האם למלכת המיני, יונדאי i10 (מימין) יש סיבה לדאגה מתאומתה קיה פיקנטו?יונדאי i10 וקיה פיקנטו, מהמכוניות הזולות ביותר בישראל, מתאימות לימים של מחאה חברתית. שתיהן התייצבו למבחן בגרסתן הזולה ביותר, עם מנוע הבסיס וברמת הגימור הנמוכה ביותר. קיה פיקנטו בגרסת ה-1.0 ליטר הידנית שעולה 62,000 שקל, ויונדאי i10 בגרסת ה-1.1 ליטר הידנית שמחירה 60,000 שקל. מחירים אלה מציבים אותן כמכוניות הזולות ביותר בישראל ובמקביל למחיר סוזוקי אלטו (60,000 שקל לגרסת 1.0 ידנית), אך זו לא נדרשה למבחן לאחר שכבר הפסידה יותר מפעם אחת בהשוואה ל-i10. כל מה שנותר לקבוע הוא האם ה-i10 תוכל לשמור על ההובלה גם נגד תאומתה מבית קיה.
על הקנקן
עוד לפני שבוחנים אותן לעומק, וכבר בשלב הרושם הראשוני או העיצוב ליתר דיוק מתקבל הרושם של-i10 עשויה להיות בעיה. הפיקנטו נראית גדולה, מסוגננת ונאה יותר מכל זווית, ולכך תורם עיצוב מודרני, מוקפד וזורם ממנו התרשמנו כבר בפגישתנו הראשונה. ה-i10 נראית טוב בהשוואה לדגם שלפני מתיחת הפנים, וקיבלה מעט אופי בזכות החרטום החדש והאגרסיבי יותר, אך עדיין נראית אפרורית וקטנה בהשוואה. מאחור היא לא שונתה מספיק, ועדיין נראית כמו רכב מוזל לעומת הפיקנטו, שעיצובה המוצלח מקנה לה רושם יוקרתי בהשוואה.
הרושם הזה ממשיך לתא הנוסעים, שם נדמה שמדובר במכוניות מקטגוריות שונות או בעלות תג מחיר שונה אחת מהשנייה. הפיקנטו מציעה שילוב גוונים נאה, גלגל הגה משולב בפלסטיק כסוף ועיצוב מודרני, שמקנה לה תחושה יוקרתית בהשוואה ל-i10. מערכת השמע המקורית (עם מסך שקשה לקריאה תחת אור שמש ישיר), הפלסטיקים בעלי המראה המוצק ועושר האבזור בהשוואה ל-i10, יוצרים כולם יחד תחושה של מכונית סופרמיני מודרנית. למעשה, האבזור דומה לגרסאות מאובזרות של משפחתיות קומפקטיות, והתחושה היא שהפיקנטו מעלה כאן את הרף באופן מוחשי אפילו יותר מכפי שעשתה ה-i10 המקורית לפני שנתיים.
יונדאי i10 מול קיה פיקנטו: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
הפיקנטו גם מצוידת באופן משמעותי מה-i10. זה בא לידי ביטוי באבזור שכבר נחשב לבסיסי כמו חלונות חשמל אחוריים (ב-i10 רק זוג חשמלי) ומראות חשמליות שאין ליונדאי, וממשיך למערכת שמע מקורית עם חיבור AUX, אייפון ו-USB (לעומת מערכת שמע פשוטה עם USB בהתקנה מקומית ביונדאי). לפיקנטו גם מערכת לסיוע בזינוק בעלייה (שעובדת רק בשיפועים חדים), איתות בנגיעה אחת ותאורת יום. אבזור הבטיחות מקיף יותר אף הוא, כשלפיקנטו שש כריות אוויר (שתיים קדמיות, שתיים צדיות להגנה על הבטן בפגיעת צד ושתי כריות וילון, המגינות על הראש בתאונת צד ולא קיימות ב-i10). מנגד, תמוהה הבחירה של חברת טלקאר, יבואנית קיה, לשווק אצלנו את הפיקנטו בלי כיסוי לתא המטען, שב-i10 קיים, אך באופן קצת מעצבן לא עולה יחד עם הדלת האחורית.
למרות שהקונסולה הקדמית בפיקנטו נראית גדולה, עמוקה ועשירה יותר, מרווח הפנים בשתי המכוניות דומה להפליא. מרווח הראש והברכיים כמעט זהה מלפנים ומאחור, אך בפיקנטו קל יותר למצוא תנוחת נהיגה נוחה בזכות מושב שמתכוונן לגובה בטווח תנועה גדול יותר. המושבים הקדמיים בפיקנטו נוחים יותר מב-i10, בעוד שמאחור הספסל האחורי שלה מציע מסעד נוקשה יותר ופחות נוח. תא המטען בשתי המכוניות דומה בגודלו הכללי, אך זה של ה-i10 מעט נמוך וארוך יותר.
ועל מה שבתוכו
שתי המכוניות הגיעו למבחן כאמור בדגמי הבסיס, וזה אומר מנוע 1.0 ליטר עם שלושה צילינדרים, 69 כ"ס ו-9.6 קג"מ ב-3,500 סל"ד בפיקנטו, ו-1.1 ליטר עם ארבעה צילינדרים, 69 כ"ס ו-10.1 קג"מ ב-4,500 סל"ד ב-i10. לשתי המכוניות תיבת חמישה הילוכים ידנית, עם בורר שממוקם גבוה במרכז הקונסולה ביונדאי ולמטה בפיקנטו. יתרון קל בתפעול נמצא גם במצמד של ה-i10, שמציע פעולה חלקה ומעט קלה יותר מבפיקנטו, לה מצמד עם נקודה מעט קשה בתחילה. עם זאת, לתמרוני חניה מצאנו דווקא את השילוב בפיקנטו כנוח יותר, ולכך מסייע גם ההיגוי הקל יותר. לשתי המכוניות מעלות ומגרעות בתפעול העברת ההילוכים, כאשר ל-i10 מיקום בורר נוח יותר אך תחושה מכנית ומעט פחות מדויקת שלא כולנו אהבנו.
