חוד החנית בפלישת 'גרייט וול' לאירופה תהיה הקומפקטית 'ווליקס C10'לראשונה אי פעם תתגלגלנה מכוניות סיניות מפס ייצור אירופאי; בחודשים הקרובים תסתיים בנייתו של מפעל ענק ומודרני בבולגריה בו יורכבו מכוניות מתוצרת 'גרייט וול' הסינית, כאשר המכוניות הראשונות אמורות להגיח משערי המפעל אל סוכנויות 'גרייט וול' באירופה כבר בפברואר הקרוב. למעשה המפעל כבר במצב ייצור ומכוניות ראשונות כבר נעות על פסי הייצור, אך עד לפתיחה המלאה תידרש תקופת ניסוי ובדיקות.
התוכניות מדברות על ייצור 8,000 מכוניות מדגם Voleex C10 בשנה הראשונה. זמן קצר לאחר תחילת ייצור ה-C10 יחל גם ייצור הטנדר המוכר גם לנו 'סטיד' ורכב הכביש-שטח 'הובר'. בסופו של דבר, עם תחילת הייצור במלוא התפוקה, יוכל המפעל בבולגריה להוציא משעריו כ-50,000 מכוניות בשנה.
מהמפעל המוקם בסמוך לעיר לובצ' תשווקנה המכוניות לבולגריה, רומניה וטורקיה תחילה. "ב-2015 נהיה מיוצגים במדינות נוספות באירופה" סיפר מנהל השיווק של 'גרייט וול', וואנג שיהוי לעיתון הגרמני Frankfurter Allgemeinen Zeitung. "השלב הבא יהיה פתיחת סוכנויות גם בנורבגיה ושבדיה ובשלב הבא בבריטניה, כאשר זמן קצר לאחר מכן ניכנס גם לגרמניה. אנחנו רוצים להצליח בחדירה לאירופה כמה שיותר מהר" אמר עוד שיהוי לכתב העיתון, בהדגישו את רצינות כוונת היצרן הסיני מעבר לחומה הביתית הארוכה. ההבטחה של מנהל השיווק וואנג שיהוי כי "אנו נציע את מכוניותינו באירופה במחיר מאוד אטרקטיבי" בהחלט אמורה להדאיג לא מעט יצרניות רכב באירופה, שגם כך רובן לא רואות כרגע צבע ורוד במיוחד באופק.
החומה הסינית – הסניף האירופאי
צילום: מנהל
עוד "הישג" בטיחות לבריליאנס: 0 כוכבים ל-BS4
כסף סיני
'גרייט וול' – כמו רבים מיצרני הרכב הסיניים – שיווקו עד כה את רוב מרכולתם המיועדת אל מחוץ לגבולות סין למדינות כמו רוסיה, מדינות ערב, כמה ממדינות אפריקה וכיו"ב. עתה, מדובר בהחלט על לא פחות מהכרזת מלחמה על יצרניות הרכב האירופאיות בעיקר, עם כוונה להצטרף בשלב זה או אחר כשווה בין שווים אל בין יצרני הרכב הלגיטימיים והאיכותיים המוכרים כיום. התוכניות של 'גרייט וול' נראות רציניות ונכונות, כאשר הלכה למעשה נבנה כאן איגוף הגיוני של אירופה, עם חדירה דרך מזרח אירופה תחילה. במידה ורמת הייצור תהיה ראויה והסינים יפנימו ויתקנו במהרה ליקויים או בעיות באיכות ובבטיחות – במידה ותתעוררנה – הרי שעד להגעה לגרמניה ייתכן שהסיוט של אי-אלו יצרניות מקומיות יהפוך למציאות.
