אופל – בקרוב כבר לא Made in Germany?באופל – ומן הסתם גם בקונצרן האם, GM – קיבלו בהפתעה את ההידרדרות למספרים האדומים ברבעון השלישי של 2011, וזאת למרות גידול קטן בנתח השוק של אופל באירופה מ-7.0 ל-7.1% בין 2010 ל-2011. בתקופה כה רגישה, ואצל קונצרן כה מצולק מפגיעות העבר, מדובר ברעידת אדמה של ממש. בגרמניה התקשורת שוב רוגשת סביב הנושא "אופל – לאן" והחשש הוא בראש ובראשונה מגלי פיטורין הנמצאים לכאורה ממש מעבר לפינה. הנהלת GM קיבלה את הירידה ברווחים של אפל, כאמור בהפתעה, וממה שדלף מחדרי החדרים במטה החברה מסתמן שטובי המוחות שם מנסים לבחון כל דרך נוספת לחיסכון. הדרך היעילה ביותר היא העברת הייצור למדינות בהן כוח העבודה זול יותר. במילים אחרות: ב-GM בודקים אילו עוד דגמים של אופל אפשר לייצר זול יותר, קרי: מחוץ לגבולות גרמניה.

רק בסוף 2010 סגרה הנהלת GM מפעל של אופל בקרבת אנטוורפן שבבלגיה, וכתוצאה מכך מצאו עצמם 2,600 בלגים נוספים מחוץ למעגל העבודה. ייצור דגמים שיועדו להיות מיוצרים באותו המפעל – בין היתר ה-SUV הקומפקטי העתידי – הועבר לדרום קוריאה ולמדינות נוספות מחוץ לאירופה בהן יש לאופל/GM מפעלי יצור. קלאוס פראנץ, בכיר באופל, הסביר כי החל משנת 2015 ניתן יהיה לייבא לאירופה כ-300,000 מכוניות אופל (וגם ווקסהול, המיועדות לשוק הבריטי) ממפעלי GM מחוץ לאירופה, "אבל אנחנו לעולם לא נוכל לקבל זאת". יותר מרמז לגבי העימות הצפוי בין הנהלת אופל לבעלת הבית – GM. פראנץ אמר דברים אלו על רקע שמועות בדבר העברת ייצור האגילה הבאה, האנטארה הבאה וכאמור – ה-SUV הקומפקטי על בסיס הקורסה שנמצא בקנה – לייצור במפעלים מחוץ לאירופה, ובעיקר לדרום קוריאה ומכסיקו. זאת אומרת, קיים חשש סביר שאחד מסמלי תעשיית הרכב הגרמנית יימכר בגרמניה – ובמדינות אירופאיות נוספות – כאשר הוא מיובא מפעלים במזרח ובדרום אמריקה. הנהלת אופל טוענת ש"ההרכבה של המכוניות צריכה להיות היכן שהשוק נמצא", והשוק הגדול ביותר של אופל הוא גרמניה. "מקובל עלינו שיהיה מפעל הרכבה של אופל ברוסיה – למשל, כי שם נמצא שוק גדול מאוד שלנו" טוענים עוד באופל, אך שוללים הרכבה בשווקים שעל פניו אינם רלוונטים או חשובים עבור אופל ומשם המכוניות תיובאנה לגרמניה ומקומות נוספים.
אופל: השמים שוב מתקדרים
צילום: מנהל
מסלול דגמנות; גימיק לקידום מכירות
זאת ועוד – באופל טוענים שאפילו העברת חלק מייצור דגמי שברולט לאירופה הנה כלכלית. לפי חישוביהם, ייצור שברולט קרוז, למשל, יכולה לחסוך כ-500 יורו לכל מכונית בהשוואה לאותה המכונית שתיובא מקוריאה; על אף עלויות הייצור הנמוכות יותר בקוריאה. העברת הייצור למפעל אופל בפולין יכולה – לדברי אופל – אף להגדיל את החיסכון. מנכ"ל אופל, קארל-פרידריך שטראקה אמר לאחרונה שצפויה תקופה לא קלה באירופה בתחום ייצור כלי הרכב ואף התבטא במישרין מול סמנכ"ל הכספים ב-GM דן אמאן, האיש הרע בסיפור שחלק מרעיונות הצמצום והעברת הייצור מגיעים ממנו ובעידודו, שהכיוון אותו הוא מתווה "יכול להשפיע באופן קריטי על עתידן של אופל ו-ווקסהול". לא פחות. שטראקה מלין גם על הניגוד שבין דבריו של אמאן לבין ההסכמים שנחתמו בעמל רב מול וועד העובדים של אופל, הסכמי שכר ותנאים שאמורים היו לתת לאופל שקט תעשייתי לפחות עד 2014. עוד טוען המנכ"ל המודאג שדווקא בשווקים מתפתחים – וענקיים – דוגמת סין, יש למילים 'Made in Germany' משמעות שיווקית חשובה ביותר.

אין ספק שהתקופה הקרובה תהיה הרת גורל עבור היצרן הגרמני הוותיק (הוקמה ב-1862 ומייצרת מכוניות מאז 1899!). אנחנו נמשיך לעדכן.