מיני רודסטרמיני חוזרת לחיים בישראל. דגמי המותג שנולד מחדש הגיעו לארץ בדור הנוכחי שלהם בתחילת שנות ה-2000, בהתחלה עם מחירים שפויים למדי שעלו עם השנים כמו מניות של גוגל, כאשר השיא היה בשנים האחרונות שבהן המחיר הרשמי של דגמי מיני הפך אותן לצעצוע במחיר בדיוני.

אבל לפני כמה שבועות מיני נולדה מחדש תחת כנפיו של היבואן החדש, דלק מוטורס, ופתאום המחירים (ברוב המקרים), הפכו להיות כאלו שאנשים פתאום יכולים לשקול לחשוב על המותג הזה, שעדיין הוא לא זול (למעט גרסת הכניסה, שעולה 1,500 שקלים יותר ממאזדה 2 מאובזרת) אבל הפער כבר נראה הגיוני. אז נכון שלא היינו מתנגדים גם להוזלה גדולה עוד יותר לכמה דגמים אחרים, אבל זה כבר לכתבה אחרת. במקביל להוזלת הדגמים הודיע היבואן על תחילת שיווקם של צמד האחים (או האחיות?) מבית מיני, אלו שמציעים יותר עיצוב, פחות מושבים, ביותר מחיר והם מיני קופה ומיני רודסטר שנגזרה (תרתי משמע) ממנה, כך שכאשר קיבלנו הזמנה להתרשם מהרודסטר בפורטוגל, לא חשבנו פעמיים.
מיני רודסטר קופר S: מבחן דרכים (השקה)
צילום: גיא רוטקופ

אז כאמור הרודסטר מתבססת על מיני קופה, כאשר הרודסטר דומה בממדיה למיני הרגילה, היא מעט יותר נמוכה, מעט יותר ארוכה ויותר כבדה. היא מוצעת עם כמה מנועים, 1.6 ליטר עם הספק של 122 כ"ס, וגרסת 1.6 ליטר טורבו עם 184 כ"ס שמוצעת גם בגרסת Works עם 211 כ"ס. בנוסף יש גם גרסת דיזל, 2.0 ליטר עם 143 כ"ס. כולן מוצעות עם גיר ידני 6 הילוכים או גיר אוטומטי בעל 6 הילוכים, כאשר ה-Works היא ידנית בלבד. אלינו מגיעה המיני בגרסאות הקופר וה-S, והמחיר ההתחלתי עומד על 162,000 שקלים לקופר ידנית, ועד 203,000 לקופר S אוטומטית.

בהשקה בפורטוגל פגשנו בחניה ב-20 רודסטרים בגרסאות הקופר S הידניות בלבד (החל מ-192,000 שקלים), מאובזרת מג'אנט נאה ועד גג רך, עם כל מה שאפשר לסמן בקטלוג של מיני. התוצאה הסופית נאה מאוד, הרודסטר, במיוחד במבט מאחור ומהצד היא פשוט מכונית יפה, במיוחד כאשר הגג פתוח, אבל לא רק. מלפנים היא נראית כמו מיני רגילה, וקשה להבחין בהבדלים לעומת שאר הגרסאות, אבל כאשר מעמידים אותה ליד הגרסה הפתוחה הרגילה של הדגם, רואים הבדלים משמעותיים בזווית השמשה הקדמית ועוד הבדלים קלים. מה שבטוח הוא שרודסטר היא מכונית שצריכה להיות יפה, והמיני רודסטר בהחלט מסמנת וי על הסעיף הזה, במיוחד עם גג פתוח.

יצאנו לדרך משדה התעופה כאשר מחשב הדרך מדווח על כ-5 מעלות, מה שאומר שכדאי להשאיר את הגג פתוח, לסגור את החלונות ולהפעיל את החימום. זו הצורה לנהוג במכונית עם גג פתוח באירופה, ומי אנחנו שנעשה אחרת.

עם תחילת הנהיגה קשה שלא להתאכזב מעט מזה שתא הנוסעים נראה זהה למה שמכירים מדגמים אחרים של מיני. אני מניח שהשוואה של תמונה מול תמונה תביא להבדלים שחובבי איפה אפי יעלו עליהם בשנייה, אבל נראה שאפשר היה לשנות כאן קצת יותר. מצד שני, התא עדיין נאה, עם עיצוב יפה וחומרים שיכלו להיות יותר טובים למגע אבל מאוד נאים למראה. נציין לטובה את מושבי העור הנאים, שמוסיפים לאווירה. יש במרכז הקונסולה את מד המהירות העצום, שבמרכזו נמצא מסך מגודל שמוצע כאופציה, ומקטין מאוד המקום שנשאר למד המהירות עצמו, רק לקצוות. דרך המסך תוכלו לתפעל את 101 המערכות (האופציונאליות) שמוצעות כאן, כולל חיבור לאייפון, אופציה לצייץ בטוויטר ולעדכן עדכונים מיותרים בפייסבוק. מול הנהג תמצאו מסך קטן נוסף שהוא מד הסל"ד ובחלקו התחתון מד מהירות דיגיטאלי קטן.
מיני רודסטר קופר S: מבחן דרכים (השקה)
צילום: גיא רוטקופ

