-535 רגילה. המכונית מסוגלת לנסוע בכוח החשמל למרחק של 5 ק"מ במהירות של עד 60 קמ"ש. בנוסף במצבים מסוימים של שיוט, עד 160 קמ"ש, המערכת תכבה את מנוע הבנזין ותשייט לזמן קצר בכוח החשמל בלבד.

אנשי ב.מ.וו הלכו צעד אחד נוסף קדימה בנושא החיסכון בדלק והם ממליצים לנהג להשתמש במערכת הניווט (הסטנדרטית) כדי להגיע למחוז חפצו, כי כך המערכת משלבת מידע ממערכת הניווט עם מצב המערכת ההיברידית והמחשב יחליט לפי הנתונים כיצד כדאי לתפעל את המערכת ההיברידית ליעילות מלאה – למשל להשקיע כוח חשמלי בעלייה, כי מיד אחר כך יש ירידה גדולה במסלול שתספיק לטעינה חוזרת של המצבר. ולמי שחושש, רכיבי החשמל של המערכת ההיברידית מקבלים אחריות לחמש שנים.
במציאות
השם המלא שלה הוא ActiveHybrid5 ושפע תגים בכל פינה ידאגו שכולם ידעו זאת, כשגם החישוקים השונים (יפים או מוזרים, תחליטו אתם) דואגים להודיע שלא מדובר ב"סתם" סדרה 5. תא הנוסעים מוכר גם הוא, אבל אנשי ב.מ.וו טורחים לציין שההיבריד מאובזרת יותר כסטנדרט, זה מתחיל עם מסך 9.2 אינץ' מגודל, 4 אזורי אקלים, ועוד אי אלו תוספות שהן אופציות לא זולות ב-535 רגילה.
ב.מ.וו סדרה 5 היבריד: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
קטע הנהיגה היה קצר למדי, כך שהתרכזנו בעיקר במה שהרכב הזה אמור לעשות הכי טוב – להיות חסכוני. אז התחלנו רגוע – הנסיעה מתחילה בשקט חשמלי מרשים, ונהיגה רק בכוח החשמל לא דורשת מאמץ מיוחד או רגל קלה באופן על טבעי, במיוחד במצב ה-ECO PRO שמתעדף שימוש בחשמל. כיבוי והדלקת מנוע הבנזין נעשים בצורה כמעט שקופה לגמרי, ורק השקט המלא שמופיע פתאום או התצוגה הנאה שמראה מי מספק את הכוח בכל רגע נתון מעדכנים את הנהג. ל-535 הרגילה לא חסר כוח, כך שבנסיעה רגועה גם כאן הכל נעים ועובד יפה. אגב, כל המערכות ממשיכות לעבוד כרגיל בזמן שמנוע הבנזין כבוי, כולל המזגן – וזה חשוב במיוחד בארץ. המעבר למדחס חשמלי (במקום עם רצועה, כרגיל) גם מאפשר להפעיל את המזגן מרחוק, לפני הכניסה לרכב, כדי לחסוך את אפקט "תנור האפייה" בקיץ. שימושי ונחמד.

עד כמה שאפשר היה לשפוט על הכבישים האיכותיים בהשקה, נראה שנוחות הנסיעה הטובה בבסיס לא נפגעה, והתלונה היחידה היא לדוושת הבלם, שבלחיצה חזקה מייצרת צליל נקישה חזק, כנראה בגלל המעבר מ"בלימה טוענת" לבלימה רגילה. בסוף הנסיעה מחשב הדרך דיווח על 11.5 ק"מ לליטר. נתון נאה בהתחשב בתוואי הדרך שכלל בעיקר נהיגה מפותלת עם שפע של עליות. מצד שני, אם תנהגו כמו שהרכב הזה מפתה לנהוג – צריכת הדלק תהיה בהתאם. וכאשר תעשו זאת, תגלו שההיבריד הזו ממש מהירה, והתאוצות, כל התאוצות, מאוד מרשימות, ומלוות בצליל המוכר והאהוב של מנוע ה-6 צלינדרים בטור. זו בהחלט היברידית שהיא סכנה רצינית לרישיון הנהיגה שלכם.
ב.מ.וו סדרה 5 היבריד: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
עלה ירוק
ב.מ.וו סדרה 5 היבריד עושה את העבודה. מצד אחד היא חזקה מאוד, ותתאים ללקוח ב.מ.וו קלאסי שרוצה הספק ומהירות. מצד שני בנהיגה רגועה, במיוחד בעיר אבל לא רק, היא תצליח לספק צריכת הדלק טובה. היא עלה תאנה אקולוגי מושלם למי שלא רוצה לתרץ לסביבה למה קנה רכב בנזין עם מנוע מגודל. עכשיו הוא יכול להגיד שיש לו 5 היברידית (שמגיעה ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות...). על פניו זה מצב של Win-Win, עד שעולה נושא המחיר – ההיברידית יקרה מה-535 הבסיסית ב-15% (בחו"ל, אין עדיין מחיר מקומי) ובאבזור מקביל הפער קטן מעט. במחירי הארץ זה מתרגם לכ-70,000 שקלים, מה שעלול להפוך אותה לצעצוע יקר למי שחייבים תדמית "ירוקה" בשיחת הסלון של סוף השבוע.