יונדאי i10 מול קיה פיקנטו: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
למרות הצילינדר ה"חסר", הפיקנטו לא רועדת באופן משמעותי בסרק, וכל עוד לא תדחקו במנוע רמת השאון נותרת נמוכה. אלא שכדי לשמור על רמת ביצועים דומה ל-i10, תידרשו לשמור את המנוע בסלד גבוה מ-3,000 סל"ד, אז הוא מרגיש חי, מה שיפגע בתצרוכת הדלק וברמות הרעש. הפיקנטו מרגישה מבחינה זו פחות זריזה וגמישה מתאומתה, אך באופן מפתיע מבחן ביצועים שביצענו גילה שהיא דווקא הזריזה מבין השתיים במיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש. מבט מאוחר יותר לדף הנתונים מאושש את הממצאים: קיה פיקנטו רושמת 14.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, יונדאי i10 זקוקה ל-15.2 שניות. אבל לביצועים הללו היה מחיר, ובמבחן הוא עמד על פער קל בתצרוכת הדלק לטובת ה-i10 (עם 13.9 ק"מ לליטר בממוצע לעומת 12.3). אך כלל לא בטוח שפער זה יישמר גם בנהיגה יומיומית רגועה, ונזכיר כי במבחן הבודד שהיה ארוך משמעותית וקרוב יותר לתנאי יומיום, רשמה הפיקנטו 17.2 ק"מ לליטר. מה שבטוח, הוא שב-i10 תרגישו שאתם "מתאמצים" פחות בשביל הביצועים, לפחות אם רגע לפני כן נהגתם במתחרתה.
למצטרפת הצעירה לפלח מכוניות המיני נרשמים שני יתרונות בתחום הדינמי: החשוב שבהם נוגע לנוחות הנסיעה, שבפיקנטו עדיפה באופן מורגש. היא סופגת את כל סוגי המהמורות בצורה עדיפה מה-i10, שמרגישה קופצנית ונוקשה בהשוואה. ההפרש כה גדול עד שהוא מקזז את ההפרש לטובת ה-i10 בנוחות הספסל האחורי, כשההבדל בין השתיים גדול במיוחד בתוך העיר, סביבת המחייה הטבעית שלהן. הכיול העדיף של הפיקנטו מעייף פחות, ויחד עם ההיגוי הקל מתקבלת מכונית שנעים יותר לנהוג בה ולתמרן אותה בעיר. להיגוי הכבד יותר ב-i10 יש יתרון קל בנהיגה זריזה בכבישים בינעירוניים מפותלים, אך אחיזה נמוכה יותר מהפיקנטו (שנעלה אותם צמיגים בדיוק כמו ה-i10) פוגעת בבטיחות האקטיבית ובבטחון. עבור 99 מכל 100 קונים הפיקנטו תהיה עדיפה דינמית באופן מורגש תודות לנוחות ולאחיזה העדיפות, וגם הקונה הנוסף שמשום מה בחר מכונית מיני בסיסית כרכב נהיגה ספורטיבית, ככל הנראה יעדיף את הפיקנטו רוב הזמן.
ההפיכה השקטה
ההצלחה של יונדאי i10 בשוק הישראלי עד עתה, הייתה לא רק בגלל מחירה הנמוך, שכן רק לאחרונה התעדכן מחירה של המכונית הנבחנת ל-60,000 שקלים במקום 64,000 שקלים עד עכשיו. מדובר במכונית שעם השקתה, הציגה בקטגוריית מכוניות המיני יכולת שלא הכרנו עד אז, ושהזכירה יותר את מכוניות הסופרמיני של התקופה, עם תחושה בוגרת ואיכות גבוהה. מתיחת הפנים שעברה אף שיפרה לטעמנו את עיצובה החיצוני, אבל פגמה בדרך בחבילה הכוללת, שכן ה-i10 נמכרת כיום עם אבזור דל מכפי שהוצעה קודם לכן, ומספיק לציין את המראות הידניות כדי לתהות למה? גם תא הנוסעים עם שפע גווני האפור והעיצוב הפשוט הוא לא מקום מזמין במיוחד אחרי ביקור בפיקנטו.
יונדאי i10 מול קיה פיקנטו: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
וכך, המכונית הטובה בקטגוריה היא כבר לא. קיה פיקנטו אולי עולה 2,000 שקל יותר מה-i10 אבל היא מבוססת על פלטפורמה מתקדמת יותר. היא מציעה עוד ארבע שנות אחריות חלקיות (שבע יחד עם המלאות), וגם הרבה יותר אבזור. ובאופן סובייקטיבי, היא נראית הרבה יותר טוב לטעמנו מבפנים ומבחוץ. תוסיפו לכך עלויות אחזקה שצפויות להיות כמעט זהות, נוחות נסיעה עדיפה, עוד שתי כריות אוויר ששומרות על הראש (כריות וילון) ואחיזה עדיפה ותקבלו מכונית שפשוט הזיזה קדימה את המשחק. המלכה הישנה ירדה מכסאה, המלכה החדשה היא לא אחרת מאחותה התאומה.