אין ספק שיצרני הרכב הסיניים יפנימו, יתבגרו ויעלו כיתה הרבה יותר מהר מהתהליך שעברו בשעתו יצרני הרכב היפניים ולאחר מכן הקוריאניים; הכסף הסיני הוא כסף גדול והשאיפות גדולות לא פחות. הסינים נהנים כיום מהקדמה הרבה יותר ממה שהוצעה בשעתו ליפניים ולקוריאניים והטכנולוגיה כיום הרבה יותר מתקדמת, נגישה וזולה. בל נשכח גם, שהשוק המקומי של היצרניות הסיניות עצום וגדול לעין ערוך בהשוואה לשווקים הביתיים של הקוריאנים או היפנים. "אני לא הייתי מזלזל בסינים בכלל" אומר מומחה הרכב והאנליסט הגרמני פרדיננד דודנהופר בראיון למגזין הרכב הגרמני Auto Bild. "נכון שכיום עדיין ניתן להגדיר חלק גדול של המכוניות המיוצרות בסין כ"חלשות", בעיקר בכל הקשור לבטיחות, אבל יצרנים כמו 'גרייט וול', Geely, צ'רי ואחרות לומדות ומפנימות כראוי וביעילות. מדובר בילד שילמד ללכת – ולאחר מכן גם לרוץ – מהר מאוד" חוזה דודנהופר. ברקע נצרב בתודעה – בעיקר של הסינים – הכישלון המביך של בריליאנס במבחני הריסוק ובאי-קבלת מכוניותיה בשוק הגרמני, בצעד שעשה הרבה רעש ולמעשה היווה פגיעה תדמיתית קשה גם ליצרנים סינים אחרים. גם המחירים והשיווק האגרסיבי של היצרנים הסינים נותן אותותיו ודי לבחון את השוק הרוסי של ליפאן או צ'רי, למשל, שגדל בשנה האחרונה ב-150% – יותר מכל יצרן רכב אחר ברוסיה. "האסטרטגיה של היצרנים הסיניים לפלוש למערב ברורה ונחשפה זה מכבר" מסביר דודנהופר; "קודם סין ושכנותיה. הצלחה שם תוביל לכניסה בכל הכוח אל השווקים המערביים כאשר בראש היעדים עומדים ארה"ב וגרמניה. רכישת ג'ילי את וולוו היא דוגמא לרכישת מידע וטכנולוגיה שיקצרו תהליכים באופן דרמטי עבור היצרניות הסיניות".
החומה הסינית – הסניף האירופאי
צילום: מנהל
גרייט וול C10 אצלנו במרץ 2012
10 שנים מהיום
אז מתי נראה מכוניות סיניות "מערביות" או "יפניות" למהדרין? כאלו שלא תיבדלנה מבחינת הביצועים, רמת הבטיחות והאיכות ממיטב התוצרת האירופאית, יפנית/קוריאנית או אמריקאית?
על שאלה זו קשה מאוד לענות וגם מומחי רכב ושווקים שנדרשו לסוגיה זו התקשו לנבא מתי. בל נשכח שעם כל הכבוד לשווקי המערב, השוק הסיני מעניין את היצרניות הסיניות לא פחות אם לא יותר. זהו שוק הרכב הגדול ביותר בעולם שרק מראה עוד ועוד סימני גדילה. הסטנדרטים בסין שונים מבמערב ולכן יתכן בהחלט שהיצרניות המקומיות לא תמהרנה "להשתגע" עם סטנדרטים מערביים יקרים ומעכבי-מכירות כאשר ניתן בינתיים "לתת בראש" בשוק הביתי העצום. בהחלט ייתכן ש"המערב יחכה"... "אני מהמר שהסינים צריכים עוד זמן" אמר בהקשר זה ראש פולקסווגן בסין, קארל תומס נוימן. "5 עד 10 שנים נראים לי זמן הגיוני, ו-10 עד 15 שנים ו'גילי', צ'רי' ו'גרייט וול' יהיו מה שקיה ויונדאי, למשל מהווים כיום באירופה". נשמע הגיוני גם לנו. ימים יגידו. משעמם לא יהיה בחזית הסינית, בכך אין ספק.