לינקולן MKZ קונספט"עם הלינקולן MKZ קונספט אנו לא מציגים מכונית חדשה – אנחנו משיקים מותג מחדש". כך התבטא דריק קוזאק, בכיר בפורד, לגבי הקונספט שלפניכם. "ה-MKZ קונספט הוא הצעד הבא בהחייאה מחדש של המותג לינקולן" אומרים קברניטי המותג, והמצב כיום הוא בהחלט כזה שכדאי שצעד זה יצליח. לינקולן לא רק שמדשדשת מזה שנים כחטיבת הפאר של פורד, המתקשה להחליט מה תהייה כשתהיה גדולה; גם בחינת העבר של המותג יכולה לבלבל, עם עליות ומורדות, החייאות, שינויי כיוון ואף המצאת מיני תתי-קטגוריות או מותגים. למשל, ההשראה – לפחות לסבכה הקדמית ולשם – למכונית התצוגה דנן הגיעה מ'לינקולן-זפיר' עתיקה (ראו תמונה). לינקולן-זפיר היה מותג בחטיבת לינקולן בפורד, שנועד להתחרות עם דגמי הלה-סאל של קאדילק וכמוהם היה כרטיס כניסה לעולם מכוניות היוקרה. בין השנים 1936-40 יוצרו גרסאות זפיר זולות יחסית לדגמי לינקולן אחרים ובתקופה ההיא – עד שהמלחמה הרסה את החגיגה – אף זכו להצלחה לא מבוטלת, בכלל זה אף גרסאות V12. מעבר לעובדה זו, בחירת השם לקונספט לא מגלה שאר רוח נדיר שכן לינקולן מציעה 'זפיר MKZ' מאז 2005 כסדאן בינונית בגודלה.
לינקולן זפיר MKZ הנוכחית מבוססת על פלטפורמת... מאזדה 6; פלטפורמה שעליה מתבססים גם דגמי פורד אחרים כמו האדג' או הפיוז'ן הנוכחית. אולם מכונית התצוגה, הרומזת על מחליפתה של הזפיר MKZ, יושבת על פלטפורמה חדשה לגמרי – זו של פורד מונדיאו החדשה (שנחשפה אף היא לראשונה בתערוכת דטרויט). מדובר בפלטפורמה הכוללת לא מעט אלומיניום, מותאמת לקבל מערכות הנעה קדמית וכפולה ואשר תשרת את הדגמים הבינוניים בגודלם של פורד בעתיד, כמו הפיוז'ן למשל. כי שסיפרנו לכם לאחרונה, גם הפיוז'ן החדשה עברה לפלטפורמת המונדיאו, להבדיל מהפיוז'ן הנוכחית המתבססת כמו הזפיר MKZ הנוכחית, על פלטפורמת מאזדה 6. אולם אמא פורד רוצה לאחד פלטפורמות וליצור "מכוניות גלובליות", וזו של המונדיאו נבחרה למשימה. אם כך לא מפתיע לגלות כי ממדי הקונספט MKZ גדולים בכל היבט ביחס ל-MKZ הסדרתית, עם אורך כולל של 493 ס"מ (28+ ס"מ), רוחב של 186 ס"מ (3.5+ ס"מ) וגובה של 151 ס"מ (תוספת של 6 ס"מ). בסיס הגלגלים צמח משמעותית ביחס ל-MKZ הנוכחית: 285 ס"מ לעומת פחות מ-273 ס"מ.
לינקולן MKZ קונספט – ניסיון נוסף (וידאו)
צילום: מנהל
לינקולן זפיר קונברטיבל קופה מ-1938
להבדיל מפורד פיוז'ן שהינה למעשה מונדיאו עם סמל אחר בחזית, הקונספט MKZ, שונה לחלוטין ומתיימר לרמוז לא רק כיצד תיראה הזפיר MKZ הבאה, אלא גם על הכיוון אליו הולך מותג היוקרה של פורד. השינוי הראשון והבולט במכונית התצוגה הוא כאמור הגריל הקדמי, שאינו רק מפוצל בהשראת הסבתא משנות ה-30'-40' – הוא גם כולל כמוה פסי כרום אופקיים, בניגוד לאנכיים שאפיינו סבכות לינקולן עד כה. יחד עם הגריל יוצרים פנסי ה-LED הצרים את הפרצוף המעודכן למותג, שככל הנראה יהווה את הבסיס לחזיתות לינקולן בעתיד. קווי המרכב יותר ממזכירים את קווי הסדאן-קופה דוגמת פולקסווגן CC, מרצדס CLS או אודי A7 מתוך כוונה ליצור תדמית זורמת, ספורטיבית ואלגנטית לסדאן היוקרתית העתידית של הקונצרן. גג הזכוכית הענק, החושף למעשה את כל פנים המכונית לאור מבחוץ, אולי מרמז על גרסאות פתוחות בעתיד אך בשלב הזה זה נראה יותר כחזון אופטימי מאשר משהו שיגיע לייצור, לבטח שלא כסדאן קבריולה עם 4 דלתות – תחום בו לינקולן דווקא הצטיינה בעברה.
לינקולן MKZ קונספט – ניסיון נוסף (וידאו)
צילום: מנהל
לינקולן MKZ זפיר הנוכחית. שאר רוח כשל בול עץ מקשים ליצור בידול ואפיון מיוחדים למותג הפאר של פורד. הזפיר/MKZ הבאה אמורה לתקן זאת
מעניין דווקא הוא מה שלא סופר מפי אנשי לינקולן בהקשר לקונספט MKZ והכוונה למנועים; ככל הנראה תצויד הלינקולן המפוארת הבאה בארסנל המנועים המוצע על ידי פורד, עם דגש על מנועי בנזין V6 ובוודאות גרסה היברידית כזו או אחרת, אך אלו השערות בלבד – לא מידע רשמי. ההתעלמות ממסירת כל מידע אודות יחידות ההינע נובעת מהעובדה שה-MKZ הוא "קונספט עיצובי" הרבה לפני הירידה לפרטים הטכניים ולמפרטים. הבעיה העיקרית של לינקולן בשנים האחרונות נובעת לא מאיכות המוצרים, סוגי המנועים שלהם או התאמתם לשוק; קל לזהות בלבול אצל פורד לגבי מותג היוקרה שלהם, בלבול המוביל מן הסתם גם לבלבול אצל הקונים, שלא תמיד מבינים למה לשלם יותר על פורד בתחפושת – ולא תמיד מוצלחת במיוחד. עליית קרנם של מותגי היוקרה למיניהם וחשיבותם עבור יצרניות ענק כמקדמי תדמית מאלצים את פורד להפשיל שרוולים ולהחזיר את מותג העבר המפואר אל המקום הראוי לו – ומהר.
לינקולן MKZ קונספט – ניסיון נוסף (וידאו)
צילום: מנהל
בעבר לינקולן הצטיינה בגרסאות קבריולה עם 4 דל'. האם גג הזכוכית הענק מרמז על כך?
השאלה הגדולה היא האם הצליחו אנשי לינקולן ליצור הבדלה ברורה בין המותג לינקולן לבין יתר מותגי פורד – וגם בין יתר המשתמשים בכביש. ואם כן, האם התוצאה תתורגם לבסוף למכירות ולזריקת מרץ ונעורים – בפעם המי-יודע-כמה – של מותג היוקרה הוותיק. ההמשך יבוא...