לצמד הנוסעים יש שפע של מקום בכל המדדים, אבל תרגישו קצת יותר מדי קרבה לנוסע לצדכם. מה שכן חסר הוא ראות החוצה לגבוהים, בגלל השמשה הקדמית הנמוכה. חבל שאי אפשר להוריד יותר את המושב כדי לפתור את הבעיה. אגב, אין בעיה במקום לראש, גם כאשר הגג סגור. הראות לאחור גם כן אינה מבריקה ועל גבול הניחוש כאשר הגג סגור, רמז אולי לכך שעדיף לפתוח את הגג. תא המטען מציע 240 ליטרים שימושיים למדי שיספיקו למטען לסוף שבוע לזוג. מילה אחרונה לגבי הגג, מדובר בגג רך אבל הפתיחה והסגירה הידנית שלו לא ממש קלה, לסגור הצלחנו ביד חזקה ובזרועה כאובה, אבל דווקא הפתיחה מתוך תא הנוסעים לא הייתה מוצלחת ודרשה יציאה מהרכב כדי לנעול את הגג במקומו. בעתיד יוצע כאופציה תפעול חצי-חשמלי לגג.

כאמור, אנשי מיני החליטו שנתרשם אך ורק מגרסת הקופר S, והיא מציעה לא מעט כוח. אם נדייק מדובר ב-184 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-24.5 קג"מ (26.5 עם אובר-בוסט) הזמינים מ-1,600 ועד 5,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים המאיצים אותה ל-100 קמ"ש ב-7 שניות בדרך ל-227 קמ"ש מרביים. באופן לא מפתיע המכונית מרגישה זריזה למדי, וקל לצבור קמ"שים. אנשי מיני עבדו על נושא הצליל, ונראה שבחלק מהמקרים זה עובד להם טוב מדי, עם צליל בס חזק, חזק מדי בחלק מהמצבים בעיקר עם גג פתוח אז יש החזרים חזקים מהסביבה. אח"כ צליל הבס מתחלף בצליל נאה אחר, ובמקביל יש קולות פריקה עדינים מהמגדש שמוסיפים לאווירה.

מיני רודסטר היא מכונית שפונה ללב עם עיצוב וכיף, אבל צריכה גם להציע הנאה מנהיגה, והמיני בהחלט מעלה חיוך על פני הנהג. נכון, היא פחות הארד-קור ממה שאפשר לצפות מרודסטר, ועוד עם סמל של מיני והילה של ב.מ.וו מאחור, אבל צריך לזכור שלא מדובר ברודסטר קלאסית, מבחינה דינאמית מדובר במכונית קופה שאיבדה את הגג. ועדיין – כיף לנהוג בה בסה"כ. היא פונה טוב, האחיזה גבוה מאוד, למרות צמיגים צנועים למדי במידה של 195/55-16, אבל ביציאה מהפניות היא כן מתקשה להוריד את הכוח אם חזרתם מוקדם מדי/חזק מדי לגז ביציאה מהפניה, ובעומס גבוה מרגישים את המשקל. הבלמים התעייפו מהר למדי, אבל אפשר לזקוף זאת לנהיגה קשה שהרכב עבר לפני שהגיע אלינו במהלך ימי ההשקה הארוכים שקדמו לסבב שלנו, וההגה לא מבריק במרכז, אבל אח"כ הוא בסדר גמור עם דיוק מרשים. כך שבסוף היום הרודסטר מהנה לנהיגה, גם אם פחות חדה ממה שאפשר לצפות.
מיני רודסטר קופר S: מבחן דרכים (השקה)
צילום: גיא רוטקופ

בכל הקשור לנוחות מדובר במכונית נוקשה, בעיקר בעיר, כזו שגם לא תהסס לחבוט בנוסעים פה ושם. מחוץ לעיר היא הייתה טובה יותר, אבל שם גם התקשינו למצוא כבישים לא איכותיים, אז קשה לשפוט. בכל הקשור לרעש, עד 100 קמ"ש אפשר לנהוג עם גג פתוח עם רעשי רוח לא מציקים, אבל דווקא עם גג סגור התאכזבנו מכמות הרעש בשיוט, במיוחד במהירות גבוהה. ואם כבר מהירות, מעל 80 קמ"ש מתייצב ספויילר נאה מאחור שמוסיף 40 ק"ג כוח הצמדה, ותוכלו גם לפתוח אותו בלחיצת כפתור לקבלת מבטים נוספים.

אופציה אפשרית

עד לפני כמה חודשים מיני רודסטר, במידה ובכלל היו שוקלים להביא אותה, הייתה מגיעה עם תג מחיר שהיה מציב אותה בין בוקסטר ל-Z4. אבל עכשיו המצב הוא שונה. זו עדיין לא מכונית לכל פועל, אבל במחיר התחלתי של 162,000 שקלים לקופר, או 192,000 שקלים ל-S, היא אופציה אמיתית לחובב הרכב/העיצוב. כמו כל מיני היא לא ממש נוחה, לא ממש פרקטית, אבל פונה ללב וקל להתאהב בה. נכון, היא פחות דינאמית ממה שניתן לצפות ממשהו שקוראים לו רודסטר, אבל כיף לנהוג בה, במיוחד בגרסת ה-S הזריזה, ונראה שיש מה לחכות למפגש מקומי שיהיה יותר מטעימה קצרה מהרודסטר הקטנה.