בעקבות התאונה בצפון התחלנו לקבל פניות רבות של "מה עושים כשהבלמים אינם מגיבים?" ובכן, הנה מספר עצות מצילות חיים.
1. סמנים מקדימים
מערכת הבלמים במכוניות מודרניות בנויה כך שגם כשנגמר "הבשר" ברפידות, המכונית עדיין יכולה לעצור. הבעיה היא שיכולת הבלימה שלהן תפחת משמעותית – יתכן ועד אובדן מוחלט – ברצף ארוך של בלימות. במיוחד תחת עומס או בירידה תלולה. חשוב לזכור כי איבוד יכולת הבלימה הינו הדרגתי וכדאי לשים לב לסימנים מקדימים. למשל: ריח חריף של רפידות חרוכות, דוושת בלימה ספוגית ורכה או דוושה קשה מדי.

2. הישאר רגוע
אין ספק שמדובר במצב מבהיל, אבל אסור לך לאבד שליטה. אתה חייב לזכור כי אתה הוא זה ששולט ולפניך עוד אפשרויות פעולה נוספות כדי להביא את הרכב לעצירה גם בלי נזק.

3. דוושת הבלם קשה או רכה?
דוושה קשה – בדוק אם אין משהו מתחת לדוושה שחוסם את תנועתה: שטיח הרכב, צעצוע של הילד שהתגלגל מתחתיה. בדוק בעזרת הרגל או העזר במבטו של הנוסע כדי לוודא שהאזור מתחת לדוושה פנוי.

דוושה רכה – כנראה שהבלמים התחממו. נסה לבלום בעזרת כוח המנוע ולתת להם להתקרר מעט. כשהן יחזרו כנראה שלא תזכו בכל עוצמת הבלימה, אבל ייתכן ויהיה מספיק כדי לעצור את הרכב.
הלכו הבלמים? מה אפשר לעשות
צילום: מנהל
4. בלימת מנוע
שלב להילוך נמוך יותר. גם אם המנוע ישאג, אין מה לחשוש ממעט רעש. את ההורדה מומלץ לעשות בצורה מדורגת, אבל סביר כי ניתן יהיה אפילו להוריד גם שני הילוכים בכל פעם. בנקודה זו חשוב לציין כי מומלץ לשלב להילוך נמוך יותר עוד לפני תחילת הירידה, דבר הנכון גם בתיבה אוטומטית וגם בתיבה ידנית.

5. בלם יד
בבלם היד יש להשתמש בזהירות ובהדרגה. על פי רוב בלם היד פועל רק על הבלמים האחוריים. יש להרים את הבלם לאט-לאט (כדי למנוע נעילת הגלגלים) וללחוץ על כפתור השחרור ללא הפסקה. כשמרגישים שהרכב בולם, ניתן להגביר את הלחץ אבל חשוב מאוד להימנע מהרמת הידית בחוזקה או בפתאומיות.

6. חפש עליות, רמפות יציאה, שטח מילוט
עלייה, גם הקטנה ביותר תאט משמעותית את הרכב. לעיתים בצידי הכביש תוכלו למצוא רמפת יציאה המיועדת בדיוק לשם כך. אין הרבה כאלה, אבל אם מצאתם? תשתמשו בה.

7. מעקה בטיחות
גירוד מעקה הבטיחות (בטון או מתכת) אמנם יגרום נזק רב לרכב, אבל הוא גם יאט אותו. צריך כמובן לעשות זאת בעדינות כשהרכב מקביל ככל האפשר למעקה ולא להתנגש בו.
הלכו הבלמים? מה אפשר לעשות
צילום: מנהל
8. שימוש בכביש להורדת מהירות
אם אין מעקה בטיחות, בדוק אפשרות לשימוש בשוליים. אם יש שוליים אקטיביים (כאלו שרועדים כאשר המוכנית עוברת עליהם), אפשר לנסוע עליהם, הם מייצרים חיכוך גבוה יותר מזה המתקבל מהכביש. אם אין נסה לרדת לשולי הכורכר. רק חשוב לזכור לרדת אליהם בזהירות רבה, לעשות זאת באופן הדרגתי ולהימנע מפעולות הגה חדות.

אבל אולי הדרך הטובה ביותר שלא לאבד בלמים היא לדאוג לתקינותן עוד לפני הנסיעה. בלמים כמו גם צמיגים – אסור להזניח או לחסוך. אל תנסו רק "לעבור את הטסט", מדובר בחיים שלכם ושל יקירכם.